• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

RicVin’s FREDAGSTRÅD™️ 28/1 “Letar lite efter en tappad sug…”

Ja suget kommer och går. Just nu är jag väldigt nöjd med min ”samling” men köpsuget har aldrig varit större :rolleyes: Kommer aldrig fram till någon när jag försöker förstå mig på mig själv så man kanske bara skulle lägga ner. Trevlig helg @RicVin och alla ni andra.
541A279A-A827-425B-9F4A-386A4F7E2FC3.jpeg

Äntligen fredag och dessutom tebax på jobbet efter en covidvecka hemma med vad det inneburit :)
Här spårade det ur som vanligt med köp av två Gs och lite tillbehör till en tredje... Och det typ timmar efter att jag känt, och språkat med @Derix om att, njaee jag är nöjd med G-högen och inte hade nån köplust alls...😁
Nu är ju inte jag uppe Highend-prisklasserna så en G-shock hit eller dit spelar kvitta känns det som...
Men kan iaf konstatera att det finns i dagsläget ca 4800 till olika modeller G-shocks att skaffa, OM andan skulle falla på..
Skulle den falla bort så får man helt sonika sälja av skocken och köpa nåt annat som är roligare;)

Med det sagt.. ÖNSKAR ER ALLA EN RIKTIGT HÄRLIG HELG MED VAD NI ÄN TAR ER TILL 😍
IMG_20220128_120411.jpg

Eller kanske ”ett tappat sug” låter mer korrekt.
Jag tänker på det här med klockor…
ÄR det så jävla kul egentligen?!?…Helt ärligt, tycker ni det?..
Men vad sjutton skriver jag?!? Är jag helt från vettet?!? Missförstå mig rätt.. Jag älskar mina klockor, byter så ofta jag kan. Älskar omväxlingen! Därav min spretande ”samling”. Faller oftast för det ”ytliga” när det gäller klockor. Gillar jag hur den ser ut och känns så är jag inte jättebrydd över vad det sitter för verk i den eller så. Kanske därför jag aldrig lyckats få någon ”röd tråd” i mitt samlande. Har försökt må ni tro!!..
Ett tag fick jag för mig att det bara skulle vara kronografer. En annan gång hade jag 8 klockor med mer eller mindre orange inslag. Nu har jag väl 2-3 stycken. I starten var det fullt av Glycine i lådan. Så fullt att jag en gång köpte en klocka som jag redan hade en likadan av… Då började jag om lite.. Glycine klockorna såldes..
Det närmaste av någon ordning är väl att jag vid något tillfälle kom på att jag skulle ha 2 klockor av varje tillverkare som jag ägde en klocka av. Den tanken skulle jag ju faktiskt kunna bygga vidare på. Tror bara jag behöver en Panna,en IWC och en Glashütte till så är jag i hamn med det projektet..:)
Här har vi ett par!!
0A247B62-94ED-4F31-9CC3-CD4A8DB20BBC.jpeg

Blir Heritage idag!!
Men det jag var inne på i början, det där med den tappade sugen, eller sügen som några kända forumprofiler skulle säga. Det är att det knappt känns möjligt att ”växla upp” numera om ni är med på vad jag menar. För ett antal år sedan kunde man ju sälja av några klockor och köpa en dyrare som man spanat på. Det är ju i princip omöjligt idag… Om man nu inte lyckas landa en klocka man vill ha direkt från butik. Men helt ärligt. Hur ofta händer det?…
För egen del fastnade jag tidigt för Patek 5712. För mig är det en makalöst vacker klocka. Det fanns en tid där jag faktiskt skulle kunnat köpa en, iofs skulle det tagit en rejäl hacka sparpengar OCH alla mina klockor. Det hade i så här i backspegeln helt klart varit värt det!! Infalla fall ekonomiskt..
Men så var det ju det här med mångfalden… Hade jag kunnat leva med bara en enda klocka?… Ett tag i alla fall ;-)
Men nu!!! Finns ju inte en möjlighet. Det skulle ju inte bara kosta alla mina klockor utan huset skulle ju behöva ryka också!! :) Helt galet!!
Men härligt för er som har en!! Verkligen!! Jag menar det!! Jag e inte bitter!!! Nä då… :-/
Bara att glömma det där, jag är för fattig och snål.. Får leva med de jag har och hitta kickar i de lägre prisklasserna.
Hade faktiskt hoppats på att starta tråden med en nykomling idag men det får bli ett senare inlägg med den skönheten istället.

Glöm mitt gnällande nu och ha en härlig helg mina vänner!!!

PS: Ser jag några inlägg med 5712:eek:r SÅ RADERAR JAG DEM DIREKT!!! ;-)
Tack!
Det här var precis vad jag behövde!
Ligger hemma däckad av Covid-19 och fick skratta åt våra vedermödor 😂
Visserligen håller lungorna på att sprängas av skrattet men det är det värt!
Kör ju med arvegods i dag så den är inget bekymmer!
I övrigt så har jag ju lätt att köpa och svårt att sälja mina klockor!
Önskar alla en trevlig fredag och go helg! 🤗
5BA1C1B3-FFE0-4B50-9403-937375C590CE.jpeg
3773495D-1B8A-4727-9BB3-BB053C0573D5.jpeg

Bra granne om det skulle krisa! 😂

Jag tror det är naturligt att intresset går upp och ner samt att fokus skiftar. Likaså är det nog både naturligt och hälsosamt att då och då fråga sig vad fan man håller på med. Hur som har de ju något, de här små maskinerna. Det går inte att förneka.

Trevlig helg, klocksnackare!

893C5CCA-7A9F-46F9-AC4A-CDBA998347B0.jpeg

Jag måste säga att jag verkligen förstår känslan. Senaste året har jag känt en väldigt tydlig förändring där jag någonstans behövt inse att de flesta klockor jag trånat efter och t.o.m. tänkt köpa på sikt sedan jag började med detta knasiga intresse för drygt 10år sedan, nu är långt utanför vad jag skulle kunna klassa som rimligt.

Men det handlar nog inte heller endast om pengarna, utan också vad många klockor numera står för och att förr visste alla vad Rolex var och de flesta andra finare märken var mer av sleepers där ”de som vet, vet”. Men nu känns de som var enda pojkspoling med för mycket pengar i fickan ska ha både PP, AP och t.o.m. RM, det är ju vedertaget…. :banghead:

Har haft ett intensivt år med lite för mycket fokus klocka pga. att jag verkligen villa köpa något från samma år som min dotter. Detta resulterade i två klockor som tillsammans är värda över dubbla de jag totalt haft innan.... Och de känns inte riktigt som jag är värd någon av dem.

Nej fy f-n nu får vi försöka uppskatta de vi har, jag kan fortfarande sitta och titta på någon gammal Seiko i solen och fundera över allt den varit med om.

Trevlig helg på er!
Lägger in en sol-bild på en av de nya, som absolut INTE varit med om så mycket, än så länge…
347F05F6-F8C2-4C36-9921-EA7D8E5A4C45.jpeg

Senast ändrad:
TGIF!! Äntligen!!
Ska som vanligt bli fantastiskt skönt med helg. Idag kör vi intervju på jobbet för att hitta min ersättare. Spännande.
Angående det här med tappad sug så känner jag absolut igen mig. Den kommer iofs oftast tillbaka när jag kommit på vart jag vill ta samlingen i nästa steg. Så egentligen kanske det är mer jakten som är intresset än klockorna? Skrämmande tanke...
Önskar er alla en fantastisk fredag och underbar helg!
8D5BDC24-DBEF-4FC4-B18E-0F38218E2C29.jpeg

Instämmer i dina tankar, det kommer och går. Hösten har vart seg klockmässigt, men nu är det på väg uppåt igen :) Dagen till ära (och som en reminder att owgmarch är på väg) kör jag idag med fjolårets onewatch. Inte blivit så flitigt använt sen dess, men en riktigt trevlig och lagom liten kvartsare… I år blir det handjagad 70-talare istället, skall bli spännande :)

E0C18B4A-CBCF-4946-A9DA-4AA31CB360E1.jpeg

Ja, här sitter Jag och funderar över det här med klockor. Fler för variation eller färre men av typen drömklocka? Well. Även drömklockorna blir ju vanliga klockor efter ett tag..

Men skit i det, så länge man har drömmar bör man försöka få dem att bli verklighet. Vad skulle man annars göra?

Trevlig helg!
FC514541-F314-4E87-89EA-3F9F766B1F10.jpeg

Tillbaka
Topp