• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Richard Mille - tråden för oss som förstår

Olipheus

Rolex
2-Faktor
De gör det för att vi ska diskutera varumärket. Skapa uppmärksamhet. Så ni gick precis i fällan själva :D
Fälla och fälla. Jag hade hoppats att exklusiva klockmärken skulle hålla sig för god för att tycka att all PR är bra PR. Lägger de pengar på en helt egen modell som de inte tror kommer säljas bara för att det ska pratas om den i negativa ordalag så blir jag uppriktigt besviken. Stämmer hälften av allt man läst om Jacob Arabo så överraskar väl ingenting, i och för sig.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Är topp-skidskyttar så pass välavlönade att de kan köpa en RM på egen hand?
Hvis Thingnes Bø har kjøpt klokka selv, byr det derimot neppe på noen problemer på pengefronten.
Forrige sesong ble han nemlig den skiskytteren som har tjent mest premiepenger på en sesong. Beløpet i verdenscupen endte på hele 460.900 euro, ifølge TV 2.
2E5333D5-35C6-435D-852C-DC1D0ECF4208.jpeg

https://www.dagbladet.no/sport/vekker-oppsikt-med-radyr-klokke/71960122
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Kan någon som är bättre på marknadsföring än jag förklara för mig varför vissa klocktillverkare, nästintill i absurdum, har sammarbeten med kändisar och sportstjärnor och sedan namnger klockmodellen efter personen? Spontant känns det som det skulle kännas mer marknadsföringsmässigt mer "exklusivt" (och säkrare, med tanke på eventuella kändisskandaler osv) att ha ett sammarbete och låta klockan ha ett sterilt namn.

Det handlar om ett pr olika saker - framförallt marknadsföring mot målgrupper som bolaget normalt sett inte når. Men ofta bara att du får mer publicitet än om du ”bara” använder produkten eller en vanlig kampanj.

Ofta vill man dessutom renommésnylta på kändisen dessutom och hoppas att dennes talang ska spegla varumärket. Inför varje dylikt samarbete analyseras dock risker.

Känner till ett tydligt fall när en av världens kändaste popstjärnor skulle fronta ett varumärke och BI-analysen visade att hen hade ett skenande missbruk och kampanjen ställdes in.

Skulle kunna skriva en avhandling om den här typen av samarbeten. Jag jobbade personligen med en dylik kampanj i våras som har galet bra resultat. Men jag har också sett kampanjer med kändisar som gått riktigt käpprätt. Jag har dock inte arbetat med någon som gått söderut.
 

Ceramic

Cartier
Hvis Thingnes Bø har kjøpt klokka selv, byr det derimot neppe på noen problemer på pengefronten.
Forrige sesong ble han nemlig den skiskytteren som har tjent mest premiepenger på en sesong. Beløpet i verdenscupen endte på hele 460.900 euro, ifølge TV 2.
2E5333D5-35C6-435D-852C-DC1D0ECF4208.jpeg

https://www.dagbladet.no/sport/vekker-oppsikt-med-radyr-klokke/71960122

Smäller med andra ord 25% av lönen på klockor. Låter ju bara som en i mängden här inne ;) Skämt å sido. Han är ju sen tidigare intresserad i finare ur. Nämner att han inte kan säga något innan nyår.. Luktar ju lite som att han fått ett erbjudande från RM och seiko är ut efter nyår. Kan ju inte direkt klandra han för det valget :cigar:
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Det handlar om ett pr olika saker - framförallt marknadsföring mot målgrupper som bolaget normalt sett inte når. Men ofta bara att du får mer publicitet än om du ”bara” använder produkten eller en vanlig kampanj.

Ofta vill man dessutom renommésnylta på kändisen dessutom och hoppas att dennes talang ska spegla varumärket. Inför varje dylikt samarbete analyseras dock risker.

Känner till ett tydligt fall när en av världens kändaste popstjärnor skulle fronta ett varumärke och BI-analysen visade att hen hade ett skenande missbruk och kampanjen ställdes in.

Skulle kunna skriva en avhandling om den här typen av samarbeten. Jag jobbade personligen med en dylik kampanj i våras som har galet bra resultat. Men jag har också sett kampanjer med kändisar som gått riktigt käpprätt. Jag har dock inte arbetat med någon som gått söderut.
Ja, jag kommer till exempel ihåg när jobbade extra på ICA när jag pluggade och alla Starts! muslipaket skulle ner från hyllorna och returneras. Allt pga att Ludmilas bild var på paketen och hon åkt fast för doping... och då pratar vi musli. Kul om man döpt och bygger hela imagen runt sin premiumprodukt på en kändis och det visar sig att man har ett colab med Fritzl 2.0. ..#metoo/droger/krim/doping är ju inte ovanligt.
 
Senast ändrad:

Xalle

Audemars
2-Faktor
Smäller med andra ord 25% av lönen på klockor. Låter ju bara som en i mängden här inne ;) Skämt å sido. Han är ju sen tidigare intresserad i finare ur. Nämner att han inte kan säga något innan nyår.. Luktar ju lite som att han fått ett erbjudande från RM och seiko är ut efter nyår. Kan ju inte direkt klandra han för det valget :cigar:
Hade ju varit kul om han fixat spons på eget initiativ dvs köpt först. Troligen inte...
 

ScubaKing

Audemars
Smäller med andra ord 25% av lönen på klockor. Låter ju bara som en i mängden här inne ;) Skämt å sido. Han är ju sen tidigare intresserad i finare ur. Nämner att han inte kan säga något innan nyår.. Luktar ju lite som att han fått ett erbjudande från RM och seiko är ut efter nyår. Kan ju inte direkt klandra han för det valget :cigar:
Han "tiggde" den till sig...
https://www.aftonbladet.se/sportbla...BxnOB0scF4ke7j6wuH5QrV5JAUGHlN7WV87FmlBsRrrEA
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Jag har tyvärr fortfarande inte förstått... @Hexagon upplys mig.
Avgå.

nej men jag förstår-ish att man inte förstår. Det är märkliga looks. Men om man vänder på det så är det väldigt utvecklade klockor på flera plan. Både urverksmässigt, materialmässigt och tidsmässigt. Sen att det nu är hypat och svinigt jävla durt är ju bara kul, i guess. Minus om man ska köpa.
 

ScubaKing

Audemars
Avgå.

nej men jag förstår-ish att man inte förstår. Det är märkliga looks. Men om man vänder på det så är det väldigt utvecklade klockor på flera plan. Både urverksmässigt, materialmässigt och tidsmässigt. Sen att det nu är hypat och svinigt jävla durt är ju bara kul, i guess. Minus om man ska köpa.

Bra sammanfattat av i alla fall mina tankar kring märket. Jag förstår det inte hellet. Märklig looks som inte håller i längden, sjuka priser. Men samtidigt otroligt nyskapande och väldigt tekniskt och genomtänkt. Skulle jag köpa en? Nope, ingen chans..
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Bra sammanfattat av i alla fall mina tankar kring märket. Jag förstår det inte hellet. Märklig looks som inte håller i längden, sjuka priser. Men samtidigt otroligt nyskapande och väldigt tekniskt och genomtänkt. Skulle jag köpa en? Nope, ingen chans..
Det är ju så. Det är tex sjukt många intressanta lösningar med verken i min mening, avancerade eller inte. Stöttåliga, lätta, funktionella. I en modern eller snarare futuristisk design. Där materialen är sjukt utvecklade och spännande i sig. Coola samarbeten där tex idrottspersoner faktiskt använder klockorna vid riktiga matcher/tävlingar osv. I min värld (som gillar utseendet) väldigt coolt. Ett lyckat märke. Bra marknadsföring. Det är många lager, och det tog lite läsning och intresse för att faktiskt förstå mer själv.
 

ScubaKing

Audemars
Det är ju så. Det är tex sjukt många intressanta lösningar med verken i min mening, avancerade eller inte. Stöttåliga, lätta, funktionella. I en modern eller snarare futuristisk design. Där materialen är sjukt utvecklade och spännande i sig. Coola samarbeten där tex idrottspersoner faktiskt använder klockorna vid riktiga matcher/tävlingar osv. I min värld (som gillar utseendet) väldigt coolt. Ett lyckat märke. Bra marknadsföring. Det är många lager, och det tog lite läsning och intresse för att faktiskt förstå mer själv.

Hittade en för 79 dollar nu, vilket kap ;)

https://www.goosdone.com/products/brand-mens-tourbillon-mechanical-watch?fbclid
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Avgå.

nej men jag förstår-ish att man inte förstår. Det är märkliga looks. Men om man vänder på det så är det väldigt utvecklade klockor på flera plan. Både urverksmässigt, materialmässigt och tidsmässigt. Sen att det nu är hypat och svinigt jävla durt är ju bara kul, i guess. Minus om man ska köpa.
Bra sammanfattning, jag har helt enkelt inte tagit mig tiden att djupdyka i ämnet. Sätter mig gärna ner i lärobänken med dig framför griffeltavlan.
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Bra sammanfattning, jag har helt enkelt inte tagit mig tiden att djupdyka i ämnet. Sätter mig gärna ner i lärobänken med dig framför griffeltavlan.



Bra att du gör ett race med @Hexagon som magister. Det är rent intellektuellt inte svårt att gilla RM, allt finns där precis som @Hexagon beskriver.
På det emotionella planet är de helt oemotståndliga, jag blir helt paj när jag sätter en på handleden.
Har du provat?
 
Senast ändrad:

P-vakten

Patek
2-Faktor
Bra att du gör ett race med @Hexagon sim magister. Det är rent intellektuellt inte svårt att gilla RM, allt finns där precis som @Hexagon beskriver.
På det emotionella planet är de helt oemotståndliga, jag blir helt paj när jag sätter en på handleden.
Har du provat?
@Hexagon har svartabälte i RM...

Jag har testat en RM, i wg, men har ingen aning om vilken ref det var. Vad jag minns satt den otroligt bra runt handleden trots formen, men det kompenserade inte upp det faktum att den inte är en tunn och nätt klocka som smidigt glider in under manschetten...
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
@Hexagon har svartabälte i RM...

Jag har testat en RM, i wg, men har ingen aning om vilken ref det var. Vad jag minns satt den otroligt bra runt handleden trots formen, men det kompenserade inte upp det faktum att den inte är en tunn och nätt klocka som smidigt glider in under manschetten...

Korrekt, glider icke in under machetten.
RM är en typisk sommarklocka / fritidskloacka IMO. :)
 
Topp