Skulle du kunna dela med dig av den insiderinformationen du besitter?Om Rolex vred på kranen (vilket de självklart kan)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Skulle du kunna dela med dig av den insiderinformationen du besitter?Om Rolex vred på kranen (vilket de självklart kan)
Skulle du kunna dela med dig av den insiderinformationen du besitter?
Det är väl detta alla större industriföretag idag är duktiga på. Att anpassa produktion utifrån efterfrågan mha flexibla produktionssystem, flexibel personalförsörjning, utkontrakterad logistik etc. Det är många som är snabba att skala upp o ned idag som en nödvändig konkurrensfördel. Klart Rolex måste kunna hitta sätt att göra det också. Men det kanske är tillgången på det exklusiva, o sällsynta sportstålet som sätter begränsningarnaSkulle du kunna dela med dig av den insiderinformationen du besitter?
Du glömmer att det är Rolex vi pratar om. Ett konservativt jätteföretag i en väldigt nischad bransch där man inte köper in komponenter. Allt du skriver är bara gissningar, därför jag efterfrågade fakta.Det är väl detta alla större industriföretag idag är duktiga på. Att anpassa produktion utifrån efterfrågan mha flexibla produktionssystem, flexibel personalförsörjning, utkontrakterad logistik etc. Det är många som är snabba att skala upp o ned idag som en nödvändig konkurrensfördel. Klart Rolex måste kunna hitta sätt att göra det också. Men det kanske är tillgången på det exklusiva, o sällsynta sportstålet som sätter begränsningarna![]()
Det har ju tidigare producerat fler klockor av vissa modeller än de gör i nuläget så varför skulle de inte kunna det igen?Skulle du kunna dela med dig av den insiderinformationen du besitter?
Hur vet du det?Det har ju tidigare producerat fler klockor av vissa modeller än de gör i nuläget så varför skulle de inte kunna det igen?
+1Bara för att det är tomt ute i butiken, så behöver det inte betyda att det är tomt i kassaskåpet
Att skapa status genom att strypa tillförseln är enligt mig fel väg att gå. Du tjänar pengar på dem klockorna du säljer, och jag tror (tror) att Rolex sålde lika många modeller för fem år sedan som dem gör nu. Dem skulle enligt mig lita mer på sin produkt. Vad jag vet har inget annat märke tjänat i längden på att strypa marknaden på samma sätt. Jag tror att folk tröttnar som sagt, jag tror även att Rolex kommer komma till en prisnivå där marknaden säger nej (visst finns det folk med mycket pengar som köper oavsett pris), men den stora delen av dem som köper Rolex är inte helt ekonomiskt oberoende människor som har pengar som gräs. Jag kan som sagt bara tala för mig själv, men när en Rolex sport stål kostar 150 kkr, då väljer jag AP.
Genom att fråga en AD hur många sportklockor de fick för ett par år sedan i förhållande till nu?Hur vet du det?
Hur vet du det?
Vad jag vet har inget annat märke tjänat i längden på att strypa marknaden på samma sätt.
Du bygger din teori på en AD? Bättre än inget underlag iofs.Genom att fråga en AD hur många sportklockor de fick för ett par år sedan i förhållande till nu?
Varför skulle ett företag som producerar +\- 1milj klockor per år vara begränsade till den nuvarande mängden sportklockor? Varför skulle det vara svårare att producera en Sub än en Datejust?
Du bygger din teori på en AD? Bättre än inget underlag iofs.
Jag vet inte, vet du?Deras tilldelning säger väl en hel del?
Bara vad jag hör från dem. Men om det stämmer att man fick fler sportklockor för några år sedan så faller väl argumentet för att de inte skulle gå att producera fler?Jag vet inte, vet du?
Vad tror du om min teori? #spekulationsVMBara vad jag hör från dem. Men om det stämmer att man fick fler sportklockor för några år sedan så faller väl argumentet för att de inte skulle gå att producera fler?
Tycker inte den logiken är 100%, men kan mycket väl vara som du säger. Det vi vet är att trycket är mycket högt på sportrolex. Hur Rolex SA resonerar angående tilldelning har jag ingen aning om. Vet inte heller hur Rolex omsättning sett ut de senaste åren.Bara vad jag hör från dem. Men om det stämmer att man fick fler sportklockor för några år sedan så faller väl argumentet för att de inte skulle gå att producera fler?
Vad tror du om min teori? #spekulationsVM
Går som tåget i Kina? Går sämre tydligen...Det kan ju vara så att den stora volymen som säljs är olika varianter av Datejust? Marknaden i Asien verkar gå som tåget. Alla industrier har ett produktionstak och att öka volymen är inte så lätt som det låter. En maskinlina tar år att installera, kanske behövs större lokaler. Medtech-Industrin i Tuttlingen har svårt att rekrytera instrumenttillverlare för sina neurokirurgiska instrument. Faktum är att de försöker rekrytera urmakare från närliggande Schauffhausen. Skulle Rolex ana att konjunkturer (och efterfrågan) viker på ett par år så är det inte konstigt att de fokuserar produktionen till vad som efterfrågas på andra marknader.
Men i vart fall: retsamt och överraskande att de har ”tomma” skyltex...
Men det är ju till största delen komponenter som delas med mindre efterfrågade modeller i sortimentet så det kan ju inte vara förklaringen.Du glömmer att det är Rolex vi pratar om. Ett konservativt jätteföretag i en väldigt nischad bransch där man inte köper in komponenter. Allt du skriver är bara gissningar, därför jag efterfrågade fakta.
Syftade på att all tillverkning är inhouse, svårare att skala upp tillverkning då. Sedan har jag ingen aning om vilken fördelning det är mellan modeller. Har Rolex satt en viss procent sportklockor av den totala tillverkningen? Hade varit udda men de kan göra lite som de vill.Men det är ju till största delen komponenter som delas med mindre efterfrågade modeller i sortimentet så det kan ju inte vara förklaringen.
Den försökte jag oxå köpaSkulle köpa en röd dweller i Dubai i november i fjol. Stod i montern med verk i. Men då var den ”skylt ex” jisses. Jag vet känslan.
HahahahDen försökte jag oxå köpa![]()
Nix nästan allting jag skriver är fakta förutom det som gäller Rolex specifikt. Och just att dom är konservativa kan ju såklart vara ett hinder för dom att vara flexibla men det går ju att förändra. Visst kan det också vara så att dom har svårare än andra att anpassa sin volym men det känns osannolikt att tillverkare av oändligt mycket mer komplexa produkter som tex bilar eller borr-riggar är duktiga på att volymanpassa men för Rolex går det inte för dom gör ju klockor ... Det har jag svårt att tro men utan fakta om just Rolex så får det väl ses som sannolika gissningar.Du glömmer att det är Rolex vi pratar om. Ett konservativt jätteföretag i en väldigt nischad bransch där man inte köper in komponenter. Allt du skriver är bara gissningar, därför jag efterfrågade fakta.
Sist jag kollade sålde Bergströms mer än RolexJag gick förbi Bergströms nyinredda snygga butik i Malmö igår för första gången på ett bra tag, hade gott om tid och var ute och shoppade. Gick inte in.
Vad fan skulle jag det för? De har ju ingenting att visa eller sälja, vad ska jag springa där för?
Man kan dra vilket brand-building bludder man vill. På sikt är det ingen som överlever den attityden från sina kärnkunder.
Visst, men det är väl Rolex business vi diskuterar?Sist jag kollade sålde Bergströms mer än Rolex![]()