• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex skyltar - klocka utan verk???

Jepp, när man sedan konstaterat att passformen är helt rätt är det bara att sätta upp sig i kö på redan stängda listan. Tycker själv att det är lite konstigt av butik att sätta upp dummy modeller av klockor som aldrig någonsin kommer att finnas till försäljning för en walk in i butiken
Jag tycker det är pinsamt att ha hela sektioner helt tomma. Ser fattigt ut och förstör hela känslan i butikerna. Alla ADs borde egentligen gå ihop i strejk. Det som Rolex håller på med är löjligt imo. De mest lidande blir i slutändan ADs som inte kan sälja det kunderna vill ha.

Jag tycker det är pinsamt att ha hela sektioner helt tomma. Ser fattigt ut och förstör hela känslan i butikerna. Alla ADs borde egentligen gå ihop i strejk. Det som Rolex håller på med är löjligt imo. De mest lidande blir i slutändan ADs som inte kan sälja det kunderna vill ha.

Av det jag har förstått är att det har aldrig gått bättre för ADs än nu. Är nog inte särskilt troligt att de skulle strejka.

Ja, det ser mycket märkligt ut när bara typ TT DJ och liknande finns framme i nästan helt tomma montrar

Av det jag har förstått är att det har aldrig gått bättre för ADs än nu. Är nog inte särskilt troligt att de skulle strejka.
De måste hålla på att pumpa ut saker på gråmarknaderna, så nej, utan kohandel nej. Bara för att Någon enstaka butik går bra betyder det inte att branschen går bra. Just Rolex är det poluläraste märket och butikerna själva vill inget hellre än att kränga klockor såklart. Som säljare är det en mardröm att säga ”Nej, tyvärr”.

E37383C6-EDB9-440C-A21C-5996EC98CF62.jpeg
Gissa glädjen då jag hittade två Daytona i montrarna på Zürich flygplats. Glad i hågen ville jag köpa en av dom. Men säljaren beklagade sig och berättade att de bara var skylt-ex utan verk i sig..... Verkligen? Jag har aldrig hört talas om det. Någon annan?

Trevlig helg på er!
Frågade samma också när jag var i Zürich, söndags, fick samma svar.

Bara för typ 6 år sen kunde man se Gmt, Sub och Hulk samtidigt inne hos Rob E, fick tom erbjudande om 10% rabatt på Hulken. Själv köpte jag en 114060 med 12% rabatt. Nuförtiden ska alla plötsligt ha en sportstål.

Precis, var också alltid snack om att aldrig köpa sportstål om inte man fick minst x i rabatt.

Bara för typ 6 år sen kunde man se Gmt, Sub och Hulk samtidigt inne hos Rob E, fick tom erbjudande om 10% rabatt på Hulken. Själv köpte jag en 114060 med 12% rabatt. Nuförtiden ska alla plötsligt ha en sportstål.
Jepp, så sent som sommaren 2015 när jag köpte 116710LN hos Bergströms fanns i princip all sportstål i butik till direkt försäljning, förutom Daytona och Batman också möjligtvis. Sjukt hur annorlunda saker och ting blivit på bara några år

E37383C6-EDB9-440C-A21C-5996EC98CF62.jpeg
Gissa glädjen då jag hittade två Daytona i montrarna på Zürich flygplats. Glad i hågen ville jag köpa en av dom. Men säljaren beklagade sig och berättade att de bara var skylt-ex utan verk i sig..... Verkligen? Jag har aldrig hört talas om det. Någon annan?

Trevlig helg på er!
Snopet. Undrar hur många som sprungit dit glad i hågen och trott de skulle kunna fynda :bag:

Sorgligt, för oss där klockor och urverk är viktigt, är det ett hån att vissa dummys. Tyvärr så har många storproducerade märken tappat både själ och yrkesstolthet.

Om 40 år klubbas prop-daytonas på Sothebys för 14mille, ivrigt påhejade av nån Hodinkeetyp!
De är ju extra sällsynta eftersom de i verkligenheten bara är en klocka! Denna tråd blir en del av proveniensen! Omnämnd på känt klockforum! Opkk..

Varför göra det med omega, de är väl inte lika svåra att hitta i butik.

Jag tror det handlade om att få ut nya modeller snabbt i marknadsföringssyfte för att ta upp beställningar samtidigt som man lanserade nya verk. Det är flera år sedan jag fick det förklarat för mig av Omegas representant, minns inte riktigt

De måste hålla på att pumpa ut saker på gråmarknaderna, så nej, utan kohandel nej. Bara för att Någon enstaka butik går bra betyder det inte att branschen går bra. Just Rolex är det poluläraste märket och butikerna själva vill inget hellre än att kränga klockor såklart. Som säljare är det en mardröm att säga ”Nej, tyvärr”.
Säker på det? Fantastiskt läge som butik att höja sin marginal på. Slipper ge rabatter, folk köper alternativa saker eller ädelmetall i hopp om att få köpa stål till list. Någon förser ju gråhandlarna med klockor och inte tusan är det bara privatpersoner

Säker på det? Fantastiskt läge som butik att höja sin marginal på. Slipper ge rabatter, folk köper alternativa saker eller ädelmetall i hopp om att få köpa stål till list. Någon förser ju gråhandlarna med klockor och inte tusan är det bara privatpersoner
Jag tror minsann att du behöver läsa mitt inlägg igen, eller så är det någons annans inlägg du svarar på.

"De mest lidande blir i slutändan ADs som inte kan sälja det kunderna vill ha." "Som säljare är det en mardröm att säga ”Nej, tyvärr”." Jag tänkte mest på
Exakt. Som säljare vill man sälja det kunderna vill ha. Nöjd säljare, nöjd kund. Butiker går ju inte på gråhandel och sätter säljtillstånd på spel för att det är kul, utan för att det är ett nödvändigt ont. Alla vill kränga det som kunderna kommer in och frågar efter till bra marginaler, tjäna pengar med nöjda kunder utan risker, precis som på 80/90/00-talet. Så är det inte idag. Senaste svenska exemplet är ju Rob som knappast blir av med sin Omega-status frivilligt. Dessutom är det ytterst få vanliga kunder som köper ädelmetall för att "få" köpa en stål-Rolex, vi pratar undantag här. Inte heller är det enkelt att styra om en Rolex-kund till annat märke som Omega eller Tudor när kunden kommer in efter en Sub. Alla är förlorare här, både säljare och slutkund.

Rolex är ett skämt och en skam för branschen.

Det är ändå tur att jag inte är intresserad av någon klocka från forumfavoriten! Måste vara sjukt frusterande!
"Ja, de finns att köpa direkt på Zürich Flygplats, men då får du inte ett urverk med på köpet"
"Ja, de finns att köpa hos de flesta AD i Sverige, men då måste du också köpa en ytterst oattraktiv helguldsvariant av Datejust, gärna i 28mm, för den har vi otroligt svårt att hitta några köpare till"
"Ja, de finns att köpa direkt så länge du är beredd att betala ett obegripligt högt pris hos en gråhandlare"
Men hade jag gillat att bli dåligt behandlad som kund så vet jag iaf vilket märke jag hade valt...
EDIT: Glömde helt bort den härliga väntelistan som man som kund har förmånen att ställa sig på. Det verkar finnas lite oklarheter om det faktisk finns en riktig väntelista eller inte. Annars kan man alltid bearbeta sin lokala AD med lite presenter för att hoppa upp några steg i en eventuellt imaginär kölista.

Senast ändrad:
Exakt. Som säljare vill man sälja det kunderna vill ha. Nöjd säljare, nöjd kund. Butiker går ju inte på gråhandel och sätter säljtillstånd på spel för att det är kul, utan för att det är ett nödvändigt ont. Alla vill kränga det som kunderna kommer in och frågar efter till bra marginaler, tjäna pengar med nöjda kunder utan risker, precis som på 80/90/00-talet. Så är det inte idag. Senaste svenska exemplet är ju Rob som knappast blir av med sin Omega-status frivilligt. Dessutom är det ytterst få vanliga kunder som köper ädelmetall för att "få" köpa en stål-Rolex, vi pratar undantag här. Inte heller är det enkelt att styra om en Rolex-kund till annat märke som Omega eller Tudor när kunden kommer in efter en Sub. Alla är förlorare här, både säljare och slutkund.

Rolex är ett skämt och en skam för branschen.

Japp det börjar bli riktigt pinsamt. Var runt i Europa och kollade butikerna. Säljarna suckade och sa att "Nej tyvärr inte sport modeller från Rolex inne". Tror dock med tiden dem skjuter sig i foten, folk tröttnar och vänder sig till andra mäken. Inte direkt så Rolex är unika på något sätt om vi tar bort andrahandsmarknaden. Jag kan bara se till mig själv, jag gillar Rolex (har två modeller båda från gråhandlare) och finns den modellen jag vill ha inne hos AD så skulle jag köpa den. Men med väntelistor och annat trams så vänder jag mig till andra märken. Så i mig har dem ju förlorat en potentiell kund.

Senast ändrad:
Japp det börjar bli riktigt pinsamt. Var runt i Europa och kollade butikerna. Säljarna suckade och sa att "Nej tyvärr inte sport modeller från Rolex inne". Tror dock med tiden dem skjuter sig i foten, folk tröttnar och vänder sig till andra mäken. Inte direkt så Rolex är unika på något sätt om vi tar bort andrahandsmarknaden. Jag kan bara se till mig själv, jag gillar Rolex (har två modeller båda från gråhandlare) och finns den modellen jag vill ha inne hos AD så skulle jag köpa den. Men med väntelistor och annat trams så vänder jag mig till andra märken. Så i mig har dem ju förlorat en potentiell kund.

Jag förstår självklart vad du menar men vet inte om jag håller med om att Rolex skulle skjuta sig i foten. Om man är ärlig så är ju en väldigt stor anledning till det höga andrahandsvärdet just den låga tilldelningen. Det är också förvånansvärt många potentiella köpare som snarare ser en stålmodell som en snabb och riskfri investering som ger 30-70% avkastning. Var var alla dessa personer när det för 5 år sedan gick att köpa valfri Stålrolle för under list? Då var det dumheter att handla av AD och idag kritiseras samma återförsäljare för att de inte väljer att gynna ev. Profitörer framför storkunder bara för att de ringt runt till varenda AD i norra Europa och satt sig på listan. Menar på inget sätt att detta är så du eller någon specifik person i den här tråden agerar men beteendet finns.

Om Rolex vred på kranen (vilket de självklart kan) så hade priserna direkt korrigerats på gråmarknaden och intresset (särskilt för mer svårsålda modeller) förmodligen droppa markant. Det skulle riskera att sänka varumärkets status som, oavsett vad man personligen tycker om klockorna, aldrig varit starkare.

Jag förstår självklart vad du menar men vet inte om jag håller med om att Rolex skulle skjuta sig i foten. Om man är ärlig så är ju en väldigt stor anledning till det höga andrahandsvärdet just den låga tilldelningen. Det är också förvånansvärt många potentiella köpare som snarare ser en stålmodell som en snabb och riskfri investering som ger 30-70% avkastning. Var var alla dessa personer när det för 5 år sedan gick att köpa valfri Stålrolle för under list? Då var det dumheter att handla av AD och idag kritiseras samma återförsäljare för att de inte väljer att gynna ev. Profitörer framför storkunder bara för att de ringt runt till varenda AD i norra Europa och satt sig på listan. Menar på inget sätt att detta är så du eller någon specifik person i den här tråden agerar men beteendet finns.

Om Rolex vred på kranen (vilket de självklart kan) så hade priserna direkt korrigerats på gråmarknaden och intresset (särskilt för mer svårsålda modeller) förmodligen droppa markant. Det skulle riskera att sänka varumärkets status som, oavsett vad man personligen tycker om klockorna, aldrig varit starkare.

Att skapa status genom att strypa tillförseln är enligt mig fel väg att gå. Du tjänar pengar på dem klockorna du säljer, och jag tror (tror) att Rolex sålde lika många modeller för fem år sedan som dem gör nu. Dem skulle enligt mig lita mer på sin produkt. Vad jag vet har inget annat märke tjänat i längden på att strypa marknaden på samma sätt. Jag tror att folk tröttnar som sagt, jag tror även att Rolex kommer komma till en prisnivå där marknaden säger nej (visst finns det folk med mycket pengar som köper oavsett pris), men den stora delen av dem som köper Rolex är inte helt ekonomiskt oberoende människor som har pengar som gräs. Jag kan som sagt bara tala för mig själv, men när en Rolex sport stål kostar 150 kkr, då väljer jag AP.

Tillbaka
Topp