• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Replicaklockor?

morrism

Audemars
En kines som hade inblick i verksamheten förklarade det så här för mig:

Adidas investerar i en fabrik och enligt kontraktet skall fabriken producera kvot x mellan 06:00-00:00. När fabriken sen ska vara stängd kör man vidare och producerar en kvot vid sidan om. Denna kvot går till den svarta marknaden och är exakt samma sko.
Priset 30 kr är alltså just pga att mellanhänder försvinner. När vi köper samma sko i Europa för 900 kr är vi alltså duktigt lurade.

Gick du på den?
 
Säljaren i bazaren?

Nej, har var statsanställd och jobbade med exportfrågor. Vet inte om det han sa var sant men det låter rimligt. Jag har bara använt "äkta" sneakers tidigare och märkte iaf ingen kvalitetsskillnad.
Han hade alltså inget med försäljningen att göra, jag träffade honom i ett annat sammanhang.
 

Wesslan

Cartier
2-Faktor
En kines som hade inblick i verksamheten förklarade det så här för mig:

Adidas investerar i en fabrik och enligt kontraktet skall fabriken producera kvot x mellan 06:00-00:00. När fabriken sen ska vara stängd kör man vidare och producerar en kvot vid sidan om. Denna kvot går till den svarta marknaden och är exakt samma sko.
Priset 30 kr är alltså just pga att mellanhänder försvinner. När vi köper samma sko i Europa för 900 kr är vi alltså duktigt lurade.

Har också hört den storyn och tror även det där förekommer. Dock kan jag garantera att största delen av kopiorna på skor och kläder ej är tillverkade på det viset.
 

morrism

Audemars
En kines som hade inblick i verksamheten förklarade det så här för mig:

Adidas investerar i en fabrik och enligt kontraktet skall fabriken producera kvot x mellan 06:00-00:00. När fabriken sen ska vara stängd kör man vidare och producerar en kvot vid sidan om. Denna kvot går till den svarta marknaden och är exakt samma sko.
Priset 30 kr är alltså just pga att mellanhänder försvinner. När vi köper samma sko i Europa för 900 kr är vi alltså duktigt lurade.

Vem kör vidare? Det är så ologiskt så jg vet inte var jag ska börja, skulle adidas ha en fabrik mellan 06-00 och sedan sitter alla kvar eller kommer det in nya? Och om de kan producera skor dygnet runt, varför gör de inte det åt adidas, varför skulle de göra skor de säljer för 30 om de kan göra skor de säljer till adidas för 200? Varför riskera hela kontraktet? Och adidas har ingen kontroll av produktionen alls?

Vad har ni då att säga om exempelvis Rolex-klockor som inte längre tillverkas men som är väldigt eftertraktade? Rätta mig om jag har fel med exempelvis Rolex President, tillverkas alltså inte längre men finns gott om replicor. Då uppkommer så klart frågan om dels replican är väldigt autentisk och dels eftersom att den är nytillverkad kanske t.o.m. innehåller bättre urverk och specifikationer än den gamla modellen som inte längre tillverkas och som är av en äldre teknik.

Då får man både en klocka som i detalj är är som den den dyrare och riktiga eftertraktade modellen men som även är bättre. :D

Syftar du på rolex daydate med presidentlänk, så tillverkas den fortfarande
 

babanker

Panerai
En kines som hade inblick i verksamheten förklarade det så här för mig:

Adidas investerar i en fabrik och enligt kontraktet skall fabriken producera kvot x mellan 06:00-00:00. När fabriken sen ska vara stängd kör man vidare och producerar en kvot vid sidan om. Denna kvot går till den svarta marknaden och är exakt samma sko.
Priset 30 kr är alltså just pga att mellanhänder försvinner. När vi köper samma sko i Europa för 900 kr är vi alltså duktigt lurade.

Hur mycket jag än känner att jag vill svara på det du skriver så tänker jag inte göra det. Min misantropiska ådra klarar inte trycket.

Må väl,
Philip
 

babanker

Panerai
Vem kör vidare? Det är så ologiskt så jg vet inte var jag ska börja, skulle adidas ha en fabrik mellan 06-00 och sedan sitter alla kvar eller kommer det in nya? Och om de kan producera skor dygnet runt, varför gör de inte det åt adidas, varför skulle de göra skor de säljer för 30 om de kan göra skor de säljer till adidas för 200? Varför riskera hela kontraktet? Och adidas har ingen kontroll av produktionen alls?



Syftar du på rolex daydate med presidentlänk, så tillverkas den fortfarande

Tack morrism. Jag satt i 10 minuter och stirrade, mållös.

Må väl,
Philip
 
Tack morrism. Jag satt i 10 minuter och stirrade, mållös.

Må väl,
Philip

Kina är ett väldigt korrumperat land. Skulle inte en skofabrik kunna producera en högre kvot än dom levererar till uppdragsgivaren? Om det sker genom högre arbetstakt eller ett extra skift när fabriken egentligen ska vara stängd är väl oviktigt. Den lokala chefen kanske säljer överskottet med hela vinsten i fickan?


Jag är ingen expert men det låter inte orimligt i mina öron.
 

RickardG

Breitling
Historien om fabriken som körde extraskift är en skröna som berättas av försäljare som säljer piratkopierade produkter. Syftet är att köparen ska tro att det egentligen är en orginalprodukt man köper. Den känslan ökar benägenheten att köpa kopiorna, och gärna mycket av dem... Däremot så tror jag nog att vissa av dessa produkter egentligen är äkta men stulna och inte kopierade.
 

Wi

NLA
2-Faktor
En kines som hade inblick i verksamheten förklarade det så här för mig:

Adidas investerar i en fabrik och enligt kontraktet skall fabriken producera kvot x mellan 06:00-00:00. När fabriken sen ska vara stängd kör man vidare och producerar en kvot vid sidan om. Denna kvot går till den svarta marknaden och är exakt samma sko.
Priset 30 kr är alltså just pga att mellanhänder försvinner. När vi köper samma sko i Europa för 900 kr är vi alltså duktigt lurade.


Tänk lite logiskt..Man förstår snabbt att det är bullshit..
Det är väldigt mycket som ska kunna klaffa för att "hålla öppet" lite längre, bla personalkostnader (om nu ordinarie personal vill jobba dygnet runt samt tycker det är OK att först jobba lagligt och sedan olagligt...), kostnader för underhåll av fabriken och maskinparken. Detta tillsammans med en mängd andra faktorer och risker gör det inte värt/lönt för fabriken att fortsätta hålla öppet och tillverka samma produkt för att sedan få knappt en tiondel av slutpriset.
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Kina är ett väldigt korrumperat land. Skulle inte en skofabrik kunna producera en högre kvot än dom levererar till uppdragsgivaren? Om det sker genom högre arbetstakt eller ett extra skift när fabriken egentligen ska vara stängd är väl oviktigt. Den lokala chefen kanske säljer överskottet med hela vinsten i fickan?


Jag är ingen expert men det låter inte orimligt i mina öron.
Jag tror att företag idag har väldigt bra koll på material in kontra material ut. Den ekonomiska krisen har gjort att väldigt många företag jobbar med lean och reducering av kostnader. Att då fabriker ska kunna producera ett fjärdedels dygn extra borde ses rätt tydligt i bokföringen och folk högre upp borde undra vart materialet tar vägen. För skor och annat produceras inte av luft. Köper man in material till 1000 artiklar men bara kan sälja 750 så inser man rätt snart att något är skevt och det är jag rätt säker på att företag inte ställer upp på att betala.
 

DrDre

Patek
Jag har ganska begränsad erfarenhet av fakes, men tillbringade två timmar i det där fake-försäljningshuset i Shanghai (världens största fake marknad skulle jag tro). Det är rätt underhållande faktiskt.

Där fanns det mesta man vill ha av konsumentprylar. Dunjackor, Fjällräven, Haglöfs, Burberry väskor, ryggsäckar etc etrc. På lite håll ser det ut som original men tittar man nära så ser man att allt är väldigt billig kvalitet. Dragkedjor, materia och hantverk är dåligt. Varför tex köpa en kopia av en ryggsäck från North Face för en femhundring istället för en äkta för 2000? Den äkta kommer hålla resten av livet medan faken kommer att gå sönder rätt fort, och förmodligen inte när man står hemma i vardagsrummet, utan när man är på semester eller på någon transportband (så att man blir av med alla sina prylar) eller när man är ute i skogen på en vandring. I mina ögon är det helt enkelt bättre att köpa riktiga grejer som håller länge istället för att kasta bort sina penga på rent skräp.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
För att inte tala om Fjällräven och Canada Goose.

Canada Goose tycker jag man ska undvika i vilket fall då man inte sköter sin pälsjakt på ett humant sätt.

Det värsta inom den asiatiska piratproduktionen tycker jag är steget in i läkemedels branschen. Fejkade hjärtmediciner och diabetes preparat. De leker med människors liv som insats.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Canada Goose tycker jag man ska undvika i vilket fall då man inte sköter sin pälsjakt på ett humant sätt.

Det värsta inom den asiatiska piratproduktionen tycker jag är steget in i läkemedels branschen. Fejkade hjärtmediciner och diabetes preparat. De leker med människors liv som insats.


Vilket man även gör med de fejkade flyg och bildelarna.
 
D

delegeferenda

Guest
Rolex som Rolex, spelar väl ingen roll vart den är tillverkad. Köper du en Rolex av nationalistiska skäl? :pompus:
 
Topp