• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Submariner 114060, Date vs NoDate?

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Haha
Komigen nu prova skriva "Rolex Nodate" på Google.... utrycket har använts i evigheter inom klocknörds svängarna :oldman:
Ja, men hursomhelst så står det ju submariner i rubriken så det borde inte vara någon risk för misstag?

Och där var inlägg 1000. Shit jag som tänkte göra en auktion på det inlägget!
 

sme82

Omega
Personligen gillar jag 114060 (nodate), tycker den är betydligt sexigare! Jag har svårt för cyklopet. 116600 Sea-dweller är också ett bra alternativ om man vill ha datum men slippa cyklopet. Men den är lite för hög i mitt tycke.

Men du ska givetvis välja den du gillar bäst, vad andra tycker spelar ingen roll :)

File_000 (5).jpeg
 
Senast ändrad:

ilu05191

Omega
Hur ofta är du på 300 meters djup? Hur många använder ens sin dykarklocka för att dyka? Blir lite konstigt att välja bort datum för att den inte behövs på en klocka som är gjord för dykning när man själv inte ska använda den till det kan jag tycka.
Var inte 100% seriös med att dyka till 300m :) Jag föredrar dock utan datum av flera anledningar. För det första så är det originalet, för det andra så känns det tooligare och lite råare med en så enkel modell som möjligt och för det tredje så har jag sällan samma klocka flera dagar i rad och det är gött att slippa ställa om datumet. Jag har en vintage omega med både dag och datum och den är så jobbig att ställa att jag har den bredvid sängen och drar upp den varje kväll för att den inte ska komma ur fas...
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Jag säger alltid att nästa klocka som köps ska ha datum och quickset.... Blir ändå aldrig det dessvärre då jag tycker tavlorna är så mycket cleaner utan. Så en 14060 ligger mig varmt om hjärtat om det i framtiden blir en dykare. (Skulle dock givetvis inte tacka nej till en 16610)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Vi klocknördar tyr ofta smaken till original utförande. Detta som skrivs nu har jag inga belägg för men kan tänkas att första gångs köparen ser det som premium med datum och utan datum känns som en instegs modell. Detta begrundas självklart på okunskap men en sanning med modifikation då pris faktiskt är en variabel. Detta får man tycka vad man vill om...
IMG_2387.JPG

Hur som haver det är två mycket fina klockor bägge två och jag köpte en Submariner men hade gärna haft en med datum också varav det känns berättigat med 116610LV som komplement.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Har haft no date och date. Saknade också datum för mycket men nog tusan är det snyggare utan!

PS. Om någon är osäker på vilka modeller jag menade så är det Rolex Submariner 114060 och Rolex Submariner Date 116610LN.
 

Como

Cartier
Intressant tråd!

Har sedan en tid bestämt mig för att 114060 blir nästa klocka - sparandet och planerandet är i full gång. Visst har tanken funnits på att datum kan vara användbart men kan inte se förbi den otroligt cleana looken hos 114060. Sneglade lite på Sea Dweller, men tjockleken på SD gör att det tar stopp där.

114060 ska det bli. Eventuellt kompletterar man med en Hulk i framtiden då jag inte stör mig på bubblan hos den av någon anledning!

Bifogar helt skamlöst en bild stulen från nätet:



IMG_5791.JPG
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Intressant tråd!

Har sedan en tid bestämt mig för att 114060 blir nästa klocka - sparandet och planerandet är i full gång. Visst har tanken funnits på att datum kan vara användbart men kan inte se förbi den otroligt cleana looken hos 114060. Sneglade lite på Sea Dweller, men tjockleken på SD gör att det tar stopp där.

114060 ska det bli. Eventuellt kompletterar man med en Hulk i framtiden då jag inte stör mig på bubblan hos den av någon anledning!

Bifogar helt skamlöst en bild stulen från nätet:



IMG_5791.JPG
Skamlöst stulen ifrån mig dvs bilden :D
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
ND är klart snyggast. Sen är det nog lite en vanesak med datum eller inte, men visst är det en praktisk funktion.
 

TCB

Cartier
Båda är klassiska men jag tycker och har alltid tyckt att No Date är estetiskt tilltalande.
 

Rivalen

Rolex
114060 eller SD 116610 tycker jag som inte gillar bubblan av estetiska skäl. Giller bl a inte den förvanskning jag ser när visarna passerar bubblan.
 
Topp