• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex pinsamm tabbe

niclashill

Cartier
Konstigt argument. Det handlar ju om att det skulle vara snyggare om den var det. Och när alla ändå sitter där uppe så kan jag tycka att dom borde lagt lite extra tid på att få den centrerad. Rolex har ju inte heller sagt att deras index ska sitta korrekt och fint men visst fan förväntar man sig det ändå.
Jag kan ärligt säga att jag bryr mig NOLL om den är centrerad. Syns knappt. För mig - icke-problem. Och jag tror inte jag är ensam.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag kan förstå det. Rolex för mig är kvalité och perfektion. Visst, ett litet obetydligt skönhetsfel. Det till trots, det är där. Det är inte perfekt.

Ingen kommer märka det men jag vet om det och det räcker.
 

BrianFallon

KS Explorers Club
Har ni någonsin hört om att någon skickat tillbaka sin klocka till Rolex för kontroll och eventuellt justering av innerringen?

Har fått erbjudandet att skicka klockan, men om de gör någonting vet jag inte förrens dem kikat på den. Jag kan knappast vara den första, men jag är inte bra nog på google att hitta informationen. "Min" urmakare hade inte sett problemet förut.
 

seikoswede

Panerai

Unknown.jpeg
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Den sitter rakt, så då borde se heltokigt ut. Kan ju lika gärna skicka in den om ett par år, vem vet det kanske blir eftertraktat med en defekt Rolex senare, när de väl börjar placera innerringen rätt.
Vad jag undrade var om inte rehauten är en del av boetten och därmed inget de kommer att byta i första taget. Det borde vara lättare att vrida tavlan någon mm eller två.
 

EkanJr

Breitling
Bumpar här.
De som har en avvikelse måste ju per automatik då ha en sned tavla? Eftersom rehauten ska vara ”korrekt” om jag fattar det hela rätt.

Vet man att man gå runt med en sned tavla är det inte superkul. Men om däremot tavlan skulle vara i linje men själva rehauten är den som är fel så tycker jag det funkar.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Bumpar här.
De som har en avvikelse måste ju per automatik då ha en sned tavla? Eftersom rehauten ska vara ”korrekt” om jag fattar det hela rätt.

Vet man att man gå runt med en sned tavla är det inte superkul. Men om däremot tavlan skulle vara i linje men själva rehauten är den som är fel så tycker jag det funkar.
Varför ska rehauten vara korrekt?
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
För att den svetsas med förmodad extrem precision (?) så att rehaut-kronan utgör center av hela uret. Är den då inte linje med index menar jag att tavlan är sned.
Er det en ren gissning eller noe du faktisk vet med sikkerhet?

Om det er det siste og du tycker det er størande er vel alternativet å lete etter en klokke som ilke har sned tavla/rehaut.
På alle mine Rolex har tavle/rehaut linjert, men har hatt flere med bezel som er noen mm off center.
 

EkanJr

Breitling
Er det en ren gissning eller noe du faktisk vet med sikkerhet?

Om det er det siste og du tycker det er størande er vel alternativet å lete etter en klokke som ilke har sned tavla/rehaut.
På alle mine Rolex har tavle/rehaut linjert, men har hatt flere med bezel som er noen mm off center.
I grunden en gissning men vad jag fått fram via andra forum / googling verkar de flesta mena det.

Okej. Ja jag är mest valet i kvalet om det är lönt att försöka åtgärda detta eller ej. Gillar klockan skarpt men den här detaljen stör mig. Kan det påvisas att urtavlan är i lod så är jag fine. Men vill inte gå runt med vetskapen att tavlan kanske är sned. Det måste ju vara a och o för vilken klocka som helst att ha en rak urtavla.
 

noeLLY

Cartier
En tavla kan ju röra sig med tiden också! och då är det ändå ocentrerat!
Den sitter rakt, så då borde se heltokigt ut. Kan ju lika gärna skicka in den om ett par år, vem vet det kanske blir eftertraktat med en defekt Rolex senare, när de väl börjar placera innerringen rätt.
skicka in den så vet du och alla andra om det rättas till eller inte
 

EkanJr

Breitling
En tavla kan ju röra sig med tiden också! och då är det ändå ocentrerat!

skicka in den så vet du och alla andra om det rättas till eller inte
Jag kommer kliva in med den hos min AD. Har mailat med dem. Vill gärna höra deras åsikt live också.

Tror jag landat i att köper man en Rolex bör man som konsument inte acceptera att en urtavla är sned (om den nu är det). Samt om det är så att rehauten ska vara etsad exakt i linje med tavlan så tycker jag man kan förvänta sig det också.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Jag kommer kliva in med den hos min AD. Har mailat med dem. Vill gärna höra deras åsikt live också.

Tror jag landat i att köper man en Rolex bör man som konsument inte acceptera att en urtavla är sned (om den nu är det). Samt om det är så att rehauten ska vara etsad exakt i linje med tavlan så tycker jag man kan förvänta sig det också.
Hva fikk du for svar når du mailade? Hvilken modell er det og har du kjöpt den själv av samma AD? Er det snett er det jo rimligt å forvente seg at de fikser det.
 

EkanJr

Breitling
Hva fikk du for svar når du mailade? Hvilken modell er det og har du kjöpt den själv av samma AD? Er det snett er det jo rimligt å forvente seg at de fikser det.
Att de behövde titta på det närmare då det var ”svårt att se på bilder”. Yes samma AD som jag köpte av. Oyster Perpetual 41.

Ägt den i två veckor nu men kan fan inte släppa tanken på att kronan bör vara i mitten. Sen har jag förstått att det är ganska vanligt att den ser ut som min gör. Tycker det är märkligt att de flesta finner sig i att det ser ut som det gör. Trots att det uppenbarligen verkar vara ett fel.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Att de behövde titta på det närmare då det var ”svårt att se på bilder”. Yes samma AD som jag köpte av. Oyster Perpetual 41.

Ägt den i två veckor nu men kan fan inte släppa tanken på att kronan bör vara i mitten. Sen har jag förstått att det är ganska vanligt att den ser ut som min gör. Tycker det är märkligt att de flesta finner sig i att det ser ut som det gör. Trots att det uppenbarligen verkar vara ett fel.
Är det ett fel fastän Rolex har det så på sina egna produktbilder?


6476C80B-7B72-471A-AE1E-5FA500221D1E.png
87D74D24-C6BB-4F1F-B1AA-6DFDB69EA52F.png
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Bumpar här.
De som har en avvikelse måste ju per automatik då ha en sned tavla? Eftersom rehauten ska vara ”korrekt” om jag fattar det hela rätt.

Vet man att man gå runt med en sned tavla är det inte superkul. Men om däremot tavlan skulle vara i linje men själva rehauten är den som är fel så tycker jag det funkar.
Tavlorna på klockor med graverad rehaut har tavelpelare så ingen risk att dom är sneda.
 

EkanJr

Breitling
Är det ett fel fastän Rolex har det så på sina egna produktbilder?


6476C80B-7B72-471A-AE1E-5FA500221D1E.png
87D74D24-C6BB-4F1F-B1AA-6DFDB69EA52F.png
Skulle gissa på att dessa är centrerade men att vinkeln e lite lurig här.

Återigen- Det enda som stör mig är OM det är så att tavlan är sned pga att rehauten ska utgöra center av uret.

Jag skiter i om rehauten e ett eller två hårstrån off OM tavlan är i lod. Då är det ju rehauten som e fel o det köper jag. Men vad jag inte köper (även om jag inte ser det med blotta ögat) är om själva tavlan är sned med två hårstrån. Då känns det liksom sådär att ha betalat det priset för klockan.
 

EkanJr

Breitling
Tavlorna på klockor med graverad rehaut har tavelpelare så ingen risk att dom är sneda.
Tack det gör mig lugn och känna att allt e fine i så fall.

men av det jag läst på andra ställen så menar folk där att tavlan de facto är sned om inte kronan i rehauten är ”dead center” med index 12.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Tack det gör mig lugn och känna att allt e fine i så fall.

men av det jag läst på andra ställen så menar folk där att tavlan de facto är sned om inte kronan i rehauten är ”dead center” med index 12.
Folk har gnällt på o-centrerade rehauts sedan det introducerade.
 

EkanJr

Breitling
Folk har gnällt på o-centrerade rehauts sedan det introducerade.
Yes det har jag förstått efter de googlingar jag gjort. Känns som en onödig miss av Rolex. Sålänge min tavla inte är sned så är jag fine. Men vill gärna få bekräftat att tavlan är i lod. Hur fan kan man bedöma det 100%?
 

Ola G

Cartier
Rolex är inte Patek och kommer aldrig att bli det varken i detaljerna eller i känslan
Nya Rolex är bara hypade väl marknadsförda klockor - inte marknadsledande som många fan boys gärna vill göra gällande
Ni borde köpa alla med fel på tavlorna, alla fel på Rolex är en feature :banghead:
Mvh'
Ola G
 
Senast ändrad:

ChumpTime

Panerai
Den här tråden påminner mig om nån tidigare trådstartare som störde sig enormt på att lacken på tavlan inte var helt jämn kring visarhålet.

Lyft på blicken och ta det för vad det är.
 

ChumpTime

Panerai
Rolex är inte Patek och kommer aldrig att bli det varken i detaljerna eller i känslan
Nya Rolex är bara hypade väl marknadsförda klockor - inte marknadsledande som många fan boys gärna vill göra gällande
Ni borde köpa all med fel på tavlorna, alla fel på Rolex är en feature :banghead:
Mvh'
Ola G

Inte direkt så att man ska förvänta sig några mirakel ens på den nivån.


B252F9CB-B282-4CB6-AFDB-F3946D16E453.jpeg

Lange:
52C2B979-36CF-44A6-A45A-0E74DB6F8EC9.jpeg
 
Topp