• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Retur om ej äkta"

Norrort

Breitling
Tjena!
Jag har kollat lite under köp och sälj och där skriver flera "från ad" men sedan "retur om ej äkta". Jag fattar inte, varför skriver man så? Ad borde ju helt klart garantera att det är äkta. Det får det bara låta suspekt eller är jag fel ute?
 
D

Deleted member 14209

Guest
Lättare är väl att bara skriva "ingen retur"?

Jag tycker det är en väldigt konstig formulering med "retur om ej äkta". Det är ju ändå som att de indikerar att något kan vara knas (tex ej äkta delar i urverk osv). Jag skulle helst undvika sådana formuleringar, men det är ju jag :confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Gringubben

Cartier
Ja en mycket märklig formulering. Låter som att säljaren är osäker i frågan och att man som köpare bör kontrollera om den är äkta
 

kmg

Patek
2-Faktor
Det brukar stå "retur om en genuin...". Har ifrågasatt samma sak men fått förklarat att alla delar åsyftas, dvs att allt är korrekt för modellen och inget är am. Ett annat argument är att skrivningen lämpar sig för vintage där ingen vågar säga (eller vet) om klockan är "genuin".
Oaktat ovan tycker jag formuleringen är ordklyveri och kass. Men alla har väl rätt att använda vilka floskler de behagar.
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
När den här tråden ändå lever; man öppnar ju upp för att som säljare bli blåst. Tänk om köparen sitter på en identisk kopia och försöker hävda att det var kopian och inte den äkta klockan som såldes. Svårt att bevisa sitt läge som säljare tänker jag. Tänker exempelvis på AP-kopian som dryftades nyligen i "är den äkta"-tråden. Vissa var ju skickliga nog att se att det var en kopia, men den hade nog lurat rätt många vid en första anblick, då det slutligen avgjordes på verket och dess storlek. Om nu äkthet öht behöver nämnas som returpolicy / om köparen känner sig osäker är det ju bättre att göra upp affären hos en AD. Igen, fallet med AP:n jag nämnde tidigare var ju lite märkligt då köparen (som ville använda AP:n som delbyte) propsade på att träffas hos AD, så något annat kanske var i görningen (rån på väg till/från AD?).
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Tjena!
Jag har kollat lite under köp och sälj och där skriver flera "från ad" men sedan "retur om ej äkta". Jag fattar inte, varför skriver man så? Ad borde ju helt klart garantera att det är äkta. Det får det bara låta suspekt eller är jag fel ute?
Håller med helt och hållet. Jag har aldrig fattat den grejen och skulle aldrig använda det uttrycket själv. Jag tycker bara det låter suspekt, ungefär som att den kanske eventuellt skulle kunna vara en oäkta klocka...
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Håller med föregående talare... har aldrig fattat varför man skulle sälja en klocka på KS som eventuellt inte är äkta. När jag var ny på KS drog jag alltid öronen åt mig när jag läste annonser med denna returpolicy men har genom åren sett att flera skriver detta i sina annonser...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Håller med föregående talare... har aldrig fattat varför man skulle sälja en klocka på KS som eventuellt inte är äkta. När jag var ny på KS drog jag alltid öronen åt mig när jag läste annonser med denna returpolicy men har genom åren sett att flera skriver detta i sina annonser...
Hade inte blivit mycket vintage köpt/sålt om allt skulle vara 100% äkta.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fast det står tydligt och klart att handel med kopior är förbjudet. Det måste vara säljarens ansvar att kolla upp det med värderare/urmakare innan man ens funderar på att lägga ut sin annons....
Nej, helt omöjligt när det kommer till vintageur. Handlar ju inte heller om kopior, du har missuppfattat det helt.
 

tissoter

Audemars
Nej, helt omöjligt när det kommer till vintageur. Handlar ju inte heller om kopior, du har missuppfattat det helt.
Menar du aftermarket delar? Det kan jag förstå att man kanske inte känner till på ett vintage ur men samtidigt åligger det ju säljaren att vara väldigt tydlig med det i annonsen i så fall.

Och då finns det bättre formuleringar att använda sig av än "retur om ej äkta" vilket bara framstår som oseriöst.
 

JoeBravoe

Cartier
Ungefär som i en kontaktannons där man skriver: "jag har inga psykiska problem". Man blir lite misstänksam ;)

I de flesta annonser betyder det väl "ingen retur". Men i andra fall visar väl säljaren att man tar ansvar över det man säljer för att inte lura någon?

Tror formuleringen dykt upp i all välmening men kapats av de som inte vill skriva "ingen retur".
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Det är lite roligt när vissa av forumets nasare friskriver sig från retur och framförallt frasen "retur endast om ej äkta **".

Intressant att se om det dravlet håller i eventuell konsumenträttslig tvist.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är lite roligt när vissa av forumets nasare friskriver sig från retur och framförallt frasen "retur endast om ej äkta **".

Intressant att se om det dravlet håller i eventuell konsumenträttslig tvist.
Mellan privatpersoner ser jag inte vad som skulle vara problemet?
 
Antingen erbjuder du retur eller inte; seriösa säljare gör det. Man hedrar sin vara och försäljning. Är kunden nöjd är jag nöjd. Så resonerar jag.
 
Topp