• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex årsklocka, törs jag slå till?

Ninen79

Audemars
Sålde denna nyligen för 60k, nyservad hos Rob.
image.jpeg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Fick mail av säljaren igår. han skickade bilder där man såg den skarpa bevelsen.
På bilderna såg jag dock inte kronskydden ordentligt. Det är något "fishy" med dessa o_O
Hur som helst så är klockan "on hold" till en annan köpare.
Hittade dock en annan klocka i samma prisklass och med samma årtal.

Här ser man ju att det är en orginaltavla men i mina ögon så ser lumeprickarna lite ovala ut? (eller är det glaset som gör detta?)
Hur kan det bli så? Är de ifyllda med ny lysmassa eller kan det bli så här ändå??
För övrigt så är väl vridringen inte den som satt på från början. Gillar verkligen fat font så det var ju lite synd.
Boetten ser ju tjock och fin ut i mina oerfarna ögon.
1.jpg


Här ser man ju att det är ett superdomeglas. Är det original?
2.jpg


3.jpg


4.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick mail av säljaren igår. han skickade bilder där man såg den skarpa bevelsen.
På bilderna såg jag dock inte kronskydden ordentligt. Det är något "fishy" med dessa o_O
Hur som helst så är klockan "on hold" till en annan köpare.
Hittade dock en annan klocka i samma prisklass och med samma årtal.

Här ser man ju att det är en orginaltavla men i mina ögon så ser lumeprickarna lite ovala ut? (eller är det glaset som gör detta?)
Hur kan det bli så? Är de ifyllda med ny lysmassa eller kan det bli så här ändå??
För övrigt så är väl vridringen inte den som satt på från början. Gillar verkligen fat font så det var ju lite synd.
Boetten ser ju tjock och fin ut i mina oerfarna ögon.
1.jpg


Här ser man ju att det är ett superdomeglas. Är det original?
2.jpg


3.jpg


4.jpg
Glaset är kupat, då blir det så.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Oskön boetthets det blivit. Visst sitter en del här på perfekta case och tavlor, men de har antingen betalat det dubbla eller hoppat på innan hajpen blev galen.

Tycker det första exemplaret du visade är en fin klocka för 60k, inget snack. Lägg på 50% på det om du ska få det alla boettalibaner här förespråkar.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Som vanligt gäller det att bedöma vad man själv vill ha.
Alldeles för många som vill ha perfekt skick, men inte kan bedöma det. Man måste inte köpa perfektion.
För många som vill ha perfekt skick?? Vill inte alla det? ;)
Jag vill ha perfekt skick men förstår så klart att jag inte kan få det på en klocka som är 45 år. Jag vill dock komma så nära som möjligt :)

Oskön boetthets det blivit. Visst sitter en del här på perfekta case och tavlor, men de har antingen betalat det dubbla eller hoppat på innan hajpen blev galen.
Tycker det första exemplaret du visade är en fin klocka för 60k, inget snack. Lägg på 50% på det om du ska få det alla boettalibaner här förespråkar.
Den först klockan jag postade här hoppas jag på fortfarande. Om den inte blir såld så kniper jag den.
Den senare som ligger några poster upp här tycker jag nog ser nästan lika bra ut iofs...
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
På dina priser kanske. ;) Sätter man ett överpris så prutar folk, på mina annonser prutas det ytterst sällan.
Kanske isåfall handlar om vad man säljer för varor/prisklasser. Eller så säljer du för billigt ;) Har haft annonser ute till rätt bra priser som det prutats på där jag istället senare sålt dyrare på andra ställen...
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
För många som vill ha perfekt skick?? Vill inte alla det? ;)
Jag vill ha perfekt skick men förstår så klart att jag inte kan få det på en klocka som är 45 år. Jag vill dock komma så nära som möjligt :)


Den först klockan jag postade här hoppas jag på fortfarande. Om den inte blir såld så kniper jag den.
Den senare som ligger några poster upp här tycker jag nog ser nästan lika bra ut iofs...
Tycker första klockan är betydligt snyggare än den senaste du länkade.

Annars har @easy rider en väldigt bra poäng.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För många som vill ha perfekt skick?? Vill inte alla det? ;)
Jag vill ha perfekt skick men förstår så klart att jag inte kan få det på en klocka som är 45 år. Jag vill dock komma så nära som möjligt :)
Fast nu är du i vintageavdelningen, tror ytterst få skulle säga att en nypolerad och nyskuren klocka är i perfekt skick. I så fall ska du nog kolla hos andra handlare.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Fast nu är du i vintageavdelningen, tror ytterst få skulle säga att en nypolerad och nyskuren klocka är i perfekt skick. I så fall ska du nog kolla hos andra handlare.
Jodå jag är medveten om att perfekt skick nästan inte existerar i vintagevärlden.
Jag vill ha en så bra och fin klocka som möjligt till ett så bra pris som möjligt.
Har lärt mig mycket bara de senaste dagarna :)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Jag var kanske gnällig när det gäller boetten. Tolkade av TS att han prioriterade skick framför årsmodell, och detta var viktigt, därav mina petiga kommentarer. Men, visst absolut är 60k för detta exempel helt ok. Tavlan och visarna ser jättefina ut på bilderna.
 

_jonte

Patek
Fick mail av säljaren igår. han skickade bilder där man såg den skarpa bevelsen.
På bilderna såg jag dock inte kronskydden ordentligt. Det är något "fishy" med dessa o_O
Hur som helst så är klockan "on hold" till en annan köpare.
Hittade dock en annan klocka i samma prisklass och med samma årtal.

Här ser man ju att det är en orginaltavla men i mina ögon så ser lumeprickarna lite ovala ut? (eller är det glaset som gör detta?)
Hur kan det bli så? Är de ifyllda med ny lysmassa eller kan det bli så här ändå??
För övrigt så är väl vridringen inte den som satt på från början. Gillar verkligen fat font så det var ju lite synd.
Boetten ser ju tjock och fin ut i mina oerfarna ögon.
1.jpg


Här ser man ju att det är ett superdomeglas. Är det original?
2.jpg


3.jpg


4.jpg
Distorsion från glaset som gör de ovala. Original superdome "bör" inte ge den typen av distorsion rakt framifrån (efter vad jag läst mig till iaf). Men det hade inte varit nån dealbreaker för mig.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Jag var kanske gnällig när det gäller boetten. Tolkade av TS att han prioriterade skick framför årsmodell, och detta var viktigt, därav mina petiga kommentarer. Men, visst absolut är 60k för detta exempel helt ok. Tavlan och visarna ser jättefina ut på bilderna.
Jo det stämmer. Om jag har en klocka från 1970 i ett tveksamt skick för ca 50k och en fin klocka från 1972 för 60k, så väljer jag ju den senare.
 

Rajding

Omega
Vågar man använda en Sub från slutet av 60-talet som vardagsklocka? Förutsatt att den är servad och tryckt då. Eller är den "ömtålig"?
 
Topp