• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex eller Steinhart

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag tycker personligen att resor och upplevelser aldrig är bortkastade och smäller högre än materiella ting. Jag tycker det låter vettigt att kompromissa i det här läget, köp en fin klocka för lagom peng och res för resten. Passa på medans du är ung och frisk. Någon skrev att en surfresa kan du göra sen, det är inte säkert. En klockjävel på armen kommer att fungera även den dag man inte kan surfa.
#rideordie
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Okej. Du vill ha en fin klocka som du kan ha hela livet och du vill resa med grabbarna. Med detta i åtanke hade jag skjutit på mellansegmentet om jag var du, någonstans upp till 20k. Då har du en del bra alternativ (Longines Hydroconquest, Oris Aquis, kanske en Glycine Combat Sub, Omega Smp, säkert mycket annat) som kan servas ett par gånger innan du bränt mer än inköpskostnaden och du har åtminstone 30k kvar att bränna på resor. Om du tänkt resa länge räcker inte det, men jobbar du hela sommaren och drar till Australien till hösten har du nog så du klarar både dykande och surfande. För dyka ska du ju så klart göra när du är någonstans i ett varmt land och då passar ju en riktig dykare alldeles utmärkt.
 

Dr Stein

Cartier
Självklart ska du resa. Prioritera det. Planera och budgetera för din drömresa. Blir det pengar kvar, köp en seiko och behåll livet ut. Minnen vinner självklart alla gånger över prylar. :)
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Står inför samma dilemma (dock semester från jobb) och just nu letar jag klocka, så jag säger ta klockan!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag ser inte tjusningen att resa.
som nu, jag sitter på flygplatsen till Tokyo och kan ha en betald weekend i Tokyo men jag vägrar för det finns ingenting jag vill göra där.

Köp en klocka som du har hela livet ut.
Det tycker jag. Resa är överskattat.
 

Mr Olympia

Breitling
Tack för alla tips och råd!

Ska ta mig en funderare men lovar att återkomma om jag har fler frågor och framförallt när jag väl kommit på vad jag ska göra för pengarna.
 
Jag ser inte tjusningen att resa.
som nu, jag sitter på flygplatsen till Tokyo och kan ha en betald weekend i Tokyo men jag vägrar för det finns ingenting jag vill göra där.

Köp en klocka som du har hela livet ut.
Det tycker jag. Resa är överskattat.


Håller helt med att resa är överskattat! Jag har själv rest en del när jag var i 20 års åldern men nu tycker jag det mest är jobbigt och får jag välja mellan en klocka och resa hade jag lätt valt klocka! De flesta minnen jag har från mina resor är fylla och spritförgiftning! Dessutom ser allt mkt bättre ut på bild
 

JayJay

Rolex
Jag hade nog personligen valt en Rolex Exp1 214270. Men jag har å andra sidan alltid gillat klockor. Hade aldrig smällt allt på en resa eftersom jag är lite matrealistiskt lagd och gillar att knyta minnen till prylar. Hade därför kunnat tänkt mig ett mellanting. En klocka för ca 15k och resten på en riktig smackelidonkresa. 15k är en bra budget eftersom man får en riktigt juste ny klocka för pengarna. Att klockan ska vara ny hade för mig varit en självklarhet då den ska hänga med resten av livet (jag säljer inte presenter). Börjar man vandra uppåt i pris så tar det en för stor del av resebudgeten och blir ändå inte den klocka du velat ha mest av allt.

Konkret förslag på klocka är http://www.sinn.de/en/Modell/856.htm på länk naturligtvis, enligt min mening en av marknadens mest prisvärda klockor alla kategorier. Sinn är ju dock inte särskilt känt hos den breda massan så vill man ha igenkänningsfaktor är det bättre att gå på något annat. Då tycker jag Longines ger mest.
www.klockia.se har massa Longines du kan kolla på. Konkreta förslag: http://www.klockia.se/longines-conquest-l3-676-4-99-6.html http://www.klockia.se/longines-hydro-conquest-l3-695-4-03-6.html http://www.klockia.se/longines-legend-diver-l3-674-4-50-0.html http://www.klockia.se/longines-asthmo-pulsometer-chrono-l2-787-4-16-2.html
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Får uppfattningen att du kanske i nuläget inte ser vitsen att köpa en klocka för en hel del pengar utan hellre vill resa? I så fall ta resan. Om jag hade varit i din stis för typ 17 år sedan hade jag tagit klockan som ett väldigt fint minne från min far/familj.
 

Lowe92

Cartier
Tycker att det är riktigt svårt. Men tycker att du ska försöka satsa på att köpa en klocka för runt 20 k och resa för resten :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Håller helt med att resa är överskattat! Jag har själv rest en del när jag var i 20 års åldern men nu tycker jag det mest är jobbigt och får jag välja mellan en klocka och resa hade jag lätt valt klocka! De flesta minnen jag har från mina resor är fylla och spritförgiftning! Dessutom ser allt mkt bättre ut på bild

Det är bra pengasparande att hata resande.
Medans andra skrapar ihop pengar hela året för att resa 2 veckor så kan jag lägga pengarna på något som hållet värde.
Eller 10 stycken Volvo 240s.

Alla är olika. Jag reser också i jobbet 10 månader om året så det bidrar ju i mitt avsky mot att vara i andra länder :)
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade valt en rolex, i mina ögon är det ett finare minne av din far och en gåva som du kan uppskatta långt efter resan med polarna är borta. Resa kan du göra sen.
 
P

Philippe Stern

Guest
Svårt val?
IMG_20150129_135553_edit.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Köp en klocka för 10-15 och res för resten!

Varför skulle en dyrare klocka bättre visa minnet efter din far/familj?
Dem flesta klockor vi trånar efter här symboliserar ju upptäckande och resande, varför inte testa på det på riktigt?

Exp eller vandra i Himalaya?
Sub eller ta dykcert och dyka i Filippinerna?
Daytona eller Formel 1 i Singapore?

Jag skulle lätt ha krängt på mig en Aqualand, ryggsäck på ryggen och gjort alla de där sakerna under ett halvår... :)

Jx99HTB.jpg

I4wwo8Y.jpg
 

MLP

Omega
Var i din sits för några år sen, valde en klocka och skulle göra det igen.

Resa kan du alltid göra så fort du börjat knega lite, personligen håller jag klockan högre då det som så många andra sagt blir ett slags minne av tiden och en gåva man alltid lär ha kvar från föräldrarna :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag får väl också ha en åsikt då... Som andra säger: Gå på en mindre dyr klocka och res för resten - det är inte summan som är det viktiga. Resor ger minnen för livet. En klocka är i slutändan bara en pryl. När du börjar jobba så kan du spara ihop till andra klockor. Du kan även spara ihop till fler resor. Resor ger erfarenhet och det är rätt skönt att ha i bagaget när du blir äldre mindre ung...
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Köp en klocka för 10-15 och res för resten!

Varför skulle en dyrare klocka bättre visa minnet efter din far/familj?
Dem flesta klockor vi trånar efter här symboliserar ju upptäckande och resande, varför inte testa på det på riktigt?

Exp eller vandra i Himalaya?
Sub eller ta dykcert och dyka i Filippinerna?
Daytona eller Formel 1 i Singapore?

Jag skulle lätt ha krängt på mig en Aqualand, ryggsäck på ryggen och gjort alla de där sakerna under ett halvår... :)

Jx99HTB.jpg

I4wwo8Y.jpg
På tal om vandra i Himalaya vem fan var det som köpte en riktigt möglig SKX av en nepales på en buss i Nepal?

EDIT:// hittade tråden https://klocksnack.se/threads/reste-med-en-klocka-kom-tillbaka-med-två.19080/
 
Håller helt med att resa är överskattat! Jag har själv rest en del när jag var i 20 års åldern men nu tycker jag det mest är jobbigt och får jag välja mellan en klocka och resa hade jag lätt valt klocka! De flesta minnen jag har från mina resor är fylla och spritförgiftning! Dessutom ser allt mkt bättre ut på bild


Inte så konstigt om resa anses överskattat om det enda (?) som görs är att supa stenhårt? ;)
OT: Håller med de flesta andra; köp en lite billigare (bra) klocka och ta en resa med goda vänner!
 
Inte så konstigt om resa anses överskattat om det enda (?) som görs är att supa stenhårt? ;)
OT: Håller med de flesta andra; köp en lite billigare (bra) klocka och ta en resa med goda vänner!


Dessvärre har det varit så med de vänner jag rest med, det värsta är att dom fortf är likadana så därför tycker jag inte det är värt att lägga en massa pengar för att åka iväg och vara full!
 
Topp