• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rejält stryktåliga men estetiskt tilltalande (?) klockor.

skarpheden

Cartier
2-Faktor
Har ett byggjobb som innebär att armen och handen slår i, kläms mellan och skrapas mot allt från stål och betong till glas och isolering.

Behöver en klocka som kan klara allt detta, något min Vostok komandirskie gjorde i nästan 18 månader innan den dog en gruvlig död.

Köp en G Schock, köp en G Schock får jag hela tiden höra. Fula som stryk.
Inget klunkigt och plastigt på handleden utan något... Elegant? Finns det? Under 40 mm, stryktålig som fan, urverk som ett kraftverk och stilig?
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
8349B6DD-6A3A-41C0-BD55-E09BA0B38062.jpeg
En cwc g10 kanske.

https://www.cwcwatch.com/products/cwc-g10-issue-watch-no-date-with-battery-hatch
 

skarpheden

Cartier
2-Faktor
Den är fin. Tickar de flesta boxar men tycker inte den passar på stållänk som jag föredrar. Dels för känslan av kvalitet. Och tyngden.
 
Senast ändrad:

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Det klassiska exemplet som oftast kommer upp kring beprövad stryktålighet är den Sjöö Sandtröm UTC Extreme som @meo_swe bär i betongindustrijobbet. Spana in hans posts så hittar du den.

I övrigt ser jag inte varför nästan vilken highend stålklocka som helst inte skulle klara biffen. Jag menar, varför skulle den inte det om SS UTC:n gör det, jag känner inte till att UTC:n genomgått ngn särskild QC eller har något specialverk för stöttålighet?

Jag hade köpt något nyservat i "rätt" prisklass från ett känt märke och bara kört :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Citizen ecodrive i titan kanske? Hur elegant måste klockan vara då du tydligen härjar rejält på jobbet, antar att övrig klädsel är anpassad till detta? Jag skulle leta så lätt klocka som möjligt, titan eller plast. Det borde finnas någon stilig Swatch eller Casio som kan göra jobbet...
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Personligen, om jag hade haft samma jobb som du så hade jag skaffat en.. hmmm..

Datum är ett måste på jobbet för mig, länk, under 40mm, sjysst märke, gärna ÅF och basservice i Sverige, verktygslös mikrojustering i länklåset ska man ju ha när man jobbar i olika temperaturer..

Mjeaoe, får nog skippa under 40mm för att kunna komma på något.

Och då blir det nog en Certina DS Action Diver (precidrive quartz eller powematic 80 automat) eller den senaste Omega Seamaster Professional.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
För lite mer "fuck off vem bryr sig"-känsla, blunda för tjockleken och ta reda på hur mycket guldplätteringen tål (på det långsamma, hårdjobbande sättet ;) ) i en Tudor guldstål blackbay diver. Det hade varit knugligt.

Plätteringen ska tydligen vara rätt tjock, men hur tjock? Slit ner den med jobb och sälj den som trädgårdsklocka till någon rik jänkare på WUS-forumet ;)
 
Senast ändrad:

v0n

Patek
2-Faktor
Elegant och stryktåligt går sällan hand i hand, tyvärr.
Har dock märkt att dykare klarar sig betydligt bättre än annat i ruffa miljöer, ta av vridringen så blir det genast elegant :cigar:
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Andra idéer som börjar ploppa upp (ja, jag har tråkigt på jobbet ;) ) är Tudor BB36 (tyvärr ej verktygslös miktojustering eller datum). Eller om du gillar mikrosvängen, testa vad du kan utsätta en Maen Hudson för!
 
Senast ändrad:

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
En SKX med sitt 7S26 verk tål det mesta. Känner ett gäng i samma bransch som dig eller liknande som kör på den! Den är ju 42mm men bärs bra ändå vill jag säga annars så har du ju även SKX013!
 

skarpheden

Cartier
2-Faktor
Handlar om budget för mig också. Ovillig spendera över 5000 för nåt jag ska misshandla.

Titan och plast känns urvattnat för mig. Vill känna tyngden och den medföljande känslan av hållbarhet.
 

Larsmustasch

Cartier

Inox är bra som fan på pappret, men för mig blev det en klump på handleden vid tuffare tag. IOM tyngden slog den en på handleden (obs ej bilhandlarhäng)

Skippa länk! Fastnar du i något kan det vara bra att kunna skära loss klockan
+1 på den.
Vill verkligen ha länk som band till min beater, men det är inte helt praktiskt.

Valfri quartz i något robustare utförande borde kirra biffen.
498C3DA9-4CB8-4638-BAC2-0BB29D86B5C9.jpeg
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Handlar om budget för mig också. Ovillig spendera över 5000 för nåt jag ska misshandla.

Titan och plast känns urvattnat för mig. Vill känna tyngden och den medföljande känslan av hållbarhet.
Under 5 blir det svårare, då är det nästan bara Seiko med aftermarket strapcode-länk som gäller! Svårt att både äta kakan och behålla den, hur mycket tyngd och kvalité inkl länk för under 5 papp får man? Någon enstaka Certina och Tissot kan säkert kvala in, men det är sällan folk nappar på det spåret av ngn anledning, trots att de märkena är det enkla sanna svaret när vi pratar sub 5k, kvalité och länk i samma mening. Mikrotjafset kommer absolut hålla i många fall, och i många fall inte, och så ska du hitta ngn som kan serva och hitta packningar, eller skicka över hela världen, och... Näää.. Köp en Tissot och ba' åk!
 
Senast ändrad:

skarpheden

Cartier
2-Faktor
Under 5 blir det svårare, då är det nästan bara Seiko med aftermarket strapcode-länk som gäller! Svårt att både äta kakan och behålla den, hur mycket tyngd och kvalité inkl länk för under 5 papp får man? Någon enstaka Certina och Tissot kan säkert kvala in, men det är sällan folk nappar på det spåret av ngn anledning, trots att de märkena är det enkla sanna svaret när vi pratar sub 5k, kvalité och länk i samma mening. Mikrotjafset kommer absolut hålla i många fall, och i många fall inte, och så ska du hitta ngn som kan serva och hitta packningar, eller skicka över hela världen, och... Näää.. Köp en Tissot och ba' åk!
Hah,

Tänkt i just de banorna vad gäller Tissot och Certina. Kvalitet för bra pris men så fort jag hör namnen säger det bara nej.
 
Senast ändrad:

jmalmsjo

Cartier
Seiko SKA371 säger jag. Nu är jag bara hobbyhantverkare ifs men jag har haft min när jag bilat, grävt, rivit, murat, putsat och byggt i allmänhet i flera år och den klagar aldrig. Här finns någon som testat den: https://toughwatches.net/legendary-seiko-bfk-ska371/

Jag hade den på länk till en början men tycker att gummi passar bättre till såna sysslor.

Edit: äh, den är ju något större än 40mm men det missade jag...
F9C2FA8F-F407-4F72-B234-55EADAFC8597.jpeg
 

skarpheden

Cartier
2-Faktor
Seiko SKA371 säger jag. Nu är jag bara hobbyhantverkare ifs men jag har haft min när jag bilat, grävt, rivit, murat, putsat och byggt i allmänhet i flera år och den klagar aldrig. Här finns någon som testat den: https://toughwatches.net/legendary-seiko-bfk-ska371/

Jag hade den på länk till en början men tycker att gummi passar bättre till såna sysslor.

Edit: äh, den är ju något större än 40mm men det missade jag...
F9C2FA8F-F407-4F72-B234-55EADAFC8597.jpeg
Fin!

Men något för stor för min smak. Rent estetiskt tilltalas jag, numer, av mindre klockor som får handleden kännas större.

Läste recensionen. Minst sagt tuff :)
 

Larsmustasch

Cartier
Ni som rekommenderar mekaniska klockor, hur resonerar ni? Skillnaden i funktion mellan en Rolex och en Seiko5 är rätt försumbar när man tappar den i kaklet. (Förutom reparationskostnad kanske)

Jag vill mer än gärna ha en mekanisk klocka som beater (beater: hugga ved, ocr-lopp, bad, kyla, värme, bära piano, mecka bil...) men att behöva tänka om man tappade några spd när man drämde till handen i tegelväggen blir stressigt för mig.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Du vill ha något elegant men samtidigt känna tyngd men inte för mycket tyngd. Låter väldigt svårt.

Jag skulle titta på någon av Sinns klockor i tegimenterat stål. En av forumets medlemmar spände fast sin på framsidan av en lastbil och körde runt i landet en vecka, inte en repa fanns efteråt. Dessutom AD i Sumpan.
 
Senast ändrad:

skarpheden

Cartier
2-Faktor
Kör denna 556i på jobbet när det krävs hårda tag som jag inte vill utsätta Explorern för. Tvärnöjd med den, Snygg, stilren, toolig och stabil i ett:)
413AE672-9BB4-48C8-BC54-922FFA0D347B.jpeg

Har av och till varit intresserad av 556:an men inte för jobbet.
Klarar den verkligen daglig misshandel? Mest glaset jag undrar över.
Hur dyrt är det att byta ut det?
 
Topp