• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex skyltar - klocka utan verk???

Skulle du kunna dela med dig av den insiderinformationen du besitter?

Det var väl det han gjorde?;/
Har inte en susning hur deras marknadsplan ser ut ( förutom att man hela tiden hör att de ska tillverka miljonen varje år ) men om inte världens största klockmärke skulle kunna göra fler ( stål ) och möta efterfrågan om de ville så har klockvärlden och framförallt Rolex stora problem om det inte finns urmakare med rätt kvalitet för att öka deras produktion.

Skulle du kunna dela med dig av den insiderinformationen du besitter?
Det är väl detta alla större industriföretag idag är duktiga på. Att anpassa produktion utifrån efterfrågan mha flexibla produktionssystem, flexibel personalförsörjning, utkontrakterad logistik etc. Det är många som är snabba att skala upp o ned idag som en nödvändig konkurrensfördel. Klart Rolex måste kunna hitta sätt att göra det också. Men det kanske är tillgången på det exklusiva, o sällsynta sportstålet som sätter begränsningarna :)

Man kommer förmodligen inte få men värt att tjata om. Man får testa skyltexen.....känner ju om det inte är något verk i.

Det är väl detta alla större industriföretag idag är duktiga på. Att anpassa produktion utifrån efterfrågan mha flexibla produktionssystem, flexibel personalförsörjning, utkontrakterad logistik etc. Det är många som är snabba att skala upp o ned idag som en nödvändig konkurrensfördel. Klart Rolex måste kunna hitta sätt att göra det också. Men det kanske är tillgången på det exklusiva, o sällsynta sportstålet som sätter begränsningarna :)
Du glömmer att det är Rolex vi pratar om. Ett konservativt jätteföretag i en väldigt nischad bransch där man inte köper in komponenter. Allt du skriver är bara gissningar, därför jag efterfrågade fakta.

Att skapa status genom att strypa tillförseln är enligt mig fel väg att gå. Du tjänar pengar på dem klockorna du säljer, och jag tror (tror) att Rolex sålde lika många modeller för fem år sedan som dem gör nu. Dem skulle enligt mig lita mer på sin produkt. Vad jag vet har inget annat märke tjänat i längden på att strypa marknaden på samma sätt. Jag tror att folk tröttnar som sagt, jag tror även att Rolex kommer komma till en prisnivå där marknaden säger nej (visst finns det folk med mycket pengar som köper oavsett pris), men den stora delen av dem som köper Rolex är inte helt ekonomiskt oberoende människor som har pengar som gräs. Jag kan som sagt bara tala för mig själv, men när en Rolex sport stål kostar 150 kkr, då väljer jag AP.

Jag säger inte att du har fel men Patek har arbetat med den typen av exklusivitet genom strypt tillförsel i flera decennier. Inte nödvändigtvis med stålklockor som Nautilus men det har aldrig gått att bara kliva in och köpa grand complications för att man har pengarna. Idag finns så mycket pengar och köpare att det knappast är några problem för Rolex eller Patek att nå den volym de vill.

Jag vet inte vart gränsen går för priserna men Rolex Daytona har i princip dubblat i listpris över 10 år och Nautilus på ca 5 år. Ändå är efterfrågan högre än någonsin och marknadsvärdet (gråpriser) nästan det tredubbla. Jag tycker det är piss att inte företagen kan visa hela sin kollektion ens i egna butiker men är övertygad om att det är ett bättre sätt att stärka sitt varumärke än att mätta marknaden med exemplar som istället hamnar hos gråhandlare långt under listpris.
Andrahandsvärde är ett av de bästa betygen för ett starkt varumärke och min tes är att konsumenter snarare vänder sig till andra alternativ om allt finns tillgängligt överallt, hela tiden. Då försvinner mystiken och man hamnar i hyllvärmarsegmentet där Daytonan var under 60-80talet.

Vi pratar om ett företag som enligt deras egna representanter la 7 år på att utveckla en olja till urverket vars totala mängd som används årligen världen över ryms i en fingerborg. För mig är det orimligt att ett företag som Rolex skulle låta sig begränsas av produktionskapacitet kring någon specifik modell om det inte rörde sig om en medveten strategi. Det är inte grand complications, det är inte komplicerade och tidskrävande stensättning, det är massproducerade klockor av hög kvalitet.

Genom att fråga en AD hur många sportklockor de fick för ett par år sedan i förhållande till nu?

Varför skulle ett företag som producerar +\- 1milj klockor per år vara begränsade till den nuvarande mängden sportklockor? Varför skulle det vara svårare att producera en Sub än en Datejust?
Du bygger din teori på en AD? Bättre än inget underlag iofs.

Det kan ju vara så att den stora volymen som säljs är olika varianter av Datejust? Marknaden i Asien verkar gå som tåget. Alla industrier har ett produktionstak och att öka volymen är inte så lätt som det låter. En maskinlina tar år att installera, kanske behövs större lokaler. Medtech-Industrin i Tuttlingen har svårt att rekrytera instrumenttillverlare för sina neurokirurgiska instrument. Faktum är att de försöker rekrytera urmakare från närliggande Schauffhausen. Skulle Rolex ana att konjunkturer (och efterfrågan) viker på ett par år så är det inte konstigt att de fokuserar produktionen till vad som efterfrågas på andra marknader.

Men i vart fall: retsamt och överraskande att de har ”tomma” skyltex...

Bara vad jag hör från dem. Men om det stämmer att man fick fler sportklockor för några år sedan så faller väl argumentet för att de inte skulle gå att producera fler?
Tycker inte den logiken är 100%, men kan mycket väl vara som du säger. Det vi vet är att trycket är mycket högt på sportrolex. Hur Rolex SA resonerar angående tilldelning har jag ingen aning om. Vet inte heller hur Rolex omsättning sett ut de senaste åren.

Vad tror du om min teori? #spekulationsVM

Jag kan inte uttala mig om asiatiska marknaden men det känns som att det idag är ett globalt fenomen att t ex stålsport har högre efterfrågan. Priserna på andrahandsmarknaden gäller även i Asien även om det såklart finns andra modeller som har hög efterfrågan där men kanske inte här.

Jag säger inte att det är enkelt att ställa om kapaciteten i en sådan produktion men jag har väldigt svårt att tro att sorteringen inte är medveten och skulls vara begränsad av produktionskapacitet. Det är Rolex vi pratar om. Att utöka lokaler eller rekrytera från konkurrenter känns som ett i sammanhanget litet hinder.

Senast ändrad:
Det kan ju vara så att den stora volymen som säljs är olika varianter av Datejust? Marknaden i Asien verkar gå som tåget. Alla industrier har ett produktionstak och att öka volymen är inte så lätt som det låter. En maskinlina tar år att installera, kanske behövs större lokaler. Medtech-Industrin i Tuttlingen har svårt att rekrytera instrumenttillverlare för sina neurokirurgiska instrument. Faktum är att de försöker rekrytera urmakare från närliggande Schauffhausen. Skulle Rolex ana att konjunkturer (och efterfrågan) viker på ett par år så är det inte konstigt att de fokuserar produktionen till vad som efterfrågas på andra marknader.

Men i vart fall: retsamt och överraskande att de har ”tomma” skyltex...
Går som tåget i Kina? Går sämre tydligen...

https://www.hodinkee.com/articles/credit-suisse-swiss-watch-indicators-bearish-2019

Du glömmer att det är Rolex vi pratar om. Ett konservativt jätteföretag i en väldigt nischad bransch där man inte köper in komponenter. Allt du skriver är bara gissningar, därför jag efterfrågade fakta.
Men det är ju till största delen komponenter som delas med mindre efterfrågade modeller i sortimentet så det kan ju inte vara förklaringen.

Men det är ju till största delen komponenter som delas med mindre efterfrågade modeller i sortimentet så det kan ju inte vara förklaringen.
Syftade på att all tillverkning är inhouse, svårare att skala upp tillverkning då. Sedan har jag ingen aning om vilken fördelning det är mellan modeller. Har Rolex satt en viss procent sportklockor av den totala tillverkningen? Hade varit udda men de kan göra lite som de vill.

Jag tycker också de borde kunna göra procentuellt fler sportrollar än vad de verkar göra nu. Men vet inte heller hur efterfrågan ändrats på senare tid? Är efterfrågan tex upp 20% per år är det väldigt många fler klockor som måste tillverkas.

Nix nästan allting jag skriver är fakta förutom det som gäller Rolex specifikt. Och just att dom är konservativa kan ju såklart vara ett hinder för dom att vara flexibla men det går ju att förändra. Visst kan det också vara så att dom har svårare än andra att anpassa sin volym men det känns osannolikt att tillverkare av oändligt mycket mer komplexa produkter som tex bilar eller borr-riggar är duktiga på att volymanpassa men för Rolex går det inte för dom gör ju klockor ... Det har jag svårt att tro men utan fakta om just Rolex så får det väl ses som sannolika gissningar.

Jag gick förbi Bergströms nyinredda snygga butik i Malmö igår för första gången på ett bra tag, hade gott om tid och var ute och shoppade. Gick inte in.
Vad fan skulle jag det för? De har ju ingenting att visa eller sälja, vad ska jag springa där för?
Man kan dra vilket brand-building bludder man vill. På sikt är det ingen som överlever den attityden från sina kärnkunder.

Jag gick förbi Bergströms nyinredda snygga butik i Malmö igår för första gången på ett bra tag, hade gott om tid och var ute och shoppade. Gick inte in.
Vad fan skulle jag det för? De har ju ingenting att visa eller sälja, vad ska jag springa där för?
Man kan dra vilket brand-building bludder man vill. På sikt är det ingen som överlever den attityden från sina kärnkunder.
Sist jag kollade sålde Bergströms mer än Rolex ;)

Sist jag kollade sålde Bergströms mer än Rolex ;)
Visst, men det är väl Rolex business vi diskuterar?
Och om vi skulle dra in ADs i diskussionen så är ju Rolex lokomotivet för butiker av Bergströms typ. Utan Rolex så är de bara en något dassigare variant av Huke tvärs över gatan. Så med dagens supply-modell så kommer den affären var oduglig för flertalet ADs på sikt och då är det väl boutique modellen som gäller för Rolex? Så som de agerar idag så skulle de defacto egentligen gått över till boutique-modell redan kan man tycka.

@KenKun Hodinkees artikel stöder ju snarare min tes. +30% första halvåret 2016 vilket innebär en ökat efterfråga som till och med Rolex bör få stora problem att möta. Första halvåret i år -6% (från mycket höga nivåer iof) = vikande efterfrågan. En minskad efterfrågan bör med samma kapacitet på produktionen innebära att det blir något lättare att knipa en stålsportare? Även om det sannolikt blir svårt ytterligare en tid framöver.

Tillbaka
Topp