Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Verkar lite luddigt det där eller är det solklart ?
Så vad ska man med frn lagliga sprayen om man inte får använda den ute.
Dock är den ju laglig att använda i nödvärn
Ja, den är laglig att inneha utan licens.
MEN du får inte ha den på allmän plats eller i fordon på allmän plats enligt "knivlagen".
En morakniv är också licensfri men får inte innehas på allmän plats.
Både spray och kniv får användas i nödvärn under vissa omständigheter.
Så det är inte bara att köpa en "självförsvarspray" och tro att man kan bära den lagligen.
Helt solklart.
Det är alltså inte användandet som är olagligt utan innehavet.
Det finns en del unga tjejer som fått spray av sin farsa. Inköpt i butik i sverige.
Sedan blir dom lite berusade på krogen och ska omhändrtas. Ordningsvakten hittar den licensfria sprayen och tar den i beslag. När polisen kommer till platsen upprättas en anmälan om brott mot knivlagen och vips är det omöjligt att få vissa jobb och utbildningar.
Sensmoral...
Utrusta er gärna men var medvetna om att allt som har som syfte att orsaka smärta inte får innehar på allmän plats.
Nej, det är olagligt att ha på allmän plats om det är som syfte att använda den för att skada andra. Annars skulle det vara olagligt att köpa t.ex. Köksknivar på åhlens och ta med hem.
Mao. blir du stoppad med en kniv och du säger "jag har den för att skydda ifall någon skulle överfalla mig" då är du rökt.
Säger du däremot att det är en gåva från en vän och du är på väg hem för att lägga den i ditt knivsamlingsskåp...
Du behöver inte ha syfte att använda den.
Det är ett föremål avsett att användas vid brott mot liv och hälsa som är förbjudna att inneha.
Uppsåtligen eller av oaktsamhet
Om man ändå innehar ett sådant föremål måste man ha ett rimligt skäl och behov. Detta får naturligtvis inte innebäraa att den ska användas som vapen.
Knivar till och från affär eller i verktygslåda i bilen=ok
I bakfickan, på golvet framför passagerarstolen=inte ok
Inte mycket mer än att dom ville ha klockan!Sa/skrek de något?
Ja, den är laglig att inneha utan licens.
MEN du får inte ha den på allmän plats eller i fordon på allmän plats enligt "knivlagen".
En morakniv är också licensfri men får inte innehas på allmän plats.
Både spray och kniv får användas i nödvärn under vissa omständigheter.
Så det är inte bara att köpa en "självförsvarspray" och tro att man kan bära den lagligen.
Helt solklart.
Det är alltså inte användandet som är olagligt utan innehavet.
Det finns en del unga tjejer som fått spray av sin farsa. Inköpt i butik i sverige.
Sedan blir dom lite berusade på krogen och ska omhändrtas. Ordningsvakten hittar den licensfria sprayen och tar den i beslag. När polisen kommer till platsen upprättas en anmälan om brott mot knivlagen och vips är det omöjligt att få vissa jobb och utbildningar.
Sensmoral...
Utrusta er gärna men var medvetna om att allt som har som syfte att orsaka smärta inte får innehar på allmän plats.
Blev rånad hemma i porten 2005 en eftermiddag i februari.
Knäpp som man är så la jag huvudet över min Datejust när dom sparkade....
Jag var sjukt rädd för allt och alla månader efter detta men efter några år så rann tom hatet iväg. Tanken att jag lever ett bra liv till skillnad från dom ger perspektiv,
Annat är det med sådana gamla våldsmän som numera glassar i media(med Sub..) de är evigt dömda till förakt och spe.
Jag förstår,var inte riktigt medveten om det.
Men, jag tror folk tar den risken, sedan kan jag tycka att det är lite överdrivet att det ska klassas som brott mot knivlagen, då kan jag lika gärna inneha en riktig pepparspray istället om det ger samma straff.
Riktig OC är ej brott mot knivlagen. OC är ett vapen.