• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Replicaklockor?

Kan bero på att det är en kriminell handling att sälja fejk. Ingen vill väll stödja brottslingar?

Kriminellt...ja, Omoraliskt? Tycker jag inte.
Jag har aldrig köpt en fejkklocka men när jag var i Peking köpte jag ett par pirat-adidas för 30kr. Skorna var bra och jag slet ut dom på 2 år.
Jag har svårt att se att varken jag eller tjejen som sålde skorna gjorde nåt fel.
Det finns säkert nån jurist på adidas som anser att jag är kriminell och borde straffas.

Om det är tveksamt om det existerar ett brottsoffer är det tveksamt om det borde vara kriminellt.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Kriminellt...ja, Omoraliskt? Tycker jag inte.
Jag har aldrig köpt en fejkklocka men när jag var i Peking köpte jag ett par pirat-adidas för 30kr. Skorna var bra och jag slet ut dom på 2 år.
Jag har svårt att se att varken jag eller tjejen som sålde skorna gjorde nåt fel.
Det finns säkert nån jurist på adidas som anser att jag är kriminell och borde straffas.

Om det är tveksamt om det existerar ett brottsoffer är det tveksamt om det borde vara kriminellt.


Att handla med förfalskade produkter är brottsligt, och att köpa sådana produkter anser jag, personligt, vara totalt omoraliskt och bara så fel det nånsin kan bli!
Vill du inte betala priset för ett original, så välj då ett märke du känner passar din plånbok just då.
Att köra snikstilen är bara helt B…mycket bättre att ha en billigare produkt, och att vara stolt över den, än att låtsas ha något man inte vill betala för...

Men…som sagt bara min personliga åsikt...
 
Att handla med förfalskade produkter är brottsligt, och att köpa sådana produkter anser jag, personligt, vara totalt omoraliskt och bara så fel det nånsin kan bli!
Vill du inte betala priset för ett original, så välj då ett märke du känner passar din plånbok just då.
Att köra snikstilen är bara helt B…mycket bättre att ha en billigare produkt, och att vara stolt över den, än att låtsas ha något man inte vill betala för...

Men…som sagt bara min personliga åsikt...

Jo, så kan man ju tycka. Andra tycker tydligen annorlunda. Om någon inte har råd med en Ralph Lauren-skjorta men känner sig cool i en kopia ser jag inte felet i det.
Om du inte gillar det, fine. Varför ska du bry dig om någon annan gör det?
Handlar det om att värdet på din äkta Ralph Lauren devalveras?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jo, så kan man ju tycka. Andra tycker tydligen annorlunda. Om någon inte har råd med en Ralph Lauren-skjorta men känner sig cool i en kopia ser jag inte felet i det.
Om du inte gillar det, fine. Varför ska du bry dig om någon annan gör det?
Handlar det om att värdet på din äkta Ralph Lauren devalveras?


Det handlar om att försöka uppskatta det man har, utan att behöva låtsas vara nån annan...
Men du tycker ju vad du vill...
 
Att medvetet köpa fake, med loggor och hela konkarongen, förstår jag inte. Att köpa "kopior/hommage/etc" ligger i gråzonen. En fake oavsett produkt kan ju någon stackare bli lurad att köpa i tron att den är the real deal samt att det som sagt följer med en massa annan skit i den branschen.
But each to their own... X
 
Det handlar om att försöka uppskatta det man har, utan att behöva låtsas vara nån annan...
Men du tycker ju vad du vill...

Jag håller nog med dig men det är inte min poäng. Min poäng är att man inte behöver peka finger och fördöma andra som inte håller med.
Jag tror inte fenomenet med replikor skadar någon. Varken Rolex som företag eller dig som Rolexägare. Om jag har rätt i det finns det väl inget att uppröras över?
 

Boris Balkan

Fark you!

Blandat fejk med original. Googla samma fråga så kommer det upp en del bra förklaringar från andra klockforum.

Vad jag vet inkluderar den vedertagna definitionen av frankenwatch inte fejkdelar. En franken är en klocka som består av orginaldelar som inte hör ihop. T ex ett urverk som inte ursprungligen såldes tillsammans med boetten det sitter i.
 

SSL

Audemars
Vem har inte tjackat fejk-Quicksilver-badbrallor på semestern när enda paret som medtagits blivit nedspytt?

Jag själv äger inget fejk, som jag vet om iaf, idag. Men jag har folk i min närhet som har en del från turistmarknader m.m, och jag skiter fan i det. Orkar inte hålla predikan om rätt och fel. Jag kör min grej så får andra köra sin.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tja det kan ju bero på att det är samma människor som tjänar pengar på trafficking och narkotika samt driver slavfabriker. Men det kanske är ok?
Oberoende Källa på det tack, även en källa som täcker in all piratproduktion.

EDIT:// ändrade till "oberoende källa" för tydlighetens skull
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Men du har inte rätt i det. Om du köper T ex en fejkhublot då har hublot gått miste om en affär (nej det spelar ingen roll att köparen inte vill (dvs "kan inte") spara ihop till en äkta).


Njaee det går väl inte ihop.
Har personen från första början ej tänkt köpa en äkta utan köper en fake på semestern så tror jag iaf att det hos en del att det kan plantera ett frö till att köpa en äkta i framtiden, så tvärtom mot ditt påstående skulle jag vilja säga.

Jag säger som jag alltid gjort när det gäller kopior på klockor, det skadar inte varumärket mer än vad det bygger upp och ger reklam.
För vem vill ha en kopia på ett varumärke som ingen känner till ?
Därav hjälper kopiorna att marknadsföra märket indirekt.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Oberoende Källa på det tack, även en källa som täcker in all piratproduktion.

EDIT:// ändrade till "oberoende källa" för tydlighetens skull

Det här är inte Flashback där man skriker källa på det i tid och otid. Att ha missat faktumet med organiserad brottslighet är jäkligt slappt.


Denna kanske duger som källa...

Det finns mycket mer om du orkat googla..

http://www.interpol.int/Crime-areas...afficking-in-illicit-goods-and-counterfeiting
 

Boris Balkan

Fark you!
Njaee det går väl inte ihop.
Har personen från första början ej tänkt köpa en äkta utan köper en fake på semestern så tror jag iaf att det hos en del att det kan plantera ett frö till att köpa en äkta i framtiden, så tvärtom mot ditt påstående skulle jag vilja säga.

Erm, jo det gör det. "Om personen från första början ej tänkt köpta en äkta": Påståenden som inte går att bevisa kan inte lagen ta hänsyn till. Orginaltillverkaren har gått miste om en försäljning. Dessutom handlar det här också om konsumentskydd. Ska vi vara lika förstående när någon luras att köpa en fejk i tron att det är äkta? Case closed.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Erm, jo det gör det. "Om personen från första början ej tänkt köpta en äkta": Påståenden som inte går att bevisa kan inte lagen ta hänsyn till. Orginaltillverkaren har gått miste om en försäljning. Dessutom handlar det här också om konsumentskydd. Ska vi vara lika förstående när någon luras att köpa en fejk i tron att det är äkta? Case closed.

Case Closed.. Då stänger vi tråden...
Så en kund på en 500 kr fake hubbe i Pattaya är en förlorad kund för Hublot ?

Med tanke på alla fake Rolex som sålts borde dom inte ha några kunder kvar nästan om man ska följa ditt påstående.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det här är inte Flashback där man skriker källa på det i tid och otid. Att ha missat faktumet med organiserad brottslighet är jäkligt slappt.


Denna kanske duger som källa...

Det finns mycket mer om du orkat googla..

http://www.interpol.int/Crime-areas...afficking-in-illicit-goods-and-counterfeiting

1. Visst detta är inte flashback men kommer du med ett sådant påstående får du faktiskt backa upp det. Det är precis som den skrattretande reklamen på bio (för några år sedan) och på hyrfilmer som påstod att piratkopiering av dessa produkter finansierade kriminella nätverk. Ett påstående som för det mesta var en ren lögn, men givetvis kan man alltid hitta exempel där denna stämmer, du kan inte ens veta att din ica-handlare inte stödjer kriminell verksamhet och det finns troligen fall där en ica-handlare gör detta trotts legitim verksamhet.

2. Artikeln du länkar till är mycket svepande, pekar inte ut om vissa typer av produkter har någon starkare koppling än andra till olika typer av brottslighet. Artikeln specificerar inte ens på piratkopior utan berör även gråimport (tänk på detta nästa gång ni köper något som inte är från en auktoriserad återförsäljare, eller är begagnat).

Men visst du hade iaf en källa från en oberoende enhet som iaf ger tydliga indicier till ditt påstående.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
1. Visst detta är inte flashback men kommer du med ett sådant påstående får du faktiskt backa upp det. Det är precis som den skrattretande reklamen på bio (för några år sedan) och på hyrfilmer som påstod att piratkopiering av dessa produkter finansierade kriminella nätverk. Ett påstående som för det mesta var en ren lögn, men givetvis kan man alltid hitta exempel där denna stämmer, du kan inte ens veta att din ica-handlare inte stödjer kriminell verksamhet och det finns troligen fall där en ica-handlare gör detta trotts legitim verksamhet.

2. Artikeln du länkar till är mycket svepande, pekar inte ut om vissa typer av produkter har någon starkare koppling än andra till olika typer av brottslighet. Artikeln specificerar inte ens på piratkopior utan berör även gråimport (tänk på detta nästa gång ni köper något som inte är från en auktoriserad återförsäljare, eller är begagnat).

Men visst du hade iaf en källa från en oberoende enhet som iaf ger tydliga indicier till ditt påstående.

Du är minst sagt tröttsam. Läst Camorran?



http://articles.latimes.com/2003/jul/17/nation/na-counterfeit17



http://www.nytimes.com/2003/07/16/u...oods-support-terrorism-interpol-official.html
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Frågan är var replica klockor faller in då dessa aldrig ens försöker utge sig för att vara äkta varan utan mycket tydligt är märkta som just en replica
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jag håller nog med dig men det är inte min poäng. Min poäng är att man inte behöver peka finger och fördöma andra som inte håller med.
Jag tror inte fenomenet med replikor skadar någon. Varken Rolex som företag eller dig som Rolexägare. Om jag har rätt i det finns det väl inget att uppröras över?


Jag håller, som du nog förstår, inte med alls
Om man inte vill lägga pengar på att köpa ett original, man t ex har pengar, men bara inte tycker ett original är värt pengarna.
Skall man då inte våga stå för det utan köpa en fejk istället?
Mitt svar på det är att det bara är patetiskt!

Nog sagt från mig i den här frågan...
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag håller, som du nog förstår, inte med alls
Om man inte vill lägga pengar på att köpa ett original, man t ex har pengar, men bara inte tycker ett original är värt pengarna.
Skall man då inte våga stå för det utan köpa en fejk istället?
Mitt svar på det är att det bara är patetiskt!

Nog sagt från mig i den här frågan...

Var köper du då ett nytt repfritt exemplar av något som inte produceras längre? (Om det nu är det du vill ha). Är inte alla som gillar vintage patina (jag hör till dem som inte har något emot repor och slitage på klockor, men det skall vara mina repor och mitt slitage).
 
D

delegeferenda

Guest
Vad har ni då att säga om exempelvis Rolex-klockor som inte längre tillverkas men som är väldigt eftertraktade? Rätta mig om jag har fel med exempelvis Rolex President, tillverkas alltså inte längre men finns gott om replicor. Då uppkommer så klart frågan om dels replican är väldigt autentisk och dels eftersom att den är nytillverkad kanske t.o.m. innehåller bättre urverk och specifikationer än den gamla modellen som inte längre tillverkas och som är av en äldre teknik.

Då får man både en klocka som i detalj är är som den den dyrare och riktiga eftertraktade modellen men som även är bättre. :D
 

babanker

Panerai
Kul att det finns folk som inte ser något moraliskt fel i att handla med falska märkesvaror.
Det är inte det plagierade märket jag den stora portionen empati till, utan till den stackare som knåpade ihop ett par "Adidas" som efter alla mellanhänder kan nå slutkonsumenten till priset av 30kr.

Visst kan du säkert som legitim aktör i China tillverka ett par ärliga noname skor når slutkonsumenten till detta pris, men dessa legitima företag har ju inte alla övriga omkostnader som tillkommer när du bedriver illegal verksamhet. Dessa 30kr ska även bekosta bl.a. säkerhet och mutor.
Kunkurrensen mellan de olika aktörerna i denna bransch är inte riktigt på samma plan som den mellan ICA och Konsumhandlarn i Köping. Försök hoppa in i branschen och ta marknadsandelar.

Att tro att det är trevliga företagare som slår sig fast i denna bransch är skandalöst korkat. Den som syr dina jävla skor är en slav, inget annat.

Och det här med att jämföra denna aktivitet med att ladda ner film på nätet... Behöver man ens förklara?

Må väl,
Philip
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Självklart är det inte ok att köpa kopior.
Dock måste man skilja på diskussionen om själva handlandet och hurvida det skadar varumärket.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Var köper du då ett nytt repfritt exemplar av något som inte produceras längre? (Om det nu är det du vill ha). Är inte alla som gillar vintage patina (jag hör till dem som inte har något emot repor och slitage på klockor, men det skall vara mina repor och mitt slitage).


Bäste forummedlem!
Även då jag skrev i mitt tidigare inlägg att det skulle vara mitt sista i debatten, kan jag dock inte avhålla mig att fråga följande:

Upplys gärna mig, och resterande forumet, vilken klocka, som inte längre tillverkas, du åtrår såpass mycket att du istället för att köpa ett begagnat original, hedrar märket och modellen (samt bedrar dig själv och andra), med att köpa en fejk av nämda klocka??

Hur tänkte du här?
 
Kul att det finns folk som inte ser något moraliskt fel i att handla med falska märkesvaror.
Det är inte det plagierade märket jag den stora portionen empati till, utan till den stackare som knåpade ihop ett par "Adidas" som efter alla mellanhänder kan nå slutkonsumenten till priset av 30kr.

Visst kan du säkert som legitim aktör i China tillverka ett par ärliga noname skor når slutkonsumenten till detta pris, men dessa legitima företag har ju inte alla övriga omkostnader som tillkommer när du bedriver illegal verksamhet. Dessa 30kr ska även bekosta bl.a. säkerhet och mutor.
Kunkurrensen mellan de olika aktörerna i denna bransch är inte riktigt på samma plan som den mellan ICA och Konsumhandlarn i Köping. Försök hoppa in i branschen och ta marknadsandelar.

Att tro att det är trevliga företagare som slår sig fast i denna bransch är skandalöst korkat. Den som syr dina jävla skor är en slav, inget annat.

Och det här med att jämföra denna aktivitet med att ladda ner film på nätet... Behöver man ens förklara?

Må väl,
Philip

En kines som hade inblick i verksamheten förklarade det så här för mig:

Adidas investerar i en fabrik och enligt kontraktet skall fabriken producera kvot x mellan 06:00-00:00. När fabriken sen ska vara stängd kör man vidare och producerar en kvot vid sidan om. Denna kvot går till den svarta marknaden och är exakt samma sko.
Priset 30 kr är alltså just pga att mellanhänder försvinner. När vi köper samma sko i Europa för 900 kr är vi alltså duktigt lurade.
 
Topp