• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Referensbilder opolerade klockor

Cliff

Panerai
2-Faktor
Opolerad speede 145.022-69 :)
IMG_2553.JPG
IMG_2555.JPG
IMG_2554.JPG
IMG_4819.JPG
IMG_4817.JPG
Sjukt vackra linjer.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Rolex 6542 - ca 1958

Tror den är opolerad men den är ganska mjuk i boetten av slitage. Man ser fortfarande de tydliga breda bevelsen.

008.jpg


Rolex 5513 - ca 1971

Förvånandsvärt små bevels om man jämför med tex 1680 eller 1675 från samma period.

013.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vilka tecken finns det på detta? Jag tycker mig kunna se skillnaden på bra och dåliga boetter, men när det kommer till opolerat vs nyskuret - vad finns det för "tells" så att säga?
Mycket känsla :)

Första GMT:n ser du det på lugholesen och på finishen. På 1655 tycker jag att man ser det på glasringen och även på finishen. Den kan bara vara så glansig om den är helt NOS och jag tycker att jag ser ganska mycket spår av användning. Den sista vet jag är mycket diskuterad i ämnet så jag skulle inte satsa min peng på den som referensex. Allt som allt ofta helheten som skvallrar om saker.

Inget att stirra sig blind på då det inte är en dealbreaker om klockorna set bra ut. Bara påpekar det om nu tråden ska hjälpa folk i ämnet. De allra flesta klockor är polerade. Dessvärre är de flesta dåligt polerade men bra jobb kan jag ha respekt för. Dessa är skälvklart bättre än mycket annat.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Så lugghålens skärpa gentemot övriga boetten? Ang matt stål, blir stålet på en NOS även nermattat med tiden? (om vi låtsas att den legat i sin box i 50 år)
Lugghålens skärpa mot ett opolerat ex.

Vet faktiskt inte till 100% hur stålet förändras, men även vid s.k expertpoleringar så kan man se hur de blanka ytorna inte längre är perfekta.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Så lugghålens skärpa gentemot övriga boetten? Ang matt stål, blir stålet på en NOS även nermattat med tiden? (om vi låtsas att den legat i sin box i 50 år)
Du ser att de blir som kratrar eller iaf inte spikraka.

En klocka som är helt NOS och har legat länge får lite av en annan lyster. Men då vill du gärna se att den är helt oanvänd. Ser du slitage och en helt nyskuren/polerad yta så känns det väl kanske inte klockrent. Du får en känsla av vad som är rätt eller fel efter du hanterat klockor i både nyskuret och orört skick. Svårt att lära ut genom att bara skriva.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Du ser att de blir som kratrar eller iaf inte spikraka.

En klocka som är helt NOS och har legat länge får lite av en annan lyster. Men då vill du gärna se att den är helt oanvänd. Ser du slitage och en helt nyskuren/polerad yta så känns det väl kanske inte klockrent. Du får en känsla av vad som är rätt eller fel efter du hanterat klockor i både nyskuret och orört skick. Svårt att lära ut genom att bara skriva.
Det förstår jag :) det går nog att få vinklar och färg/skärpa på bilder att bli riktigt luriga. Det gäller nog att kunna ha de framför sig

Jag hade gärna ägt vilken som helst av klockorna på bilderna :) polerade eller ej, så är de riktigt läckra!
 

san

Cartier
2-Faktor
Vet du att alla dessa är opolerade? Jag tycker flera ser tveksamma ut.
Inte alls, skulle inte våga utge mig för att vara en expert på att syna sådant, men jag vill som sagt minnas att samtliga klockor – förutom 1675 från 1986 – presenterades som safe queens på Rolex Forums och jag har inget minne av att trådskaparna blev emotsagda på den punkten.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Inte alls, skulle inte våga utge mig för att vara en expert på att syna sådant, men jag vill som sagt minnas att samtliga klockor – förutom 1675 från 1986 – presenterades som safe queens på Rolex Forums och jag har inget minne av att trådskaparna blev emotsagda på den punkten.
Och detta är väl problemet med trådar likt denna. Folk postar klockor som de inte har koll på, och då faller hela syftet med tråden. :)
 

san

Cartier
2-Faktor
Och detta är väl problemet med trådar likt denna. Folk postar klockor som de inte har koll på, och då faller hela syftet med tråden. :)
Sant, frågan är dock om "ganska säker" är tillräckligt i ett ämne som detta, där man ju aldrig kan vara helt säker. Eller vem man ska lita på för den delen.

GMT:n från mitt förra inlägg: http://www.watchprosite.com/page-wf.forumpost/fi-732/ti-791448/pi-5303788/.
We all know that the dial condition is essential to the quality of a watch. And then next thing is the case. How many time have you heard the claim unpolished case. Probably more times than you can shake a stick at. How can you tell if a case is truly unpolished. Well, be the original owner with a very strong memory. Or try and use your best judgment and follow a few simple guidelines. Simply I wish. I will say however, unpolished case are probably 1 in every hundred that claim to be unpolished. It really is a rarity.

Can RSC recut the lugs and give a great beveled look again sure but you lose some metal and you lose the flatness that an unpolished case enjoys. I don't even think that getting out a set of calipers can guaranty accuracy of the unpolished claim. Rolex case lugs are asymmetric. I know that sounds a little off in a world of precision machining but the reason the lug shape is different on the crown side is to accommodate the crown guards so that side of the case does not appear out of proportion. I think we all have noticed this but think it is either our eyes playing games or an overly polished case. Polishing will make it narrower but for the purpose of validating an unpolished case you can expect to have a slightly smaller lug shape on the crown side. So putting the odd shaped lugs to bed we move on to how can we figure out what an unpolished case should look like. By example. You need to see a good example and compare it to another that we assume to have been polished.

5513: http://www.matthewbaininc.com/watch-details/1717.
The Rolex Submariner is one of the most sought-after dive watches in the world. This is one of the early 1960s gilt dial submariners reference 5513 with and an underline. The amazing part about this submariner is the fact that it is new old stock. The watch has never been polished and it has the original Rolex sticker on the back. It is amazing to see a watch like this and what is was suppose to look like when it originally sold in 1963. This type of watch you put under a glass case and stare at every day.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Sant, frågan är dock om "ganska säker" är tillräckligt i ett ämne som detta, där man ju aldrig kan vara helt säker. Eller vem man ska lita på för den delen.

GMT:n från mitt förra inlägg: http://www.watchprosite.com/page-wf.forumpost/fi-732/ti-791448/pi-5303788/.


5513: http://www.matthewbaininc.com/watch-details/1717.
Den GMT:n tvivlar ingen på. Subben är allmänt känd för att vara iordningställd av Matt Bain. Den första GMT:n från Rolexforums är upputsad for sure och 1655:an har konstiga spår enligt mig. Kolla här:

IMG_6629.PNG


Kanten på bezelen borde vara rak enligt mig. Man kan se var den ursprungliga poleringen är. Inte direkt lika skarp som den nyskurna boetten. Kollar man noga så kan man också se att den är dåligt borstad uppe på bezelen.
 
Senast ändrad:
Topp