Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Knepigt detta, och ännu knepigare för att ni inblandade verkar inte helt säkra på att den var relumad?
Jag har ingen aning om den var relumad eller inte, men en sak vet jag och det är att gammal lysmassa kan faktiskt lysa.
Nja, en relume bör innebära en stor näve pengar i rabatt? Många som aldrig hade kunnat se sig äga den om den var relumad. Sportrolexpriserna är ju rätt sjukt höga idag så alla defekter gör stor påverkan på pris.
Precis! Man vill inte gå runt me ngt som "kanske" är OK, bara det bara det...
Definiera "OK"
Den är jävligt OK om du frågar mig. Är samma sak som med Boetter idag. Närmast omöjligt att uttala sig om hur vida vissa har polerats eller ej men för mig är det oväsentligt. Gillar man klockan och är bekväm med priset så är det fine för mig.
Helt med dig när det kommer till boetterna, däremot känns tavlorna heligare. En subboett är i stort sett en subboett oberoende vilket år den är ifrån. För mig är den stora skillnaden de olika tavelvarianterna. Hade jag suttit på en sub för 50' och det varit tveksamheter om en relume hade jag mått dåligt. Vi är nog helt enkelt anal om olika ting.
Ser inte vilken av klockorna det är. Gjorde han en trevlig valutavinst? Stod det uttryckligen i annonsen att den inte var relumad?Ngn annan som blivit lurad Såg precis att den va "Reserved" på Philippes hemsida : http://www.exoticwatches.net/browse.asp?C=52&P=1
Ser inte vilken av klockorna det är. Gjorde han en trevlig valutavinst? Stod det uttryckligen i annonsen att den inte var relumad?
Hur som helst så hade en geigermätare hade löst det där problemet. Känns helt galet men det kanske är ett måste för att kunna vara säker på vad man köper framöver.
.
...på VRF spekulerades det för ett tag sen hur lätt det skulle vara att lura en geigermätare... om folk börjar tro att det är ett bra test så går det nog att fixa...
...men till syvende och sist får väl de som är beredda att betala fetpremie för en originallume originaltavla , som inte för någon går att skilja från en relumad originaltavla, lösa det problemet, det är inte mitt...
Om lurendrejarna vill sitta och suga på penslar med tritiumblandad lysmassa så är det helt ok med mig...
Nä precis. Rätt åt dem!Haha, det är nog inte allt för hälsosamt
Haha, det är nog inte allt för hälsosamt
Jag skulle definitivt inte låta Kaplans vara den avgörande rösten ifall en 5513 har blivit ommålad eller inte. Dom har gissat vilt och fel på väldigt många klockor tidigare. 9 år på Rob Engström innebär inte att man är expert på en viss typ av 5513 tavlor. Till och med Christies gör misstag ibland och Kaplans är så långt ifrån Christies man kan komma.
Att den lyser svagt ett tag är inga konstigheter heller. Det har jag själv sett på väldigt många sport Rolex från den tiden. Grym boett och tavlan ser fin ut. Men det går inte att avgöra på bild om den är ok eller inte. Förut var det enkelt då lysmassan som användes var slät och ofta var den dåligt applicerad. Den som används idag ser verkligen ut som tritium.
Hur som helst så hade en geigermätare hade löst det där problemet. Känns helt galet men det kanske är ett måste för att kunna vara säker på vad man köper framöver.
Det är precis sånt här krångel som har gjort att jag har börjat samla på vintage day-date och datejust istället. Patina har noll betydelse och fake stella är enkla att se....än så länge....
Ska man använda någon typ av strålningsmätare för att kolla en tritiumtavla så krävs det nog att man plockar ut tavlan, eftersom den svaga strålningen från tritiumet varken ska gå igenom glas eller boett.
Sedan en annan reflektion: Om man nu bemödar sig med att på ett mycket omsorgsfullt sätt reluma en gammal dyrbar Sportrrolex - varför då inte använda en blandning som inte lyser alls, eller ytterst lite? Det är ju på inget sätt omöjligt att åstadkomma och borde inte vara några konstigheter om man nu ändå är så här pass proffsig.
Slutligen: Utomordenligt gentlemannamässigt hanterat av alla inblandade!
Alla klockor jag ägt från 60/70-talet har haft en svag lysförmåga även när de inte ljusladdas, dock så svag att ögonen måste vara anpassade för mörker för att det ska gå att se. När de ljusladdas så lyser fosforet initialt starkt vilket avtar fort. Sena tritiumklockor (90-tal) kan lysa rätt bra även utan ljusladdning.Ganska bra tryck i lumen på min 5513 MF ett kort tag efter att den belysts. Kaplans ansåg att den inte hade relumats. Rolex experimenterande tydligen en hel del med tritiummixarna på 60-talet.
Svår fråga! Jag kan inte bestämma mig för vad jag tycker.Sorry trådkapning...
Reluma visarna i matchad färg eller ej?
Då är vi väl tyvärr två...Svår fråga! Jag kan inte bestämma mig för vad jag tycker.