• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 6542 GMT -60

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Den här har jag missat Jakob, ber om ursäkt för det! Men nu får du komma upp till Dalarna så får jag chansen och klämma på skönheten! Stort GRATTIS!
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Något mer utrönt angående tavlan? Målad eller ej?

Tycker att du snålar med bilder. Ös på bara! :)
Visst är lumen lite sisådär när man tittar med lupp och den är lite skrapad men väntar på uv-ljus för att se mer.
tajumaza.jpg

Jag gillar den oavsett :)
 

Yo-han

Troll probationary
Förstår inte riktigt 7 sidor glada grattis i tråden? Som jag förstår det köpte du världens tokfranken med sannorlikt ommålad tavla, fake insert, fel urverk, datumhjul? Vad är det kvar som är original! Boett? Är det ok att köpa fakes/frankens om man kallar det "Projekt"?
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Förstår inte riktigt 7 sidor glada grattis i tråden? Som jag förstår det köpte du världens tokfranken med sannorlikt ommålad tavla, fake insert, fel urverk, datumhjul? Vad är det kvar som är original! Boett? Är det ok att köpa fakes/frankens om man kallar det "Projekt"?
Trevlig approach.
Hade du läst tråden så har jag förklarat både vad som är korrekt eller inte.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Förstår inte riktigt 7 sidor glada grattis i tråden? Som jag förstår det köpte du världens tokfranken med sannorlikt ommålad tavla, fake insert, fel urverk, datumhjul? Vad är det kvar som är original! Boett? Är det ok att köpa fakes/frankens om man kallar det "Projekt"?

Har du glömt din antidepressiva? Ta den och läs om tråden! Mycket nöje :)
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Förstår inte riktigt 7 sidor glada grattis i tråden? Som jag förstår det köpte du världens tokfranken med sannorlikt ommålad tavla, fake insert, fel urverk, datumhjul? Vad är det kvar som är original! Boett? Är det ok att köpa fakes/frankens om man kallar det "Projekt"?
Det jag uppskattar här på forumet är den goda stämningen , låt oss inte förstöra den,
Jag ser fram emot när du kör paketöppning på en mint 6542.
 

David

Bödeln
Kul! Grattis!

Inte ens jag som är stolt SQ-dödare skulle våga använda en klocka med bakelit-insert, tycker du gör helt rätt!
 

Whedda

Rolex
Förstår inte riktigt 7 sidor glada grattis i tråden? Som jag förstår det köpte du världens tokfranken med sannorlikt ommålad tavla, fake insert, fel urverk, datumhjul? Vad är det kvar som är original! Boett? Är det ok att köpa fakes/frankens om man kallar det "Projekt"?

Ta inte i så du kräks nu...

Klockan är ju korrekt i alla avseenden bortsett från aftermarket-ringen. Att tavlan är ommålad är ju knappast första gången här på forumet.

Sen skall man kanske inte tro att det rör sig om en helt original 6542 för 350k men det har ju aldrig jakob.dala gjort heller...
Kan ha full förståelse för att han valde aftermarketinlägg för att kunna bära klockan och då han har ett originalbezel i stål är det ju ingen skada skedd?

Varför kan man inte gratulera någon till ett köp han är väldigt nöjd med bara för att det inte rör sig om 100% original?
 

Yo-han

Troll probationary
Ta inte i så du kräks nu...

Klockan är ju korrekt i alla avseenden bortsett från aftermarket-ringen. Att tavlan är ommålad är ju knappast första gången här på forumet.

Sen skall man kanske inte tro att det rör sig om en helt original 6542 för 350k men det har ju aldrig jakob.dala gjort heller...
Kan ha full förståelse för att han valde aftermarketinlägg för att kunna bära klockan och då han har ett originalbezel i stål är det ju ingen skada skedd?

Varför kan man inte gratulera någon till ett köp han är väldigt nöjd med bara för att det inte rör sig om 100% original?
Det var faktiskt inte menat att dryga. Jag är helt enkelt lite konfunderad. Som jag förstod det rörde det sig om ett ihopplock med fel urverk, ommålad tavla, fel datumhjul, aftermarket bezel? Läste aldrig något om ett originalbezel i stål? Så.. Klockan är väl knappast helt korrekt, oavsett aftermarket bezel? Förstår inte riktigt logiken, om nån skulle komma med en 5513 med fel urverk, ommålad tavla och aftermarket-delar skulle reaktionen knappast bli 7 sidor grattis? Är det mer ok med aftermarket/fake-delar om det är riktigt dyra saker vi pratar om?
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Det var faktiskt inte menat att dryga. Jag är helt enkelt lite konfunderad. Som jag förstod det rörde det sig om ett ihopplock med fel urverk, ommålad tavla, fel datumhjul, aftermarket bezel? Läste aldrig något om ett originalbezel i stål? Så.. Klockan är väl knappast helt korrekt, oavsett aftermarket bezel? Förstår inte riktigt logiken, om nån skulle komma med en 5513 med fel urverk, ommålad tavla och aftermarket-delar skulle reaktionen knappast bli 7 sidor grattis? Är det mer ok med aftermarket/fake-delar om det är riktigt dyra saker vi pratar om?

Så du har inte läst tråden med andra ord.
6542 levererades med tre olika typer av verk cal 1030, cal 1065 o 1066. I denna klocka sitter ett cal1065. Helt korrekt enl tex Gmt history. Bakelitinsertet satt på dom tidiga men pga den dåliga kvalitén så togs det bort och de sista åren levererades 6542 med stålinsert ( finns en bild på det som medföljde ). Jag har dock monterat ett aftermarket akrylplast insert då jag tycker att modellen bör ha det och dessutom behöver jag inte vara så försiktig med det.
Tavlan kan vara omålad, lumen är definitivt inte 55år gammal. Mer vet inte jag om tavlan förutom att den är en korrekt tavla sedd bakifrån.
Det finns nya rolexdelar tex ett par hjul i verket och visare men så måste det ju bli då service sker.

Din attityd gör mig lite irriterad men jag försöker väldigt tydligt förklara hur klockan är uppbyggd och svarar gärna på frågor om jag kan.
Tilläggas bör att alla delarna låg i samma låda när jag köpte dom, jag har inte trålat ebay och byggt av massor med lösa delar från alla världens hörn.
 

hejo

Panerai
Det var faktiskt inte menat att dryga. Jag är helt enkelt lite konfunderad. Som jag förstod det rörde det sig om ett ihopplock med fel urverk, ommålad tavla, fel datumhjul, aftermarket bezel? Läste aldrig något om ett originalbezel i stål? Så.. Klockan är väl knappast helt korrekt, oavsett aftermarket bezel? Förstår inte riktigt logiken, om nån skulle komma med en 5513 med fel urverk, ommålad tavla och aftermarket-delar skulle reaktionen knappast bli 7 sidor grattis? Är det mer ok med aftermarket/fake-delar om det är riktigt dyra saker vi pratar om?


Släpp gärna hörnflaggan och läs på innan du startar dyngspridaren, jakob.dala har rakt igenom skrivit vad han vet om klockan
och vi är här för att dela den glädjen. Sen kanske inte allt är rätt men det viktiga är ju att man vet sanningen och gillar sin dinka.
Jag gillar denna och det är en hel del andra som gör det oxå (därav 7 sidor). Yo-han posta gärna när du har något konkret som
ställer ett faktum på spel, annars snälla låt bli, typ...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Bara för att flika in så ska det sägas att aftermarket-bakelit är något de flesta använder iom original är så galet ömtåliga och så löjligt dyra. Makes no sense att använda...

Normalt sett så är aftermarketprylar risiga saker för de som inte vill betala. Här är det snarare bara ett helt alternativ som gör klockan bättre. Vågar nästan lova att de som tagit fram dessa är entusiaster som knappt gör sig en krona på produkten. Så stor är inte efterfrågan och inläggen är förhållandevis skitbilliga.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Hur vacker är inte denna GMT? Stort grattis Jakob!
Onödigt nedlåtande ton Yo-han, detta forum tycker jag präglas av positiva klockentusiaster som gärna delar med sig av sin klockglädje...
Let's keep it that way:)
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Det var faktiskt inte menat att dryga. Jag är helt enkelt lite konfunderad. Som jag förstod det rörde det sig om ett ihopplock med fel urverk, ommålad tavla, fel datumhjul, aftermarket bezel? Läste aldrig något om ett originalbezel i stål? Så.. Klockan är väl knappast helt korrekt, oavsett aftermarket bezel? Förstår inte riktigt logiken, om nån skulle komma med en 5513 med fel urverk, ommålad tavla och aftermarket-delar skulle reaktionen knappast bli 7 sidor grattis? Är det mer ok med aftermarket/fake-delar om det är riktigt dyra saker vi pratar om?[/
En 6542 och en 5513 är inte riktigt samma sak va.....
Om någon glad typ hade köpt en franken 5513 och presenterat den för vad den är så är det väl bara att gratulera hen väl?
 
Topp