Du säger det du.
I det här fallet får man lov att skilja mellan ett digitaliserat företag (vilket man i princip inte kan undvika att vara idag, om man alls ska kunna existera som en verksamhet) och digitaliserade produkter. Rolex, Patek, m.fl. är som företag digitaliserade. I Rolex fall handlar det om såväl forskning, som utveckling, produktion och distribution samt marknadsföring. Sedan handlar nog tråden mer om det känslosamma i huruvida man önskar sig (eller inte) att Rolex överhuvudtaget ska producera en digital produkt. Jag är själv en av dem som uppskattar Rolex konservativa utvecklingslinje och har under ganska många år burit med mig bilden av att "vara en äventyrare" särskilt genom de Explorer-modeller jag har och har haft.
Samtidigt ser jag utmaningen för Rolex, som handlar om att de i årtionden har marknadsfört sig som en klocka för en viss typ av människor; framgångsrika, upptäckare, atleter, tänkare, artister, ... Problemet är bara att verkligheten springer ifrån dem. En framgångsrik atlet, eller utforskare, väljer idag inte en Rolex först och främst, för att utöva sin roll. Därför riskerar marknadsföringen från Rolex allt mer urholkad. De försöker ju verkligen hålla sig på topp samtidigt som de inte ruckar för mycket på sitt mekaniska arv. Titta bara på Deep-Sea-modellen som utvecklats i samarbete med Comex. Men det kommer inte att räcka.
Jag tror - eftersom jag inte kan veta - att Rolex tittar på konceptet smart-klockor. Om de väljer att prova en produkt, så kommer det helt troligt att ske genom ett annat varumärke. Kanske Tudor. Kanske genom en investering i ett företag som gör smarta klockor. Hade jag varit Rolex hade jag sneglat på Suunto, Polar och Garmin för att komma åt deras know-how kring hur digitala smarta klockor utvecklas och används, plus att dessa företag idag tilltalar en hel del av Rolex tidigare förväntade användare. Det är inte samma sak som att det kommer att komma en Garmin som det står "Rolex" på. Men vem vet. För att knyta an till kamera-liknelsen (Kodak), så kan man titta på hur tyska Leica har hanterat digitaliseringen, där know-how och hårdvara initialt kom från japanska FujiFilm.