@acce1999 Det är nästan omöjligt att citera dina noveller![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
@acce1999 Det är nästan omöjligt att citera dina noveller![]()
OT men citerar @Aurum![]()
? Tycker det är intressant hur du kommer till slutsatsen ”att så många kommer till så olika slutsatser” när en klar majoritet inte håller det för trolig att det kommer en Rolex smartwatch...Intressant att så många kommer till så olika slusatser.
Finns det möjlighet att det byggs in smarthet utan att ta bort den analoga/mekaniska klockan. Dvs inte en "rip and replace" utan snarare "add on"? Vilken, i så fall, form av elektronik eller digitala lager skulle vi önska oss? (Ex singel sign on chip, en Siri utan bild och text etc)Du säger det du.
I det här fallet får man lov att skilja mellan ett digitaliserat företag (vilket man i princip inte kan undvika att vara idag, om man alls ska kunna existera som en verksamhet) och digitaliserade produkter. Rolex, Patek, m.fl. är som företag digitaliserade. I Rolex fall handlar det om såväl forskning, som utveckling, produktion och distribution samt marknadsföring. Sedan handlar nog tråden mer om det känslosamma i huruvida man önskar sig (eller inte) att Rolex överhuvudtaget ska producera en digital produkt. Jag är själv en av dem som uppskattar Rolex konservativa utvecklingslinje och har under ganska många år burit med mig bilden av att "vara en äventyrare" särskilt genom de Explorer-modeller jag har och har haft.
Samtidigt ser jag utmaningen för Rolex, som handlar om att de i årtionden har marknadsfört sig som en klocka för en viss typ av människor; framgångsrika, upptäckare, atleter, tänkare, artister, ... Problemet är bara att verkligheten springer ifrån dem. En framgångsrik atlet, eller utforskare, väljer idag inte en Rolex först och främst, för att utöva sin roll. Därför riskerar marknadsföringen från Rolex allt mer urholkad. De försöker ju verkligen hålla sig på topp samtidigt som de inte ruckar för mycket på sitt mekaniska arv. Titta bara på Deep-Sea-modellen som utvecklats i samarbete med Comex. Men det kommer inte att räcka.
Jag tror - eftersom jag inte kan veta - att Rolex tittar på konceptet smart-klockor. Om de väljer att prova en produkt, så kommer det helt troligt att ske genom ett annat varumärke. Kanske Tudor. Kanske genom en investering i ett företag som gör smarta klockor. Hade jag varit Rolex hade jag sneglat på Suunto, Polar och Garmin för att komma åt deras know-how kring hur digitala smarta klockor utvecklas och används, plus att dessa företag idag tilltalar en hel del av Rolex tidigare förväntade användare. Det är inte samma sak som att det kommer att komma en Garmin som det står "Rolex" på. Men vem vet. För att knyta an till kamera-liknelsen (Kodak), så kan man titta på hur tyska Leica har hanterat digitaliseringen, där know-how och hårdvara initialt kom från japanska FujiFilm.
Lite så var det för mig, jag köpte en Samsung gear s3 men lämnade tillbaka den efter några dagar då jag nästan kände stress av att vara ännu mer "uppkopplad'. Men suget efter att ha något på armen fanns kvar och jag började kolla på traditionella klockor.Jag håller med dig i sak, att det är två olika produkter. Du har faktiskt en poäng i just det där om hur många NYA handleder det handlar om.
Tror att det var Biver som sa att just Apple Watch är bra för klockindustrin då flera nya människor upptäcker grejen med att ha klocka på handleden, att en smart klocka blir instegsporten.
Någonstans i den här intervjun så säger han det...https://www.dropbox.com/s/1hr8g8hapdt8fk3/Jean-Claude Biver On The Past, Present & Future Of The Watch Industry | aBlogtoWatch.mp3?dl=0
? Tycker det är intressant hur du kommer till slutsatsen ”att så många kommer till så olika slutsatser” när en klar majoritet inte håller det för trolig att det kommer en Rolex smartwatch...![]()
Du kunde ju gjort en röstning så slipper du läsa mellan radernaDet är väl ändå rätt många som postat i tråden och jag tycker det är intressant att det finns flertalet som inte finner det omöjligt att de i någon utsträckning sneglar åt det hålle. Det går väl knappast emot att majoriteten inte tror att de någonsin kommer göra någon klocka med smart funktionalitet. Vi får väl dra upp den här tråden år 2038 och se vem som fick rätt.![]()
Med den analogin skulle mekaniska klockor har varit förpassade till historien för decennier sedan. Varför ska man hänga upp tavlor på väggarna när man kan ha högupplösta skärmar som avbildar verkligheten mycket bättre?Såklart kommer även tillverkare som Rolex anpassa sig till den digitala åldern. Frågan som bör ställas är väl på vilket sätt, snarare än om.
Ett klipp som kan kännas frestande att dela i diskussioner som denna.
Personligen gillar jag non figurativ konst bättre.Varför ska man hänga upp tavlor på väggarna när man kan ha högupplösta skärmar som avbildar verkligheten mycket bättre?
Det går också att ordna på skärm.Personligen gillar jag non figurativ konst bättre.
Sant.Det går också att ordna på skärm.
Klippet ska nog inte ses som en analogi, utan snarare som ett exempel på hur man ibland inte lyckas föreställa sig hur en produkt faktiskt kan komma att utvecklas, vilken potential den har. Det är inte samma sak som att en produkt ersätts av någon annan, eller försvinner. Datorer finns ju uppenbarligen kvar, trots påståendet om att de "inte är till nytta". Mekaniska klockor finns ju uppenbarligen kvar och de utvecklas till att mer bli funktionella smycken. Samtidigt kommer smartklockor, vars bakgrund är gemensam med de mekaniska klockorna (visa tid, bäras på handleden). Man kan ha en tavla på väggen, man kan ha en skärm på väggen. Det ena utesluter inte det andra. Med två handleder kan man bära både en mekanisk och en smart klocka.Med den analogin skulle mekaniska klockor har varit förpassade till historien för decennier sedan. Varför ska man hänga upp tavlor på väggarna när man kan ha högupplösta skärmar som avbildar verkligheten mycket bättre?
Typ som denna:Finns det möjlighet att det byggs in smarthet utan att ta bort den analoga/mekaniska klockan. Dvs inte en "rip and replace" utan snarare "add on"? Vilken, i så fall, form av elektronik eller digitala lager skulle vi önska oss? (Ex singel sign on chip, en Siri utan bild och text etc)
Fakenews. Är väl bara @Denke som på allvar skulle tro att detta kan ske. Rolex lever på idén att mekaniska klockor från Schweiz är det bästa som finns.