• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Datejust eller Certina DS?

acce1999

Patek
2-Faktor
Låt mig i någon mån parafrasera @Aurum utifrån två sextiotalare som jag tycker om. Aurum skrev om Omegas Seamaster och Rolex Datejust för ett tag sedan. Jag uppskattade inlägget, då jag själv har en variant på temat.

Aurums inlägg här: https://klocksnack.se/threads/seamaster-eller-datejust.50641/

Jag har sedan jag såg en Certina DS av första generationen varit förtjust i modellen. Det var på min pappas handled. Han hade den enklaste modellen med manuellt verk och svart tavla. Hans klocka är borta sedan länge, men jag har från tid till annan sökt en likadan, utan att hitta en i ett gott nog skick. Om man ens kan hitta sådana med svarta tavlor. Silvertavlor finns det så många fler av.

Certinans eleganta och samtidigt robusta konstruktion tillsammans med ett pålitligt urverk är svår att motstå. Att de höll hög kvalitet och i många stycken var goda - om inte bättre - alternativ till Rolex och Omega kan knappast motsägas. Rent kvalitetsmässigt skiljer det enligt min mening inte så mycket mellan Rolex Datejust, Omega Seamaster och Certina DS. I varje fall om vi håller oss till sextiotalet och om vi inte tar hänsyn till vattentäthet och stöttålighet. Vattentätheten och stöttålighet vinner nämligen Certinan, med en förmåga att tåla 20 atmosfärers tryck och ett fall från sex meters höjd. Vilket måste anses häpnadsväckande givet den eleganta designen. Också Rolex Oysterboett tål ju mycket, till och med mer än de för tiden annonserade 50 meternas djup, men den är knappast mer stöttålig än en Certina. Omegan hamnar sist, trots sitt namn, när det gäller vattentålighet. Men det kanske inte längre är det viktigaste då dessa klockor nu är i femtioårsåldern.

När det gäller Certinans tålighet vill jag rekommendera det inlägg @eriksson850 har skrivit: https://klocksnack.se/threads/certina-ds-“where-it-all-began”.42119/

Liksom Omegan måste Certinan betraktas som billig i jämförelse med Rolexen, med Certinan billigast av dem alla. Man får väldigt mycket för pengarna. En Rolex Datejust referens 1600 (som jag har) får man knappast under tjugotusen idag. Certinan däremot går att hitta för en tusenlapp (eller mindre) och uppåt, men då är kanske inte skicket på topp. Mina klockor är båda relativt nyservade och till synes i gott skick. Båda är täta och tål att användas till vardags. För all del så är jag nog lite försiktigare med Certinan, för där finns det inte längre reservdelar hur som helst. Vare sig urverk eller boett är längre i lager, så packningen i kronan är inte helt enkel att ersätta. I varje fall konstaterade urmakaren som servade min, att det var tur att packningen i kronan var i ett så gott skick. Rolexen å andra sidan har fortfarande tillgång till nya reservdelar, vilket under många år har varit ett gott skäl för mig att uppskatta vintage Rolex.

Vilken är då bäst/finast/vackrast/prisvärdast? Vilken de två nedan skulle ni helst välja?

Jag undrar vilket val jag hade gjort, om jag hade kunnat handla dem nya i mitten av sextiotalet. Båda modellerna passar min livsstil utmärkt. Tåliga, eleganta och pålitliga. Certinan är rent utav mer elegant, samtidigt som den på pappret är mer robust. Jag hade förmodligen valt den, då Rolexen med sina grövre former och enklare boettfinnish framstår som mindre förfinad (bortsett från tavlan). Att Rolexen fortfarande kan servas med nya delar, är en annan sak.

Rolexen sitter här på ett senare jubilearmband, men jag har det tidskorrekta vikta oysterbandet också. Certinan sitter på ett tidstypiskt JB Champion flexband (vilka fortfarande går att hitta new old stock för en struntsumma). Annars hör en Certina DS hemma på läderband, enligt min mening.

Här kommer bilderna, förstås:

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Rolex är Rolex liksom.
Men Certinan är i mina ögon en trevligare klocka. Jag är en sucker för flexband och detta är helt rätt till klockan! Avsaknaden av ändlänkar är inte så populärt men jag gillar det skarpt! Plexit på Certinan är underbart och ser mycket bättre ut än det kantiga på Rolex.
Tavlan på DJ är kanske något lite trevligare men.... Nä, jag gillar Certinan mer!
Letar efter en liknande DS och gärna med flexlänk. Skrik gärna till om du råkar få syn på en. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kul jämförelse! Håller helt med om att Certinan är grym. Gillar man den estetiskt har jag svårt att hitta en anledning till att inte köpa. Fixat två stycken till gamla klasskamrater, betalade 3-400kr då. Den guldbelagda hade ett rätt bra guldlager faktiskt.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Kul jämförelse! Håller helt med om att Certinan är grym. Gillar man den estetiskt har jag svårt att hitta en anledning till att inte köpa. Fixat två stycken till gamla klasskamrater, betalade 3-400kr då. Den guldbelagda hade ett rätt bra guldlager faktiskt.
Ja, din tidigare jämförelse väckte en tanke... Vad hade jag egentligen valt vid tidpunkten... Om jag inte hade vetat vad jag vet idag...
 

Fredig

Cartier
Hade jag inte läst din text innan jag kommenterat hade jag sagt DJ 110%. Men nu är jag väldigt kluven. Gillar att det är slät ring på datejusten.
Blir en helt annorlunda klocka... Om det hade varit JAG hade det blivit DJ just för att det är Rolex samt att designen tilltalar mig. Men om jag skall välja åt dig så säger jag Certinan. Hur du beskriver klockan så märker man hur den satt sig i huvudet på dig med historien om din far bland annat. :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Rolex är Rolex som någon sa men Certina är grymt underskattat märke, speciellt i Sverige kan jag tycka.

Kvalitetsmässigt så tror jag säkert att dessa två var jämförbara när de var nya. Certinan har intressantare boett med fina detaljer.

Vilken jag hade valt när de var nya är svårare. Jag önskar nog att jag hade sagt Certina.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hade jag inte läst din text innan jag kommenterat hade jag sagt DJ 110%. Men nu är jag väldigt kluven. Gillar att det är slät ring på datejusten.
Blir en helt annorlunda klocka... Om det hade varit JAG hade det blivit DJ just för att det är Rolex samt att designen tilltalar mig. Men om jag skall välja åt dig så säger jag Certinan. Hur du beskriver klockan så märker man hur den satt sig i huvudet på dig med historien om din far bland annat. :)

Har burit Rolex i 20 års tid. Framför allt Rolex Explorer. Med tanke på hur enkelt det är att få dem servade, så blir klockor som Certinan inte lika mycket vardagsklocka för mig... Dessvärre.

Får jag fråga om du köpt DJ hos Gripenbro förresten? :p

Du får fråga. Har inte handlat av den av G.
 

Martin Lovasz

Audemars
Om man hade fått välja den ena över den andra så är valet för mig Rolex om jag får den som present men Certina om jag måste betala den själv. :)

När man håller en DS i ena handen och en vanlig klocka från samma period i andra så kan man svära på att DS både är tyngre och större men när man väger och mäter dem är det nästan samma men DS känns bara så mycket bättre på något sätt.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Om man hade fått välja den ena över den andra så är valet för mig Rolex om jag får den som present men Certina om jag måste betala den själv. :)

När man håller en DS i ena handen och en vanlig klocka från samma period i andra så kan man svära på att DS både är tyngre och större men när man väger och mäter dem är det nästan samma men DS känns bara så mycket bättre på något sätt.
:) Känslan ska inte underskattas.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul inlägg och jämförelse! :)
Själva jämförelsen skulle bli extra intressant om man själv helt kunde bortse från eventuell märkesprestige och pris, och sedan bara jämföra klockornas design och kvalitet sida vid sida utan att vara färgad i sitt betyg.

Ska även flika in att @Martin Lovasz står bakom stor del av den certinainformation som mitt DS-inlägg bygger på.
http://www.vintagecertinas.ch/wp/en/home-en/
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Kul inlägg och jämförelse! :)
Själva jämförelsen skulle bli extra intressant om man själv helt kunde bortse från eventuell märkesprestige och pris, och sedan bara jämföra klockornas design och kvalitet sida vid sida utan att vara färgad i sitt betyg.

Ska även flika in att @Martin Lovasz står bakom stor del av den certinainformation som mitt DS-inlägg bygger på.
http://www.vintagecertinas.ch/wp/en/home-en/
Eller hur, varumärket åsido... Då kvarstår två robusta sextiotalare, varav en framstod som snäppet över i tålighet (och subjektiv elegans).

Missat att @Martin Lovasz står bakom vintagecertinas.ch! Hatten av! Tack! (Såg det nu på sidan... Läsa innantill, liksom)...
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Grymt fina klockor @acce1999, och precis som @Aurum 's tråd väldigt intressant. Personligen är jag en sucker för designen på Datejusten (och jag är ju onekligen även ett fan av vintage-Rolexar), men prisskillnaden är ju så enorm att jag inte vet vad jag skulle välja. Måste suga på den...

Förresten - ungefär hur mycket kostar en Certina liknande den som du har @acce1999? Skulle gärna försöka lägga vantarna på en sådan. Riktigt fin. :)
Edit: Ber om ursäkt. Var för snabb, såg precis att du redan skrivit det i tråden!
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Eller hur, varumärket åsido... Då kvarstår två robusta sextiotalare, varav en framstod som snäppet över i tålighet (och subjektiv elegans).

Missat att @Martin Lovasz står bakom vintagecertinas.ch! Hatten av! Tack! (Såg det nu på sidan... Läsa innantill, liksom)...
Ser att sidan fått ett rejält face lift, nu måste jag bläddra runt lite.
Snyggt jobb @Martin Lovasz ! :)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Trevligt inlägg och två vackra ur @acce1999
Gillar verkligen din 1600!
Är den värd den multiplicerade faktorn över Certinan?
ur ett jätterationellt perspektiv.. njaää.
Men vem vill vara rationell när det kommer till klockor? :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Eller hur, varumärket åsido... Då kvarstår två robusta sextiotalare, varav en framstod som snäppet över i tålighet (och subjektiv elegans).

Missat att @Martin Lovasz står bakom vintagecertinas.ch! Hatten av! Tack! (Såg det nu på sidan... Läsa innantill, liksom)...
Tyvärr inte utan det jag gjort är att sammanställa serienummer och luskat ut hur dessa skall läsas och sedan har andra använt detta till sina projekt. Så jag är bara en skrotsamlare av Certina klockor som blev irriterad av att så lite information fanns om Certina. Baksidan är att Certina nu börjat gå upp i pris...:)

Jag växlar information då och då med vintagecertinas grundare.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tyvärr inte utan det jag gjort är att sammanställa serienummer och luskat ut hur dessa skall läsas och sedan har andra använt detta till sina projekt. Så jag är bara en skrotsamlare av Certina klockor som blev irriterad av att så lite information fanns om Certina. Baksidan är att Certina nu börjat gå upp i pris...:)

Jag växlar information då och då med vintagecertinas grundare.
Fortsätt som du gör, vetja!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Grymt fina klockor @acce1999, och precis som @Aurum 's tråd väldigt intressant. Personligen är jag en sucker för designen på Datejusten (och jag är ju onekligen även ett fan av vintage-Rolexar), men prisskillnaden är ju så enorm att jag inte vet vad jag skulle välja. Måste suga på den...

Förresten - ungefär hur mycket kostar en Certina liknande den som du har @acce1999? Skulle gärna försöka lägga vantarna på en sådan. Riktigt fin. :)
Edit: Ber om ursäkt. Var för snabb, såg precis att du redan skrivit det i tråden!
Min Certina kostar mer än en tusenlapp. En hel del mer faktiskt. Nyservad och i riktigt bra skick med skarp boett. Letade länge efter en i det skicket...
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Håller Rolex DJ väldigt högt, men Certinan var otroligt elegant. Om jag skulle köpt någon av dem ny på 60-talet så hade det troligen blivit Certinan, med reservation för avsaknad av ändlänkar
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Universal Geneve. Eterna. Certina. Vad näst? :D Jag tycker det är roligt när kvalite uppmärksammas, speciellt när det gäller klockor som idag inte har någon status och inte kostar så mycket.
Fantastiskt bra och välskrivet dessutom Acce!

Certinsns boett är inte helt olik min Kontiki
image.jpg


(Förresten, din efterlängtade post från mig finns nu på Lifestyle. Hade Certinan platsat där? Förmodligen! Jag hade som tanke att bära min Kontiki men var osäker på tätheten.)

@Aurum (snygg ny avatar!) och @eriksson850 , släpp in in oss här nu - är jag trött och inte förstår något? HF? HC? GF vet jag dock :D
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Enicar är ett märke som jag kallar lilla Omega för de har nog några av de mest hängivna samlarna och så gjorde Enicar några riktigt fina modeller.

Sicura är också väldigt populära internationellt tack vare att de köpte upp Breitling en gång i tiden. De gjorde verkligen väsen av sig på 60 och 70-talet med vass design. Urverken var även de udda då man inte riktigt tog sig råd att gå upp i kvalitet så de beställde istället billigare verk men maximalt påkostade.

Atlantic är ett märke som växer allt mer då de återuppstått från de döda och säljer bra ute i världen och det gör att även vintage klockorna gått upp i värde. De använder samma urverk som de flesta andra men hade en egen design och 40/50-tals modeller är riktigt snygga.

Så hittar ni dessa märken billig är det bara att köpa och sedan le vackert.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Universal Geneve. Eterna. Certina. Vad näst? :D Jag tycker det är roligt när kvalite uppmärksammas, speciellt när det gäller klockor som idag inte har någon status och inte kostar så mycket.
Fantastiskt bra och välskrivet dessutom Acce!

Certinsns boett är inte helt olik min Kontiki
image.jpg


(Förresten, din efterlängtade post från mig finns nu på Lifestyle. Hade Certinan platsat där? Förmodligen! Jag hade som tanke att bära min Kontiki men var osäker på tätheten.)

@Aurum (snygg ny avatar!) och @eriksson850 , släpp in in oss här nu - är jag trött och inte förstår något? HF, HC? GF vet jag dock :D
Spencer är på all inclusive... HF är ju huguenin freres som bla gjorde speedmasterboetter. Vad HC är vet jag inte, fet tumme?
 
Topp