• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rånförsök

Det du blivit utsatt för är oerhört tråkigt. En av konsekvenserna blir förmodligen att du under ett bra tag framöver inte kommer känna dig helt trygg i ditt eget hem. Just den saken kanske är det tråkigaste med hela historien. Jag beklagar verkligen det inträffade.
En sak jag funderar över, vill absolut inte vara anklagande, men varför gav du dem helt enkelt inte bara klockan? Det räcker med en enda felriktad spark så är du död. Ingen klocka kan ju vara värd det, eller? Förstår att det är lätt att vara efterklok och resonera förnuftigt när man sitter vid datorn i hemmets lugna vrå och en helt annan sak när man från ingen stans blir överfallen på gatan. Men hur tänker du själv kring detta nu när det gått ett dygn?
Som sagt beklagar jag helhjärtat det inträffade och hoppas att du repar dig så snart som möjligt.
Tack för omtanken. Jag tänker själv så att om dom hade kommit fram till mig och omringat mig fyra pers och sagt att dom skulle ha klockan och hotat mig hade jag gett dom den. Men när jag blir påhoppad och hamnar på marken tog adrenalin fart och jag vart förbannad, så då gav jag mig bara in i kampen utan att hinna tänka. Hann inte bli rädd under den korta stunden. Överlevnadsinstinkt eller vad man nu vill kalla det. Sen vet jag att jag är rätt kapabel till att försvara mig och inte den lättaste att övermanna. Är även rätt snabb haha!

Det du blivit utsatt för är oerhört tråkigt. En av konsekvenserna blir förmodligen att du under ett bra tag framöver inte kommer känna dig helt trygg i ditt eget hem. Just den saken kanske är det tråkigaste med hela historien. Jag beklagar verkligen det inträffade.
En sak jag funderar över, vill absolut inte vara anklagande, men varför gav du dem helt enkelt inte bara klockan? Det räcker med en enda felriktad spark så är du död. Ingen klocka kan ju vara värd det, eller? Förstår att det är lätt att vara efterklok och resonera förnuftigt när man sitter vid datorn i hemmets lugna vrå och en helt annan sak när man från ingen stans blir överfallen på gatan. Men hur tänker du själv kring detta nu när det gått ett dygn?
Som sagt beklagar jag helhjärtat det inträffade och hoppas att du repar dig så snart som möjligt.

Personligen dör jag hellre än viker ner mig för sådana idioter.

Beklagligt. Vet hur det känns, man är maktlös.
Var med om ett rånförsök i oktober i år, åtminstone 3pers vad jag vet.
Greps - häktades i 30 dagar - släpptes för att kunna göra lite mer skada för övriga, i väntan på rättegång som kommer hållas erfarenhetsmässigt 1½-2år framåt i tiden...

Var är den brottsliga hedern? Ska inte sånt här pack sorteras bort av sigsjälvt?

Jobbar en del mot försäkringsbolag, hjälper de återanskaffa klockor / smycken som dels du och vad som är mest förargelseväckande pensionärer blir av med. Ser ju mängden av såna här händelser. Helt sjukt! Fatta fegt robba tanter med käppar på sina ägodelar. Nä usch och fy! Var är vi på väg i det här landet!

Gällande personlarm som Johan M nämner i början av tråden kan jag tipsa om SRT, inbygd gps. Inte bara för överfall, utan även bra om man är själv ute i spåret, springer o nåt skiter sig...

Åter igen, beklagligt, hoppas du repar dig snabbt!

PS kolla lite på flashback emellanåt, ibland kommer det fram en del nyttigt där.

Beklagar verkligen. Hoppas på ett lyckligt slut och att bovarna får vad de förtjänar.
Man börjar reflektera över vad man egentligen ska visa/dela med sig på sociala medier. Även om man har privat profilbild på instagram så visas väl bilderna om man söker på hashtags?

Jag förstår,var inte riktigt medveten om det.
Men, jag tror folk tar den risken, sedan kan jag tycka att det är lite överdrivet att det ska klassas som brott mot knivlagen, då kan jag lika gärna inneha en riktig pepparspray istället om det ger samma straff.

Riktig pepparspray= olaga vapeninnehav vilket är värre. Man är i praktiken och sniffar på fängelse lite beroende på historik och omständigheter.

Brott mot knivlagen kan man kämföra med snatteri dvs 50-100 dagsböter. Har man en bra inkomst blir det runt 20 000kr i böter.

Att en vanlig svensson har enklare tillhyggen för att försvara sig med kan jag absolut sympatera med. Bara man är medveten om att det är olagligt och kan ge koncekvenser.

Nä fyfan... riktigt tråkigt att höra. Vissa personer har allt för mycket fritid...
Åtminstone tur att du klarade dig undan och att klockan inte stals.

Vart idag utsatt för ett försök till rån. Dessa rånare verkade känna till vart jag bodde, att jag bär och äger dyrare klockor och hur jag ser ut. Fyra personer springer då på mig när jag är påväg till bussen för att åka till jobbet. jag blir nersparkad och dem ropar direkt efter klockan och börjar slita i armen och jag får ta emot sparkar, bryr sig inte om telefon och plånbok. Jag kämpar emot och tänker fan inte ge dom min klocka. Tillslut stannar bilister bredvid och bussen kommer åkandes så asen tar till flykt. Så någon klocka fick dom inte med sig iallafall. Inget annat heller. Jag blir grovt chockad av detta och riktigt förbannad att sådant händer, tidigt på morgonen, i ett finare villaområde söder om Stockholm. Polisen kom till platsen och händelsen är anmäld.

Jag misstänker att dessa parasiter har sett min instagram sida eller hört på något sätt om klockorna i mitt ägo. Och då planerat och väntat på min gata för att ta min klocka ifrån mig. Hur vet jag inte. I framtiden kommer jag behöva slänga ett extra öga över axeln varje gång jag lämnar mitt hus, eller inte ens låta en klocka ligga framme synligt från ett fönster.

Vad jag vill säga med det här är att ni ska vara försiktiga om vad ni lägger upp och hur ni delar ert namn. Alla människor är inte goda och i fel händer kan det hända väldigt dåliga grejer. Hoppas verkligen att ingen annan råkar ut för något liknande.

Med mig är det bra och jag är inte skadad fysiskt, men kommer bli försiktigare i framtiden gällande mina klockor på sociala medier kopplade till mitt namn..

Detta hände mig i våras, var dock bara en som kom fram till mig o hade kniv så jag fick snällt ge bort min klocka då inte en själ fanns i närheten och kniven var av modell större :/ Han var bara ute efter klockan och visste således precis vem jag var och att jag hade en relativt dyr klocka. Mobilen och Plånkan sket han i. Efter detta är jag sjukt diskret med min nya klocka dvs. inga sociala medier och dylikt där jag inte är anonym och endast de närmaste vet att jag skaffat en ny.

Glad att du slapp bli av med din! Sjukt vilka människor det finns i världen dock..

Detta hände mig i våras, var dock bara en som kom fram till mig o hade kniv så jag fick snällt ge bort min klocka då inte en själ fanns i närheten och kniven var av modell större :/ Han var bara ute efter klockan och visste således precis vem jag var och att jag hade en relativt dyr klocka. Mobilen och Plånkan sket han i. Efter detta är jag sjukt diskret med min nya klocka dvs. inga sociala medier och dylikt där jag inte är anonym och endast de närmaste vet att jag skaffat en ny.

Glad att du slapp bli av med din! Sjukt vilka människor det finns i världen dock..

Fyfan.. Inte roligt asså.. Låter väldigt likt mitt fall. Man ska inte behöva vara orolig över att bli rånad för man bär en dyr klocka, finns så mycket smutsiga människor..

Riktigt, riktigt tråkigt. Fy fan
Känns som att det är en hel del här som blivit utsatta för rånförsök på sin klocka på något sätt.
Att det sker en hel del rån av mobiltelefoner etc mellan yngre ungdomar mer eller mindre hela tiden visste jag om. Men att ändå så pass många här utsatts för någon form av rånförsök av sin klocka hade jag nog missat.
Känns som att man får öka uppmärksamheten och beredskapen framöver

Eftersom sociala medier verkar ha spelat en avgörande roll i det här fallet kan det nog vara bra att tänka på vad man skrivit i sådana sammanhang. Prio ett måste väl ändå vara att slippa slåss?

Ett eller annat rikspucko kan ju t ex ha outat sitt forum-namn tillsammans med namn och mailadress på googlingsbar plats och/eller länkat till en photo-bucket full med dyra klockor (boven vet ju inte vilka som är sålda eller lånade...) i sitt eget namn...:bag: daviden är dock extra snäll i juletid så vissa fadäser kan vara möjliga att korrigera.

Det är en sak att vara slarvig med sekretessen på seiko-modd stadiet - men tänk på att vi alla ska åldras till patek-gubbar på det här forumet!:pompus:

vikgul: tack för en tankeväckande tråd, och skönt att det gick bra efter omständigheterna.

Har blivit utsatt för rånförsök/hotfulla situationer tre gånger... aldrig direkt efter klockan men senast så skulle de ha "allt" eller så skulle jag "dö bre"... en annan gång var jag en jävla svenne som skulle lämna från mig min gåsväst... en annan gång blickade jag bakåt och någon galning och hans kumpan försökte rycka tag i mig på en mörk gångväg...

....det är inte lätt att vara en liten fjolla i ett hårt samhälle!!

Har blivit utsatt för rånförsök/hotfulla situationer tre gånger... aldrig direkt efter klockan men senast så skulle de ha "allt" eller så skulle jag "dö bre"... en annan gång var jag en jävla svenne som skulle lämna från mig min gåsväst... en annan gång blickade jag bakåt och någon galning och hans kumpan försökte rycka tag i mig på en mörk gångväg...

Har det hänt i området du bor i eller på stan?

Extrem tråkig händelse, jag beklagar det som hände och kan inte föreställa mig hur du och familjen mår men jag hoppas att ni kan koppla av så ni får njuta av julen.
Hoppas att du snart kommer över händelsen. "get well"
/Bender

Riktigt otäck historia och det visar var samhället är på väg. Med lite tur så lämnade någon eller några av gärningsmännen DNA och dom finns med all säkerhet i brottsregistret redan. Personrån är knappast första steget på brottstrappan. Det som är speciellt oroväckande är att de sannolikt valt ut dig pga din offentlighet på internet. Tur att det gick bra i alla fall och var vaksam i fortsättningen. Jag tror inte att du behöver oroa dig att dom kommer tillbaka igen. Dom kommer med all säkerhet välja ut någon annan att råna.....tyvärr..

Verkar vara hårt I Nynäshamn!

Tillbaka
Topp