Vill inte måla fan på väggen men...Väcker liv i tråden. Jag har fått lite arvegods som jag tänkte smälta ner och göra en klackring utav!
Jag har läst lite i tråden och på den vilda webben och har hittat alla möjliga siffror. Är det någon här som kanske precis gjort liknande och vet vad det kan gå på -isch!
Tilläggas är att jag vill att det guldet som smälts ner också är det guldet som används!
Det kan ibland vara lite problematiskt att använda det fysiska guldet som du har. Säger inte att det är omöjligt, men allt guld går inte heller att använda och blanda hur som helst. Så det beror mycket på vad du har att jobba med. Därutöver så bör du vara medveten om att man kan bli tvungen att utöver ditt eget blanda in annat extra guld, för att få till lite "sömsmån" att jobba med. Smälta små mängder guld under verkstadsförhållanden har också sina risker. Det kan bli så att smärtan blir dålig, pga orenheter, okända legeringsmetaller i guldet, etc... Då blir man tvungen att kassera hela smältan med ditt guld och börja om med nytt, annat guld.
I de fall man kan återanvända, t ex. en gammal ringskena, och bygga på den en ny överdel, och bara väga in resten av ditt guld till överdelen. Då kan kostnaden för arbetet landa runt 5 - 7000 tusen, om vi är lite generella. Ska man smälta fysiskt och smida så drar det iväg mer.