• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex prishöjning from 1/2-2016??

cjperry

Audemars
2-Faktor
För mig låter det alltid tvärtom. "Vi kan fixa ett bra pris för dig". Fungerar mycket bättre med 10-15% rabatt än att hota med 6% höjning ;)
 
  • Like
Reactions: JLW

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Säljknep hoppas jag att de var men tvivlar på det.
Tror priserna kommer höjas som någon tidigare skrev pga världsekonomin etc.

Men men 6% är inte hela världen om det stämmer får väl spara längre bara om jag ska köpa nytt.

Dessutom köper jag allt genom bergströms om jag inte köper beg.
 
1. SEK är en "skitvaluta"
2. Den globala övre-medelklass till överklass Rolex ser som sina kunder innefattar färre och färre av Sveriges befolkning, och så vill Rolex ha det.
Trevlig onsdag önskar Oxley!

Ettan känner jag att jag inte ens orkar diskutera men utveckla gärna och hänvisa till några källor för punkt två. Du påstår alltså att vi i Sverige tidigare haft en större till antal övre-medelklass jämfört med idag? Sverige är ju litet land, så visst att vi inte har jättemånga till antalet dollar-miljonärer men vi lägger ändå till i toppskicktet globalt på många punkter. En källa t.ex. http://www.oecdbetterlifeindex.org/topics/income/
1. Du orkar inte diskutera att RB vill sänka värdet på SEK?
2. Nu förenklar jag lite, men detta är min teori: Rolex vill ständigt för att upprätthålla sin prestige sälja till den rikaste percentilen i världen. Detta är deras målgrupp. Allt eftersom länder som Kina etc. genererar många med gott om pengar minskar antalet personer i Sverige som hör till den globala rikaste percentilen. Det är därför Rolex kan fortsätta höja priserna hela tiden.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Pratade faktiskt om just detta med prishöjningar med en Rolex AD i förra veckan, han sa då att dem aldrig vet när en prishöjning kommer.
Den som lever får se.
 
  • Like
Reactions: JLW

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Talas om en höjning på mellan 5-8% som väntas kring början av Februari. Anledningen till detta är som sagt att de höjde det priset det datumet förra året. Det är spekulationer men många handlare ligger lågt på beställningar av nya Rollar just nu.

Om det inte är från AD är det inte trovärdigt.

Vilka tror du säljer klockor till handlarna?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Talas om en höjning på mellan 5-8% som väntas kring början av Februari. Anledningen till detta är som sagt att de höjde det priset det datumet förra året. Det är spekulationer men många handlare ligger lågt på beställningar av nya Rollar just nu.
Kanske tänker fel men borde det inte vara precis tvärtom? Om priserna ska gå upp så är det ju nu handlarna ska beställa.
 

Zalath

Panerai
2. Nu förenklar jag lite, men detta är min teori: Rolex vill ständigt för att upprätthålla sin prestige sälja till den rikaste percentilen i världen. Detta är deras målgrupp. Allt eftersom länder som Kina etc. genererar många med gott om pengar minskar antalet personer i Sverige som hör till den globala rikaste percentilen. Det är därför Rolex kan fortsätta höja priserna hela tiden.

Rikaste percentilen är inte så rik. Motsvarar en inkomst om ca €30 000 per år eller en förmögenhet om €600 000.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kanske tänker fel men borde det inte vara precis tvärtom? Om priserna ska gå upp så är det ju nu handlarna ska beställa.
Rätta mig någon om jag har fel. Vad jag har läst mig till på rolexforums så fungerar det att klockorna faktureras efter när klockan säljs till kund, alltså när garantikortet aktiveras. Om denna försäljning sker efter brytdatumet så är det nya "inköpspriset" som gäller. Är AD'n snäll och ändå erbjuder gamla priset till slutkunden så blir marginalen mindre.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Rätta mig någon om jag har fel. Vad jag har läst mig till på rolexforums så fungerar det att klockorna faktureras efter när klockan säljs till kund, alltså när garantikortet aktiveras. Om denna försäljning sker efter brytdatumet så är det nya "inköpspriset" som gäller. Är AD'n snäll och ändå erbjuder gamla priset till slutkunden så blir marginalen mindre.
Om det stämmer så förstår jag ännu mindre. Då spelar det ju ingen roll om de har 10 av varje på lager nu eller efter prishöjningen, de har ändå inte betalt för klockorna :confused:

Förstår att marginalen sjunker efter prishöjningen om de säljer till gamla listpriset men det är ju en annan femma.
 
Rikaste percentilen är inte så rik. Motsvarar en inkomst om ca €30 000 per år eller en förmögenhet om €600 000.
Jag skrev att jag förenklade. Men om jag tittar på dina siffror så känns de konstiga... Väldigt konstigt att personer har 20 gånger sin årsinkomst i förmögenhet... Väldigt konstigt... Såvida det inte handlar om genomsnitt. Men då borde fortfarande inkomsten ligga högre (i genomsnitt). Jag tittar gärna på källan du har till dina siffror, detta är intressant!

Rätta mig någon om jag har fel. Vad jag har läst mig till på rolexforums så fungerar det att klockorna faktureras efter när klockan säljs till kund, alltså när garantikortet aktiveras. Om denna försäljning sker efter brytdatumet så är det nya "inköpspriset" som gäller. Är AD'n snäll och ändå erbjuder gamla priset till slutkunden så blir marginalen mindre.
Med bilar så beror det ju på märke. BMW har jag för mig vill ha betalt, AD:na äger bilarna. Andra märken ställer ut dem hos handlarna utan att ta betalt.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
1. Du orkar inte diskutera att RB vill sänka värdet på SEK?
2. Nu förenklar jag lite, men detta är min teori: Rolex vill ständigt för att upprätthålla sin prestige sälja till den rikaste percentilen i världen. Detta är deras målgrupp. Allt eftersom länder som Kina etc. genererar många med gott om pengar minskar antalet personer i Sverige som hör till den globala rikaste percentilen. Det är därför Rolex kan fortsätta höja priserna hela tiden.

1. Svenska riksbanken skiljer inte sig nämnvärt mot de flesta andra länders. De fokuserar på att hålla inflationen på vettiga nivåer för att i deras ögon hålla ekonomin stabil med främst belåningsgrader i åtanke. Vad med "orkar" menar jag att du uppenbarligen är missnöjd med hur riksbanken agerar och att du har hypotetiska scenarion att kontra med som man bara kan spekulera kring. Du är säkerligen kunnig och har vettiga åsikter men tror vi inte kommer komma till konsensus.
2. Sverige har väl aldrig varit så förmöget som det är nu om man får tro Hans Rosling's statistiska rapporter. Det stämmer garanterat att till antalet miljonärer tappar vi mot asien och på så sätt får Sverige en mindre del av den globala marknaden jämfört med ex. China. Med det sagt säljs det bra många fler Rolex-klockor i Sverige i nutid än det gjorde för t.ex. 20 år sedan.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Mycket gissningar i denna tråd om alltien penningpolitik till försäljningssiffror...
Förlåt, men kan inte låta bli :blackeye:
62970260.jpg
 

Zalath

Panerai
Jag skrev att jag förenklade. Men om jag tittar på dina siffror så känns de konstiga... Väldigt konstigt att personer har 20 gånger sin årsinkomst i förmögenhet... Väldigt konstigt... Såvida det inte handlar om genomsnitt. Men då borde fortfarande inkomsten ligga högre (i genomsnitt). Jag tittar gärna på källan du har till dina siffror, detta är intressant!

Yes, kapade dem härifrån:
http://www.investopedia.com/articles/personal-finance/050615/are-you-top-one-percent-world.asp
Uppdaterade i dec 2015, så antog att de var någorlunda korrekta.
 
Rikaste percentilen är inte så rik. Motsvarar en inkomst om ca €30 000 per år eller en förmögenhet om €600 000.
Yes, kapade dem härifrån:
http://www.investopedia.com/articles/personal-finance/050615/are-you-top-one-percent-world.asp
Uppdaterade i dec 2015, så antog att de var någorlunda korrekta.
Jag får det inte att gå ihop. 5% avkastning så är hela inkomsten från kapital... Inte rimligt, kan ju vara hus iof, men ändå...

Jag tänker bara på folk man känner, det är en riktigt hög förmögenhet med låg lön. Verkligt hög förmögenhet per lön. Men det är väl ett medel för översta percentilen, men då är det dålig avkastning i snitt... iaf kombinerat med löneinkomst.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag menar absoluta tal, relativt till den globala marknaden har vi nog säkerligen sjunkit.
Nu finns ju inte statistik för Rolex specifikt, och ganska lite för Sverige som land. Men tittar man på informationen från den Schweiziska klockindustrin (www.fhs.ch) så ligger Sverige på 28 plats (värdemässigt) i listan över länder som Schweiz exporterar till. Jämför man 2015 med 2013 så har vi ökat mest av alla topp-30 länderna, +38%. World-wide så minskade samma siffra med 1,1%.
Capture.PNG

http://fhs.ch/scripts/getstat.php?file=mt3_150111_a.pdf


Även intressant är försäljningen av antalet mekaniska klockor som har ökat med 228% jämfört med år 2000, och +65% jämfört med 2010. Siffran från 2000 kan nog till stor del förklaras med Kinas/Asiens ekonomiska boom, men jag tror också att Sverige har hängt med och ökat sin försäljning av klockor - måhända till stor del till asiater, men även Svenska invånare gissar jag.
http://fhs.ch/scripts/getstat.php?file=histo_elec_mec_151111_a.pdf
 
Topp