• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

RicVin’s FREDAGSTRÅD™️ 28/1 “Letar lite efter en tappad sug…”

Nä du @RicVin, det är igentligen inte så kul med klockor. Men nu är man ju fast i beroendet och verkligen jättesvårt att ta sej ur skiten!
Jag har i många år tänkt "landa" i 3-4 dinkor.. Och när man tror att man är hemma å pulsen lägger sig, så råkar man se något här på KS, eller någon annan stans, ja då stiger pulsen igen och habegäret rusar i 250. :woot:
Nä nu ska vi alla ha en fin fredag och en riktig skön helg!

Speedy.jpg

Eller kanske ”ett tappat sug” låter mer korrekt.
Jag tänker på det här med klockor…
ÄR det så jävla kul egentligen?!?…Helt ärligt, tycker ni det?..
Men vad sjutton skriver jag?!? Är jag helt från vettet?!? Missförstå mig rätt.. Jag älskar mina klockor, byter så ofta jag kan. Älskar omväxlingen! Därav min spretande ”samling”. Faller oftast för det ”ytliga” när det gäller klockor. Gillar jag hur den ser ut och känns så är jag inte jättebrydd över vad det sitter för verk i den eller så. Kanske därför jag aldrig lyckats få någon ”röd tråd” i mitt samlande. Har försökt må ni tro!!..
Ett tag fick jag för mig att det bara skulle vara kronografer. En annan gång hade jag 8 klockor med mer eller mindre orange inslag. Nu har jag väl 2-3 stycken. I starten var det fullt av Glycine i lådan. Så fullt att jag en gång köpte en klocka som jag redan hade en likadan av… Då började jag om lite.. Glycine klockorna såldes..
Det närmaste av någon ordning är väl att jag vid något tillfälle kom på att jag skulle ha 2 klockor av varje tillverkare som jag ägde en klocka av. Den tanken skulle jag ju faktiskt kunna bygga vidare på. Tror bara jag behöver en Panna,en IWC och en Glashütte till så är jag i hamn med det projektet..:)
Här har vi ett par!!
0A247B62-94ED-4F31-9CC3-CD4A8DB20BBC.jpeg

Blir Heritage idag!!
Men det jag var inne på i början, det där med den tappade sugen, eller sügen som några kända forumprofiler skulle säga. Det är att det knappt känns möjligt att ”växla upp” numera om ni är med på vad jag menar. För ett antal år sedan kunde man ju sälja av några klockor och köpa en dyrare som man spanat på. Det är ju i princip omöjligt idag… Om man nu inte lyckas landa en klocka man vill ha direkt från butik. Men helt ärligt. Hur ofta händer det?…
För egen del fastnade jag tidigt för Patek 5712. För mig är det en makalöst vacker klocka. Det fanns en tid där jag faktiskt skulle kunnat köpa en, iofs skulle det tagit en rejäl hacka sparpengar OCH alla mina klockor. Det hade i så här i backspegeln helt klart varit värt det!! Infalla fall ekonomiskt..
Men så var det ju det här med mångfalden… Hade jag kunnat leva med bara en enda klocka?… Ett tag i alla fall ;-)
Men nu!!! Finns ju inte en möjlighet. Det skulle ju inte bara kosta alla mina klockor utan huset skulle ju behöva ryka också!! :) Helt galet!!
Men härligt för er som har en!! Verkligen!! Jag menar det!! Jag e inte bitter!!! Nä då… :-/
Bara att glömma det där, jag är för fattig och snål.. Får leva med de jag har och hitta kickar i de lägre prisklasserna.
Hade faktiskt hoppats på att starta tråden med en nykomling idag men det får bli ett senare inlägg med den skönheten istället.

Glöm mitt gnällande nu och ha en härlig helg mina vänner!!!

PS: Ser jag några inlägg med 5712:eek:r SÅ RADERAR JAG DEM DIREKT!!! ;-)

Bra inlägg @RicVin! Jag känner ofta likadant nu för tiden. Man lägger så mycket tid på den här "hobbyn" men vad ska det leda till? Jag behöver nog en lång paus från KS och sociala media för att bara njuta av det jag har, för jag gillar verkligen de klockor jag har i samlingen nu. Jakten på nytt och att man aldrig blir nöjd beror nog uteslutande på att man ser så mycket klockor bland annat här, och tänker "har jag den där skulle jag kunna sluta leta, då blir jag nöjd". Men det blir man inte, eller jo, i några dagar!

Klockmarknaden som den ser ut idag gör mig bara stressad även om det inte finns någon modern klocka som direkt lockar. Det var bättre förr!

Trevlig helg på er!

20220128_081237-01.jpeg

Eller kanske ”ett tappat sug” låter mer korrekt.
Jag tänker på det här med klockor…
ÄR det så jävla kul egentligen?!?…Helt ärligt, tycker ni det?..
Men vad sjutton skriver jag?!? Är jag helt från vettet?!? Missförstå mig rätt.. Jag älskar mina klockor, byter så ofta jag kan. Älskar omväxlingen! Därav min spretande ”samling”. Faller oftast för det ”ytliga” när det gäller klockor. Gillar jag hur den ser ut och känns så är jag inte jättebrydd över vad det sitter för verk i den eller så. Kanske därför jag aldrig lyckats få någon ”röd tråd” i mitt samlande. Har försökt må ni tro!!..
Ett tag fick jag för mig att det bara skulle vara kronografer. En annan gång hade jag 8 klockor med mer eller mindre orange inslag. Nu har jag väl 2-3 stycken. I starten var det fullt av Glycine i lådan. Så fullt att jag en gång köpte en klocka som jag redan hade en likadan av… Då började jag om lite.. Glycine klockorna såldes..
Det närmaste av någon ordning är väl att jag vid något tillfälle kom på att jag skulle ha 2 klockor av varje tillverkare som jag ägde en klocka av. Den tanken skulle jag ju faktiskt kunna bygga vidare på. Tror bara jag behöver en Panna,en IWC och en Glashütte till så är jag i hamn med det projektet..:)
Här har vi ett par!!
0A247B62-94ED-4F31-9CC3-CD4A8DB20BBC.jpeg

Blir Heritage idag!!
Men det jag var inne på i början, det där med den tappade sugen, eller sügen som några kända forumprofiler skulle säga. Det är att det knappt känns möjligt att ”växla upp” numera om ni är med på vad jag menar. För ett antal år sedan kunde man ju sälja av några klockor och köpa en dyrare som man spanat på. Det är ju i princip omöjligt idag… Om man nu inte lyckas landa en klocka man vill ha direkt från butik. Men helt ärligt. Hur ofta händer det?…
För egen del fastnade jag tidigt för Patek 5712. För mig är det en makalöst vacker klocka. Det fanns en tid där jag faktiskt skulle kunnat köpa en, iofs skulle det tagit en rejäl hacka sparpengar OCH alla mina klockor. Det hade i så här i backspegeln helt klart varit värt det!! Infalla fall ekonomiskt..
Men så var det ju det här med mångfalden… Hade jag kunnat leva med bara en enda klocka?… Ett tag i alla fall ;-)
Men nu!!! Finns ju inte en möjlighet. Det skulle ju inte bara kosta alla mina klockor utan huset skulle ju behöva ryka också!! :) Helt galet!!
Men härligt för er som har en!! Verkligen!! Jag menar det!! Jag e inte bitter!!! Nä då… :-/
Bara att glömma det där, jag är för fattig och snål.. Får leva med de jag har och hitta kickar i de lägre prisklasserna.
Hade faktiskt hoppats på att starta tråden med en nykomling idag men det får bli ett senare inlägg med den skönheten istället.

Glöm mitt gnällande nu och ha en härlig helg mina vänner!!!

PS: Ser jag några inlägg med 5712:eek:r SÅ RADERAR JAG DEM DIREKT!!! ;-)
Vi är alla där med frågor som ”vad håller jag på med…är det så kul…det är ju fan bara en klocka” osv…..

Själv är jag nog i en djup svacka i klockintresset, förmodligen en av de djupare. Tar fram mina 6139or ibland och tittar på dem, skakar liv i dem men känner inte den glädje de en gång givit mig. Märker att jag inte ens byter klockor på veckor. För bytte jag tre, fyra Gånger per dag. I vart fall minst två. Tog alltid fram klocklådan, tittade provade, byter länkar till Nato osv…..
Men jag tänker att allt har sin tid och det kommer kanske tillbaka, eller så gör det inte det. Tror för egen del att all hype tagit udden av det roliga. För visst var det roligare förr när man kunde köpa en sub, en gmt och en SD för 100K och ändå ha pengar över till en bratte.

Trevlig helg på dig @RicVin och alla andra medlemmar.

Och nej…det blir ett inlägg utan bild :)

@RicVin jag har gått i samma tankar som dig. Försökte att skriva av mig och få hjälp här: https://klocksnack.se/threads/tvekar-du-någonsin-på-ditt-samlande.156587/
Det har gått så långt att jag under hela januari bara burit klocka vid 2-3 tillfällen. Därav ingen wristshot idag.
Jag tror man ska hitta en utmaning och försöka uppnå ett mål. Kan ju vara att man ska samla alla Dirty Dozen eller något liknande, då blir letandet roligare. Och det finns mycket kul att hitta även i lägre prisklasser.
Andra utmaningar man kan anta:
  • svenska klockmärken
  • klocka från året jag föddes (bonus för rätt månad)
  • Radhustrippel under 50k sammanlagt
  • Gerald Genta-designade klockor (denna kör jag på just nu)
  • Ett märke jag aldrig tidigare ägt
  • Klockor med dubbelmärkta urtavlor
  • Alla variationer/färger av en klockmodell
Finns mycket att hitta på!
Önskar alla en fin fredag och en härlig helg när det väl är dags!

Senast ändrad:
Jag håller långsamt på att ta mig ur en klock-svacka nu. Tidigare i höstas så gick jag in i klockväggen på något sätt. Det skedde verkligen över natt. Ena dagen superaktiv på forumet, nästa dag var det som att jag glömde att det ens existerade. Det var inte det att jag plötsligt blev anti klockor men magin bara försvann i tomma intet. Mycket märkligt. Men det har hänt flera gånger förut och rätt var det är så sker den omvända förvandlingen!

20220128_083009.jpg

@RicVin förstår helt vad du menar. Pendlar lite fram och tillbaks för mig. Framförallt för att jag upplever att jag inte uppskattar och använder det som finns i lådan. Köpte om en klocka nu senast som jag är nöjd med och tanken sedan en tid tillbaks är att samla mer medvetet.
Även om klockorna är för ”mig själv” så upplever jag en helt annan glädje (och rotation) när jobba-hemma situationen är lägre och man kan vara mer på kontoret. Då känns det mer som att de kommer mer till sin rätt än att bara användas inom hemmets fyra kontorsväggar.
Är inne på @Staafen s kommentar om att köpa mindre och njuta av det jag har. Det skulle tyvärr behöva resultera i minde KS häng eftersom det skapar ett slags ”villhöver” begär.
…….men men Trevlig helg god vänner!
7AF8D107-C1CD-49A5-9767-E6C3DEC5D33D.jpeg

Tillbaka
Topp