• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Richard Mille - tråden för oss som förstår

JLC

Panerai
2-Faktor
Är två veckorsedan den diskussionen pågick. Du fick nog notiser om urverk och serviceintervall.

Och? Det jag menade var att jag inte ville dra upp den idiotiska diskussionen angående kön och ädelstenar igen som verkligen var irrelevant till tråden. Som du nu kommenterade två gånger. Släckte bara en eld.
ok, misförstod. Sorry. Inget illa menat.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Så jag har fel, men du bekräftar mitt resonemang.
Och självklart slänger man delar. Delar som fått felaktig ytbehandling, som inte klarar toleranserna, som hanterats felaktigt osv osv osv. Nu förutsätter jag att RM inte har lika mycket handpolering och utsmyckning gjord för hand som ex. Lange, men det är likväl produktionsprocesser som utan tvivel kommer generera komponenter som inte uppfyller kraven av en extremt hög kvalitetsnivå. De kastas givetvis! Jag såg en rundtur i Lange & Söhnes fabrik på youtube i förra året, och de talar i storleksordningen 5000 försök för att få fram ett par hundra exemplar per år.
Du har missuppfattat något om du tror man slänger massa komponenter, inte där kostnaden ligger. Tycker inte jag bekräftar ditt resonemang men håller du med vad jag skrev så är vi mer eller mindre överens, RMs servicepriser är inte förvånande eller orimliga i prisklassen.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Du har missuppfattat något om du tror man slänger massa komponenter, inte där kostnaden ligger. Tycker inte jag bekräftar ditt resonemang men håller du med vad jag skrev så är vi mer eller mindre överens, RMs servicepriser är inte förvånande eller orimliga i prisklassen.

Bortser vi från utvecklingskostnader och marknadsföring så skulle jag tro att utsortering av komponenter som inte uppfyller kraven är väldigt högt upp i kostnad, inte minst eftersom det läggs ner många timmars arbete även på de delarna.
Jag är inte förvånad över servicekostnaden heller, men jag tycker inte det är rimligt och tror inte heller att det speglar kostnaden RM har för att utföra servicen alls.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bortser vi från utvecklingskostnader och marknadsföring så skulle jag tro att utsortering av komponenter som inte uppfyller kraven är väldigt högt upp i kostnad, inte minst eftersom det läggs ner många timmars arbete även på de delarna.
Jag är inte förvånad över servicekostnaden heller, men jag tycker inte det är rimligt och tror inte heller att det speglar kostnaden RM har för att utföra servicen alls.
Menar du att listpriset på uren avspeglar tillverkningskostnaden?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det speglar säkert de omkostnader företaget har. Skulle de bara tillverka klockor utan att ha någon produktutveckling eller marknadsföring så skulle de säkert vara väldigt annorlunda prissatta.
Skiljer sig inte när det kommer till servicen, ligger helt i samma linje. Få saker idag prissätts med hänsyn till kostnader. Det var annorlunda förr.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Jag har inte jättebra insikt i storskalig klocktillverkning, däremot mycket stor insikt i tillverkningsindustrin av konsumentprodukter på internationell nivå.

Inom storskalig tillverkningsindustri är de största utgiftsposterna; 1. direkt material, 2. direkt lön och 3. SG&A (overheadkostnaden som kan inkludera icke tillverkande personal, produktutveckling, produktlansering/PR etc).

Kassaktion/svinn/inventory losses är däremot något helt annat och mycket lägre och försumbar i realation till de 3 stora kostnadsposterna.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jag har inte jättebra insikt i storskalig klocktillverkning, däremot mycket stor insikt i tillverkningsindustrin av konsumentprodukter på internationell nivå.

Inom storskalig tillverkningsindustri är de största utgiftsposterna; 1. direkt material, 2. direkt lön och 3. SG&A (overheadkostnaden som kan inkludera icke tillverkande personal, produktutveckling, produktlansering/PR etc).

Kassaktion/svinn/inventory losses är däremot något helt annat och mycket lägre och försumbar i realation till de 3 stora kostnadsposterna.

Men då snackar vi automatiserad industriell tillverkning. I klockvärlden är det ganska få delar man kan lämna åt maskiner, utan möjligheterna reduceras till handarbete i många led. Om man som RM dessutom befinner sig i den absoluta spjutspetsen vad gäller både material, tillverkningsmetoder och ytbehandlingar så är jag ganska säker på att man har en ganska stor andel kassation för att få fram rätt kvalitet till sina klockor.
 

Arcticreef

Panerai
Intressant att du efter drygt ett års medlemskap och 250 inlägg talar för hela forumet. Eller så kanske du avsåg att säga: "JAG tycker inte att klockor med diamanter är manligt....
Jag kan sträcka mig så långt att jag säger att ”en överväldigande majoritet att jordens befolkning tycker inte att strösslade klockor är manligt kodade”. Stilettklackar i storlek 48...
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Men då snackar vi automatiserad industriell tillverkning. I klockvärlden är det ganska få delar man kan lämna åt maskiner, utan möjligheterna reduceras till handarbete i många led. Om man som RM dessutom befinner sig i den absoluta spjutspetsen vad gäller både material, tillverkningsmetoder och ytbehandlingar så är jag ganska säker på att man har en ganska stor andel kassation för att få fram rätt kvalitet till sina klockor.
Inte nödvändigtvis. All storskalig tillverkning är inte helautomatiserad. Hur många fabriker har du besökt? Även om för hand är de tre kostnadsposterna det samma i tillverkande bolag.
 
Stadig kväll igår, var lite smått trött imorse.

F102A24A-96DB-495B-8AF2-13DF6A010979.jpeg
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Gissar att den är relativt avancerad om det tog fem år för RM+AP att få fram den? Men jag kan ju ha fel där. Beror ju såklart på vad man sätter den i relation till för annat urverk/komplikation.
Tänker bara på att kraften är rätt konstant och det är ju egentligen bara en ocentrerad vikt som snurrar. Kan inte tänka mig att de jobbat fem år på att balansera den. Dock kul med den lilla pinnen i mitten som jag förmodar har med rpm att göra. Förmodligen vibrerar den med en viss frekvens och på så sätt styr hastigheten? Verkligen koolt, tycke bara inte det kändes så avancerat. Trodde de hade gjort klart värre saker.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Tänker bara på att kraften är rätt konstant och det är ju egentligen bara en ocentrerad vikt som snurrar. Kan inte tänka mig att de jobbat fem år på att balansera den. Dock kul med den lilla pinnen i mitten som jag förmodar har med rpm att göra. Förmodligen vibrerar den med en viss frekvens och på så sätt styr hastigheten? Verkligen koolt, tycke bara inte det kändes så avancerat. Trodde de hade gjort klart värre saker.
De har säkert gjort värre saker. Jag var/är bara väldigt imponerad när jag läser hehe. Tar ingenting med en nypa salt när det kommer nysläpp från RM. Självklart är det säkert krydd med fem års framtagningstid osv. Men extremt coolt oavsett om det är avancerat eller ej. :D
 
Man kan vrida och vända på det lite hur man vill, tror du förstår poängen. Kostnadsbaserade priser är inte alls lika vanligt idag som det var förr.

Det var ordet kostnadsbaserade jag ville lirka fram. Väldigt många idag tror fan att det är en närmast linjär spegling mellan pris och tillverkningskostnad.

Prissättningsstrategi är enkelt. Man säljer något för så mycket man kan, oavsett kostnad.
 
Topp