• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer II - The TRÅD

Oliver

Cartier
2-Faktor
Hej! :)
ni fantastiska ägare av en explorer 2. Hur upplevs den i storlek? Tanken är att jaga en något äldre modell, alltså inte nyaste. smala handleder på mig (knappt 17cm) så 39 gillar jag skarpt. därav att 40 borde funka bra!
Jag har 17 cm i handledomkrets och tycker de är inga konstigheter :)
Här kommer några bilder så du får bedöma själv :)
86C623E4-B2AF-4F6D-B13A-8F06EDC94D3D.jpeg
97CDCB8E-4D4D-4E0B-AECB-2B23366C6E44.jpeg
457813F0-077B-4F0B-A5F6-4F20B1B95256.jpeg
90FCA053-826C-4E70-8C08-2427C49FCDFB.jpeg
1D4EC9E1-895E-44BF-9FA1-6A26B1F0D25E.jpeg
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Så.
Nu har min suttit på armen nästan varje dag sen jag köpte den för ett några veckor sedan.

Jag var lite orolig för att den skulle upplevas för stor med 42mm och vit tavla men det var obefogat.
På mina ca 18.5-19 cm handleder sitter den riktigt bra.

Sen är tidshållningen på denna, som de flesta nyare Rolex, helt makalös.
Den har legat inom -1 och +2 som största enskilda avvikelser men har mest legat still på ca: +1s sen jag ställde tiden 16:e maj.

Som många andra konstaterar är denna model obegripligt underskattad.

Slänger med en lume shot.

DSC04536.jpg
 

Oster

Omega
Bergström har höjt priset på 216570 med nästan 4k. Vet inte när det gjordes men kan inte vara många dagar sen..Har inte koll på om de övriga modellerna också gått upp men hur är tillgängligheten på 216570 numera? Nån som vet? På Uret står det ”oviss leveranstid”...
 

Daruvar

Cartier
Bergström har höjt priset på 216570 med nästan 4k. Vet inte när det gjordes men kan inte vara många dagar sen..Har inte koll på om de övriga modellerna också gått upp men hur är tillgängligheten på 216570 numera? Nån som vet? På Uret står det ”oviss leveranstid”...
Rolex höjde alla priser förra veckan verkar det som!

Edit: vad jag vet är det ingen vidare tillgång i Sverige i alla fall. Ringde runt för några veckor sedan och fick till svar att det var i alla fall 1 år för en 216570.
 
Senast ändrad:

Oster

Omega
Rolex höjde alla priser förra veckan verkar det som!

Edit: vad jag vet är det ingen vidare tillgång i Sverige i alla fall. Ringde runt för några veckor sedan och fick till svar att det var i alla fall 1 år för en 216570.
Är 216570 mer populär numera tro? Eller är det helt enkelt bristen på de mer populära modellerna som gör att folk ”nöjer”sig med 216570 och därav minskad tillgång? Vad tror ni andra?
 

Daruvar

Cartier
Är 216570 mer populär numera tro? Eller är det helt enkelt bristen på de mer populära modellerna som gör att folk ”nöjer”sig med 216570 och därav minskad tillgång? Vad tror ni andra?
Försäljningen till icke-nördar påverkas mycket mer av bristande tillgång. Så det borde vara en effekt av brist på modeller med keramisk vridning.
 

Laplander

Rolex
Är det någon som har en jämförelsebild där en 216570 ligger bredvid en Speedmaster Professional?
Speedmastern vet jag hur den ligger på min handled...
 

Simpatico

Rolex
Cool bild!
Börjar bli svårt sugen på att byta subben mot en vit exp 2.. hade aldrig kunnat tro det för nått år sen, men så är det :confused::D
Tack.
Kbk - Du kommer inte ångra dig.
Tycker personligen att Expn slår Subben alla dagar i veckan. Både i storlek, proportioner och utseende.
Skulle du mot all förmodan tröttna på tavlan kan man alltid byta den till antingen svart/vit. ;)
 

chtfse

Cartier
Vill börja med att tacka för ett riktigt trevligt forum, har varit en läsare under en lång tid men kände igår att det var dags att registrera ett konto. Köpte min första "riktiga" klocka häromveckan och valet föll på en Explorer II 216570. Hade sedan länge siktet inställt på en Sub no-date eller GMT men dessa är i princip omöjliga att få tag på hos en AD och jag kunde inte motivera överpriserna hos gråhandlare och andrahandsmarknaden. Fick bli en Explorer II främst då jag har stor nytta av datumfönstret och GMT funktionen då jag reser ofta. Svart urtavla och borstad länk var också en dealbreaker för mig då jag gärna bär något som inte sticker ut, samt där man inte behöver oroa sig för repor.

Var till en början skeptisk till storleken då jag har smala handleder, men tycker att den sitter väldigt bra på armen. Bar en Casio A164-WA tidigare så det är en ganska markant skillnad i storlek och tyngd, så det tar ett litet tag innan man vänjer sig.

Ser fram emot att lämna fler uppdateringar i tråden!

02829104-60A9-4DF2-88C7-625C3A9E13E6.jpeg
 

Simpatico

Rolex
Vill börja med att tacka för ett riktigt trevligt forum, har varit en läsare under en lång tid men kände igår att det var dags att registrera ett konto. Köpte min första "riktiga" klocka häromveckan och valet föll på en Explorer II 216570. Hade sedan länge siktet inställt på en Sub no-date eller GMT men dessa är i princip omöjliga att få tag på hos en AD och jag kunde inte motivera överpriserna hos gråhandlare och andrahandsmarknaden. Fick bli en Explorer II främst då jag har stor nytta av datumfönstret och GMT funktionen då jag reser ofta. Svart urtavla och borstad länk var också en dealbreaker för mig då jag gärna bär något som inte sticker ut, samt där man inte behöver oroa sig för repor.

Var till en början skeptisk till storleken då jag har smala handleder, men tycker att den sitter väldigt bra på armen. Bar en Casio A164-WA tidigare så det är en ganska markant skillnad i storlek och tyngd, så det tar ett litet tag innan man vänjer sig.

Ser fram emot att lämna fler uppdateringar i tråden!

02829104-60A9-4DF2-88C7-625C3A9E13E6.jpeg
Grattis till en underbar och mångsidig klocka.
Välkommen in i värmen.
 

Oster

Omega
Vill börja med att tacka för ett riktigt trevligt forum, har varit en läsare under en lång tid men kände igår att det var dags att registrera ett konto. Köpte min första "riktiga" klocka häromveckan och valet föll på en Explorer II 216570. Hade sedan länge siktet inställt på en Sub no-date eller GMT men dessa är i princip omöjliga att få tag på hos en AD och jag kunde inte motivera överpriserna hos gråhandlare och andrahandsmarknaden. Fick bli en Explorer II främst då jag har stor nytta av datumfönstret och GMT funktionen då jag reser ofta. Svart urtavla och borstad länk var också en dealbreaker för mig då jag gärna bär något som inte sticker ut, samt där man inte behöver oroa sig för repor.

Var till en början skeptisk till storleken då jag har smala handleder, men tycker att den sitter väldigt bra på armen. Bar en Casio A164-WA tidigare så det är en ganska markant skillnad i storlek och tyngd, så det tar ett litet tag innan man vänjer sig.
Snyggt! Tycker storleken är helt rätt. Grattis till den finaste klockan av de alla samt välkommen till forumet.
Ser fram emot att lämna fler uppdateringar i tråden!

02829104-60A9-4DF2-88C7-625C3A9E13E6.jpeg
Välkommen till forumet! Tycker den sitter fint på din arm. Grattis till en av de finaste av alla klockor :)
 
Topp