• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex GMT trĂ„den đŸ‘ŠđŸŒâ€Š

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Jaha, funkar lĂ€nken frĂ„n subben? Köpte ett begagnat Rubber B av en kille som sĂ„lt sin sub och köpt en 126710blnr dĂ„ han menade pĂ„ att det inte passade hans nya klocka. Bytte sen bort klockan jag köpte gummit till sĂ„ kan ju inte testa, men efter lite detektivarbete idag kan jag konstatera att det inte blir Horus. Horus menade pĂ„ att om klockan sĂ„ldes ny med ett Oyster skulle deras band passa men inte om den kom pĂ„ Jubilee. Skrev till Nymans som bekrĂ€ftade det jag redan va rĂ€tt sĂ€ker pĂ„, att infattningen för bandet med lugholes storlek och placering Ă€r 100% identiska oavsett lĂ€nk. Hittade pĂ„ en bild pĂ„ Horus Instagram dĂ€r en norsk profil var taggad. Letade mig in pĂ„ hans konto dĂ€r samma bild Ă„terfanns sĂ„ skrev till honom och frĂ„gade och för att citera honom: ”Godt observert. Gummibandet passer dessverre mindre optimalt pĂ„ 1267xx-kassene. En av grunnene er at Rolex har endret plasseing av Lug holes.

Med veldig mye kraft og tÄlmodighet kan du fÄ reimen til Ä passe.

Ellers har Zealande og Everest mer passende alternativer.”

Min sambo kanske har en poĂ€ng i det hon sa. ”Du köper en klocka för typ 150 papp och tycker det Ă€r fullt rimligt, men ett gummi för 3000:- anser du Ă€r hutlöst. Är det logiskt?”
HÄller med din sambo. Men for the record har jag personligen haft bÄde gmt oyster, gmt jubilee och sub oyster pÄ 126710 och alla passar lika bra.
 

mmh

Panerai
2-Faktor
IMG_9694.jpeg
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
HÄller med din sambo. Men for the record har jag personligen haft bÄde gmt oyster, gmt jubilee och sub oyster pÄ 126710 och alla passar lika bra.

Ja tror du har rÀtt hÀr. Mig veterligen blir det enbart sub oyster för 12 referensig som inte passar. Resten bör som du sÀger funka. Sedan att tillverkare inte vill bekrÀfta detta har vÀl andra anledningar. En AD fÄr ju enligt Rolex policy egentligen inte ens sÀga om Rubber B eller andra band passar din Rolex eller inte och absolut inte rekommendera dig till att byta band öht.

Jag förstÄr inte riktigt varför Rolex inte sjÀlva ger sig in lite i bandförsÀljning. OEM Oysterflex till Subar och GMTs hade ju sÄlt som smör oavsett om de kostat 30-40 papp.
 
  • Like
Reactions: mmh

Dt250

Rolex
Paneristi
Ni som har koll visst har har priserna gÄtt ner nu bÄde gamla och nya ?
 
Senast Àndrad:

svampen37

Cartier
2-Faktor
En ÅF i mellersta Sverige, i inlandet, sa idag att de inte har sett nĂ„gra tecken pĂ„ att BLNR eller BLRO ska vara tagna ur produktion, sen att tilldelningen Ă€r piss Ă€r ju en annan sak.
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Ärade gmt lovers! Hur skiljer sig boettformen pĂ„ nuvarande iteration av gmt master II 126710 frĂ„n nuvarande submariner 126610 bortsett frĂ„n att det skiljer 1mm? NĂ€r uppdaterades boetten pĂ„ GMTn senast, var det i samband med att man slĂ€ppte pepsin? Har gmt’n nĂ„gonsin maxi caset frĂ„n 116610?
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Ärade gmt lovers! Hur skiljer sig boettformen pĂ„ nuvarande iteration av gmt master II 126710 frĂ„n nuvarande submariner 126610 bortsett frĂ„n att det skiljer 1mm? NĂ€r uppdaterades boetten pĂ„ GMTn senast, var det i samband med att man slĂ€ppte pepsin? Har gmt’n nĂ„gonsin maxi caset frĂ„n 116610?
GMT caset 12xxx upplevs mÀrkbart nÀttare Àn 12xxx sub-case.

Tror caset uppdaterades i samband med att man slÀppte stÄlpepsi som du Àr inne pÄ. VÀrt att notera att pepsin fanns i WG redan som 116179.

GMT 116xxx Àr Àven det nÀttare Àn sub-caset frÄn samma tidsperiod, dvs ej maxicase.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
GMT caset 12xxx upplevs mÀrkbart nÀttare Àn 12xxx sub-case.

Tror caset uppdaterades i samband med att man slÀppte stÄlpepsi som du Àr inne pÄ. VÀrt att notera att pepsin fanns i WG redan som 116179.

GMT 116xxx Àr Àven det nÀttare Àn sub-caset frÄn samma tidsperiod, dvs ej maxicase.
StĂ€mmer verkligen det sista dĂ€r? Är det inte vara att bortlocket Ă€r nĂ€ttare sĂ„ att hela klockan blir tunnare?

HÄller annars helt med om att 12 gmt upplevs klart nÀttare Àn 12 sub. Bandhornen Àr ju mer slimmade pÄ sub och jag tror att hela caset Àr tunnare pÄ pappret men den upplevs klart mer chunky. Man ska inte underskatta hur mycket 21mm bandbredd pÄverkar helhetskÀnslan imo.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
StĂ€mmer verkligen det sista dĂ€r? Är det inte vara att bortlocket Ă€r nĂ€ttare sĂ„ att hela klockan blir tunnare?

HÄller annars helt med om att 12 gmt upplevs klart nÀttare Àn 12 sub. Bandhornen Àr ju mer slimmade pÄ sub och jag tror att hela caset Àr tunnare pÄ pappret men den upplevs klart mer chunky. Man ska inte underskatta hur mycket 21mm bandbredd pÄverkar helhetskÀnslan imo.

Boettlocket Àr tunnare vilket jag upplever som den största skillnaden. PÄ mig sitter ironiskt nog GMTn högre i profil Àn suben pga att jag har nÄn ihÄlighet i handleden som svÀljer hela locket pÄ suben. Jag upplever att det faktiska caset pÄ GMTn Àr högre sÄ beror nog lite pÄ hur ens handleder ser ut. Men för de flesta bör GMTn nog bÀras nÀttare. 5 referensig sub bÀrs dock klart nÀttare Àn 116xxx GMT oavsett hur man vrider och vÀnder pÄ det.
 
Senast Àndrad:

Alexander

Panerai
2-Faktor
StĂ€mmer verkligen det sista dĂ€r? Är det inte vara att bortlocket Ă€r nĂ€ttare sĂ„ att hela klockan blir tunnare?

HÄller annars helt med om att 12 gmt upplevs klart nÀttare Àn 12 sub. Bandhornen Àr ju mer slimmade pÄ sub och jag tror att hela caset Àr tunnare pÄ pappret men den upplevs klart mer chunky. Man ska inte underskatta hur mycket 21mm bandbredd pÄverkar helhetskÀnslan imo.
Jag har alltid upplevt Sub 116xxx mer chunky Àn GMT 116xxx men blir osÀker nÀr du skriver att det kan vara boettlocket som bidrar till den kÀnslan. Försöker googla och tycker man springer pÄ Äsikter som sÀger bÄda delar.

NĂ„gon annan kanske kan fylla i?
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Jag har alltid upplevt Sub 116xxx mer chunky Àn GMT 116xxx men blir osÀker nÀr du skriver att det kan vara boettlocket som bidrar till den kÀnslan. Försöker googla och tycker man springer pÄ Äsikter som sÀger bÄda delar.

NĂ„gon annan kanske kan fylla i?

Nu blir detta rent anektodiskt eftersom jag inte har riktiga mÄtt eller statistik att backa upp det med men jag hade min egen 124060 och en 126710 bredvid varandra. Min upplevelse var att bortsett frÄn boettlocket Àr 124060 tunnare. Dock Àr boettlocket betydligt mindre pÄ 126710 vilket beror pÄ lÀgre vattenresistens. Hur det sen bÀrs Àr rent individuellt sÄ om man funderar mellan dessa hade jag sett till att prova bÄda. NÄgot att betona Àr att claspen pÄ 12xxxx Àr rÀtt massiv och kan upplevas stor samt Àr rÀtt lÄng sÄ har man runda och smÄ handleder kan den vara ett problem. DÀr Àr GMTn i klar överkant fast samtidigt förlorar du glidlocken.

12xxxx subar Àr mer slimmade Àn 11xxxx subar om man jÀmför. Tror dock att 116xxx Àr relativt lik i proportionerna som 126xxx men jag har aldrig hanterat 116xxx sÄ vill inte kommentera detta utan nÄgon annan kan fylla i dÀr.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Nu blir detta rent anektodiskt eftersom jag inte har riktiga mÄtt eller statistik att backa upp det med men jag hade min egen 124060 och en 126710 bredvid varandra. Min upplevelse var att bortsett frÄn boettlocket Àr 124060 tunnare. Dock Àr boettlocket betydligt mindre pÄ 126710 vilket beror pÄ lÀgre vattenresistens. Hur det sen bÀrs Àr rent individuellt sÄ om man funderar mellan dessa hade jag sett till att prova bÄda. NÄgot att betona Àr att claspen pÄ 12xxxx Àr rÀtt massiv och kan upplevas stor samt Àr rÀtt lÄng sÄ har man runda och smÄ handleder kan den vara ett problem. DÀr Àr GMTn i klar överkant fast samtidigt förlorar du glidlocken.

12xxxx subar Àr mer slimmade Àn 11xxxx subar om man jÀmför. Tror dock att 116xxx Àr relativt lik i proportionerna som 126xxx men jag har aldrig hanterat 116xxx sÄ vill inte kommentera detta utan nÄgon annan kan fylla i dÀr.
Nu pratar vi nog om lite olika saker sÄ jag försöker reda ut det :)

För att sammanfatta:
1. maxi-case sub Àr blockigare Àn 12 GMT (fetare bandhorn)
2. 12** sub "nÀttare" Àn 12** GMT sett till att bandhornen Àr smalare
3. 12** sub lika tjock som 12** GMT (12mm) men upplevs lite tunnare för att diameter Àr större (mer tallrik)
4. Skillnaden mellan 12** sub och 12** GMT upplevs av mÄnga (inklusive mig sjÀlv) som större Àn de 0.3mm som faktiskt skiljer dom Ät (40.5 vs 40.2).

Vad jag studsade pÄ i @Alexander S inlÀgg var att caset pÄ 116710 och 114060 skulle skilja sig Ät pÄ nÄgot sÀtt förutom att boettlocken Àr annorlunda (pga av wr som du Àr inne pÄ). Kanske vi kan fÄ inspel frÄn t.ex. @SWC pÄ den hÀr sista frÄgan?
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Nu pratar vi nog om lite olika saker sÄ jag försöker reda ut det :)

För att sammanfatta:
1. maxi-case sub Àr blockigare Àn 12 GMT (fetare bandhorn)
2. 12** sub "nÀttare" Àn 12** GMT sett till att bandhornen Àr smalare
3. 12** sub lika tjock som 12** GMT (12mm) men upplevs lite tunnare för att diameter Àr större (mer tallrik)
4. Skillnaden mellan 12** sub och 12** GMT upplevs av mÄnga (inklusive mig sjÀlv) som större Àn de 0.3mm som faktiskt skiljer dom Ät (40.5 vs 40.2).

Vad jag studsade pÄ i @Alexander S inlÀgg var att caset pÄ 116710 och 114060 skulle skilja sig Ät pÄ nÄgot sÀtt förutom att boettlocken Àr annorlunda (pga av wr som du Àr inne pÄ). Kanske vi kan fÄ inspel frÄn t.ex. @SWC pÄ den hÀr sista frÄgan?
Tack för klargörande 😂 vi Ă€r överens i alla avseenden med undantag för sistnĂ€mnda punkten dĂ€r jag upplever att 116710 upplevs nĂ€ttare Ă€n 114060 men ska inte ta gift pĂ„ att sĂ„ faktiskt Ă€r fallet.
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Nu blir detta rent anektodiskt eftersom jag inte har riktiga mÄtt eller statistik att backa upp det med men jag hade min egen 124060 och en 126710 bredvid varandra. Min upplevelse var att bortsett frÄn boettlocket Àr 124060 tunnare. Dock Àr boettlocket betydligt mindre pÄ 126710 vilket beror pÄ lÀgre vattenresistens. Hur det sen bÀrs Àr rent individuellt sÄ om man funderar mellan dessa hade jag sett till att prova bÄda. NÄgot att betona Àr att claspen pÄ 12xxxx Àr rÀtt massiv och kan upplevas stor samt Àr rÀtt lÄng sÄ har man runda och smÄ handleder kan den vara ett problem. DÀr Àr GMTn i klar överkant fast samtidigt förlorar du glidlocken.

12xxxx subar Àr mer slimmade Àn 11xxxx subar om man jÀmför. Tror dock att 116xxx Àr relativt lik i proportionerna som 126xxx men jag har aldrig hanterat 116xxx sÄ vill inte kommentera detta utan nÄgon annan kan fylla i dÀr.
114060 vs 124060?
Rakt framifrÄn?
12xxxx ser större ut

KÀnslan pÄ handen?
12xxxx bÀrs större pÄ grund av lÀnk och lÄs..
PĂ„ bild utan handled inblandad? 😀
12xxxxx har bÀttre proportioner

Vilken jag skulle vÀlja.. oj, svÄrt faktiskt..
En 124060 pÄ 40mm och 20/16 lÀnk?
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Tackar för alla utförliga beskrivningar.

Har redan 126610 idag men upplever den som alltför klumpig för min enkla smak och funderade dÀrför i min stillsamhet pÄ om en 126710 pÄ oyster skulle kunna ta udden av pjÀskÀnslan som lÀtt infinner sig pÄ dessa sportklockor.

Förmodar att kombinationen jubilee och gmt skulle kĂ€nnas betydligt nĂ€ttare Ă€n en oyster men för mig Ă€r det inte ett alternativ dĂ„ jag av gammal hĂ€vd enbart bĂ€r jubilee pĂ„ DJ’s. Tycker helt enkelt inte att den stora gmt boetten gör sig pĂ„ en spĂ€d jubilee Ă€ven om de lĂ€nkarna Ă€r oslagbart behagliga att bĂ€ra.

GÄr det rent tekniskt att byta mellan oyster och jubilee pÄ 126710? FörstÄr att det Àr svÄrt att fÄ köpa oyster om man Àger jubilee varianten hos AD men passar de bÄda i samma boett?

Carl Martin skriver 21mm bandbredd har gmtn 21mm och suben 22mm?

PCL Àr en styggelse sÄ drömmen hade ju varit att montera den borstade sub lÀnken med glide pÄ gmtn men förutsÀtter att det inte passar i sann RÄÄlÀx anda.

40.5 sub vs 40.2 gmt lÄter som en marginell skillnad sÄ förmodar att jag Àven skulle uppleva en 12xxxx gmt som alltför bitig.

5siffrig gmt borde vara lösningen pÄ all vÀrldens problem. NÀttare boett och borstad lÀnk alltsÄ.

NĂ€r lanserades 3285 verker som sitter i dagens gmt’s? Är det lika modern som 3235 i dagens sub? BĂ„da verksr ha 70h reserv men vill minnas att 3285 lanserade redan 2017 men har dĂ„lig koll


NÀr tror vi gmt boetten fÄr en uppgradering nÀsta gÄng? Tog ju bara 10Är för dem att uppgradera sub boetten frÄn maxicase till dagens variant sÄ kanske snart Àr dags för en overhaul Àven pÄ gmt sidan?

Tack för bra svar.
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Tackar för alla utförliga beskrivningar.

Har redan 126610 idag men upplever den som alltför klumpig för min enkla smak och funderade dÀrför i min stillsamhet pÄ om en 126710 pÄ oyster skulle kunna ta udden av pjÀskÀnslan som lÀtt infinner sig pÄ dessa sportklockor.

Förmodar att kombinationen jubilee och gmt skulle kĂ€nnas betydligt nĂ€ttare Ă€n en oyster men för mig Ă€r det inte ett alternativ dĂ„ jag av gammal hĂ€vd enbart bĂ€r jubilee pĂ„ DJ’s. Tycker helt enkelt inte att den stora gmt boetten gör sig pĂ„ en spĂ€d jubilee Ă€ven om de lĂ€nkarna Ă€r oslagbart behagliga att bĂ€ra.

GÄr det rent tekniskt att byta mellan oyster och jubilee pÄ 126710? FörstÄr att det Àr svÄrt att fÄ köpa oyster om man Àger jubilee varianten hos AD men passar de bÄda i samma boett?

Carl Martin skriver 21mm bandbredd har gmtn 21mm och suben 22mm?

PCL Àr en styggelse sÄ drömmen hade ju varit att montera den borstade sub lÀnken med glide pÄ gmtn men förutsÀtter att det inte passar i sann RÄÄlÀx anda.

40.5 sub vs 40.2 gmt lÄter som en marginell skillnad sÄ förmodar att jag Àven skulle uppleva en 12xxxx gmt som alltför bitig.

5siffrig gmt borde vara lösningen pÄ all vÀrldens problem. NÀttare boett och borstad lÀnk alltsÄ.

NĂ€r lanserades 3285 verker som sitter i dagens gmt’s? Är det lika modern som 3235 i dagens sub? BĂ„da verksr ha 70h reserv men vill minnas att 3285 lanserade redan 2017 men har dĂ„lig koll


NÀr tror vi gmt boetten fÄr en uppgradering nÀsta gÄng? Tog ju bara 10Är för dem att uppgradera sub boetten frÄn maxicase till dagens variant sÄ kanske snart Àr dags för en overhaul Àven pÄ gmt sidan?

Tack för bra svar.
Jag Àger bÄda (dock nodate i mitt fall) och vidhÄller att det Àr en pÄtaglig skillnad. Min kÀnsla Àr att bandhornen pÄ sub tar upp vÀsentligt mer handled Àn vad GMT gör.

Det gÄr utmÀrkt att vÀxla mellan de bÄda lÀnkarna pÄ GMT om du lyckas fÄ tag pÄ en.

Ang borstad lĂ€nk pĂ„ GMT - Vill minnas att nĂ„gon pĂ„ forumet borstade bort PCL’en pĂ„ en Batman för nĂ„gra Ă„r sen. Blev ganska rĂ„tt faktiskt.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Jag Àger bÄda (dock nodate i mitt fall) och vidhÄller att det Àr en pÄtaglig skillnad. Min kÀnsla Àr att bandhornen pÄ sub tar upp vÀsentligt mer handled Àn vad GMT gör.

Det gÄr utmÀrkt att vÀxla mellan de bÄda lÀnkarna pÄ GMT om du lyckas fÄ tag pÄ en.

Ang borstad lĂ€nk pĂ„ GMT - Vill minnas att nĂ„gon pĂ„ forumet borstade bort PCL’en pĂ„ en Batman för nĂ„gra Ă„r sen. Blev ganska rĂ„tt faktiskt.
Borstade lÀnken pÄ en BLNR för nÄgra Är sedan
IMG_3920.jpeg

ÅterstĂ€llde efter 1 vecka. Tycker de Ă€r fina med PCL samt jubile
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Jag Àger bÄda (dock nodate i mitt fall) och vidhÄller att det Àr en pÄtaglig skillnad. Min kÀnsla Àr att bandhornen pÄ sub tar upp vÀsentligt mer handled Àn vad GMT gör.

Det gÄr utmÀrkt att vÀxla mellan de bÄda lÀnkarna pÄ GMT om du lyckas fÄ tag pÄ en.

Ang borstad lĂ€nk pĂ„ GMT - Vill minnas att nĂ„gon pĂ„ forumet borstade bort PCL’en pĂ„ en Batman för nĂ„gra Ă„r sen. Blev ganska rĂ„tt faktiskt.
Tackar, fÄr helt enkelt testa en Greenwitch Timer dÄ, lÄter onekligen lovande detta.

Rimligt att bÄda lÀnkarna passar. Minns dock att hela internet var av uppfattningen att det inte skulle gÄ rent fysiskt nÀr man Äterintroducerade jubilee pÄ gmt för nÄgra Är sedan. Var förmodligen ett rykte som hÀrstammade frÄn nÄn nitisk AD.
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Borstade lÀnken pÄ en BLNR för nÄgra Är sedan
IMG_3920.jpeg

ÅterstĂ€llde efter 1 vecka. Tycker de Ă€r fina med PCL samt jubile
Borstade lÀnken pÄ blnr ser oerhört bra ut! Vem utför sÄdana övergrepp pÄ lÀnken? GÄr vÀl knappast fÄ en surmulen AD att hjÀlpa en med det eller?
 
Topp