• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Rolex GMT trĂ„den đŸ‘ŠđŸŒâ€Š

Mycket fin klocka!😊 Jag tycker verkligen att 16710 Ă€r bĂ€sta klockan som finns. SĂ„ galet mĂ„ngsidig och precis som du skrev med olika kombinationer av insert/lĂ€nkar/band sĂ„ kan man variera den vĂ€ldigt mycket. Jag Ă€r dessutom förĂ€lskad i den 5-siffriga boetten dĂ„ de Ă€r nĂ€ttare Ă€n 6-siffriga. De 6-siffriga passar inte alls lika bra pĂ„ annat Ă€n lĂ€nk IMO. Den gör sig riktigt riktigt bra pĂ„ det strutsbandet!😍
Tack! HĂ„ller helt med, dimensionerna av boetten för 5-siffriga GMTs Ă€r svĂ„rslagna samtidigt som det blir en hĂ€rlig kombination av vintage och modernt frĂ„n Rolex. 6-siffriga referensen tycker jag har nĂ„got ocksĂ„, men givet den bredare boetten ser jag den snarare som ett komplement Ă€n ett substitut för den 5-siffriga 😉
Kul att du gillade strutsbandet! Tog ett tag att sourca exakt det jag ville ha + ett original-spĂ€nne frĂ„n Rolex, men gillar det skarpt. FĂ„r en grym patina efter ett tag ocksĂ„ 😎😍

78D5A41D-5A64-49BF-BEBA-726C2C09510F.jpeg

Fredags-G&T och mandlar sitter inte helt fel. Helgklockan pÄ. SkÄl pÄ er!

Av alla de Rolex jag haft genom tiderna utmÀrker sig ÀndÄ 16710. Ren design till att börja med, men variationen av bÄde insert och lÀnk / band gör att man kan fÄ galet mycket ut av en och samma klocka. Kommer hÀr med pepsi-insert och strutsband:
1693246881003.jpeg
Riktigt fint!

Jag Àr lite sugen pÄ att prova ett lÀderband pÄ min 16710. Hur gör ni för att fÄ bort bandstiften om man inte har borrade luggar? Det Àr ju inte sÄ enkelt att knöla bort armbandet för att komma Ät att peta bort bandstiften nÀr bandet vÀl sitter pÄ plats?

Tips mottages ocksÄ gÀrna pÄ passande brunt lÀder förresten!

Riktigt fint!

Jag Àr lite sugen pÄ att prova ett lÀderband pÄ min 16710. Hur gör ni för att fÄ bort bandstiften om man inte har borrade luggar? Det Àr ju inte sÄ enkelt att knöla bort armbandet för att komma Ät att peta bort bandstiften nÀr bandet vÀl sitter pÄ plats?

Tips mottages ocksÄ gÀrna pÄ passande brunt lÀder förresten!

Med en boettkniv
IMG_3699.jpeg

OK!
Men lite av frÄgan kvarstÄr i huvudet... Det Àr rÀtt mycket man mÄste trycka ihop bandstiftet för att det ska hoppa ur hÄlet i insida lugg. Motsvarande antar jag att man mÄste trycka ihop bandet, oavsett vilken typ av kniv man anvÀnder eller?
Eller finns det nÄgon anledning varför man inte skulle köra band med snabbfÀste pÄ baksidan? Jag förstÄr att de Àr mindre sÀkra iofs, och det kanske Àr anledning nog...

Jag fÄr nog attackera Youtube kÀnner jag...

OK!
Men lite av frÄgan kvarstÄr i huvudet... Det Àr rÀtt mycket man mÄste trycka ihop bandstiftet för att det ska hoppa ur hÄlet i insida lugg. Motsvarande antar jag att man mÄste trycka ihop bandet, oavsett vilken typ av kniv man anvÀnder eller?
Eller finns det nÄgon anledning varför man inte skulle köra band med snabbfÀste pÄ baksidan? Jag förstÄr att de Àr mindre sÀkra iofs, och det kanske Àr anledning nog...

Du pressar bladet mot bandet och stiftat lossar. Vilken kniv som helst fungerar.

OK!

Personligen brukar jag alltid tejpa bandhornen för att minska risken för repor. Jag kör pÄ ett bandstiftverktyg frÄn Bergeon (lÀnkar nedan) för att nypa tag direkt i bandstiften och undvika kontakt med bÄde lÀnk och bandhornen. Finns Àven en tweezer frÄn Bergeon (7825 tror jag det Àr) som nyper tag i bÄda Àndarna, men den Àr lite mer pricy.

Personligen brukar jag alltid tejpa bandhornen för att minska risken för repor. Jag kör pÄ ett bandstiftverktyg frÄn Bergeon (lÀnkar nedan) för att nypa tag direkt i bandstiften och undvika kontakt med bÄde lÀnk och bandhornen. Finns Àven en tweezer frÄn Bergeon (7825 tror jag det Àr) som nyper tag i bÄda Àndarna, men den Àr lite mer pricy.

Jag har bĂ„de en 7825 och en 6767 som du lĂ€nkar till, men frĂ„gan kvarstĂ„r
 Man mĂ„ste ju isf ta sig in mellan insida bandhorn och band och anvĂ€nder man tex en 7825 sĂ„ mĂ„ste man ju trycka ihop armbandet för att fĂ„ ut bandstiften ur bandhornen. Eller Ă€r det bara att trycka och knöla ihop bandet helt enkelt?
Eller Ă€r det jag som Ă€r trög pĂ„ nĂ„t vis? Det vore inte osannolikt

Jag har bĂ„de en 7825 och en 6767 som du lĂ€nkar till, men frĂ„gan kvarstĂ„r
 Man mĂ„ste ju isf ta sig in mellan insida bandhorn och band och anvĂ€nder man tex en 7825 sĂ„ mĂ„ste man ju trycka ihop armbandet för att fĂ„ ut bandstiften ur bandhornen. Eller Ă€r det bara att trycka och knöla ihop bandet helt enkelt?
Eller Ă€r det jag som Ă€r trög pĂ„ nĂ„t vis? Det vore inte osannolikt

7825 kan fungera men du kommer inte ha samma stöd och kontroll som en knivs blad.
Och som jag skrev tidigare sÄ pressar du mot bandet för att fÄ loss stiftet.

Av alla de Rolex jag haft genom tiderna utmÀrker sig ÀndÄ 16710. Ren design till att börja med, men variationen av bÄde insert och lÀnk / band gör att man kan fÄ galet mycket ut av en och samma klocka. Kommer hÀr med pepsi-insert och strutsband:
1693246881003.jpeg
Ja det Àr helt sant, snygg kombo verkligen. Det Àr det fina med de 5-siffriga serien att man kan skifta Àven inserten som armbanden. Men samtidigt Àr jag helt sÄld pÄ de skiftande nyanserna som de 6-siffriga modellerna erbjuder.

Tillbaka
Topp