• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 6542 GMT -60

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Antar Aurum använde original såsom att vilka delar på klockan satt där när den såldes ny. Inte vilka som är Rolex eller ej

Jag förstår vad Aurum frågar efter men det finns ingen dokumentation som styrker klockans ursprung tyvärr. Verket ska enligt uppgift va originalverket, därav min renovering för att få det att gå. Tavlan ska också va originalet som dock lär vara omgjord ( enligt mig pga skicket ). Boetten är ompolerad, ej orginalborstning.
Jag älskar den :) vilket är viktigast för mig.

vada5aza.jpg
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jag älskar och hatar såna här trådar! Tycker den är helt fantastisk oavsett originalbezel eller inte :)

Har du inte fler före bilder? Det här är ju porr :)
 

Whedda

Rolex
Fattar inte varför det är så snyggt utan kronskydd, men det är det!

Orealistiskt ekonomiskt att få den helt tidskorrekt? Trist att snacka pengar men det känns oundvikligt. Menar om värdet på klockan ökar i samma takt som eventuella utgifter.

Ruskigt ball klocka oavsett! Ser gärna fler bilder!

Problemet är bezelringen i bachelite. En original från Rolex kostar ofta ett par hundra tusen och gör största skillnaden på priset för 6542. Dessa är superkänsliga och är väldigt extremt ovanliga. Alternativet är ju att köpa ett Rolex service insert i stål som en del av dem har men då förlorar man ju halva looken.

Jag tycker man skall köra som man själv vill. Stod länge i valet och kvalet om jag skulle köpa en svart AM tachy till min 6239 men det skiljer samtidigt över 100 000kr i pris mot 6542 och är inte lika känsliga som bacheliteringen på GMT. Man vill ju som många är inne på kunna använda klockan.




Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Problemet är bezelringen i bachelite. En original från Rolex kostar ofta ett par hundra tusen och gör största skillnaden på priset för 6542. Dessa är superkänsliga och är väldigt extremt ovanliga. Alternativet är ju att köpa ett Rolex service insert i stål som en del av dem har men då förlorar man ju halva looken.

Jag tycker man skall köra som man själv vill. Stod länge i valet och kvalet om jag skulle köpa en svart AM tachy till min 6239 men det skiljer samtidigt över 100 000kr i pris mot 6542 och är inte lika känsliga som bacheliteringen på GMT. Man vill ju som många är inne på kunna använda klockan.




Skickas från min iPhone via Tapatalk

Visst gör bakeliten mycke men jag vill ha användbarhet.
Det var ju en så usel konstruktion så ingen ville ens ha bakeliten på den tiden :)
Som vanligt blir udda delar eftertraktade men helt ärligt 75-120´för en sketen insert. Inte i min värld.
Det ingick stål, se bilder på vraket.
Känns dock roligare med akrylplast :)
 

Mattan

Panerai
GRYM! 37mm är ju en perfekt storlek på vintage ur, har både 38 och 34mm (efter att bara haft +40 klocor innan) och man vänjer sig fort, handlar mest om hur klockan är designad för att det ska funka bra.
Är heller ingen "original till varje pris" nörd, så länge allt är kosher, återigen helt fantastisk, grattis!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Du måste bara kolla upp om tavlan verkligen är ommålad. Någon "expert"som styrkt dina misstankar?

Tycker medföljande insert var jäkligt snyggt slitet faktiskt! :)
 

Whedda

Rolex
Visst gör bakeliten mycke men jag vill ha användbarhet.
Det var ju en så usel konstruktion så ingen ville ens ha bakeliten på den tiden :)
Som vanligt blir udda delar eftertraktade men helt ärligt 75-120´för en sketen insert. Inte i min värld.
Det ingick stål, se bilder på vraket.
Känns dock roligare med akrylplast :)

Håller helt med!

Problemet är väl att skulle du köpa ett originalinsert i det skicket skulle du snarare betala 300k för det.

Full förståelse för att man vill kunna använd den som sagt. Inte Rolex mest lyckade projekt de där inserten vilket också är en stor anledning att de är så dyra idag.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

ErikGBG

Audemars
Jag förstår vad Aurum frågar efter men det finns ingen dokumentation som styrker klockans ursprung tyvärr. Verket ska enligt uppgift va originalverket, därav min renovering för att få det att gå. Tavlan ska också va originalet som dock lär vara omgjord ( enligt mig pga skicket ). Boetten är ompolerad, ej orginalborstning.
Jag älskar den :) vilket är viktigast för mig.

vada5aza.jpg
Givetvis är det så! Men skrev du inte i originalposten att verket var ett annat? 1020 är väl verket som användes till 6542? Riktigt jävla fin är den iaf
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Givetvis är det så! Men skrev du inte i originalposten att verket var ett annat? 1020 är väl verket som användes till 6542? Riktigt jävla fin är den iaf

Enligt gmthistory satt cal 1065 i 6542 under de sista åren av femtiotalet.
Det sitter 1065 i denna men min urmakare tyckte att det borde sitta 1030 i enligt hans listor. Jag tror han har fel :)
Locket är stämplat -60 men rolex visar på tidigare undantag gällande dessa klockor.

Utredning fortsätter.
 

BME

Cartier
Tom jag som är lite anti-vintage tycker denna är svincool!
Grattis Jakob, älskar ditt grävande i avkrokar av världen för att kunna plocka ihop något man själv knappt hört talats om ibland :)
 
Topp