Stål. Nej kommer hoppa den, köpte en santos mellan då det såg ut att ta så lång tid som jag är otroligt nöjd med så får bli någon annan som får den.Räfflad vitguldsring? Blir det köp?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Stål. Nej kommer hoppa den, köpte en santos mellan då det såg ut att ta så lång tid som jag är otroligt nöjd med så får bli någon annan som får den.Räfflad vitguldsring? Blir det köp?
Men är listorna verkligen så ”långa” längre? Jag fick ett samtal igår efter 3 månader på en datejust med jubilee och mintgrön tavla. Visserligen 36mm men aldrig handlat från den AD tidigare och deras uppskattning var först 1-2 år och att jag knappt skulle få köa. Polare som plocka ut en sub efter 9 månader i slutet av hösten, historik en datejust.
Skulle säga att mintgrön tavla hittills inte varit bara att gå in och plock oavsett kombination. Fick inte köa på den innan sommaren oavsett vilken kombo jag valde. Okej trodde sub oavsett date eller ej var svårare än Dj 41. Men såg också någon i gmt tråden idag som enligt egen utsago fick en pepsi efter 9 månader utan historik så jag tror ändå något har börjat ske.Enig, dessutom @JDQ så tror jag inte en 36:a med jubilee och stålring är representativt att använda som kötidsindikator, då den inte är en populär kombination i huvud taget.
Har aldrig sagt att dj är en bra indikator men min uppfattning är att det var längre kötid på den för ett halvår sedan i alla fall med mer åtråvärda tavlor. Tycker inte 9 månader är så lång tid för en sub.Nu är ju DJ36 inte riktigt i samma kategori som DJ 41 eller nodate sub
Där skulle jag säga inte säga "snart"
Nej, jag har inte sagt att alla kan valsa in och få en sådan på studs. Men jag tror absolut att alla kan skriva upp sig på en sådan och att antal i kö på just den konfigurationen är få, så när dom väl får in en/några stycken blir det rapp tilldelning.Skulle säga att mintgrön tavla hittills inte varit bara att gå in och plock oavsett kombination. Fick inte köa på den innan sommaren oavsett vilken kombo jag valde. Okej trodde sub oavsett date eller ej var svårare än Dj 41. Men såg också någon i gmt tråden idag som enligt egen utsago fick en pepsi efter 9 månader utan historik så jag tror ändå något har börjat ske.
Men menar du att alla kan plocka en mintgrön dj 36 med stål ring? För när jag började köa fick jag välja mellan samtliga versioner.
Hur menar du? Jag skrev att anledningen till alla osålda, överprisade och beggade no-dates är att folk börjar ana att man snart (eller efter kort väntetid) kommer att få loss nya till samma priser. Vi är inte riktigt där än, men såvida inte Rolex stryper produktionen så kommer vi kastas tio år tillbaks i tiden och det skulle innebära att man kan köpa en no-date över disk eller med väldigt kort väntetid igen. För tio år sen fick man ju för fan tom rabatt på en Hulk!Hos vilken ad då? och vad är "snart" för dig?
För mig är snart max 6 månader och det ser jag som föga troligt när man får vänta över 1 år på tex DJ41 med lite köphistorik
Kan absolut vara så att valet av jubilee och stål gjorde kötiden kort men erbjöds valfri kombination. Var lite det jag menade många verkar leva kvar i hur situationen var innan sommaren.Nej, jag har inte sagt att alla kan valsa in och få en sådan på studs. Men jag tror absolut att alla kan skriva upp sig på en sådan och att antal i kö på just den konfigurationen är få, så när dom väl får in en/några stycken blir det rapp tilldelning.
Men helt enig om att kötiderna går ned, vilket känns förväntat med fallade andrahandsmarknad. Att jämföra nuläget med vad du fick för besked före sommaren är inte alls relevant, då det hänt så mycket sedan dess.
Populariteten i rangordning
DJ41 vitguld/jubilee - hög
DJ 36 vitguld/jubilee - hög
DJ 41 stål/oyster - måttlig
DJ36 stål/osyter - måttlig
DJ41 stål/jubileee - låg/måttlig
DJ 36 stål/jubilee - låg
Kan det vara så att senaste 10-årens räntemiljö, starka avkastning på aktier, fastigheter och obligationer och enorma sedelpressar, har skapat förmögnare befolkning som gör att intresse och förmåga att köpa vissa klockor inte kommer kastas 10 år tillbaka? Eller är makro och andra marknadskrafter (socliala medier, alternative assets etc) helt lik som 2013?Hur menar du? Jag skrev att anledningen till alla osålda, överprisade och beggade no-dates är att folk börjar ana att man snart (eller efter kort väntetid) kommer att få loss nya till samma priser. Vi är inte riktigt där än, men såvida inte Rolex stryper produktion så kommer vi kastas tio år tillbaks i tiden och det skulle innebära att man kan köpa en no-date över disk eller med väldigt kort väntetid igen. För tio år sen fick man ju för fan tom rabatt på en Hulk!
Nu vänder det om man ska tro denna spåkula!Kan det vara så att senaste 10-årens räntemiljö, starka avkastning på aktier, fastigheter och obligationer och enorma sedelpressar, har skapat förmögnare befolkning som gör att intresse och förmåga att köpa vissa klockor inte kommer kastas 10 år tillbaka? Eller är makro och andra marknadskrafter (socliala medier, alternative assets etc) helt lik som 2013?
Omöjligt att veta, men huvudanledningen till varför det rått sån brist på Rolex hos AD:s är ju inte att alla som har råd och som är klockintresserade har köpt dem för att bära dem. Istället har de sålts vidare eller hamnat i bankfack. När en klocka inte längre främst är en klocka utan bara ett investeringsobjekt eller en statuspryl för folk som vill impa på andra, så går det inte längre att förutspå vad som kommer att hända. Det blir för mycket luft i ekvationen. Rolex är förvisso en lyxprodukt, men ibland känns det som om folk inte fattar att Rolex massproducerar över en miljon klockor om året. Hur många kommer att åka fram från bankfack eller bara säljas nu när tiderna hårdnar?Kan det vara så att senaste 10-årens räntemiljö, starka avkastning på aktier, fastigheter och obligationer och enorma sedelpressar, har skapat förmögnare befolkning som gör att intresse och förmåga att köpa vissa klockor inte kommer kastas 10 år tillbaka? Eller är makro och andra marknadskrafter (socliala medier, alternative assets etc) helt lik som 2013?
Hur menar du? Jag skrev att anledningen till alla osålda, överprisade och beggade no-dates är att folk börjar ana att man snart (eller efter kort väntetid) kommer att få loss nya till samma priser. Vi är inte riktigt där än, men såvida inte Rolex stryper produktionen så kommer vi kastas tio år tillbaks i tiden och det skulle innebära att man kan köpa en no-date över disk eller med väldigt kort väntetid igen. För tio år sen fick man ju för fan tom rabatt på en Hulk!
3 mån är ju vanlig leveranstidMen är listorna verkligen så ”långa” längre? Jag fick ett samtal igår efter 3 månader på en datejust med jubilee och mintgrön tavla. Visserligen 36mm men aldrig handlat från den AD tidigare och deras uppskattning var först 1-2 år och att jag knappt skulle få köa. Polare som plocka ut en sub efter 9 månader i slutet av hösten, historik en datejust.
Oyster står helt klart lägre oavsett ring. Du kan rätt enkelt se värdet på andrahandsmarknaden och hur svårsålt oyster är.Nej, jag har inte sagt att alla kan valsa in och få en sådan på studs. Men jag tror absolut att alla kan skriva upp sig på en sådan och att antal i kö på just den konfigurationen är få, så när dom väl får in en/några stycken blir det rapp tilldelning.
Men helt enig om att kötiderna går ned, vilket känns förväntat med fallade andrahandsmarknad. Att jämföra nuläget med vad du fick för besked före sommaren är inte alls relevant, då det hänt så mycket sedan dess.
Populariteten i rangordning
DJ41 vitguld/jubilee - hög
DJ 36 vitguld/jubilee - hög
DJ 41 stål/oyster - måttlig
DJ36 stål/osyter - måttlig
DJ41 stål/jubileee - låg/måttlig
DJ 36 stål/jubilee - låg
Du låter säker på din sak. Jag tror att det är kombon som är nyckeln. Vitguld gifter sig med jubilee och stål med oyster. De andra två kombinationerna är oönskade ankungar, vad jag tror.Oyster står helt klart lägre oavsett ring. Du kan rätt enkelt se värdet på andrahandsmarknaden och hur svårsålt oyster är.
Slät ring är inget vidare oavsett men så klart bara konstig på jubilee. Vitguldsring å andra sidan funkar med bägge tycker jag, jubilee om man är bling och oyster om man inte vill se ut som en julgran.Du låter säker på din sak. Jag tror att det är kombon som är nyckeln. Vitguld gifter sig med jubilee och stål med oyster. De andra två kombinationerna är oönskade ankungar, vad jag tror.
Okej, så man kan gå in till valfri ad välja vilken tavla man vill på en dj och få den på 3 månader om man väljer stålring? Låter inte så i datejust tråden och är inte min uppfattning men toppen om så är fallet.3 mån är ju vanlig leveranstid
Det sa jag aldrig, jag konstaterade bara att 3 mån är vanlig leveranstid vid beställning.Okej, så man kan gå in till valfri ad välja vilken tavla man vill på en dj och få den på 3 månader om man väljer stålring? Låter inte så i datejust tråden och är inte min uppfattning men toppen om så är fallet.
Oyster står helt klart lägre oavsett ring. Du kan rätt enkelt se värdet på andrahandsmarknaden och hur svårsålt oyster är.
Uppfattar också att de flesta DJ köpare vill ha jubilee och dessutom så är det en ganska stor prisskillnad upp till vitguldsring. Ca 15.000 kr.Okej, så man kan gå in till valfri ad välja vilken tavla man vill på en dj och få den på 3 månader om man väljer stålring? Låter inte så i datejust tråden och är inte min uppfattning men toppen om så är fallet.
Egentligen behöver man bägge så att man kan välja utifrån tillfälleUppfattar också att de flesta DJ köpare vill ha jubilee och dessutom så är det en ganska stor prisskillnad upp till vitguldsring. Ca 15.000 kr.
Vid en bekräftad beställning kan jag hålla med men att få stå på en intresselista som enligt AD hade en förväntad kötid på minst 1 år så tycker jag det gick fort.Det sa jag aldrig, jag konstaterade bara att 3 mån är vanlig leveranstid vid beställning.
Jag är säker på min sak.Du låter säker på din sak. Jag tror att det är kombon som är nyckeln. Vitguld gifter sig med jubilee och stål med oyster. De andra två kombinationerna är oönskade ankungar, vad jag tror.
Din AD kanske är full av bulloxVid en bekräftad beställning kan jag hålla med men att få stå på en intresselista som enligt AD hade en förväntad kötid på minst 1 år så tycker jag det gick fort.
Skulle kunna vara så men förstår inte varför man skulle skrämma bort spekulanter om det faktiskt inte finns en kölista för modellen.Din AD kanske är full av bullox
Lustigt att du väljer att missförstå och vrida vad andra säger Varken @MrJazze eller jag sa så, men fick denna sorts svar av dig.Okej, så man kan gå in till valfri ad välja vilken tavla man vill på en dj och få den på 3 månader om man väljer stålring? Låter inte så i datejust tråden och är inte min uppfattning men toppen om så är fallet.
Nej valde inte att missförstå något om någon skriver 3 månader är vanlig leveranstid måste jag ju kunna utgå ifrån att man menar att gemene man kan gå in och få en mintgrön datejust med stålring på 3 månader då det är modellen som diskuterades eller hur ska jag uppfatta det?Lustigt att du väljer att missförstå och vrida vad andra säger Varken @MrJazze eller jag sa så, men fick denna sorts svar av dig.
Tror du skulle uppfatta det som att @MrJazze menade att tre månader är vanlig leveranstid för en modell som går att få hem, från det att AD kontaktar Rolex med sitt önskemål. Alltså inte att det är den generella tiden för en DJ-beställning.Nej valde inte att missförstå något om någon skriver 3 månader är vanlig leveranstid måste jag ju kunna utgå ifrån att man menar att gemene man kan gå in och få en mintgrön datejust med stålring på 3 månader då det är modellen som diskuterades eller hur ska jag uppfatta det?
Ingen fara är ju ett ämne som är intressant att diskutera. Och det med 3 månader är jag med på, men min uppfattning var aldrig att fick ”beställa” en utan bara stå på en intresselista som nästan var full med förhoppningen om att någon gång få en och då kändes 3 månader snabbt sen kan ju absolut AD överdrivit efterfrågan för att göra mig sugen, men i detta fallet slutade det med en missad affär då jag köpte något annati tro om att det skulle bli en lång väntanTror du skulle uppfatta det som att @MrJazze menade att tre månader är vanlig leveranstid för en modell som går att få hem, från det att AD kontaktar Rolex med sitt önskemål. Alltså inte att det är den generella tiden för en DJ-beställning.
Vet själv flera exempel och har egen erfarenhet av att vänta just tre månader, när det handlat om mindre heta modeller (runt 2019-2020, dvs innan hetsen blev som värst och allt skulle köpas av flippare)
Men nu förstår jag dig och ber om ursäkt om jag varit lite väl bråkig