• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Replicaklockor?

D

Deleted member 1154

Guest
efter Uppdrag gransknings "konst program" litar man knappt på nån längre...
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag tycker och tror att tanken på en till 99% "korrekt" kopia är skrämmande för alla med en orginalklocka. Om detta skulle finnas så innebär det att i princip alla som inte personligen hämtat ut sin klocka hos AD skulle behöva vara fundersamma/oroliga. Det är nog därför snacket om klockan som nästan klarade äkthetstestet hos en AD skrämmer....

Men. (OBS! För att provocera!) Om ingen kan se skillnad. Är det en kopia då? Dvs enligt principen "om ett träd faller i skogen och ingen är där, hörs det då?"
 

16610

Patek
2-Faktor
Borde finnas ett stopp innan man postar. Läs detta och godkänn. Finns ju klara regler man ska/bör läsa innan. Ja ja... De är lugnt för mig iaf:) trevlig helg
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Keep your friends close, but your enemies closer.

Skulle inte skada om vi förde en diskussion i ämnet.
Jag har flera vänner/kollegor som äger och bär replikor, det finns anledning att vara vaken.
Och innan jag köpte min Hublot gjorde jag vida undersökningar då jag vet det finns mkt sånna kopior.
I detta fall med Hublot krävs både lupp och god kännedom för att särskilja de riktiga från replikorna. Och då även mupparna i Kina anv samma material som originalen är ju tyvärr känslan mot handen ungefär samma som de riktiga.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Kom igen, jag skojade med dig. Kanske var lite hård, men tycker inte man ska upprätthålla myten om kopior som inte går att skilja från original. Däremot finns det franken, men det är en annan grej

Jag har aldrig sagt att det inte går att skilja, jag skrev att det kan vara mycket svårt, och därmed kan säkert "kvalitén" upplevas som bra, vilket TS undrade.
 

morrism

Audemars
Keep your friends close, but your enemies closer.

Skulle inte skada om vi förde en diskussion i ämnet.
Jag har flera vänner/kollegor som äger och bär replikor, det finns anledning att vara vaken.
Och innan jag köpte min Hublot gjorde jag vida undersökningar då jag vet det finns mkt sånna kopior.
I detta fall med Hublot krävs både lupp och god kännedom för att särskilja de riktiga från replikorna. Och då även mupparna i Kina anv samma material som originalen är ju tyvärr känslan mot handen ungefär samma som de riktiga.


Kan du inte slänga upp lite bilder?
 
D

delegeferenda

Guest
Den egentliga tanken jag hade för egen del var att om det säljs 8 000 kr replikor så antar jag att man har gjort sitt yttersta att klockan ska efterlikna en äkta ända ner till detalj. Dessutom om prislappen också motsvarar någon känsla av kvalitet i den prisklassen? För jag blir mer orolig över replikaklockor som säljs i andrahand till motsvarande vad en äkta är värd i andrahand än den som säljs direkt som import från Kina från en webbutik.
 

morrism

Audemars
Den egentliga tanken jag hade för egen del var att om det säljs 8 000 kr replikor så antar jag att man har gjort sitt yttersta att klockan ska efterlikna en äkta ända ner till detalj. Dessutom om prislappen också motsvarar någon känsla av kvalitet i den prisklassen? För jag blir mer orolig över replikaklockor som säljs i andrahand till motsvarande vad en äkta är värd i andrahand än den som säljs direkt som import från Kina från en webbutik.


du får samma klocka som du betalar 800 för i thailand
 

morrism

Audemars
Finns sjukt lite på t.ex. youtube, tycker det borde finnas mer folk som vill skryta med sina kopior.


Den här är rätt rolig, ser okej ut tills han vänder på den och det står "Stainless Steel" över guldspännet
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Okej, men vore kul att se ändå.

Sant.
Har hållt i en IWC Portuguese (kopia), den hade ett äkta IWC-urverk liksom äkta tavla och visare. Inte lätt se skillnad då. Denna kille köpte klockan för 2000:-, sen la ytterligare till 8000-10000 för de riktiga delarna.

Mao 10000-12000 för en fejkad IWC som förmodligen inte ens den mest garvade urmakaren skulle kunna peka ut som fejk.
 

morrism

Audemars
Sant.
Har hållt i en IWC Portuguese (kopia), den hade ett äkta IWC-urverk liksom äkta tavla och visare. Inte lätt se skillnad då. Denna kille köpte klockan för 2000:-, sen la ytterligare till 8000-10000 för de riktiga delarna.

Mao 10000-12000 för en fejkad IWC som förmodligen inte ens den mest garvade urmakaren skulle kunna peka ut som fejk.


Men franken är ju lite en annan grej, det är ju även en annan marknad, den som köper den blir ju då bara blåst på de 2000, resten 8-10k är ju äkta delar som har ett värde (Om han säljer den för 10-12k)

Sen brukar de slitas jävligt dåligt, efter 1-2 år ser boetten 50 år gammal ut pga. billigt skitstål som är snabbt/lätt billigt att bearbeta men mjukare än de dyrare stålen
 
Topp