Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bara du är medveten om att den har senare tavla, senare visare, senare länk samt serviveinlägg med vad som ser ut att vara en lumipärla. Utan att svära på det så ser det ev ut som om timvisaren är relumad. Eller är det bara jag som inbillar mig att den är grönare än resten? Boetten är i helt okej bruksskick även om den som de allra flesta klockor från denna tidsperiod tappat ursprungsformen. Priset brukar vara därefter.
Ja antingen ska man ha mycket tålamod eller mycket pengar. Helst båda.Tråkigt att det inte blev som man hade hoppats men skönt att backa innan det är för sent!
När det gäller äldre klockor har jag förstått att nyckelordet är tålamod
Får dåliga vibbar av hela den klockan. Kan detaljer för dåligt, men hade inte vågat gå på den. Kanske leta via de "vanliga" handlarna?Tack @Per för dina synpunkter, det är guld värt!
Tavlan och visare:
Säljaren säger "The dial and hands have not been relumed and the colour of the lume matches."
Jag ser ju också att timvisaren är grön. Hur kan det bli så och om man relumar visarna så gör man väl det på både tim- och minutvisare?
Hur ser man att tavlan och visarna är senare än 1966?
Ska det inte vara en lumipärla?
Angående insertet skriver han såhär:
"Well, there is a lot of debate about the correct-ness of the Mark I fat font at this period. I have read experts saying that 1964, 65, 66 were possibly mark II or mark III periods which means the slightly thinner font which is on this watch would be correct and the mark I would be a bit earlier, perhaps fitter onto gilt dial 5513s."
Länken som jag redan visste var senare än 1966:
Säljaren: "The 93150 bracelet and 580 end links are correct for 5513s however they are not original to this watch.
This watch would have originally come with 7206 bracelet with 58 end links."
Priset då?
Efter att Paypal har tagit ut sina avgifter och frakten är betald så landar priset på ca 55k
Det är ju naturligtvis mycket pengar för en klockjä*el men är det mycket pengar i sammanhanget eller är det rent av skäligt?
Nedan de bilder jag fick i morse.
Aah.. bra då.. Dyker nog upp annat bra framöver.Tack alla för era synpunkter!
Jag kommer att backa från affären och leta efter något annat.
På Rolexforums.com hade de liknande åsikter: http://www.rolexforums.com/showthread.php?p=6233736&posted=1#post6233736
Tack! Jag tycker dock att deras klockor verkar ganska går polerade. Bevelsen är väldigt tunna.
http://www.ancienne.es
Brukar ha mycket roligt, men ofta finns det inte ens spår av bevels kvar... Fan att de ska va på och polera så jävligt
Tack! Ännu ett ställe att landa på när man finkammar nätet! Håller med dig om poleringen. Det verkar som det är viktigare att det blänker lite extra än att man sabbar boettenhttp://www.ancienne.es
Brukar ha mycket roligt, men ofta finns det inte ens spår av bevels kvar... Fan att de ska va på och polera så jävligt
Ja precis. Så surt!Tack! Ännu ett ställe att landa på när man finkammar nätet! Håller med dig om poleringen. Det verkar som det är viktigare att det blänker lite extra än att man sabbar boetten
Nope, jag har missat den också! Vi borde ha en länksamling på justa klockbutiker som säljer vintage.
Bara kul att hjälpa till! Kommer ju ut nått potentiellt till ok pris till slut.Nope, jag har missat den också! Vi borde ha en länksamling på justa klockbutiker som säljer vintage.
Tack igen, ska genast dit och titta. Den korrekta länken är http://www.nbtimes.co/
Det är ju tur att det bara är jag som är klocknörd på jobbet iaf. ;-)Bara kul att hjälpa till! Kommer ju ut nått potentiellt till ok pris till slut.
Håll i degen tills du hittar rätt!
Det kommer inte bli mycket gjort på jobbet nästa vecka nu när du har lite fler sidor att scanna hahaha
Redigerade länken, tack!
Ja, något fat font-liknande vill man nog ha på denna. Men snyggt när insertet fadats så att det nästan är blått.Meters First hos gripenbro kanske? Lite fetare insert skulle man vilja ha kanske...
http://gripenbro.se/artiklar/watches/rolex-15.html
Det beror vad du ska ha klockan till. Njuta av schysst vintage på armen eller närstudera jämförelsebilder på bevelsJa, något fat font-liknande vill man nog ha på denna. Men snyggt när insertet fadats så att det nästan är blått.
Även här verkar bevelsen tunna tyvärr.
Jag har inte bråttom att handla så jag kan unna mig att vara lite petig. Jag vill ha en så fin klocka till ett så bra pris som möjligt.Det beror vad du ska ha klockan till. Njuta av schysst vintage på armen eller närstudera jämförelsebilder på bevels
Tack! Jag tycker dock att deras klockor verkar ganska går polerade. Bevelsen är väldigt tunna.
Vill du ha toppex med fina bevels får du öppna plånboken en bit till. Har personligen inget emot en tjock fin boett med rätt former, men som saknar huvuddelen av sina bevels. Men det ska då uppvägas av en fin tavla och visare.Jag har inte bråttom att handla så jag kan unna mig att vara lite petig. Jag vill ha en så fin klocka till ett så bra pris som möjligt.
Som alla andra typ.
Hur mycket kan det diffa i tjocklek på en nyproducerad klocka egentligen. Låt vara att man inte hade superteknik på 60- och 70-talet men nog borde man väl kunna få en fingervisning?Det finns inget originalmått att utgå ifrån. Opolerade boetter har luggar som kan variera rätt rejält i tjocklek.
En fin matt 5513 från 1970 med orörd boett kostar idag minst 90-100k. Like it or not. Bara så att folk är medveten om prisläget när man skriker om bevels mm. De är dessutom allt annat än lätta att hitta.
Just ja, det visste jag nog när jag tänker efter. Det är väl det som är lite av charmen också.Ett par millimeter är inte ovanligt. Boetterna slutpolerades för hand så det var inga maskiner som hostade ut identiska boetter på löpande band.
Ja det ser onekligen ut så.
Om man kollar UK-klockan så ser det ut som om minutvisaren har färgkladd på kanten av minutvisaren.