• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Fick tilldelning i januari på en klocka. Ingen handpenning. Två prishöjningar sedan början 2022.

Hos en annan AD förra veckan: Batman pre-Owned för ”ynka” 200k…

Rob E har erbjudit sig att beställa en Explorer 124270 mot 25% handpenning med leverans om 8-12 månader. Har någon här i tråden erfarenhet av leverans hos Rob E och brukar de hålla leveranstid?

Det är 25% av listpriset som sedan dras av vid leverans har jag tolkat det som.
Du betalar 25% av dagens listpris. Sen drar dem av den summan på det listpris som gäller när klockan hämtas ut. Har själv handlat där och det har aldrig blivit några förseningar för min del. Men jag tolkar det som att man ibland har fördel av att visa sig eller slå en signal då och då för att påminna om vilken beräknad leveranstid man fått. Sen tycker jag dock att det på handpenningskvittot borde tydliggöras att om Rob E inte håller den beräknade leveranstiden så har du som köpare rätt att få tillbaka pengarna och tas bort från ”listan”, eller välja att stanna kvar. Annars tappar man den enda lilla fördelen med att man lagt en handpenning tycker jag.

Edit: Fördelen enligt mig med handpenning är att alla gånger jag beställt så har klockan kommit inom leveranstiden, man ”vet” alltså att man med största sannolikhet får sin klocka. Är man på en lista utan handpenning kan man stå där för evigt och aldrig få samtalet. Nackdelen är dock att man lånar ut pengar gratis och håller dem inte leveranstiden och man får tillbaka pengarna så har man haft dem låsta i X antal månader till ingen nytta, en annan nackdel är att om man har en beräknad leveranstid på 12 månader med handpenning och sen kanske man lyckas komma över klockan via annan AD redan efter 6 månader så är man låst med den ursprungliga beställningen.

Senast ändrad:
Du betalar 25% av dagens listpris. Sen drar dem av den summan på det listpris som gäller när klockan hämtas ut. Har själv handlat där och det har aldrig blivit några förseningar för min del. Men jag tolkar det som att man ibland har fördel av att visa sig eller slå en signal då och då för att påminna om vilken beräknad leveranstid man fått. Sen tycker jag dock att det på handpenningskvittot borde tydliggöras att om Rob E inte håller den beräknade leveranstiden så har du som köpare rätt att få tillbaka pengarna och tas bort från ”listan”, eller välja att stanna kvar. Annars tappar man den enda lilla fördelen med att man lagt en handpenning tycker jag.

Edit: Fördelen enligt mig med handpenning är att alla gånger jag beställt så har klockan kommit inom leveranstiden, man ”vet” alltså att man med största sannolikhet får sin klocka. Är man på en lista utan handpenning kan man stå där för evigt och aldrig få samtalet. Nackdelen är dock att man lånar ut pengar gratis och håller dem inte leveranstiden och man får tillbaka pengarna så har man haft dem låsta i X antal månader till ingen nytta, en annan nackdel är att om man har en beräknad leveranstid på 12 månader med handpenning och sen kanske man lyckas komma över klockan via annan AD redan efter 6 månader så är man låst med den ursprungliga beställningen.
Okej, låter bra. Finns självfallet både för- och nackdelar med handpenning som du nämner, men känns skönt att veta att man har en preliminär leveranstid i allt detta kaos med Rolex och deras ”intresselistor”. Av ren nyfikenhet; har du någon gång fått klockan innan din preliminära leveranstid?

Vad skulle vara ett rimligt prisspann enligt er? Obs ingen spydig fråga utan genuint nyfiken 😊
För en begagnad, repad och kantstött no-date Sub 75-90K.

Lyckas man kränga en klocka som man köpte för 10 år sedan som då listade för runt 50-lappen köpt över disk med rabatt för 75-90K så representerar det ändå en bra vinst.

Men vad är svaret angående priserna just nu då? Det känns lite svajigt om priserna också. är det Chrono24 som är svaret och KS är finjusteringen för Sverige?

Men vad är svaret angående priserna just nu då? Det känns lite svajigt om priserna också. är det Chrono24 som är svaret och KS är finjusteringen för Sverige?
C24 är inte svaret. Deras prisgrafer är inte försäljningspriser, utan en svart låda som baseras på många olika mätpunkter, bland annat annonspriser. Då tar vi en titt på 126110lv som har många annonser >250tkr och 126710BLRO som har stort antal >275tkr. Givetvis säljs dom Inte för dessa priser.

KS är nog snålt och kanske heller inte representativt marknadspris generellt sett, iom att det är C2C.

Lyckas man kränga en klocka som man köpte för 10 år sedan som då listade för runt 50-lappen köpt över disk med rabatt för 75-90K så representerar det ändå en bra vinst.
Men om en ”använd” sub skulle gå för 75-90 vad kan då en beggad Explorer 1 gå på som är från typ 2008. För där verkar väl priserna ligga mer runt 75 - 80 ish. Borde inte den vara rejält mycket billigare då eftersom suben är väldigt mycket mer populär?
Marknaden svajar ju nu men gör det också att alla Rolex modellerna närmar sig varandra i pris på beggat marknaden?

Men om en ”använd” sub skulle gå för 75-90 vad kan då en beggad Explorer 1 gå på som är från typ 2008. För där verkar väl priserna ligga mer runt 75 - 80 ish. Borde inte den vara rejält mycket billigare då eftersom suben är väldigt mycket mer populär?
Marknaden svajar ju nu men gör det också att alla Rolex modellerna närmar sig varandra i pris på beggat marknaden?
Ligger en från 2004 på Kaplans med utgångsbud 49000. Går den för det blir det runt 59000 med slagavgift osv.

Du kanske inte ska utgå från att hans 75-90 är korrekt 🙂

Känns väldigt billigt om du menar 114060. Om inte boetten är förstörd krävs bara en normal service för 8 lax för att få den i nyskick.
Låt vara att man fortfarande gör bra vinst vid 90 om man köpte för 50, men marknaden bryr sig inte om vad du betalat utan vad andra är beredda att betala.

Utgår inte från det utan jag tänkte mer höra vad synen är på prisskillnaden mellan modellerna om en sub skulle gå för de priserna 🙂.
Ok 🙂

Min tanke är i stort - alla priser har gått ned och kommer nog smyga sig ned lite till. Populära modeller som haft premium länge (Sub, GMT, Daytona etc) kommer stå sig ganska bra, medan AK, mindre populära konfigurationer av DJ, Explorer etc kommer gå mot ingen/minimal premium. Så gapet bör därför bli större, precis som det var innan alla dessa mindre populära också började rusa i pris.

En helt slaktad Sub 114060 watch only kanske kan gå för 90, men normalt använd full set ska inte gå för 75-90.

Okej, låter bra. Finns självfallet både för- och nackdelar med handpenning som du nämner, men känns skönt att veta att man har en preliminär leveranstid i allt detta kaos med Rolex och deras ”intresselistor”. Av ren nyfikenhet; har du någon gång fått klockan innan din preliminära leveranstid?

Som sagt, det har funkat felfritt för mig med handpenning och dem två olika AD jag köpt från höll tiden. Dem gångerna jag fick en månad stod de "8-12 månader" eller "4-6 månader", men vid ett tillfälle stod det "hösten 2022" och då kom den i oktober. Lycka till!

såg på Uppsala auktionskammare att en 16610 utan tillbehör med 75000 i utrop återropades i veckan. Inga bud.
Det visar ju ändå att vi är på väg åt ett håll (enligt mig i alla fall). Hade dock varit intressant att se vad den skulle gått för om utropet varit lägre.

Det stämmer, undrar vad den kan gå för? Den är watch only, har kort länk och har repor/nagg i glaset.
Det ligger ju även ute en 114270 utan box, cert eller service historik här på KS för 74000kr men den har legat ett tag nu.

Det visar ju ändå att vi är på väg åt ett håll (enligt mig i alla fall). Hade dock varit intressant att se vad den skulle gått för om utropet varit lägre.

Det ligger ju även ute en 114270 utan box, cert eller service historik här på KS för 74000kr men den har legat ett tag nu.
Skulle gissa att acceptpriset var lägre än utrop det var det på övriga annonser. Men förvånad att dem inte ens fick något skambud.

Ja shit där kanske man hade kunna göra ett kap. Det kanske är dags att börja skambuda på klockauktionerna nu 😄.
Det är nog inte omöjligt. Min pappa ropade in en dam aqua terra full set för 6k+slag på samma auktion. Visst är det en damklocka men samma ref på chrono24 börjar på 18500 utan tillbehör.

Tillbaka
Topp