• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex prishöjning from 1/2-2016??

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nu finns ju inte statistik för Rolex specifikt, och ganska lite för Sverige som land. Men tittar man på informationen från den Schweiziska klockindustrin (www.fhs.ch) så ligger Sverige på 28 plats (värdemässigt) i listan över länder som Schweiz exporterar till. Jämför man 2015 med 2013 så har vi ökat mest av alla topp-30 länderna, +38%. World-wide så minskade samma siffra med 1,1%.
Capture.PNG

http://fhs.ch/scripts/getstat.php?file=mt3_150111_a.pdf


Även intressant är försäljningen av antalet mekaniska klockor som har ökat med 228% jämfört med år 2000, och +65% jämfört med 2010. Siffran från 2000 kan nog till stor del förklaras med Kinas/Asiens ekonomiska boom, men jag tror också att Sverige har hängt med och ökat sin försäljning av klockor - måhända till stor del till asiater, men även Svenska invånare gissar jag.
http://fhs.ch/scripts/getstat.php?file=histo_elec_mec_151111_a.pdf
Bra där med siffror! Tittar man boksluten för de AD som har Rolex i sina sortiment så har deras intäkter ökat rätt duktigt på senare år. Så volymerna kan ju inte annat än ökat i faktiska tal, frågan är som sagt hur tillväxten är jämfört med andra länders.
Screen Shot 2016-01-15 at 12.03.31.png

http://www.allabolag.se/5565814554/bokslut

Screen Shot 2016-01-15 at 12.03.49.png

http://www.allabolag.se/5560678624/bokslut
 

Bertil34

Breitling
Ho,ho.:D

Det lär väl märkas om tröttmössorna i Biel spelat under täcket och lyckats att driva igenom en ny prishöjning?
Mest underligt är väl hur folk fortfarande betalar...
 
Tack båda två för den fina informationen ni hittat! Här följer min analys:

Klockindustrin har vuxit de senaste åren, och har återhämtat sig relativt väl sedan GFC. ...
Evolution_of_Swiss_Watch_Exports_by_Region.png



capture-png.246011

Sverige har till skillnad från de flesta andra länder klarat sig mycket bra under och efter GFC tack vare att bostadsbubblan inte sprack och att vår export, främst till Kina, har gått bra. Nu saktar dock Kina in, vilket kommer få följer för Sverige och Schweiziska klockindustrin. Därtill genomför Kina en anti-korruptionskampanj som slår hårt mot klockförsäljningen, speciellt i Hong Kong, där troligtvis mycket av "mutklockorna" köpts.

När globaliseringen gör allt fler länder rika inrymmer den globalt 1%-rikaste percentilen allt färre svenskar. Då Rolex anpassar sina priser efter en global marknad, och satsar på att sälja till säg den översta, eller kanske fem översta, rikaste percentilen får medelklassen (och uppåt) i Sverige allt svårare att har råd med en Rolex.

Trots detta har försäljningen av Rolex i Sverige (även till Svenska kunder) troligtvis ökat starkt, mycket bättre än klockförsäljningen globalt (se Nymans omsättning nämnd tidigare). Detta tror jag beror på följande faktorer:
1. bostadsbubblan är intakt, priserna rusar formligen, detta gör att många känner sig rika
2. en bredare samhällstrend har gjort det lite mer accepterat att ha en dyrare klocka
3. en bredare samhällstrend har gjort det önskvärt att särskilja sig genom att bära en dyrare klocka
4. en global trend med klockor som hobby har kommit till Sverige (klocksnack växer...)
5. etc.

Detta innebär att Rolexförsäljningen har kunnat öka i Sverige, trots att invånarna i Sverige får ta en allt större del av sin disponibla inkomst för att köpa en klocka.


Vad säger ni om det?

Nu finns ju inte statistik för Rolex specifikt, och ganska lite för Sverige som land. Men tittar man på informationen från den Schweiziska klockindustrin (www.fhs.ch) så ligger Sverige på 28 plats (värdemässigt) i listan över länder som Schweiz exporterar till. Jämför man 2015 med 2013 så har vi ökat mest av alla topp-30 länderna, +38%. World-wide så minskade samma siffra med 1,1%.
Capture.PNG

http://fhs.ch/scripts/getstat.php?file=mt3_150111_a.pdf


Även intressant är försäljningen av antalet mekaniska klockor som har ökat med 228% jämfört med år 2000, och +65% jämfört med 2010. Siffran från 2000 kan nog till stor del förklaras med Kinas/Asiens ekonomiska boom, men jag tror också att Sverige har hängt med och ökat sin försäljning av klockor - måhända till stor del till asiater, men även Svenska invånare gissar jag.
http://fhs.ch/scripts/getstat.php?file=histo_elec_mec_151111_a.pdf

Bra där med siffror! Tittar man boksluten för de AD som har Rolex i sina sortiment så har deras intäkter ökat rätt duktigt på senare år. Så volymerna kan ju inte annat än ökat i faktiska tal, frågan är som sagt hur tillväxten är jämfört med andra länders.
Screen Shot 2016-01-15 at 12.03.31.png

http://www.allabolag.se/5565814554/bokslut

Screen Shot 2016-01-15 at 12.03.49.png

http://www.allabolag.se/5560678624/bokslut
 
P

Philippe Stern

Guest
Tack båda två för den fina informationen ni hittat! Här följer min analys: ...Trots detta har försäljningen av Rolex i Sverige (även till Svenska kunder) troligtvis ökat starkt, mycket bättre än klockförsäljningen globalt (se Nymans omsättning nämnd tidigare). Detta tror jag beror på följande faktorer:
1. bostadsbubblan är intakt, priserna rusar formligen, detta gör att många känner sig rika
2. en bredare samhällstrend har gjort det lite mer accepterat att ha en dyrare klocka
3. en bredare samhällstrend har gjort det önskvärt att särskilja sig genom att bära en dyrare klocka
4. en global trend med klockor som hobby har kommit till Sverige (klocksnack växer...)
5. etc.

Detta innebär att Rolexförsäljningen har kunnat öka i Sverige, trots att invånarna i Sverige får ta en allt större del av sin disponibla inkomst för att köpa en klocka.


Vad säger ni om det?
6. En helvetes massa asiater köper sin klocka i Sverige?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Säger som en del andra, en stål rolle för över 70-lax, där är gränsen passerad och jag kollar på andra märken.
Min gräns är långt lägre men allmänheten följer nog knappast prisutvecklingen utan beslutar sig helt enkelt för att de ska ha en Rolex. Personligen tycker jag det finns rätt mycket annat intressant för samma eller mindre pengar. 55 papp för en beggad 114060? Fatta vad mycket andra grymma klockor man får för 55 papp, eller 25 papp för en gammal halvrasslig DJ, jisses. Fördelen är såklart om man ser det som en ekonomisk investering. Har man 500 papp som ligger och skrapar så har ju Rolex hittills gett grym avkastning tack vare alla prishöjningar.

Jag tycker det är fachinerande hur man kan höja priserna hela tiden utan att förändra varan, helt sjukt att de lyckas med det. Inom i princip alla andra branscher förväntar sig folk utveckling av produkten alternativt kontinuerliga prissänkningar.
 
P

Philippe Stern

Guest
Jag tycker sällan att jag gnäller här på KS men nu kommer det. Jag FATTAR inte att ni orkar hålla på å dividera om detta! Ingen vet när Rolex tänker ändra sina priser så ni kan lägga ner! :mad::banghead::dead:
Saida hade dock vetat. Fatta att hon gick helsida på helsida i Aftonbladet.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
När globaliseringen gör allt fler länder rika inrymmer den globalt 1%-rikaste percentilen allt färre svenskar. Då Rolex anpassar sina priser efter en global marknad, och satsar på att sälja till säg den översta, eller kanske fem översta, rikaste percentilen får medelklassen (och uppåt) i Sverige allt svårare att har råd med en Rolex.
Problemet med din analys är att du bygger den på antagandet att Rolex siktar in sig på det ekonomiska topp-skiktet i världen. Jag tror inte att det är så. Vore det så så borde de ge sig av i riktning mot Patek et.al. samt kanske börja med lite häftigare komplikationer.

Jag tror mer på att Rolex är inne på att göra de bästa klockorna som finns i det marknadssegment som de operear inom, inte maximera vinsten. Målgruppen är nog från den medelklasspersonen som när hen köper _en_ fin klocka i sitt liv så skall det vara en Rolex, till överklasspersonen som köper en Rolex för att markera sin livsstil.

Tyvärr har jag inte sett powerpointen från Rolex strategiavdelning så jag har ingen källa på ovanstående...
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Fördelen med höjda priser är att färre har råd med en ny. Vi vill ju inte att Rolex ska bli ett Omega ;)
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Problemet med din analys är att du bygger den på antagandet att Rolex siktar in sig på det ekonomiska topp-skiktet i världen. Jag tror inte att det är så. Vore det så så borde de ge sig av i riktning mot Patek et.al. samt kanske börja med lite häftigare komplikationer.

Jag tror mer på att Rolex är inne på att göra de bästa klockorna som finns i det marknadssegment som de operear inom, INTE MAXIMERA VINSTEN. Målgruppen är nog från den medelklasspersonen som när hen köper _en_ fin klocka i sitt liv så skall det vara en Rolex, till överklasspersonen som köper en Rolex för att markera sin livsstil.

Tyvärr har jag inte sett powerpointen från Rolex strategiavdelning så jag har ingen källa på ovanstående...

Rolex styrelserum just nu:
image.jpeg
 
1. Rolex siktar inte på "absoluta" toppskicket i samhället, visst. Men de siktar tydligt mot top 3-10% av befolkningen inkomst och förmögenhetsmässigt (och då pratar vi inte om klockidioterna som inte räknas in i detta).

2. Nisse har både fel och rätt i att Rolex inte vinstmaximerar. Det är ägt av en stiftelse som bland annat driver urmakarskolor etc. Men nog gillar de att tjäna pengar, och maximera sin vinst och marknadsandel. Sedan kan man ju argumentera att urmakarskolor och andra relaterade saker är en självbevarelsedrift för Rolex.

3. Det viktigaste tror jag för Rolex är inte vinsten, i år eller nästa år, utan varumärket. I det ligger ju säkringen av framtida vinster. Därför måste de försäkra sig om varumärkets prestige och exklusivitet. Detta gör Rolex genom att höja priserna - vilket ju samtidigt även ökar vinsten (självklart beroende på var försäljningen tar vägen, priselasticitet etc).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Priselasticitet


Problemet med din analys är att du bygger den på antagandet att Rolex siktar in sig på det ekonomiska topp-skiktet i världen. Jag tror inte att det är så. Vore det så så borde de ge sig av i riktning mot Patek et.al. samt kanske börja med lite häftigare komplikationer.

Jag tror mer på att Rolex är inne på att göra de bästa klockorna som finns i det marknadssegment som de operear inom, inte maximera vinsten. Målgruppen är nog från den medelklasspersonen som när hen köper _en_ fin klocka i sitt liv så skall det vara en Rolex, till överklasspersonen som köper en Rolex för att markera sin livsstil.

Tyvärr har jag inte sett powerpointen från Rolex strategiavdelning så jag har ingen källa på ovanstående...

Rolex styrelserum just nu:
image.jpeg
 

Zingo

Rolex
Tack båda två för den fina informationen ni hittat! Här följer min analys:

Klockindustrin har vuxit de senaste åren, och har återhämtat sig relativt väl sedan GFC. ...
Evolution_of_Swiss_Watch_Exports_by_Region.png



capture-png.246011

Sverige har till skillnad från de flesta andra länder klarat sig mycket bra under och efter GFC tack vare att bostadsbubblan inte sprack och att vår export, främst till Kina, har gått bra. Nu saktar dock Kina in, vilket kommer få följer för Sverige och Schweiziska klockindustrin. Därtill genomför Kina en anti-korruptionskampanj som slår hårt mot klockförsäljningen, speciellt i Hong Kong, där troligtvis mycket av "mutklockorna" köpts.

När globaliseringen gör allt fler länder rika inrymmer den globalt 1%-rikaste percentilen allt färre svenskar. Då Rolex anpassar sina priser efter en global marknad, och satsar på att sälja till säg den översta, eller kanske fem översta, rikaste percentilen får medelklassen (och uppåt) i Sverige allt svårare att har råd med en Rolex.

Trots detta har försäljningen av Rolex i Sverige (även till Svenska kunder) troligtvis ökat starkt, mycket bättre än klockförsäljningen globalt (se Nymans omsättning nämnd tidigare). Detta tror jag beror på följande faktorer:
1. bostadsbubblan är intakt, priserna rusar formligen, detta gör att många känner sig rika
2. en bredare samhällstrend har gjort det lite mer accepterat att ha en dyrare klocka
3. en bredare samhällstrend har gjort det önskvärt att särskilja sig genom att bära en dyrare klocka
4. en global trend med klockor som hobby har kommit till Sverige (klocksnack växer...)
5. etc.

Detta innebär att Rolexförsäljningen har kunnat öka i Sverige, trots att invånarna i Sverige får ta en allt större del av sin disponibla inkomst för att köpa en klocka.


Vad säger ni om det?
Herregud vilken potential den Indiska marknaden måste ha då de idag säljer för 20 mer än Sverige. Typ att Nymans och Rob E säljer tillsammans mer än halva den indiska marknaden. Ok att Indien har begränsningar för etablering av utländska butiker men ändå (IKEA har väll nyligen fått ok vill jag minnas?).
 
Herregud vilken potential den Indiska marknaden måste ha då de idag säljer för 20 mer än Sverige. Typ att Nymans och Rob E säljer tillsammans mer än halva den indiska marknaden. Ok att Indien har begränsningar för etablering av utländska butiker men ändå (IKEA har väll nyligen fått ok vill jag minnas?).
Ja... 100 gånger större befolkning. De lär ju ha en överklass lika stor som Sveriges befolkning. Frågan är om de är rikare än "svenskarna", de måste de nästan vara...

Men det handlar ju också om vad som är socialt och praktiskt möjligt...

Med praktiskt menar jag: ... Man vill ju inte få en arm avhuggen! Kolla på Sydamerika, där är det stealth wealth som gäller många gånger. Läste om en kille som låtit skottsäkra en taxi för maximal diskretion.
 

Zingo

Rolex
Ja... 100 gånger större befolkning. De lär ju ha en överklass lika stor som Sveriges befolkning. Frågan är om de är rikare än "svenskarna", de måste de nästan vara...

Men det handlar ju också om vad som är socialt och praktiskt möjligt...

Med praktiskt menar jag: ... Man vill ju inte få en arm avhuggen! Kolla på Sydamerika, där är det stealth wealth som gäller många gånger. Läste om en kille som låtit skottsäkra en taxi för maximal diskretion.
Indien har inte riktigt samme problematik som vissa länder i Sydamerika.
Var det inte i Italien (Napoli) som de började använda plast subbar (många år sedan) för att det var så mycket rån. Finns ju ganska många ADs i Italien så det synes ju trots det gå att sälja dyrare ur där.
 
Topp