• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Replicaklockor?

Har för mig att det fanns en länk till en film på forumet tidigare. Någon höjdare hos ett av high end fabrikaten pratade om att de kommit över en kopia som de nästan själva tog för en äkta. Om jag inte minns fel så upptäcktes det via en liten detalj inuti urverket. Så visst finns det välgjorda replikor som förmodligen håller hög kvalités känsla. ( försöker svara på TS fråga, så pikar från fyllskallar undanbedes vänligen)

Det där har jag missat, kan du hitta det? Luktar BS

Haha w.t.f. det här blir bara värre och värre! Nu kan jag inte redigera mitt inlägg med hemsidan.

Har för mig att det fanns en länk till en film på forumet tidigare. Någon höjdare hos ett av high end fabrikaten pratade om att de kommit över en kopia som de nästan själva tog för en äkta. Om jag inte minns fel så upptäcktes det via en liten detalj inuti urverket. Så visst finns det välgjorda replikor som förmodligen håller hög kvalités känsla. ( försöker svara på TS fråga, så pikar från fyllskallar undanbedes vänligen)

Hittar du den videon, om den nu existerar, slår du hål på hela Klass 1-myten

Jag ska leta allt jag kan.

400px-Lost_main_title.svg.png

Menar du mig nu?

Nu har trådskaparen raderat sitt inlägg och redigerat kommentarerna. TS förtydligade att han inte vill köpa eller tänker köpa en replica. Men han undrade om dessa hade någon typ av "kvalitékänsla" för att motivera det höga priset (8000 sek). Det fanns ingen länk eller någon typ av hänvisning som skulle kunna uppfattas som reklam för något replicaföretag..

Så jag hoppas du inte menar mig nu iom att du inte läst OP
Menar du mig nu?

Nu har trådskaparen raderat sitt inlägg och redigerat kommentarerna. TS förtydligade att han inte vill köpa eller tänker köpa en replica. Men han undrade om dessa hade någon typ av "kvalitékänsla" för att motivera det höga priset (8000 sek). Det fanns ingen länk eller någon typ av hänvisning som skulle kunna uppfattas som reklam för något replicaföretag..

Så jag hoppas du inte menar mig nu iom att du inte läst OP

Självklart menar jag inte dig utan TS. Du är väl "1000-inläggs"-pojk o inte "stammis"??!

Försökte va lite rolig när ämnet Replica dök upp, men det är tydligen inte så lätt med alla misstolkare!

J

Men snälla. Lugna ner er. Det är väl en högst berättigad fråga att undra om det är någon kvalitetskänsla i en kopia för 8000:- kronor? Det undrar jag också.

Ungefär som att undra hur det känns att dra en lina kokain. Någon som vet får gärna svara. Men jag tänker fan inte pröva själv.

Var inte så pretentiösa och lättstötta.

Men snälla. Lugna ner er. Det är väl en högst berättigad fråga att undra om det är någon kvalitetskänsla i en kopia för 8000:- kronor? Det undrar jag också.

Ungefär som att undra hur det känns att dra en lina kokain. Någon som vet får gärna svara. Men jag tänker fan inte pröva själv.

Var inte så pretentiösa och lättstötta.

Det är fullmåne, det brukar dra fram de sämsta sidor hos folk!

J

Jag tycker och tror att tanken på en till 99% "korrekt" kopia är skrämmande för alla med en orginalklocka. Om detta skulle finnas så innebär det att i princip alla som inte personligen hämtat ut sin klocka hos AD skulle behöva vara fundersamma/oroliga. Det är nog därför snacket om klockan som nästan klarade äkthetstestet hos en AD skrämmer....

Jag menade på inget vis att det skulle vara okej med kopior/replikor på något vis, menade bara att är det svårt för experter att se skillnad så är det nog inte så konstigt om vanliga dödliga skulle uppfatta kvaliten som bra. Känns bara otrevligt att diskutera mer men klipper in en text från en artikel som kanske klargör lite vad jag tänkte:

If you look at it very, very closely, you can detect a few irregularities: a screw slot with a microscopic fault in it, a piece of the carbon casing replaced by plastic.

But apart from these details, which even experts have trouble detecting at a glance, the fake Hublot Big Bang seized last December by Swiss customs is hard to tell apart from the original.

The look, the weight, even the smell - because like its model, the fake's wristband was scented with vanilla - are deceptive. But the most telling factor resides in the core of the watch.
"That was one of the first times I've held in my hand a fake tourbillon watch, a real high-precision mechanism. The counterfeiters have now mastered ultra-complex movements," says Michel Arnoux, head of the anti-counterfeiting unit of the Federation of the Swiss Watch Industry, at his office in Biel.

En av de videos jag har sett. Hoppas att det är okej att länka eftersom de pratar MOT kopior.

Nu blir man rädd att sin egen klocka från uretvintage (uttagen i Tyskland) skulle vara belagd med något fuffens om inte ens experter kan märka skillnaden. Den klarade dock det här testet: http://www.pmwf.com/Watches/ARTICLES/TwoOmegaSeamaster/A real and a fake Omega compared.htm

Nej tillbaka till produktivt tänkande istället. Sånt här blir man tokig på. Det finns nog inga garantier förutom att åka till fabriken och köpa en på plats. Alternativt om man köper vintage se till att köpa det i guldguld och veta hur guld känns, så får man åtminstone med sig lite guld.

Jag tycker och tror att tanken på en till 99% "korrekt" kopia är skrämmande för alla med en orginalklocka. Om detta skulle finnas så innebär det att i princip alla som inte personligen hämtat ut sin klocka hos AD skulle behöva vara fundersamma/oroliga. Det är nog därför snacket om klockan som nästan klarade äkthetstestet hos en AD skrämmer....
Alla vet att det produceras klockor efter stängning i fabrikerna. Och att klass 1kopior på rolex. Är bättre än alla äkta omegor...

Tillbaka
Topp