• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Referenstråd för bra boetter (opolerade)

thomastheswede

Audemars
Här en bra boettreferens för Tudor 76100, i detta fall ett ex från 1989 som är NOS. Alla bilder från www.10pastten.com
Skärmavbild 2019-01-16 kl. 16.59.29.png
Skärmavbild 2019-01-16 kl. 16.59.37.png
Skärmavbild 2019-01-16 kl. 16.59.49.png
Skärmavbild 2019-01-16 kl. 16.59.58.png
Skärmavbild 2019-01-16 kl. 17.00.06.png
Skärmavbild 2019-01-16 kl. 17.00.15.png
Skärmavbild 2019-01-16 kl. 17.00.23.png
Skärmavbild 2019-01-16 kl. 17.00.35.png
 

Husse

Patek
Detta är ingen dyr Rolex men väl en djupt älskad arveklocka!
Den har använts som vardasklocka under många,många år!
Blivit putsad en gång för att få bort oxid och fläckar. Det projektet stoppades av mig INNAN alla märken och minnen efter pappa var borta!
Finns många vinklar och vrår på dessa boetter som garanterat förstörs vid polering, samma boett finns i 18 karat också!
Det finns eller har funnits ett par till här på forumet!
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Edit:
Tack vare @ANALOGUE s post nedanför så kom jag ihåg, opolerad men mycket använd! :)
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Inte särskilt mycket väl? Nuvarande ägaren köpte 2st som legat i en byrålåda. Första ägaren köpte dom o gillade inte designen så dom användes inte o blev bortglömda..
Typ NOS. Är egentligen inte meningen att retas men för mig är NOS helt oanvänd. Köpte tex en NOS Movado jag börjat använda och kallar inte den NOS längre. Zenithen är galet fin, helt otrolig. Vårda den ömt men använd uret. Var helt inställd på motsvarande i guld när de kostade 50'-ish, missade tyvärr tåget.
Vad tycker du om den sista 1675’n?
Den första är redan såld..
För många stora bilder, blir lite förvirrad. Är det två olika 1675 i posten här ovan?
 
D

Deleted member 4412

Guest
Typ NOS. Är egentligen inte meningen att retas men för mig är NOS helt oanvänd. Köpte tex en NOS Movado jag börjat använda och kallar inte den NOS längre. Zenithen är galet fin, helt otrolig. Vårda den ömt men använd uret. Var helt inställd på motsvarande i guld när de kostade 50'-ish, missade tyvärr tåget.

För många stora bilder, blir lite förvirrad. Är det två olika 1675 i posten här ovan?
Zenithen jag postade är inte min utan en insta-polares. Ingen fara o jag förstår vad du menar:)
Det är 2st olika 1675’or. Den på läder.. Vore kul o se vad du tycker om den.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Inte särskilt mycket väl? Nuvarande ägaren köpte 2st som legat i en byrålåda. Första ägaren köpte dom o gillade inte designen så dom användes inte o blev bortglömda..
Aha, trodde det var din fina. Ibland går det lite för snabbt.
@Aurum
Här är annonsen till 1680’n:
https://www.tapatalk.com/groups/vin...ariner-18k-yg-ref-1680-w-black-n-t249474.html
Som sagt, vore uppriktigt kul o bra att höra din bedömning på den:)
Samma bilder som jag själv lagt upp!
Är inte speciellt insatt i Rolexboetterna, men den är ju sjukt fin. Älskar när även vridringen är vass, ofta missar man den när man hyvlar boetterna vassa. Jag hade lätt accepterat denna som opolerad. Tycker kanske att boettsidorna är lite blanka, så kan ju ha fått lite mer glans där genom polering. Men vet verkligen inte, känns inte som det spelar någon roll när de är så här fina och tjocka. Tyvärr är ju tillhörande oysterlänkar så fula när de är polerade.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Man hanterar tillräckligt många både bra och nyskurna boetter så brukar det kännas rätt så självklart efter en stund. :)
Vad gör den nedre till självklart nyskuren? Visst kan man ofta få en känsla men om tavlan är perfekt och boetten ser ut sådär skulle jag bli lurad... Många gånger kan ju bevel vara oproportionerliga eller andra saker som avslöjar men denna var svår imho. Om nu borstningen är pyttelite annorlunda hade jag inte sett det utan den övre bilden (och gör det inte nu heller).
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad gör den nedre till självklart nyskuren? Visst kan man ofta få en känsla men om tavlan är perfekt och boetten ser ut sådär skulle jag bli lurad... Många gånger kan ju bevel vara oproportionerliga eller andra saker som avslöjar men denna var svår imho. Om nu borstningen är pyttelite annorlunda hade jag inte sett det utan den övre bilden (och gör det inte nu heller).
Form, yta mm. Något som är NOS men ändå 40+ år gammalt blir mattare än något som är slipat idag.
 
Topp