• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Rolex GMT trĂ„den đŸ‘ŠđŸŒâ€Š

Lakrits och oyster pÄ fortfarande, sitter och fikar samt drömmer om en 1675/3 kompis till min 1675. Den hÀr trÄden skymtar i bakgrunden, letar efter root beer inspiration hÀr :)
B1332A54-746D-4A15-9E90-810760995BEA.jpeg

Hej dĂ€r. Är seröst inresserad av att köpa en Pepsi under Ă„ret. Ett par frĂ„gor till er som har den:

1. Hur ”vanlig” Ă€r den ”dĂ€rute”?
2. NÀr (Ärstidsbundet?) och hur (neddressat/uupdressat/casual etc.) bÀr ni den?

Hej dĂ€r. Är seröst inresserad av att köpa en Pepsi under Ă„ret. Ett par frĂ„gor till er som har den:

1. Hur ”vanlig” Ă€r den ”dĂ€rute”?
2. NÀr (Ärstidsbundet?) och hur (neddressat/uupdressat/casual etc.) bÀr ni den?
1) Inte sÄ vanlig att den blir en dussinklocka och dÀrmed mycket roligare Àn ex en Sub (imho)
2) Till allt. Dock inte formell klÀdsel.

Jo, en frÄga till. vad Àr skillnaden mellan rolex pepsi och tudors pepsi, bortsett frÄn varumÀrket? Prisskillnaden Àr ju pÄtaglig.

4FC0BF4C-1E86-474B-879E-EDB2E781EFFD.jpeg
Nya keramiska GMT:n Àr schysst pÄ bild. Tycker inte man ser sÄ mÄnga Pepsi till vardags. Sitter vÀl hos nÄgra grÄhandlare i deras kassaskÄp om man ska vara lite ironisk.

GMT:n (Pepsi) har ett mer begrÀnsat anvÀndningsomrÄde. Jag kör mest casual klÀdsel till min. AnvÀnder andra klockor dÀr det krÀvs mer formell klÀdsel.

Bild: Dagens lÄngpromenad lÀngst havet.

Jo, en frÄga till. vad Àr skillnaden mellan rolex pepsi och tudors pepsi, bortsett frÄn varumÀrket? Prisskillnaden Àr ju pÄtaglig.

Prisskillnaden sitter i varumÀrket i huvudsak. Antagligen Àr Rolex mer bearbetad nÀr det kommer till finish. Tycker man har gjort ett bra jobb med Tudor. Det Àr ju ett koncern mÀrke till Rolex. Tudor har precis som Rolex ett in-house urverk. Har inte den keramiska ringen som pÄ de senaste Rolex. Tudors GMT Àr inte lika smÀcker pÄ armen. Bygger mer pÄ höjden. Det Àr en sÄdan sak jag sjÀlv tyckte var negativt nÀr jag testade en i butik och jÀmförde med min vintage GMT. Den nya ska vara rÀtt lik i det avseendet har jag hört. Inte testat sjÀlv.

En Black Bay bygger lika mycket som en 1665 Sea Dweller. KÀnns mer som en sÄdan pÄ armen Àn en Submariner 5513. Inget man hör folk sÀga. Sea Dwellern Àr grÀnsfall om man anvÀnder skjorta t ex. NÄgot att beakta.

Med det sagt tycker jag Tudor har gjort vÀldigt mycket rÀtt. Hade mycket vÀl kunnat köpa en ny Tudor istÀllet för en Rolex nÀr man tar in alla aspekter som finns idag med hypen dÀr det Àr svÄrt att fÄ tag i klockor direkt frÄn ÄterförsÀljare och de extrema pÄslagen grÄhandlarna gör.

Jag hade bara köpt pÄ listpris. Köpt nÄgot annat om det visar sig omöjligt. Kommer aldrig att köpa en klocka i produktion till ett högre pris Àn listpris av principskÀl. DÀr Àr folk olika. Möjliggör den marknad vi sett sista Ären. Det spelet deltar jag inte i. För mÄnga kommer det att sluta i tÄrar.

Prisskillnaden sitter i varumÀrket i huvudsak. Antagligen Àr Rolex mer bearbetad nÀr det kommer till finish. Tycker man har gjort ett bra jobb med Tudor. Det Àr ju ett koncern mÀrke till Rolex. Tudor har precis som Rolex ett in-house urverk. Har inte den keramiska ringen som pÄ de senaste Rolex. Tudors GMT Àr inte lika smÀcker pÄ armen. Bygger mer pÄ höjden. Det Àr en sÄdan sak jag sjÀlv tyckte var negativt nÀr jag testade en i butik och jÀmförde med min vintage GMT. Den nya ska vara rÀtt lik i det avseendet har jag hört. Inte testat sjÀlv.

En Black Bay bygger lika mycket som en 1665 Sea Dweller. KÀnns mer som en sÄdan pÄ armen Àn en Submariner 5513. Inget man hör folk sÀga. Sea Dwellern Àr grÀnsfall om man anvÀnder skjorta t ex. NÄgot att beakta.

Med det sagt tycker jag Tudor har gjort vÀldigt mycket rÀtt. Hade mycket vÀl kunnat köpa en ny Tudor istÀllet för en Rolex nÀr man tar in alla aspekter som finns idag med hypen dÀr det Àr svÄrt att fÄ tag i klockor direkt frÄn ÄterförsÀljare och de extrema pÄslagen grÄhandlarna gör.

Jag hade bara köpt pÄ listpris. Köpt nÄgot annat om det visar sig omöjligt. Kommer aldrig att köpa en klocka i produktion till ett högre pris Àn listpris av principskÀl. DÀr Àr folk olika. Möjliggör den marknad vi sett sista Ären. Det spelet deltar jag inte i. För mÄnga kommer det att sluta i tÄrar.

Tack för bra och utförligare svar! HÄller helt med dig i frÄga om principen att inte köpa över listpris!

MÄnga som köpt över list men sÄ har Rolex höjt priserna nÄgra grr sÄ Àr dom helt plötsligt under list :)
HÄller du fast vid dina principer Àven nÀr du ska sÀlja eller bara nÀr du ska köpa?

MÄnga som köpt över list men sÄ har Rolex höjt priserna nÄgra grr sÄ Àr dom helt plötsligt under list :)
HÄller du fast vid dina principer Àven nÀr du ska sÀlja eller bara nÀr du ska köpa?

Har aldrig sÄlt en klocka.

Köper jag en ny Rolex Àr avsikten att ha den tills jag dör. FÄr jag inte tag i en för listpris sÄ var det inte meningen att ha en. SÄ mycket betyder det inte för mig att ha en viss klocka. Inget jag ligger sömnlös över. Köper det jag vill ha för att jag gillar det. Söker inte bÀsta dealen.

Betalar vad folk vill ha om de har det jag söker. NÀr det kommer till hypade grejer oavsett vad det gÀller sÄ har jag mina principer. Jag gynnar inte ockrare eller ett riggat system. Finns bara förlorare dÀr i lÄnga loppet. Inte ens grÄhandlarna Àr vinnare dÀr.

Senast Àndrad:
Perfekta klockan egentligen men sÄlde min för att finansiera Daytona som jag kÀnde att jag inte kunde gÄ utan att ha provat.
Kan mycket vÀl bli en 16710 igen men dÄ fÄr det gÀrna gÄ till humana priser igen.

Det Àr verkligen den perfekta klockan, pÄ alla sÀtt. Dessutom anvÀnder jag den som empiri hemma nÀr jag ska köpa annat. "Men Àlskling, du minns vÀl att jag köpte min 16710 för 34k och se vad som hÀnt med den? Den hÀr klockan Àr sÀkert ocksÄ en bra affÀr..."

Gav 27 för min och har den kvar. :D

20200121_185402.jpg

SÄ sent som 2013 gick en 1675:a för ca 35 tkr. Det Àr en vansinnig prisuppgÄng hur man Àn ser det. Innan dess lÄg de lÀnge stabilt runt 30 tkr.

NĂ„gon som har koll pĂ„ utbudet av 126711 runt om i Sverige hos AD? Är det grislistor eller har ni nĂ„gon tes om hur det kanske ser ut?
Har tÀnkt ringa runt imorgon men ville kolla med proffsen först..:)

Tillbaka
Topp