• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex borde göra en 38mm sub!

sir alex

Panerai
Mitt herrskap, nu är jag inte ute efter att göra suben till ett dressur. Sådanahar jag gott om. Det jag föreslår är en modifiering som skulle göra suben till ett attraktivt alternativ vid val av sportklocka, även för de som inte vill gå omkring med ett halvt skrotupplag på leden... Att endast erbjuda en 40mm sub är som att uteslutande sälja badbyxor i xl..
Jämförelsen 40 mm och XL känns som något som bara en klocktaliban kan skriva.... eller en dvärg (utan muskler).
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Varför blir det så sur stämning här på ks så fort en mindre pk åsikt luftas? Sägs att det ska vara högt till tak men slår fan i huvudet varje dag...
 

cab

Audemars
2-Faktor
Det är inte fakta det är dumheter... Min fråga var om det funnits sub'ar mindre än 40 i tidernas begynnelse...
Fast du verkar inte förså att det är skillnad på 40mm och 40mm beroende på hur boetten ser ut. Hur många mm är egentligen helt ointressant.

Din fråga var inte heller om det funnits ens 38 utan att de borde göra en 38mm.

Gillar du inte nya subben, köp gamla då den bärs mycket mindre.
 
Senast ändrad:

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Skit i dom men du får nog finna dig i att det stora flertalet här inte delar din uppfattning. Ja tycker tvärtemot dig att, åtminstone det gamla Rolexcaset, inte är, eller upplevs, speciellt stort och då jämför jag väl främst med samtida Seiko- och Omegasykare
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Fast du verkar inte förså att det är skillnad på 40mm och 40mm beroende på hur boetten ser ut. Hur många mm är egentligen helt ointressant.

Din fråga var inte heller om det funnits ens 38 utan att de borde göra en 38mm.

Gillar du inte nya subben, köp gamla då den bärs mycket mindre.
Jag är väl förtogen med det faktum att en klocka kan upplevas på olika vis trotts samma mått. Far inte med osanning... Kanske borde ändra rubriken på tråden till "Rolex borde göra en 44mm sub som känns som 38...
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
image.jpg
kvällens dressare...
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Smått otrevlig diskussion detta blev. De första subbarna måttade väl 37 när de kom (62xx, rätta mig om jag har fel), och efterföljande 6538 etc sedan 38mm. Så ja, subbar har växt precis som alla andra klockor i denna stora klocktrend som råder och även smittat av sig på Rolex – om än i mindre grad än hos många andra fabrikanter. Nu kanske inte 16610/14060>116610/114060 var en ökning i rena millimeter men en rejäl förändring i form och upplevelse, de nya är mkt större.

Man behöver inte vara en kvinna eller ha klena handleder för att vilja ha en mindre sub. Löjligt resonemang. Man kanske helt enkelt vill ha en mer klassisk herrstorlek. Det skulle jag vilja. Alla vill heller inte ha gamla modeller/vintage/begagnade klockor, de nya håller en högre byggkvalité och finish, framförallt länken.

Jag står fast vid att en Submariner byggd på nya Explorers case och med glidelock skulle vara suverän för de flesta, och jag är övertygad om att denna skulle sälja mycket mer än maxi-subs.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den borde heta Submariner 2. Många använder tyvärr sin sub/gmt i dressade sammanhang. Rolex har ju gjort tt o solida guld varianter, polerade centrum länkar etc. allt för att göra den ursprungliga dinkan mindre tool. Nu fattas bara att de löper linan ut o drar ned sizen på den så den på riktigt kan fingera som en smakfull och diskret allround klocka för folk med mindre underhusfett....
Du kan ju alltid köpa en dam-YM.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Diskussionen blir lite märklig eftersom du positionerar modellen fel @Lapo Elkann
Även om diametern varit samma bredd länge så har ju boettens storleksintryck växt pga de bredare bandhornen.

Vi har ju dock flera val av storlekar från Rolex vad gäller dykarklockor idag.

SubC
Sea Dweller (smalare bandhorn men samma diameter som SubC)
Deep Sea Sea Dweller
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Diskussionen blir lite märklig eftersom du positionerar modellen fel @Lapo Elkann
Även om diametern varit samma bredd länge så har ju boettens storleksintryck växt pga de bredare bandhornen.

Vi har ju dock flera val av storlekar från Rolex vad gäller dykarklockor idag.

SubC
Sea Dweller (smalare bandhorn men samma diameter som SubC)
Deep Sea Sea Dweller
Hur positionerar jag modellen fel?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Den borde heta Submariner 2. Många använder tyvärr sin sub/gmt i dressade sammanhang. Rolex har ju gjort tt o solida guld varianter, polerade centrum länkar etc. allt för att göra den ursprungliga dinkan mindre tool. Nu fattas bara att de löper linan ut o drar ned sizen på den så den på riktigt kan fingera som en smakfull och diskret allround klocka för folk med mindre underhusfett....

Är det inte lite kissnödigt att lipa om 2 mm......känns ju mest som du är i klagomode.....
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Är det inte lite kissnödigt att lipa om 2 mm......känns ju mest som du är i klagomode.....
Att bry sig om mm är måhända att vara väldigt nogrann. Att inte bry sig om mm däremot, det signalerar total avsaknad av känsla för detaljer. Där det senare nog får anses som relativt essentiellt när det handlar om dinkor.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Att bry sig om mm är måhända att vara väldigt nogrann. Att inte bry sig om mm däremot, det signalerar total avsaknad av känsla för detaljer. Där det senare nog får anses som relativt essentiellt när det handlar om dinkor.

Det handlar inte om mm.....utan totalupplevelsen när man bär en klocka......men det är ok.....du är förlåten......alla tänker orätt ibland.....
 

Mr Chance

Kalmar
Att inte bry sig om mm däremot, det signalerar total avsaknad av känsla för detaljer.
Grymt korkat. Som så många andra sagt, det är flera andra aspekter förutom mm som påverkar hur en klocka sitter på armen, bl a bandhornens längd, ljus/svart tavla och hur bred bezeln är. Så ett analt förhållande till mm signalerar ett ganska omoget klockintresse.
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Det handlar inte om mm.....utan totalupplevelsen när man bär en klocka......men det är ok.....du är förlåten......alla tänker orätt ibland.....
Alla är överens om att det inte är mm som är det viktigaste utan totaluplevelsen. Totaluplevelsen är att maxi caset är på tok för stort och därmed inte lämpligt att vistas i oficiella sammanhang. Möjligtvis ok på 300meters djup men inget att bära med hedern i behåll ovanför ytan...
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Grymt korkat. Som så många andra sagt, det är flera andra aspekter förutom mm som påverkar hur en klocka sitter på armen, bl a bandhornens längd, ljus/svart tavla och hur bred bezeln är. Så ett analt förhållande till mm signalerar ett ganska omoget klockintresse.
Men va fan, just luggarnas bredd, kronskyddets oproportioneliga storlek och den feta ringen gör att de borde gå ner i mm för att få den att kännas 40 inte 47. Hur många gånger ska det sägas för att även en obildad man skall förstå...
 
Topp