• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ralph Lauren Automotive 39

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Kan vara så att mitt inlägg var lätt ironiskt, klockan är superfin med perfekt finish. Verkar vara kvalitet rakt igenom.

Alla detaljer sitter enligt mig!

Vad jag vet är det inte Sellita utan ETA top-grade? Är ju Richemont-tillverkade och denna känns IWC... Den dyrare föregångaren hade IWC-verk. Jag tror det kommer vara fortsatt svårt för RL när det kommer till uren, men tycker det är en fantastiskt välgenomtänkt kollektion som är nyskapande och egen. Vet inte vilken tillverkare idag som är lika tilltalande? Är iofs ett stort fan av just Ralph Lauren och deras finare kollektioner kläder såsom Black/purple Label. Tycker det är ett perfekt upplägg att låta ett företag som är väldigt framgångsrika när det kommer till design låta någon som är helt ok på ur, Richemont, tillverka dem. Perfekt match!

Tycker det är kul och lite härligt udda med visarlängden, gillar starkt!

Jag är jättenöjd, kan vara den bästa nya klockan som gjorts i modern tid som inte är en kopia av tidigare modell. Men det får man nog återkomma till när man tänkt lite längre. Kronan är finfin och skulle gissa att skruvarna i glasringen har en funktion. Ogillar skarpt när de är helt i linje, då fyller de ingen funktion... Vattentät till 100 m! Kommer nog kunna leva med bandet, krokodil från Camille Fournet om jag förstått det rätt, mycket välgjort! Kommer nog dock ersätta med svart shell cordovan.
Inte lätt att greppa när du skrive så ironiskt att ingen förstår det... :shifty:

Men då behöver jag ju inte beklaga utan grattis hela vägen! Hur upplever du storleken? 39mm är ju inte litet det heller. Bandbredd?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Inte lätt att greppa när du skrive så ironiskt att ingen förstår det... :shifty:

Men då behöver jag ju inte beklaga utan grattis hela vägen! Hur upplever du storleken? 39mm är ju inte litet det heller. Bandbredd?
Nej, det var rätt omoget kan jag erkänna. Men hela den grejen att folk tror det är ett parfymur är en av faktorerna som gör att jag var tvungen att skaffa en. Tror 39 mm kommer funka, kanske att 37 hade varit bättre men har inte kunnat avgöra det än. Nu är ju bandet (20 mm) väldigt tjockt så uret bärs inte så stort. Bilder luras som vanligt, sitter som ett lite större ur bör på handleden. Finns ju en äldre koolare variant med IWC-verk och mer trä på tavlan men även en likadan som min i 45 mm, det är däremot galet stort.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Inte lätt att greppa när du skrive så ironiskt att ingen förstår det... :shifty:

Men då behöver jag ju inte beklaga utan grattis hela vägen! Hur upplever du storleken? 39mm är ju inte litet det heller. Bandbredd?

Satt och fnissade lite för mig själv när jag läste trådstarten för jag tyckte att ironin lyste igenom som en stark vårsol :)
Däremot blev jag lite förvånad att så få ändå högg på betet. Om jag inte minns fel har väl @Aurum talat väl om RL även tidigare?

RL har väl samma uppförsbacke som Montblanc där de hela tiden får höra att det är en penntillverkare trots att de kommer med klocka efter klocka som är bättre än mycket från de etablerade tillverkarna.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Satt och fnissade lite för mig själv när jag läste trådstarten för jag tyckte att ironin lyste igenom som en stark vårsol :)
Däremot blev jag lite förvånad att så få ändå högg på betet. Om jag inte minns fel har väl @Aurum talat väl om RL även tidigare?

RL har väl samma uppförsbacke som Montblanc där de hela tiden får höra att det är en penntillverkare trots att de kommer med klocka efter klocka som är bättre än mycket från de etablerade tillverkarna.
Humpf... :shifty:
vad skall man tro när han skriver att kronan är på sniskan och lädret av någon för stel modell etc. Jag vet att @Aurum vurmat för RL sedan tidigare och jag hejat på honom. Men risken var ju att när man fått sin första RL och köpt den på distans att överraskas och bli missnöjd.
Jäkla Aurum, PM:a mig nästa gång innan du tänker vara så ironisk igen. Du som dessutom konsekvent tar avstånd från smileys. Det var inte jag som nämnde omogen... ;) (den här blinkande gubben signalerar "med glimt i ögat" dvs att jag skämtsamt egentligen inte tycker att du är omogen fast kanske ändå lite i alla fall)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du verkar ju inte direkt supernöjd. :D
Jag gillar tanken med designen men utförandet faller mig inte riktigt i smaken. Skruvar under glaset ser mest knas ut och skruvar på glaseringen måste se funktionella och väldigt bra finifherade ut för att bli snygga. Lite märkligt med dubbla sekundregister också men positivt att sekundvisaren är så lång.

Vågat och kul köp dock.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du verkar ju inte direkt supernöjd. :D
Jag gillar tanken med designen men utförandet faller mig inte riktigt i smaken. Skruvar under glaset ser mest knas ut och skruvar på glaseringen måste se funktionella och väldigt bra finifherade ut för att bli snygga. Lite märkligt med dubbla sekundregister också men positivt att sekundvisaren är så lång.

Vågat och kul köp dock.
Hehe... Utförandet lämnar inget att önska enligt mig, då är det designen man ska skylla på. Skruvarna under glaset stör jag mig dock lite på då det inte är vanliga skruvar och förmodligen bara utsmyckning. Förmodar bilinsrtument ofta hade synliga skruvar. Glasringens skruvar är däremot perfekta? Ser bra ut. Angående dubbla 60-skalor tolkar jag det som att en är för sekundvisaren och en för minut. Detta då den yttre skalan ligger så långt ifrån den korta ninutvisaren. Men det ör så klart en helt fri tolkning och ingen klockren sådan heller.

Tack!
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Lite acquired taste men jag lutar åt trevlig. Bandet stör mig dock. För glansigt och "perfekt".
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lite acquired taste men jag lutar åt trevlig. Bandet stör mig dock. För glansigt och "perfekt".
Visst är det lite så, det som väger upp är att det är riktigt hög kvalitet från Camille Fournet. Tänker dock köpa ett svart shell cordovan till den som den lite ändre dyrare varianten nedan har från fabrik.
Ralph-Lauren-45mm-Automotive-Watch.jpg
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Visst är det lite så, det som väger upp är att det är riktigt hög kvalitet från Camille Fournet. Tänker dock köpa ett svart shell cordovan till den som den lite ändre dyrare varianten nedan har från fabrik.
Ralph-Lauren-45mm-Automotive-Watch.jpg
Mkt bra. Stor skillnad.
Du har inte ett gammalt väl slitet brunt cordovan? Borde också funka och tona ner om det är i rätt färgton.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mkt bra. Stor skillnad.
Du har inte ett gammalt väl slitet brunt cordovan? Borde också funka och tona ner om det är i rätt färgton.
Inget i 20 mm, men ska testa lite toner av brunt senare. Gillar dock svart band på denna och har knappt någon annan klocka på svart band.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Kommer bli riktigt bra med det andra bandet! Passar bättre med lite mer "avskalat" band.
Grattis till klockan.
 

Gaffel

Omega
Vad jag vet är det inte Sellita utan ETA top-grade? Är ju Richemont-tillverkade och denna känns IWC... Den dyrare föregångaren hade IWC-verk. Jag tror det kommer vara fortsatt svårt för RL när det kommer till uren, men tycker det är en fantastiskt välgenomtänkt kollektion som är nyskapande och egen. Vet inte vilken tillverkare idag som är lika tilltalande? Är iofs ett stort fan av just Ralph Lauren och deras finare kollektioner kläder såsom Black/purple Label. Tycker det är ett perfekt upplägg att låta ett företag som är väldigt framgångsrika när det kommer till design låta någon som är helt ok på ur, Richemont, tillverka dem. Perfekt match!
Urverket enligt RL själva heter RL300-1, vilket påminner starkt om Sellita SW300 som är deras version av ETAs 2892-2. Tror inte att ETA försöker skaffa sig nya kunder utanför Swatch längre. Men vad jag hört så är Sellitorna om något lite bättre än ETAs versioner på grund av att de har modernare maskiner med tightare toleranser i tillverkningen.
Håller däremot med om att de har lyckats väldigt bra med att hitta sin egen designprofil. Inget jag kan se i deras kollektion känns derivativt eller "homage"-igt, till skillnad från många nya, renodlade, klocktillverkare som Christopher Ward med flera. Det gillas starkt!
Håller också med vad gäller Black/Purple label, dyrt men riktigt bra kvalitet, och samtidigt de minst skrikiga kollektionerna vad gäller branding. Många av PL-kläderna saknar helt synliga brodyrer eller logotyper.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Urverket enligt RL själva heter RL300-1, vilket påminner starkt om Sellita SW300 som är deras version av ETAs 2892-2. Tror inte att ETA försöker skaffa sig nya kunder utanför Swatch längre. Men vad jag hört så är Sellitorna om något lite bättre än ETAs versioner på grund av att de har modernare maskiner med tightare toleranser i tillverkningen.
Håller däremot med om att de har lyckats väldigt bra med att hitta sin egen designprofil. Inget jag kan se i deras kollektion känns derivativt eller "homage"-igt, till skillnad från många nya, renodlade, klocktillverkare som Christopher Ward med flera. Det gillas starkt!
Håller också med vad gäller Black/Purple label, dyrt men riktigt bra kvalitet, och samtidigt de minst skrikiga kollektionerna vad gäller branding. Många av PL-kläderna saknar helt synliga brodyrer eller logotyper.
Det är sant, får helt enkelt höra med RL vilket verk det är dom använder. Inget jag själv lägger någon större vikt vid men ändå kul att veta.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Så lustigt egentligen... och lite ironiskt :)

I klädsvängen är ju RLs billigare kollektioner för människor som vill visa att de har "pengar". Stora logotyper etc...

I klocksvängen är RL riktigt "stealth". Där tror ju många (även en del klockintresserade) att det är en parfymklocka.

Ungefär som Viggo sa i KS-podden; oysterquartz är ju kul b.la för att så många tror den är fake.
 
Topp