• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex röd SD

Någon som har koll på hur tjock den är?
Mer än tillräckligt för att användas som bojsänke :)

IMG_6797.PNG
 
Större och mer proportionell länk, anpassad för nya SDns 43mm, vilket ändå måste anses som en genomtänkt detalj. Det här är bl a det som Deep Sean med sina 44mm har kritiserats för, länken har setts för tunn och liten ut i proportion till klockan.

Detta är en dealbreaker. Kan känna att länken till min dipsy är för smal...
 
Mycket snack om bubblan. Kan man inte byta glas till ett utan bubbla. Finns väl de som bytt på 116610. Då funkar väl ett glas till en 114060. Vet dock inte om glas till nya SD:n utan bubbla finns som reservdel.
 
Fantastisk, tycker Rolex har överträffat sig själv denna gången, har inte haft ha begär sedan den större boetten introducerades! Men denna gången skulle jag lätt kunna tänka mig en sådan då den har både bubbla men framför allt röd text!
 
Konservativa Rolex..

-Öka storleken för dagens krav ..check
-Kapitalisera på vintage-trenden med röd text ..check
-Gå emot modellens DNA med en datumbubbla ..check

Inte helt oväntat men en aning sorgligt. Förr kunde man alltid utgå ifrån att Rolex respekterar sin historia. Nu är de ju bara som valfritt annat skitmärke. Typ som Omega.
 
Fantastisk, tycker Rolex har överträffat sig själv denna gången, har inte haft ha begär sedan den större boetten introducerades! Men denna gången skulle jag lätt kunna tänka mig en sådan då den har både bubbla men framför allt röd text!
Vad har dom överträffat? Ingenting är ju nytt, allting är ju bara ett plock i större format? Det är en gigantisk submariner med rödtext. En klocka som kommer sitta för stort på hög procent av dess användare. Förövrigt är lite deppigt kort dom spelar på att köra rödtext på en dykare igen.
 
Fantastisk, tycker Rolex har överträffat sig själv denna gången, har inte haft ha begär sedan den större boetten introducerades! Men denna gången skulle jag lätt kunna tänka mig en sådan då den har både bubbla men framför allt röd text!
Håller fullständigt med. :)

Älskar att dem förstorat den.. ska trots allt vara en tooligare klocka än submarinern. Vill ha. Chef som fan
 
Konservativa Rolex..

-Öka storleken för dagens krav ..check
-Kapitalisera på vintage-trenden med röd text ..check
-Gå emot modellens DNA med en datumbubbla ..check

Inte helt oväntat men en aning sorgligt. Förr kunde man alltid utgå ifrån att Rolex respekterar sin historia. Nu är de ju bara som valfritt annat skitmärke. Typ som Omega.

Vad har dom överträffat? Ingenting är ju nytt, allting är ju bara ett plock i större format? Det är en gigantisk submariner med rödtext. En klocka som kommer sitta för stort på hög procent av dess användare. Förövrigt är lite deppigt kort dom spelar på att köra rödtext på en dykare igen.

Sitter här och håller med på allt. Medan jag också känner mig som en gringubbe - typ som Omega säger Per, lite att ta i då det är långt kvar dit.
Men det är en början :arghh:

Hexagon, att den är för stor för de flesta är sant. Men deras ursäkt lär va att den ska sitta utanpå en torrdräkt och va lättläslig :bag: Däremot kunde boetten i SD4000 ta samma djup, så denna tjockis lägger bara på extra vikt och förstör klockan för mig. Visst kan man har däck med 50mm tjocka väggar på en bil, men 15mm håller precis lika bra till ändamålet utan att lägga på onödig vikt.
 
Sitter här och håller med på allt. Medan jag också känner mig som en gringubbe - typ som Omega säger Per, lite att ta i då det är långt kvar dit.
Men det är en början :arghh:

Hexagon, att den är för stor för de flesta är sant. Men deras ursäkt lär va att den ska sitta utanpå en torrdräkt och va lättläslig :bag: Däremot kunde boetten i SD4000 ta samma djup, så denna tjockis lägger bara på extra vikt och förstör klockan för mig. Visst kan man har däck med 50mm tjocka väggar på en bil, men 15mm håller precis lika bra till ändamålet utan att lägga på onödig vikt.
Den stora bristen tror jag är att den ersätter SD4000. SD Red har nog för många ett existensberättigande; det finns ju en efterfrågan på dessa storlekar. Vad gäller bubblan; visst frångår man å ena sidan DNA, men å andra sidan har man rent tekniskt lyckats få glaset med bubblan att palla vattentrycket vilket man inte klarat med tidigare SD (antar att det är därför bubblan dykt upp?). Ska man således enbart agera utifrån att smeka vissa fans medhårs och fortsatt skippa bubblan, eller ska man försöka göra klockan så tekniskt bra som man bara kan och som man gärna hade gjort från början? Alla värderar väl detta olika, för egen del är jag kluven..
Som sagt, tror utrymme för både SD Red och SD4000 hade funnits..
 
Senast ändrad:
Den stora bristen tror jag är att den ersätter SD4000. SD Red har nog för många ett existensberättigande; det finns ju en efterfrågan på dessa storlekar. Vad gäller bubblan; visst frångår man å ena sidan DNA, men å andra sidan har man rent tekniskt lyckats få glaset med bubblan att palla vattentrycket vilket man inte klarat med tidigare SD (antar att det är därför bubblan dykt upp?). Ska man således enbart agera utifrån att smeka vissa fans medhårs och fortsatt skippa bubblan, eller ska man försöka göra klockan så tekniskt bra som man bara kan och som man gärna hade gjort från början? Alla värderar väl detta olika, för egen del är jag kluven..
Som sagt, tror utrymme för både SD Red och SD4000 hade funnits..
Mest bara nyfiken. Hur påverkar bubblan vattentätheten? Utan att veta så tror jag att bristen på bubbla hänger ihop med historien där det krävdes välvda superdomes för att palla trycket. Därav att man också skippade det när man gick från plast- till safirglas. Vanligt safirglas borde rimligtvis inte påverkas av en fastklistrad plastbubbla?
 
Mest bara nyfiken. Hur påverkar bubblan vattentätheten? Utan att veta så tror jag att bristen på bubbla hänger ihop med historien där det krävdes välvda superdomes för att palla trycket. Därav att man också skippade det när man gick från plast- till safirglas. Vanligt safirglas borde rimligtvis inte påverkas av en fastklistrad plastbubbla?
Just ja, låter rimligt vad gäller välvt glas!
Är det så hade man teoretiskt kunnat ha bubblan tidigare än nu men har valt bort det av antagligen estetiska/DNA-skäl. I sådant fall undrar man lite varför dykarna först nu behöver bubblan för att kunna se det så oerhört viktiga datumet några hundra meter under vattenytan :D (alternativt givetvis skrivbordsdykarna)..
 
Den stora bristen tror jag är att den ersätter SD4000. SD Red har nog för många ett existensberättigande; det finns ju en efterfrågan på dessa storlekar. Vad gäller bubblan; visst frångår man å ena sidan DNA, men å andra sidan har man rent tekniskt lyckats få glaset med bubblan att palla vattentrycket vilket man inte klarat med tidigare SD (antar att det är därför bubblan dykt upp?). Ska man således enbart agera utifrån att smeka vissa fans medhårs och fortsatt skippa bubblan, eller ska man försöka göra klockan så tekniskt bra som man bara kan och som man gärna hade gjort från början? Alla värderar väl detta olika, för egen del är jag kluven..
Som sagt, tror utrymme för både SD Red och SD4000 hade funnits..

Jag förstår vad de gjort och gör, och att det är tekniska lösningar och innovationer som är en stor del av drivet! Och visst ska de inte klappa vintagefanboys som mig medhårs, detta är till för andra typer av potentiella kunder. När marknaden i Kina saktar ner så riktar de uppmärksamheten mot tex. Ryssland.

Mest bara nyfiken. Hur påverkar bubblan vattentätheten? Utan att veta så tror jag att bristen på bubbla hänger ihop med historien där det krävdes välvda superdomes för att palla trycket. Därav att man också skippade det när man gick från plast- till safirglas. Vanligt safirglas borde rimligtvis inte påverkas av en fastklistrad plastbubbla?

De har haft problem med safirglas som inte håller för samma tryck med datumbubbla då det blir ojämn belastning.
Förr va det som sagt pga. domeade plexin!
 
Just ja, låter rimligt vad gäller välvt glas!
Är det så hade man teoretiskt kunnat ha bubblan tidigare än nu men har valt bort det av antagligen estetiska/DNA-skäl. I sådant fall undrar man lite varför dykarna först nu behöver bubblan för att kunna se det så oerhört viktiga datumet några hundra meter under vattenytan :D
Är knappast dykarna som behöver det. Är snarare att köparna av dessa klockor gärna vill att den ser ut som en Rolex och sedan många år så är just datumbubblan väldigt igenkännande för just en Rolex
 
  • Like
Reactions: JLW
Tillbaka
Topp