• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Referensbilder opolerade klockor

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Kapar tråden lite men har någon en jämförelse med en orörd Explorer II?

Här är min från mitten av 90-talet som jag har en känsla av inte fått smaka så mycket polermedel.(?)

IMG_1117.JPG
https://klocksnack.se/threads/dålig-bra-polering-tråden.39216/ Dit ska du. Här är referenser på klockor man kan offra ett fingret för att de är opolerade.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
DSC02706_zpsecb93f6a.jpg
Denna missade jag med en hårssmån - trist än i dag. 1972 Den finaste 1675 GMTn HQ Milton hade inne vid det tillfället enligt Jacek. Deras foto.
DSC02708_zpsedc7ef55.jpg

DSC02704_zps3e2b9490.jpg
OT, men minns du vad priset var?

Edit: Oj va jag skrev fel här, haha. Mixade visst ihop flera inlägg när jag skrev i telefonen..
 
Senast ändrad:

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
För att det skall kunna bli en referenstråd bör nog bilderna granskas av någon med stenkoll innan. Nu är ju den här tråden väldigt lärorik iallafall även om rubriken inte stämmer överens med innehållet.

En definition av opolerad borde också fastställas. Ibland använder jag en våtservett och torkar av klockan, om jag gör det med en ny klocka kan jag då hävda att den är opolerad efteråt? Om man torkar av klockan med en bomullstrasa utan polermedel, är det att polera? En skjortärm mot klockan under en längre tid kan väl göra spår på en klocka som ser ut som polering...
Stenkollen finns blandannat gemensamt i tråden. Övervägde att göra en till tråd med resultat ifrån denna, då denna snabbt fylldes med skumheter och inte bara referenser. men orkade inte. Kul med diskussionen om hur och varför man spekulerar i varför vissa objekt är polerade eller inte oavsett.

Många får höra av säljare att klockan de är sugna på är opolerade trots att det är rätt sällsynt att det faktiskt stämmer. Folk litar lite väl blint på sina källor, av tråden att döma.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Stenkollen finns blandannat gemensamt i tråden. Övervägde att göra en till tråd med resultat ifrån denna, då denna snabbt fylldes med skumheter och inte bara referenser. men orkade inte. Kul med diskussionen om hur och varför man spekulerar i varför vissa objekt är polerade eller inte oavsett.

Många får höra av säljare att klockan de är sugna på är opolerade trots att det är rätt sällsynt att det faktiskt stämmer. Folk litar lite väl blint på sina källor, av tråden att döma.
Huvudsaken borde väl egentligen vara att boetten ser bra ut och ligger så nära som möjligt till originalutseendet. Där är referenser som är NOS/opolerade guld värda.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Huvudsaken borde väl egentligen vara att boetten ser bra ut och ligger så nära som möjligt till originalutseendet. Där är referenser som är NOS/opolerade guld värda.
Beror ju huvudsakligen på vad man är ute efter. I denna tråd är iallafall TS och resterande intresserade ute efter helt orörda klockor, dvs många "felposter" hittills.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Beror ju huvudsakligen på vad man är ute efter. I denna tråd är iallafall TS och resterande intresserade ute efter helt orörda klockor, dvs många "felposter" hittills.
Problemet är att ska det vara 100% tillförlitligt kan man ju bara posta egna klockor köpta av en själv. I mitt fall sätter jag (bortsett från mig själv) tilltro till urmakare med 20 års erfarenhet på Rolex AD. Men vem äger svaret...
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Problemet är att ska det vara 100% tillförlitligt kan man ju bara posta egna klockor köpta av en själv. I mitt fall sätter jag (bortsett från mig själv) tilltro till urmakare med 20 års erfarenhet på Rolex AD. Men vem äger svaret...
Precis, så är det ju faktiskt. Man ska ju kunna lita på sina källor men samtidigt vara källkritisk. Många kanske köper direkt att en säljare säger att objektet är opolerat, även om fallen kanske sällan är så.

Men med så pass många bra ögon som kan se på foton här så kommer man åtminstone väldigt långt på vägen i utforskandet.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Precis, så är det ju faktiskt. Man ska ju kunna lita på sina källor men samtidigt vara källkritisk. Många kanske köper direkt att en säljare säger att objektet är opolerat, även om fallen kanske sällan är så.

Men med så pass många bra ögon som kan se på foton här så kommer man åtminstone väldigt långt på vägen i utforskandet.
Håller helt med i det du säger.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
har sett många klockor och jag kan bedöma detta! den har vassa kanter och har pratat med tidigare ägare som haft klockan som ny!
Som en parentes är det kanske väldigt lätt att kläcka ur sig att ett objekt är opolerat som säljare, om man är enda ägaren och det är många årsedan polering skedde. Blir ju absolut mer smakfullt som köpare att få köpa ett "opolerat" ex, än ett polerat. Ett extra plus i helheten liksom. Tycker därför inte att säljare kan direkt/generellt räknas som en källa för att ett objekt är polerat eller inte.

Jag är för okunnig för att kunna spotta om omegan är polerad eller inte. Men du har två vad jag vet mycket skickliga personer som påstår motsatsen efter dig i det här fallet.
 

RobRoy

Panerai
2-Faktor
Som en parentes är det kanske väldigt lätt att kläcka ur sig att ett objekt är opolerat som säljare, om man är enda ägaren och det är många årsedan polering skedde. Blir ju absolut mer smakfullt som köpare att få köpa ett "opolerat" ex, än ett polerat. Ett extra plus i helheten liksom. Tycker därför inte att säljare kan direkt/generellt räknas som en källa för att ett objekt är polerat eller inte.

Jag är för okunnig för att kunna spotta om omegan är polerad eller inte. Men du har två vad jag vet mycket skickliga personer som påstår motsatsen efter dig i det här fallet.
Du kan lita på mig eller inte men jag är helt säkert att den är opolerad!!!

Jag kan offra ett fingret för att den är opolerad! :)
 
Topp