• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Hej mina herrar jag är ny här och tänkte höra med er och erfarenhet kring daytona. Jag står sedan 7 år på ”väntelista” för en 116500LN. Jag har hört allt möjligt gällande väntelistans existens, relationer med ADs osv. Men för er som köpt liknande i första hand hur länge fick ni vänta. Någon av er som fått vänta 5+ år. Ska man ge upp. Tips o råd efterfrågas tack i förhand.

Hej mina herrar jag är ny här och tänkte höra med er och erfarenhet kring daytona. Jag står sedan 7 år på ”väntelista” för en 116500LN. Jag har hört allt möjligt gällande väntelistans existens, relationer med ADs osv. Men för er som köpt liknande i första hand hur länge fick ni vänta. Någon av er som fått vänta 5+ år. Ska man ge upp. Tips o råd efterfrågas tack i förhand.
Sju år låter onekligen lång tid...vad har du för köphistorik och vad säger din AD när du checkar in och stämmer av status?

Hur ofta hör du dig för?
Jag blev uppskriven på ”lista” på en 126610 för nåt år sen men han som lovade det har slutat och vid kontakt lät det inte som nåt som verkligen hänt så jag släpper det.

Sju år låter onekligen lång tid...vad har du för köphistorik och vad säger din AD när du checkar in och stämmer av status?
Jag hör av mig typ en gång om året, de är snart inne på 8 året senaste samtalet var väl att de var någon som väntat lika länge som fått. Fick upp lite hopp. Men sen undrar man väl hur prioriterad man är. Jag har ingen köp historik där då jag verkligen vill ha just den här klockan. Har haft möjlighet att köpa något annat men tackat nej.

Jag hör av mig typ en gång om året, de är snart inne på 8 året senaste samtalet var väl att de var någon som väntat lika länge som fått. Fick upp lite hopp. Men sen undrar man väl hur prioriterad man är. Jag har ingen köp historik där då jag verkligen vill ha just den här klockan. Har haft möjlighet att köpa något annat men tackat nej.
Inte för att vara tråkig med dig,men det hade ju blivit både billigare och roligare hade du betalat marknadspris då och köpt klockan.
Hur mycket har list gått upp dessa år?

Varför tror du en klocka kommer erbjudas dig nu/I framtiden när inget hänt på 7år?
Vad kommer den kosta jmfrt med dagens marknadspris?

Ok. Kan bli svårt, men "ibland händer det..." sägs det ju.

Om du vänder på situationen - du vill ha den mest åtråvärda Rolexen med längst kö, som ADs rikigt bra kunder få vänta måååånga år på. Därmed lite oklart varför en AD skulle ge en Daytona till en kund utan historik, istället för sina belöna sina kassakor. Eller vad säger du?

Inte för att vara tråkig med dig,men det hade ju blivit både billigare och roligare hade du betalat marknadspris då och köpt klockan.
Hur mycket har list gått upp dessa år?

Varför tror du en klocka kommer erbjudas dig nu/I framtiden när inget hänt på 7år?
Vad kommer den kosta jmfrt med dagens marknadspris?
Nej da ingen fara bra frågor. Just nu tror ja faktist inget längre. Men jag tänker om de ej vill erbjuda mig så varför regga mig för de vet datum jag skrivit upp mig på när jag ringer dem. List priset har juh ej gått upp så drastisk som marknadspriset. Den tiden var inge klockan så hipat som nu. Men ja förstår vad du menar.

När du har vägarna förbi?
Det är väl en affär som säljer varor?
Då hoppas jag väl att de vill kunder besöker dem?
Är du för jobbig tror jag de vågar tala om det för dig
Jag ska nog börja besöka dem. Dessvärre är de svårt att bo i en stad där de endast finns en återförsäljare då konkurrensen ej skapar kvalité i servicen.

Ok. Kan bli svårt, men "ibland händer det..." sägs det ju.

Om du vänder på situationen - du vill ha den mest åtråvärda Rolexen med längst kö, som ADs rikigt bra kunder få vänta måååånga år på. Därmed lite oklart varför en AD skulle ge en Daytona till en kund utan historik, istället för sina belöna sina kassakor. Eller vad säger du?
Ja förstår tanken, har till och med funderat på att gå in och köpa en klocka till frugan om de skulle hjälpa mig att få min.

Har en kompis som plocka ut en i höstas väntade 8 månader, dock med väldigt bra kontakter hos den AD så kan tänka mig att det finns många liknande fall.

Nej da ingen fara bra frågor. Just nu tror ja faktist inget längre. Men jag tänker om de ej vill erbjuda mig så varför regga mig för de vet datum jag skrivit upp mig på när jag ringer dem. List priset har juh ej gått upp så drastisk som marknadspriset. Den tiden var inge klockan så hipat som nu. Men ja förstår vad du menar.
Det är väl trevligare för er bägge att säga
"Du står på listan" än "Nej någon klocka kommer du inte få" efter att ha väntat snart åtta år
Hur hade du själv svarat en sådan person?

Det är väl trevligare för er bägge att säga
"Du står på listan" än "Nej någon klocka kommer du inte få" efter att ha väntat snart åtta år
Hur hade du själv svarat en sådan person?
Jag hade nog sagt att kötiden inte är avgörande faktor utan man prioriterar stamkunder och företagsvänner. Hade varit lättare för mig att hantera än att vänta 10’år till :)

Någon med bra spekulation om vilka Rolex som kommer gå ur produktion i år?
Daytonas urverk är från 2000 och Milgauss urverk är från 2007, alla andra modeller har nya urverk om jag minns rätt, så förr eller senare lär dessa bytas ut.

Men det behöver inte betyda någon större utseendemässig skillnad, exempelvis YM som fick nytt urverk för något år sedan ser likadan ut.

Under dom 7åren du väntat har säkert några stycken redan fått sina Daytona som från början hade samma utgångsläge som dig, men kanske köpt några klockor under första 3 åren och sedan fått köpa en Daytona år 4-5.
Missförstå mig inte men läget är som det är, klockan du vill ha går inte till någon som inte har en fin relation till AD:n som hen byggt upp genom köp i butik, eller då stt man ev känner dom privat typ.

Någon med bra spekulation om vilka Rolex som kommer gå ur produktion i år?
Jag tänker varje år att Rolex ska göra en total retake på Cellini-konceptet och göra något helt nytt, tom nytt namn. Visserligen har dom skalat ned, så kanske är nöjda som det är. Känns som att dressare är på gång att bli hetare och då ligger det fint i tiden att lansera.

Milgauss känns ju rimlig för en uppfräschning med ny ref.

Bubblare - the death of destro

Någon som vågar sig på en gissning hur lång leveranstid det är på en Oyster Perpetual 36 grön utan tidigare historik? Tidigt i höstas hörde jag 12 månader utan möjlighet att skriva upp sig.
Min spåkula är lika grumlig som alla andras men jag gissar att man får se förändring på Daytona med små uppdateringar, kanske att platina utgår.
Milgauss får nytt case som Airking ifjol och nytt urverk.
Sedan kommer alltid något man inte kunnat förutse, jag gissar på sub i titan. :)

Slät ring är inget vidare oavsett men så klart bara konstig på jubilee. Vitguldsring å andra sidan funkar med bägge tycker jag, jubilee om man är bling och oyster om man inte vill se ut som en julgran.
Smaken är som baken. Dagens datejust är ju betydligt tråkigare än föregående modeller. Tycker att oyster endast fungerar på fem och fyrsiffriga refs. Ser för jäkligt ut med PCL. Ägt både 116200 och 116234 på jubilée där 116200 med slät ring och blå tavla var överlägsen favorit över 116234 med vitguldsring.

Daytonas urverk är från 2000 och Milgauss urverk är från 2007, alla andra modeller har nya urverk om jag minns rätt, så förr eller senare lär dessa bytas ut.

Men det behöver inte betyda någon större utseendemässig skillnad, exempelvis YM som fick nytt urverk för något år sedan ser likadan ut.
Tror vi att daytonas kommer bli ännu dyrare i sådant fall?

Daytonas 4130 gör dom nog inte mycket med, ev innstallation av chrono energy som på dom nya verken.
Pratade med en urmakare på Schipphol flygplats, just om Cal. 4130 och han förklarade lite mer ingående varför han då tyckte att den är så bra, och han personligen tyckte att det var den bästa automat chrono verket.
Millgauss däremot som du skriver får nog ett nytt verk.
Det är vad jag tror.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: PJZ
Låter fortfarande mycket. Det kommer garanterat bli lättare framöver. Konsumenten kommer vika när räntan slår igenom fullt ut. Det blir intressant att se hur Rolex balanserar viljan att sälja med att behålla känslan av hög efterfrågan.

Tvivlar starkt på att Rolex kommer att övergöda några få svenska AD med klockor när hela Eurozonen, Asien och usa ligger mkt bättre till ekonomiskt sett

• Like
Reactions: par
Någon som vågar sig på en gissning hur lång leveranstid det är på en Oyster Perpetual 36 grön utan tidigare historik? Tidigt i höstas hörde jag 12 månader utan möjlighet att skriva upp sig.

Tror knappt de får några längre, har bara sett svarta och blå senaste tiden

En kompis har stått två år på en rosa 36a och de säger att de inte har någon aning om när den kommer

Tillbaka
Topp