• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Submariner 114060, Date vs NoDate?

theclocknovis

Breitling
Alltid tänkt att en 116610 är they way to go, men nu på senaste tid så känns det som att 114060 ändå kan vara riktigt fin att ha också i samlingen. Sitter i dagsläget på en DJII 116334, vad tror ni, date eller no date?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Enligt mig finns det ju ingen som helst tvekan om att 114060 är en mycket snyggare klocka. Symmetrin är fantastisk men förstörs på 116610 maa datumfönstret. Sen är bubblan i sig sådär, har man råd och vill ha datum är ju SD ett bättre val.

Däremot har jag full förståelse om man är av uppfattningen att man inte klarar sig utan datum. Det köper jag.

Dessutom är ju 114060 närmare originalet som inte hade datum...
 

falten

Cartier
Nodate såklart :) mer visuellt tillagande

IMG-18201.jpg
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Enligt mig finns det ju ingen som helst tvekan om att 114060 är en mycket snyggare klocka. Symmetrin är fantastisk men förstörs på 116610 maa datumfönstret. Sen är bubblan i sig sådär, har man råd och vill ha datum är ju SD ett bättre val.

Däremot har jag full förståelse om man är av uppfattningen att man inte klarar sig utan datum. Det köper jag.

Dessutom är ju 114060 närmare originalet som inte hade datum...
Fast en SD är ju inte en 116610 utan bubbla. Annat case och matt tavla gör att den går bort för många.
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Själv tycker jag den är snyggare utan datum. Själv använder jag inte datum så jag saknar det inte. Tycker mest att det är jobbigt att ställa datumet när klockan stannat.
 

F32

Panerai
2-Faktor
Bumpar en lite äldre tråd. Ska inte fråga om vilken man skall köpa för det är en fråga om tycke och smak men är det nån som har en aning om det görs fler 116610ln än 114060? När jag kollar runt på andra forum så skriver många att Date är vanligare men här på KS känns det som att Subben utan datum är vanligare än den svarta med datum. Rolex har ju hemliga siffror så svaret blir svårt att få men det är kanske nån som har info från AD om hur många de får in av varje version?
 

Marikong

Cartier
2-Faktor
IMG_6009.PNG

Gillar subben helt klart men saknar datum men vill även prova keramisk subba (utan datum) svärtan i ringen på den är fantastisk.. svåra val.
*Tar tid på hur länge ölen legat i frysen på denna bild
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Utan datum. Jag har visserligen datum på typ alla klockor, men jag har börjat störa mig att datum skall infiltrera allt från dykare till racingkronografer. Jag är inte emot datum, men det stör mig när man trycker in det där det inte hör hemma för att tilltala fler köpare.
 

Mr Jacob

Breitling
Var inne på en GMT Batman då Ja ag tycker den blå färgen bryter så fint mot stålet. Men kunde inte släppa rena utseendet hos Submariner. Så sjukt vacker. Så det blev en sådan. Kanske kompletterar med en till i framtiden.
 

Bilagor

  • 20171127_202521.jpg
    20171127_202521.jpg
    78 KB · Visningar: 68
Topp