• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Resultat från Kaplans "klockkvalité" 2020-05-16.

Varför skulle utländska köpare betala svensk moms? någon förklaring måste finnas!
Eller utländska köpare som får ok pris genom den svaga svenska kronan...

Det är inte moms på gamla klockor på auktion.
Det är moms på provisionen (tror jag) men det är knappast ngn biggie och vetefan om de kan dra bort den. Inte som att de köpt "tax free" i butik.

Kronan än svag men starkare än nyss så jag vet inte. Dessutom är ju priserna höga oavsett om vi kollar i SEK eller eur, usd etc.

Säkert en del utländska köpare men isf tror jag det gäller mer på samlarobjekt som SAS Polaroutern som säkert gick till en internationell samlare, men de flesta Rollar som varit uppe här är mer eller mindre dussinklockor som man inte måste leta många sekunder efter för att hitta.

Senast ändrad:
35E75254-B610-469A-9450-4AADF0CF9252.png
Jag gillade seamaster 300 (nr 54). Men jag hoppade av på slutet. Satt och budade på den under auktionen.
Tänkte på den med, men vart en annan klocka i fredags så fick hoppa. Hade inte det blovit så hade jag varit med en bra bit högre!

Var två i salen som krigade hårt om 18038an, en del huvuden vändes. Men 69 i utrop tycker jag är rätt missvisande.
Själv budade jag på annat, men det drog iväg för mycket.

jag tänkte samma sak :greedy:

mellan 5-15%. Det beror lite på vad det är för pjäs samt hur bra du är på att förhandla

15% men kan förhandlas så jag tror de flesta objekten på kvalitén har mer runt 5-10%. Riktigt feta kan ha 0% (om säljaren har koll)

Edit. Tvåa på den tydligen

Bra att ha med sig :) Har varit nära att testa med ett pr klockor men inte blivit av.

Alla fran EU samt EES betalar moms i det land dar varan kops inom EU EES.
Detta påstående är felaktigt, och gäller inte alltid. Tex när du köper från Amazon.de, pga att de har så hög försäljningsvolym till Sverige. Jag har för mig omsättningsgränsen per år är 300 000 SEK. När gråhandel var som störst med Rolex passerade många av dessa handlare lätt denna gräns tex till Sverige, men de struntade i det.

Jag ar fundersam over varfor inte detta ar allman kunskap? I 1a ring bor detta vara baskurs i Handels och Ekonomiprogrammen.
:bookworm:

Det här priset kändes helt OK! Lite tråkigt att den hade ref.nr F56062, enligt Breitling, så ska det inte finnas reservdelar till dessa längre, blir att slänga i superqurtz om klockan går sönder.

12300:- inkl prov och slag.

kaplans mjau.JPG

Däremot har de en med samma ref. F56062 i butiken för 11400;- och den är SQ-uppgraderad med tjockare bakstycke märkt SQ;)
Då har man ett verk med caliber 988.352.5 som är i princip samma som i senare ref. E/F 75362 och går att serva vilket är kalas!.
Visserligen inte limiterad med lite skoj på tavlan men i bättre skick som är förvånansvärt bra:rolleyes:

giphy.gif

Aerospace F56062 Kaplans SQ-uppgraderad.png

Aerospace F56062 Kaplans SQ-uppgraderad caseback.png

Senast ändrad:
Däremot har de en med samma ref. F56062 i butiken för 11400;- och den är SQ-uppgraderad med tjockare bakstycke märkt SQ;)
Då har man ett verk med caliber 988.352.5 som är i princip samma som i senare ref. E/F 75362 och går att serva vilket är kalas!.
Visserligen inte limiterad med lite skoj på tavlan men i bättre skick som är förvånansvärt bra:rolleyes:

giphy.gif

Aerospace F56062 Kaplans SQ-uppgraderad.png

Aerospace F56062 Kaplans SQ-uppgraderad caseback.png

Strax efter mitt inlägg var det någon som knep den!:woot:

Detta blir nog min första kommentar på forumet efter flera år bakom kulisserna. Lärt mig extremt mycket av att läsa hur ni experter resonerar och argumenterar.

Jag var väldigt intresserad av daytonan i vitguld ref 116509 som gick på Kaplans. Vad tycker ni om priset den gick för, 180? Letat väldigt länge efter antingen 116518 eller 116509 till rimligt pris...

För övrigt inte bara Rolex som gick starkt..
Man undrar om alla i salen var höga..?
Screenshot_20200516_190750.jpg
Screenshot_20200516_190733.jpg
Screenshot_20200516_190803.jpg
Polaroutern var väl ett typfall av att det inte var en klocka man sålde utan ett samlarobjekt i kuriosaklassen, lite typisk auktionspryl.
Lite som Marilyn Monroes morgontofflor (eller Paul Newmans Paul Newman-Daytona). Proveniens och ett gediget PR arbete av Kaplans, inte superförvånad över priset även om det klockmässigt var urballat.

Polaroutern var väl ett typfall av att det inte var en klocka man sålde utan ett samlarobjekt i kuriosaklassen, lite typisk auktionspryl.
Lite som Marilyn Monroes morgontofflor (eller Paul Newmans Paul Newman-Daytona). Proveniens och ett gediget PR arbete av Kaplans, inte superförvånad över priset även om det klockmässigt var urballat.
Nä visst. Jag skrev ju om den i tråden och berättade om att jag satt bredvid personen som lämnat in. Jag är inte heller förvånad.

Detta påstående är felaktigt, och gäller inte alltid. Tex när du köper från Amazon.de, pga att de har så hög försäljningsvolym till Sverige. Jag har för mig omsättningsgränsen per år är 300 000 SEK. När gråhandel var som störst med Rolex passerade många av dessa handlare lätt denna gräns tex till Sverige, men de struntade i det.

:bookworm:

Nu vet jag inte vad du foroker saga?
Att en svensk som handlar pa tyska Amazon inte betalar moms alls,eller att han betalar svensk moms da Amazons omsattning overstiger 300K?

Jag har forvisso inte bott inom EU de senaste 20aren och har inte stenkoll pa nar och hur regler andras. Men att man helt skulle slippa betala moms/VAT/GST som EU medborgare pa varor kopta i annat EU/EES-land tror jag bade du och jag ar overens om ar ett helt felaktigt antagande.

Senast ändrad:
Nu vet jag inte vad du foroker saga?
Att en svensk som handlar pa tyska Amazon inte betalar moms alls,eller att han betalar svensk moms da Amazons omsattning overstiger 300K?

Jag har forvisso inte bott inom EU de senaste 20aren och har inte stenkoll pa nar och hur regler andras. Men att man helt skulle slippa betala moms som EU medborgare pa varor kopta i annat EU/EES-land tror jag bade du och jag ar overens om ar ett helt felaktigt antagande.

Det är bara du som har nämt eu.

Handlar du som EU medborgare utanfor EU/EES sa kan du du ju handla Moms/GST/VAT free (precis som icke EU/EES turister kan gora i Sverige)

Ar det nagot jag missar i ditt papekande?
Det är du som har citerat mig och talat om eu samt kommit med felaktiga påståenden.
Men jättekul att du har läst ekonomi 1 för 40 år sedan.

Förtydligande:
EU-medborgare som köper ny vara från annat EU-land, från företag som omsätter över runt 300 000 SEK per år i export till medborgarens land, skall på köper betala sitt eget lands moms.

Därför blir varor från t.ex. Amazon.de något dyrare i slutändan för svenskar, än vad som visas på produktsidorna, då konsumenten får betala svensk moms, som är högre än den tyska. Korrekt slutsumma visas även i sista steget innan order godkänns.

När gråhandel var som störst med Rolex passerade många av dessa handlare lätt denna gräns tex till Sverige, men de struntade i det.

Förtydligande:
EU-medborgare som köper ny vara från annat EU-land, från företag som omsätter över runt 300 000 SEK per år i export till medborgarens land, skall på köper betala sitt eget lands moms.

Därför blir varor från t.ex. Amazon.de något dyrare i slutändan för svenskar, än vad som visas på produktsidorna, då konsumenten får betala svensk moms, som är högre än den tyska. Korrekt slutsumma visas även i sista steget innan order godkänns.

När gråhandel var som störst med Rolex passerade många av dessa handlare lätt denna gräns tex till Sverige, men de struntade i det.

Da fick jag lara mig nagot nytt,aven om jag har for mig jag hort talas om detta tidigare.

Sa i praktiken skall samtliga naringsidkare med formodad export halla reda pa samtliga kunders hemvist och vid forsaljning over 30KEUR till sagda land dra av det egna landets moms och sedan debitera exportlandets?
Maste ju bli en oerhord borda for handeln om man nu skall fraga varenda kund om var denne bor.
Eller skall detta enbart galla internet/distanshandel med direktleverans?

Da fick jag lara mig nagot nytt,aven om jag har for mig jag hort talas om detta tidigare.

Sa i praktiken skall samtliga naringsidkare med formodad export halla reda pa samtliga kunders hemvist och vid forsaljning over 30KEUR till sagda land dra av det egna landets moms och sedan debitera exportlandets?
Maste ju bli en oerhord borda for handeln om man nu skall fraga varenda kund om var denne bor.
Eller skall detta enbart galla internet/distanshandel med direktleverans?

Inte första gången byråkrater är byråkratiska! :)

Tröskelvärdet visar sig variera mellan länder, värdet angett nedan gäller för Sverige.

Du kan läsa mer här
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/329326.html

Så ska omsättningströskeln förstås
Tröskelvärdet (320 000 kr) ska beräknas som det sammanlagda beloppet för leveranser, exklusive mervärdesskatt (jfr artikel 34 i mervärdesskattedirektivet).

Bestämmelsen om omsättningströskel ska tolkas så att det föreligger en frigräns fram till, men inte t.o.m. den omsättning som medför att gränsvärdet (320 000 kr exklusive mervärdesskatt) överskrids. Denna och därefter följande omsättningar under kalenderåret och det närmast följande året ska anses ha gjorts i Sverige. (Se Riktlinjer från EU:s mervärdesskattekommitté 1998, punkten 4. Riktlinjen har införts som artikel 14 i rådets genomförandeförordning [EU] nr 282/2011.)

Om tröskelvärdet inte har överskridits och säljaren inte heller har begärt frivilligt inträde anses varan omsatt utomlands (5 kap. 1 § första stycket ML). Varan är närmare bestämt omsatt i det EU-land där varan finns när transporten till köparen påbörjas och säljaren ska redovisa mervärdesskatt på försäljningen i enlighet med vad som gäller i det EU-landet.

Exempel: säljarens omsättning överskrider tröskelvärdet
En säljare i ett annat EU-land startar en webbshop för försäljning av datorer med tillbehör. Webbshopen riktar sig till svenska konsumenter. Vid köp ansvarar säljaren för transporten av varan från det andra EU-landet till Sverige. Säljaren har inte begärt att få bli registrerad i Sverige för sin distansförsäljning till svenska privatpersoner (frivilligt inträde).

Under januari år 1 omsätter säljaren 80 datorer till privatpersoner i Sverige. Omsättningarna uppgår till ett sammanlagt värde av 318 000 kr (exklusive mervärdesskatt i det andra EU-landet). Säljaren gör i februari år 1 ytterligare en omsättning för 4 000 kr (exklusive mervärdesskatt). De 80 första omsättningarna är enligt bestämmelserna i 5 kap. ML gjorda utomlands. Den 81:a omsättningen, genom vilken omsättningströskeln överskrids, är en omsättning inom landet. Samtliga påföljande omsättningar under år 1 och under nästa kalenderår (år 2) är också gjorda i Sverige, enligt 5 kap. 2 § första stycket 4 ML och 5 kap. 2 § andra stycket ML.

Fanns några klockor som man höjde ögonbrynen på! Nu är jag personligen lite insnöad på Rolex, så jag kommer inte kommentera dom andra tillverkarna. Det får någon annan göra. Vi får lägga på 20% slutpriset + slag.

Explorer 56.000 + 20% = 11.200 + 50 = 67250, är den så pass dyr, för en dussinklocka?!
kaplans kvalite 1 20-05-15.JPG

Datejust 16220, 37500 + 20% = 45.000 + 50 = 45.050:- . Köpte min för hälften har jag för mig.
kaplans kvalite 2 20-05-15.JPG

Datejust 16234; 48.000 +20% = 9600 = 57600 + 50 = 57650:- . Haha...va fan, hur kan man vara villig och betala detta.
kaplans kvalite 9 20-05-15.JPG

Datejust 16030; 51.000 + 20% = 10200 = 61250 + 50 = 61250:- . För att inte tala om denna, va händer?!
kaplans kvalite 10 20-05-15.JPG

GMT 16710; 79000 +20% = 15.800 = 94800 + 50 = 94850:- . Denna gick väl till ett bra pris tycker jag.
kaplans kvalite 3 20-05-15.JPG

GMT 16760; 118.000 + 20% = 23.600 = 141600 + 50 = 141650:- . Hehe...WOW, är bara och garva raka vägen till banken.
kaplans kvalite 8 20-05-15.JPG

GMT 16750, 86.000 +20% = 17.200 = 103.200 + 50 = 103.250:- . Visst, det var ett fullset, men den har inte den matta tavlan och målade index. Hade det varit det, så borde man få lägga på 10k på den.
kaplans kvalite 20-05-15.JPG

GMT 16700; 98.000 +20% = 19.600 = 117.600 + 50 = 117.650:- . Bara att gratulera @jabla ;) .
kaplans kvalite 6 20-05-15.JPG

SUBMARINER 14060; 94.000 +20% = 18.800 = 112.800 + 50 = 112.850. Nja...vet inte om jag skulle vilja betala så pass mycket för en fyra raders SUB non Date.
kaplans kvalite 4 20-05-15.JPG

SUBMARINER 16613; 71.000 + 20% = 14.200 = 85.200 + 50 = 85.250 . Hm...med andra ord så borde man kunna få ut runt 90k, om man sitter på ett fullset.
kaplans kvalite 11 20-05-15.JPG

Day-Date 18039B; 130.000 +20% = 26.000 = 156.00 + 50 = 156.050:- . Shit...visst det är en Tridor, med många tillbehör, men den var bra trött i boetten tycker jag.
kaplans kvalite 5 20-05-15.JPG

Day-Date 18038; 138.000 + 20% = 27.600 = 165.600 + 50 = 165650:- . Vad kan man säga, förutom att köparen måste vara galen eller jävligt rik!
kaplans kvalite 7 20-05-15.JPG
Du missa en Rolex som jag tycker e lite kul;) Får man be om en kommentar på utfallet av denna? Jag trodde den skulle gå högre.
Screenshot_20200518-010739__01.jpg

Storleken är väl att betrakta nära dammodell idag? Såldes inte så långt ifrån skrotvärdet, om man bortser från alla avgifter.
Nä det är inte att betrakta som dammodell. Det är en herrmodell i vettig herrstorlek. Den är alltså 1.5mm mindre än en modern HerrDJ och du tycker det är en dammodell?

Skrotvärdet är ju tyvärr en bra bit ifrån. Skrotguld i 18k är nu ca 362kr per gram. Det ger 36k för bruttovikten men kanske 12g är verk och glas så knappt halva priset är skrotvärde.

Senast ändrad:
Du missa en Rolex som jag tycker e lite kul;) Får man be om en kommentar på utfallet av denna? Jag trodde den skulle gå högre.
Screenshot_20200518-010739__01.jpg
Var själv lite sugen på den har en liknande men utan länk. Men nästan 70.000 är inte ett fynd, utan är väl ungefär vad det kostar, alla fall i Sverige.

Nä det är inte att betrakta som dammodell. Det är en herrmodell i vettig herrstorlek. Den är alltså 1.5mm mindre än en modern HerrDJ och du tycker det är en dammodell?

Skrotvärdet är ju tyvärr en bra bit ifrån. Skrotguld i 18k är nu ca 362kr per gram. Det ger 36k för bruttovikten men kanske 12g är verk och glas så knappt halva priset är skrotvärde.
Ja, ungefär halva skrotvärdet efter avgifter hade varit en bättre formulering.

Men 34,5 mm är stendött som herrstorlek utanför samlarkretsar. 36 mm DJ kommer precis (vissa säger knappt) undan för att den har typ maxicase och 20 mm armband. Tänk på att det är ytan man uppfattar, inte diametern. Och eftersom det är ytan som styr intrycket tas diametern / radien i kvadrat, så en liten skillnad får stor betydelse.

Det gör att klockan defacto hamnar i damkategorin. Damklockor har generellt sett sämre begnatvärden, vilket väl förklarar det låga klubbade priset. Sedan blir det ju alltid variationer i priser på en akution, men där tror jag vi har huvudförklaringen.

Att damur har låga begagnatvärden är ju något man kan utnyttja som köpare, som kvinna eller som presentköpare till kvinnor.

Gå gärna till en klockbutik och fråga hur många 34,5 mm herrur de säljer idag. Jag har själv ett 34 mm "herrur" men jag inser att det är en damstorlek idag. Modet ändras.
image18521.png

Senast ändrad:
Ja, ungefär halva skrotvärdet efter avgifter hade varit en bättre formulering.

Men 34,5 mm är stendött som herrstorlek utanför samlarkretsar. 36 mm DJ kommer precis (vissa säger knappt) undan för att den har typ maxicase och 20 mm armband. Tänk på att det är ytan man uppfattar, inte diametern. Och eftersom det är ytan som styr intrycket tas diametern / radien i kvadrat, så en liten skillnad får stor betydelse.

Det gör att klockan defacto hamnar i damkategorin. Damklockor har generellt sett sämre begnatvärden, vilket väl förklarar det låga klubbade priset. Sedan blir det ju alltid variationer i priser på en akution, men där tror jag vi har huvudförklaringen.

Att damur har låga begagnatvärden är ju något man kan utnyttja som köpare, som kvinna eller som presentköpare till kvinnor.

Gå gärna till en klockbutik och fråga hur många 34,5 mm herrur de säljer idag. Jag har själv ett 34 mm "herrur" men jag inser att det är en damstorlek idag. Modet ändras.
image18521.png
Uppenbart att du har hittat på fakta, men kör på.

Tillbaka
Topp