• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Kopia

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
De kopierar den mest ikoniska tillverkarens mest kända modeller och du säger att de inte snyltar? Varför snylta de inte på Nivada, Enicar eller Movado istället då? Därför att det lönar sig att snylta på Rolex design då de flesta vill vara med på framgångståget. Så länge man kopierar Rolex design kan man inte hävd att man inte varumärkes eller renommésnyltar.

Kan du inte läsa vad jag skriver?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Alltså, ni som tycker att Steinhart kör sin egna stil och kämpar för att plocka fram egna designer...

Fan, gå och gräv ned er...

Är det inte vettigare att faktiskt plocka fram de klockor som är egna designer? Ingenting av det du länkar till är vad som menas då, är inte det solklart? Att de gör hommager är givet men de har annat också, det är det som avses.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Alltså jag har försökt undvika diskussionen. Men Glycine Combat kan väl ändå inte sägas var jättelik en Rolex Sub, visst visarna är snarlika. Men i övrigt har den ju helt annorlunda tavla samt indexen, sen har ju Glycinen en ganska så annolundare boettutformning, bandhorn och kronskydd.

312281d1281533208-glycine-combat-sub-review-modz-005.jpg
Rolex-Submariner-Reference-114060-BaselWorld-2012.jpg
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Är det inte vettigare att faktiskt plocka fram de klockor som är egna designer? Ingenting av det du länkar till är vad som menas då, är inte det solklart? Att de gör hommager är givet men de har annat också, det är det som avses.
Men. Problemet är ju att Steinhart skitat ner sitt varumärke med det här efterapandet. De kan ju tydligen designa själva. Hur framgångsrikt överlåter jag åt andra att avgöra. Men inte ens de själva verkar ju förlita sig på enbart sin egen design.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Angående parallellen med Glycine så haltar den då combat suben, även om den har ett tydligt släktskap med en rolex-sub, är 42mm och har ett annat grafiskt upplägg på tavla och vridring. Den må vara en homage men är inte en rak plankning av ikoniska modeller.

Edit: tvåa på den bollen.
 

morrism

Audemars
Nu är inte jag helt insatt i de senaste EU-reglerna om designskydd, men jag är ganska säker på att de modellerna som peter köpt inte har något skydd längre. Då är det faktiskt fritt fram för alla att använda designen, även Rolex, vill inte Rolex göra en "Hommage" så ser jag inget fel i att Steinhart gör det. Däremot har Steinhart andra modeller som jag retar mig på och undrar hur de kommer undan...

Sen att själva grejen är ful, att tjäna pengar på andras design, men jävlar vad tomt det skulle bli hemma hos folk om man rensade bort designkopior. Det finns mängder med produkter som de flesta inte ens vet är designkopior.
 

Onelund

Rolex
lås tråden innan någon mordhotar någon.

i klockbranchen finns mängder med afterapningar, inte specifikt för klockor, finns överallt.

det man inte ska glömma är "you get what you pay for" stämmer till mkt.
 

sveol

Cartier
Vänta, vänta, vänta...


Fast vänta lite nu... Steinhart och egen design, njae... De två orden rimmar illa, riktigt illa... Alltså, Steinhart verkar leva på att kopiera andra märken där jag i det här inlägg har lagt tyngd på Rolex-modeller.


Alltså, ni som tycker att Steinhart kör sin egna stil och kämpar för att plocka fram egna designer...

Fan, gå och gräv ned er...



Bra jämförelse, men visar inget nytt. Vi vet alla att Steinhart influeras av andra. Du har dock tagit fram en hel drös med modeller som de inte säljer längre. Precis så som många andra märken gjort. Så inget nytt där, beprövat koncept.

Skön sista mening, influerar verkligen till en sund miljö på forumet..
 

Ministern

Founder
2-Faktor
lås tråden innan någon mordhotar någon.

i klockbranchen finns mängder med afterapningar, inte specifikt för klockor, finns överallt.

det man inte ska glömma är "you get what you pay for" stämmer till mkt.

Tycker nog både tråden är intressant, sansad och nu utan personangrepp så den får nog vara öppen :)
 

morrism

Audemars
En grej till, jag gissar (OBS. Gissar) att det hade varit kinkigare om steinhart använde Oyster-länkar och klockorna var samma size som Rolex. Men nu använder de rakare länkar och något större klockor, kan vara därför de klarar sig undan med de rena kopiorna på nyare modeller.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men. Problemet är ju att Steinhart skitat ner sitt varumärke med det här efterapandet. De kan ju tydligen designa själva. Hur framgångsrikt överlåter jag åt andra att avgöra. Men inte ens de själva verkar ju förlita sig på enbart sin egen design.
Den första egendesignade klockan Steinhart producerade var inte designad av Steinhart utan av flera forummedlemmar på WUS. Det säger väl det mesta.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En grej till, jag gissar (OBS. Gissar) att det hade varit kinkigare om steinhart använde Oyster-länkar och klockorna var samma size som Rolex. Men nu använder de rakare länkar och något större klockor, kan vara därför de klarar sig undan med de rena kopiorna på nyare modeller.
Handlar snarare om att Rolex mönsterskydd är svagt och gammalt, samt Rolex ickeagerande i frågan.
 

sveol

Cartier
Den första egendesignade klockan Steinhart producerade var inte designad av Steinhart utan av flera forummedlemmar på WUS. Det säger väl det mesta.


Jag tycker det är häftigt att man får möjligheten att vara med och designa en klocka. Nytänkande. Se bara på Karlskrona klockan där ägaren får massor av input av KS. Riktigt kul! Och alla måste börja någonstans, inte alla som har en AD avdelning som Rolex ;)

Hur som, nu har sambon förbjudit mig att surfa mer på KS för ikväll. Livig tråd detta. Kul, så länge som folk respekterar varandra.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du missar poängen sveol
Karlskrona watch co är även ett dåligt exempel på egendesign eftersom den med största sannolikhet kommer bli en legoklocka ihopsatt av redan färdigproducerade delar. Känns inte så egendesignat och inspirerat i min värld.

Edit: Poängen var alltså att Steinhart byggt hela sin affärsidé på att kopiera andras designer. Att designa egna klockor var nog aldrig ens med i planen förrän WUS engagerade sig.
 

sveol

Cartier
Ok kunde inte hålla mig. Pretentiöst och bakåtstävande näm
Du missar poängen sveol
Karlskrona watch co är även ett dåligt exempel på egendesign eftersom den med största sannolikhet kommer bli en legoklocka ihopsatt av redan färdigproducerade delar. Känns inte så egendesignat och inspirerat i min värld.

Edit: Poängen var alltså att Steinhart byggt hela sin affärsidé på att kopiera andras designer. Att designa egna klockor var nog aldrig ens med i planen förrän WUS engagerade sig.

Jag hävdar inte att Karlskrona är egen design, jag hävdar att KS får vara med och komma med input. Inte riktigt samma sak.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ok kunde inte hålla mig. Pretentiöst och bakåtstävande näm

Jag hävdar inte att Karlskrona är egen design, jag hävdar att KS får vara med och komma med input. Inte riktigt samma sak.

Alltså det är ju en off the shelf hittepå klocka. Likvärdig med de du själv bygger ihop på nätet. Jag kan dock själv tänka mig att köpa en bara pga att jag sade så om han skaffade Selita.
 

sveol

Cartier
Alltså det är ju en off the shelf hittepå klocka. Likvärdig med de du själv bygger ihop på nätet. Jag kan dock själv tänka mig att köpa en bara pga att jag sade så om han skaffade Selita.


Det är det säkert, inget jag argumenterar. Jag hävdar bara att KS får medverka i designen. No more, no less. Ni får basha (den också) hur mycket ni vill :)
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Vänta, vänta, vänta...


Fast vänta lite nu... Steinhart och egen design, njae... De två orden rimmar illa, riktigt illa... Alltså, Steinhart verkar leva på att kopiera andra märken där jag i det här inlägg har lagt tyngd på Rolex-modeller.

Rolex Submariner 6538 Big Crown
bigcrown.jpeg

Steinharts version
bigcrown.jpg









Rolex Submariner 16610
16610.jpg


Stenharts submariner
16610.jpg








Rolex Submariner med Comex-märkning
comex.jpg


Steinhart...
comex.JPG







Rolex Explorer 1655
exp.JPG



Steinhart
exp.jpg





Rolex 16610LN "Kermit"
kermit.jpg


Steinhart



rUVSGAs.jpg


Rolex ikon, MilSub
milsub.jpg

Steinhart

N2Qdm0p.jpg


Rolex GMT Master 16710
pepsi.jpg



Steinhart

ojxF9bq.jpg



Rolex Double Red Sea Dweller, DRSD

RDSD.jpg


Steinhart
DRSD.jpg


Rolex 116619
wg.JPG



Steinhart (antagligen inte i vitguld)
OmD3UFW.jpg



En IWC Chrono
iwc.jpg


Steinhart
sP4Zo8n.jpg



Alltså, ni som tycker att Steinhart kör sin egna stil och kämpar för att plocka fram egna designer...

Fan, gå och gräv ned er...

Haha, lås tråden :)

Behövs inte mer bevis för att Steinhart utan att tveka kopierar kända och ikoniska klockor
 
Topp