• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

RADO

Vilka ingår i det segmentet för övrigt?
Jättesvår fråga. Det finns många åsikter om det. Men Rolex, IWC, GO, m fl... och uppåt. Det finns så klart många tillverkare i den kategorin - vad vi nu ska kalla den - men Rado brukar inte räknas bland dessa. De gör välbyggda och prisvärda klockor med bra urverk inuti helt enkelt. Personligen älskar jag Rado, helt klart en av mina favoriter.

Hej
Har undrat vad som hänt med Rado?
På 60-80-talet betraktades den som en lyxklocka. Har märket tappat anseende nuförtiden?
Tycker att jag hörde att Asien är största marknaden för Rado numera, men har inte kollat upp några siffor (en snabb googling säger att Indien är största marknaden för dom tidigare i år)

Jättefin modell, vad heter den?
Tack!
Modellserien är Diastar och referensen är 259.0362.3. 1990-tal förmodligen.

Den är rätt speciell då volframet gör den så tung och repfri. Men framför allt är den så blank att det ser ut som om den är gjord i spegelglas. I solljus är det som att ha en discokula på handleden. Bling. Dessutom är klockan ju en försiktig two tone då krona, gravering i glasringen samt all fasning på länken är guldfärgad. Snyggt mörkblå tavla. Kul klocka helt klart. Min fru har fattat tycke för den och lånar den konstant. Men jag gillar den också. Mycket wrist presence och mycket odiskret (i solhjus).
(Gammal bild)
IMG_0892.jpeg

Tack!
Modellserien är Diastar och referensen är 259.0362.3. 1990-tal förmodligen.

Den är rätt speciell då volframet gör den så tung och repfri. Men framför allt är den så blank att det ser ut som om den är gjord i spegelglas. I solljus är det som att ha en discokula på handleden. Bling. Dessutom är klockan ju en försiktig two tone då krona, gravering i glasringen samt all fasning på länken är guldfärgad. Snyggt mörkblå tavla. Kul klocka helt klart. Min fru har fattat tycke för den och lånar den konstant. Men jag gillar den också. Mycket wrist presence och mycket odiskret (i solhjus).
(Gammal bild)
IMG_0892.jpeg
Så fin och elegant.
Så med andra ord tillverkas de inte längre?

Passar på att uppdatera KS minst aktiva tråd. 😁 Inte många ägare till Rado verkar det som. Nåja, här är i alla fall mitt nyförvärv, en Golden Horse som jag gått och funderat på senaste året. Gjorde slag i saken och är supernöjd. Utan glaset är den bara 8,2 mm tjock! Dessutom följer bandhornen handledens form och Rados BoR-länkar är helt otroliga - världsklass faktiskt - vilken gör att klockan bärs lätt och mjukt som silke.

1000011039.jpg

Passar på att uppdatera KS minst aktiva tråd. 😁 Inte många ägare till Rado verkar det som. Nåja, här är i alla fall mitt nyförvärv, en Golden Horse som jag gått och funderat på senaste året. Gjorde slag i saken och är supernöjd. Utan glaset är den bara 8,2 mm tjock! Dessutom följer bandhornen handledens form och Rados BoR-länkar är helt otroliga - världsklass faktiskt - vilken gör att klockan bärs lätt och mjukt som silke.

1000011039.jpg
Riktigt frän. Sån vill jag också ha :D

Så är det alltid
Men finns det för- och nackdelar med varje typ?
Absolut. Här är några viktiga skillnader:

Golden Horse på gummi med viklås. Passar bra tycker jag eftersom modellen marknadsfördes som en särskilt vattentät och tålig allroundklocka när den introducerades 1957. Rados svar på Omega Seamaster tänker jag mig. En klocka man har på kontoret, grillfesten och stranden. Jag har provtryckt min till 50 meter, så jag både badar och duschar med den. No worries!

1000011200.jpg

Hej
Är sugen på en Rado Captain Cook. Verkar finnas många av dem på 2a hands marknaden men frågan är för mig som är okunnig, vad är ett rimligt pris för en sådan låt oss sig tillverkningsår 2020-2024?

Mvh
Ulla

Hej
Är sugen på en Rado Captain Cook. Verkar finnas många av dem på 2a hands marknaden men frågan är för mig som är okunnig, vad är ett rimligt pris för en sådan låt oss sig tillverkningsår 2020-2024?

Mvh
Ulla
På länk med alla tillbehör får man ge omkring 16k skulle jag säga. Beror så klart på skick och ålder, men däromkring är ett bra riktmärke.

1000011039.jpg
Jag föredrar tunna klockor och 8,2 låter extremt bra dock så har jag svårt för BoR, fanns den med någon annan länk?

Tillbaka
Topp