• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Resultat från Kaplans "klockkvalité" 2020-05-16.

34,5 är den nya heta storleken
För oss kvinnfolk passar det bra iaf :)
IMG_20200416_163859.jpg
IMG_20200322_131818.jpg
IMG_20200330_090658.jpg
IMG_20200515_114706.jpg

(32-34mm på ca 17.5cm handleder)

Senast ändrad:
Gå gärna till en klockbutik och fråga hur många 34,5 mm herrur de säljer idag. Jag har själv ett 34 mm "herrur" men jag inser att det är en damstorlek idag. Modet ändras.

Ja, mode ändras. Stora klockor har varit påväg ut igen ett tag nu, och jag tror inte det dröjer så där våldsamt länge innan det börjar synas på priserna på ROO och dylika tingestar.
Själv tittar jag lite på en GP Laureato nu, och kommer då antagligen köpa 38mm-versionen, eftersom 42mm är alldeles för stort med det caset, men då faller jag väl klart in i kategorin entusiaster och är därmed diskad som exempel på hur marknaden rör sig :rolleyes:

Ja, ungefär halva skrotvärdet efter avgifter hade varit en bättre formulering.

Men 34,5 mm är stendött som herrstorlek utanför samlarkretsar. 36 mm DJ kommer precis (vissa säger knappt) undan för att den har typ maxicase och 20 mm armband. Tänk på att det är ytan man uppfattar, inte diametern. Och eftersom det är ytan som styr intrycket tas diametern / radien i kvadrat, så en liten skillnad får stor betydelse.

Det gör att klockan defacto hamnar i damkategorin. Damklockor har generellt sett sämre begnatvärden, vilket väl förklarar det låga klubbade priset. Sedan blir det ju alltid variationer i priser på en akution, men där tror jag vi har huvudförklaringen.

Att damur har låga begagnatvärden är ju något man kan utnyttja som köpare, som kvinna eller som presentköpare till kvinnor.

Gå gärna till en klockbutik och fråga hur många 34,5 mm herrur de säljer idag. Jag har själv ett 34 mm "herrur" men jag inser att det är en damstorlek idag. Modet ändras.
image18521.png

Killgissningar med exakt noll rätt.

Jag var lite sugen på guld-Connien! Det fina 564-urverket och fint skick. Prisvärd för den som plockade hem den tycker jag!
02156C10-F48E-4E34-92D1-71E74C570A8A.jpeg

Ja, mode ändras. Stora klockor har varit påväg ut igen ett tag nu, och jag tror inte det dröjer så där våldsamt länge innan det börjar synas på priserna på ROO och dylika tingestar.
Själv tittar jag lite på en GP Laureato nu, och kommer då antagligen köpa 38mm-versionen, eftersom 42mm är alldeles för stort med det caset, men då faller jag väl klart in i kategorin entusiaster och är därmed diskad som exempel på hur marknaden rör sig :rolleyes:
Jag håller med att 42 är stort. Men 38 är inte 34, stor optisk skillnad.

Svaret kring hela diskussionen finns i beskrivningen för objektet.
20200520_063102.jpg
Inte för att jag inte håller dig men vad har det där för relevans? Att små tankvarianter bara finns listade under ”women’s watches” hos Cartier hindrar inte män (inkl många här) från att betrakta dem som herrur och att Panerai inte könskategoriserar sina klockor hindrar inte Kaplans från att kalla dem herrur trots att många kvinnor går runt med 44mm-pannor.

Inte för att jag inte håller dig men vad har det där för relevans? Att små tankvarianter bara finns listade under ”women’s watches” hos Cartier hindrar inte män (inkl många här) från att betrakta dem som herrur och att Panerai inte könskategoriserar sina klockor hindrar inte Kaplans från att kalla dem herrur trots att många kvinnor går runt med 44mm-pannor.
Absolut inte, menar bara att diskussionen angående att 34 är mer dam än herr är onödig och den är listad som herr så varför kalla den för dam. Storlek är helt subjektivt och att könsdefiniera storlekar är jäkligt onödigt!

Tillbaka
Topp