• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

250k är väl helt ok pris ändå? För full set. Beror på skick antar jag men kollar man på te x c24 finns det några billigare och många dyrare än så. (i Europa)

Det finns typ 100st hulkar i EU på c24 med begärt pris < 250k. Så jag vet inte om det var ett särskilt bra köp.
Gissar på att det var gråhandlare som bytte klockor med varann för att hålla uppe bokförda värdet på varulagret. 😄

Fast så är det väl inte? Kastar in en Sjöö Sandström där högsta bud är samma som klubbat bud. 25% på det, totalpris ca 80.600sek. Eller?
Haha, nej jag skrev fel. Blev helt förvirrad och bortfintad och trodde Bukowskis börjat med något nytt. Jag följde auktionen och såg att den slutade på 200 och när man sedan klickar sig in från listan i länken nedan, så kommer man in på en Hulk som det står 250 på, så jag trodde dom börjar med något nytt - dvs att redovisa totala slutpriset 200*1,25.

Men såg nu att den man kommer till är från en tidigare Important Timepieces och inte den som såldes idag.

Sorry att jag rörde till det, som sagt bortfintad av mycket märklig länkning från Bukowskis 😅🤷🏼‍♂

https://www.bukowskis.com/sv/auctions/F286/lots

Checka här - rätt märkligt. Admin sköter sig dåligt på B. När jag klickar på till föremålet hamnar jag på rätt klocka (tror jag) men ett helt annat utropspris. Såldes det inte en Hulk på höstauktionen med detta utropspris för 250?

F8A85AD4-1E8E-41BA-9F36-D3AB0F877A53.png
B93A9FB5-2512-4A48-9344-90FEDC670060.png
Den du kommer till står det Important Timepeices på, så verkar vara helt galen admin på B

Nä vi är nog inte riktigt där än, dvs inga klockor hos AD ,om vi pratar stål/sport som den stora majoriteten vill ha och ofta anser sig ha råd med även om räntan gått upp lite, defenitivt inga rabatter i sikte

Jag menar vad jag skriver, att alla som är sugna på en 124060 inte kommer att få ställa sig på någon lista "snart" och än mindre få en klocka "snart" utan snarare kanske, stort kanske, hamna på en lista det närmaste året eller närmaste 2 åren beroende på din köp historik
Jag skulle vilja ha en bra förklaring med botten i nationalekonomi och/eller värdepappershandel till varför det under lång tid framöver skulle fortsätta råda ett överpris gentemot list på en klocka som produceras i stora volymer och fortsätter göra så. Nu har ju spekulationsspelet gjort att stora volymer klockor samlats på hög i förväntan om ytterligare prisstegring men när den förväntan ger sig och alla inser att det inte råder någon brist på vanliga sub o dyl....vilken mikroekonomisk teori styrker då att hålla beg värdet högre än nypris på en vara som inte råder brist på? (Vilket jag menar att det inte egentligen gör.)

Jag skulle vilja ha en bra förklaring med botten i nationalekonomi och/eller värdepappershandel till varför det under lång tid framöver skulle fortsätta råda ett överpris gentemot list på en klocka som produceras i stora volymer och fortsätter göra så. Nu har ju spekulationsspelet gjort att stora volymer klockor samlats på hög i förväntan om ytterligare prisstegring men när den förväntan ger sig och alla inser att det inte råder någon brist på vanliga sub o dyl....vilken mikroekonomisk teori styrker då att hålla beg värdet högre än nypris på en vara som inte råder brist på? (Vilket jag menar att det inte egentligen gör.)
Tillgång och efterfrågan sätter priset I en marknadsekonomi.

Varför det skulle vara så I evinnerlig tid på just armbandsur att nya kostar mindre än begagnade förutsätter ju att efterfrågan konstant är högre än (ny) utbudet.
Är det omvänt kommer priserna på begagnat sjunka om säljarna vill få sålt

Frågan borde istället vara.
När kommer efterfrågan på armbandsur av vissa märken och modeller understiga utbudet?

Haha, nej jag skrev fel. Blev helt förvirrad och bortfintad och trodde Bukowskis börjat med något nytt. Jag följde auktionen och såg att den slutade på 200 och när man sedan klickar sig in från listan i länken nedan, så kommer man in på en Hulk som det står 250 på, så jag trodde dom börjar med något nytt - dvs att redovisa totala slutpriset 200*1,25.

Men såg nu att den man kommer till är från en tidigare Important Timepieces och inte den som såldes idag.

Sorry att jag rörde till det, som sagt bortfintad av mycket märklig länkning från Bukowskis 😅🤷🏼‍♂

https://www.bukowskis.com/sv/auctions/F286/lots
Vilket svamlande på dig idag. Roligt att du fick det att låta så säkert också

Tillgång och efterfrågan sätter priset I en marknadsekonomi.

Varför det skulle vara så I evinnerlig tid på just armbandsur att nya kostar mindre än begagnade förutsätter ju att efterfrågan konstant är högre än (ny) utbudet.
Är det omvänt kommer priserna på begagnat sjunka om säljarna vill få sålt

Frågan borde istället vara.
När kommer efterfrågan på armbandsur av vissa märken och modeller understiga utbudet?
Troligtvis när alla som sitter på spekpositioner väljer att komma ur sitt tillgångsslag. Och då kommer plötsligt dom enda som köper Rolex klockor vara dom som vill använda dom. Och... på den marknaden tror jag det finns klockor/utbud nog. Eller tror vi alltså att det finns för få Rolex i världen ifht till efterfrågan om vi räknar bort alla spek köp? (Som såklart försvinner om sannolikheten att tjäna pengar minskar till nära noll.)

Kämpigt för dom som ber om 120-125, när toppexemplar gick för 125-130 förra Q2.
Allt handlar till sist om - vad har betalts för det som ska säljas. Har man gett 420 för en stål Daytona och behöver få loss stålar - ligger man risigt till. Ska man däremot använda dinkan spelar det ju ingen roll vad de säljs för nu.

• Like
Reactions: PJZ
Troligtvis när alla som sitter på spekpositioner väljer att komma ur sitt tillgångsslag. Och då kommer plötsligt dom enda som köper Rolex klockor vara dom som vill använda dom. Och... på den marknaden tror jag det finns klockor/utbud nog. Eller tror vi alltså att det finns för få Rolex i världen ifht till efterfrågan om vi räknar bort alla spek köp? (Som såklart försvinner om sannolikheten att tjäna pengar minskar till nära noll.)
Jag skulle svara JA på den frågan.

Om jag skulle gissa så har 1/1000 kineser råd med en Rolex.

Det finns 11miljoner hushåll (eller kanske det var personer) här i USA som har en nettoförmögenhet exclusive boende på USD 1M eller mer.
Om 10% av dessa önskar Rolex....

Och så var hela årsproduktionen slut två gånger om och resten av världen får vara utan.

Ska man räkna med begagnade som säljs av dem som inte vill ha ett armbandsur/Rolex längre till de som vill ha en ny men nöjer sig med beg så kanske siffrorna ser lite annorlunda ut

Senast ändrad:
Allt handlar till sist om - vad har betalts för det som ska säljas. Har man gett 420 för en stål Daytona och behöver få loss stålar - ligger man risigt till. Ska man däremot använda dinkan spelar det ju ingen roll vad de säljs för nu.
Varför skulle man ligga risigt till?

Klockan får du sålt på dagen till marknadspris.
Att det sedan blir en förlust spelar väl ingen roll.
Ibland blir det baklängesaffärer,så är det bara

Varför skulle man ligga risigt till?

Klockan får du sålt på dagen till marknadspris.
Att det sedan blir en förlust spelar väl ingen roll.
Ibland blir det baklängesaffärer,så är det bara
Det kanske är lätt att ställa frågan så om man har gott om flis. 100-150 lax hit eller dit kan vara otroligt mycket stålar. Undertonen var nog att köp klockor för att bära dessa och då spelar dagskursen ingen roll. Det var nog det jag ville få fram på svaret jag gav till det jag svarade på.

Jag skulle svara JA på den frågan.

Om jag skulle gissa så har 1/1000 kineser råd med en Rolex.

Det finns 11miljoner hushåll (eller kanske det var personer) här i USA som har en nettoförmögenhet exclusive boende på USD 1M eller mer.
Om 10% av dessa önskar Rolex....

Och så var hela årsproduktionen slut två gånger om och resten av världen får vara utan.

Ska man räkna med begagnade som säljs av dem som inte vill ha ett armbandsur/Rolex längre till de som vill ha en ny men nöjer sig med beg så kanske siffrorna ser lite annorlunda ut
Jag tror inte det för det fanns gott om kineser även innan hypen och då räckte klockorna gott....😃

Det kanske är lätt att ställa frågan så om man har gott om flis. 100-150 lax hit eller dit kan vara otroligt mycket stålar. Undertonen var nog att köp klockor för att bära dessa och då spelar dagskursen ingen roll. Det var nog det jag ville få fram på svaret jag gav till det jag svarade på.
För den som köper en totalt meningslös statuspryl som en Rolex ändå är om man ska vara ärlig,så ska 150-200k vara felräkningspengar om dagsvärdet spelar roll.
Speciellt om man betalat ungefär 3Xnypris.

Men folk gör en massa dumma affärer,och ibland bränner man sig ordentligt.
Även jag har gjort det. Men lär man sig någonting utav det så gör man förhoppningsvis inte om det.

Men jag tror vi bägge tycker ungefär lika.
Köp leksaker för pengar du har råd att förlora om det är så.
En klocka likaväl som en Thailand resa med familjen. Den är över och pengarna borta när man kommer hem

Jag tror inte det för det fanns gott om kineser även innan hypen och då räckte klockorna gott....😃
Hade då den kinesiska medelklassen ökat såsom det ser ut idag?
Jag vet inte.

Antalet dollarmiljonärer I Kina föväntas dubbleras mellan 2021-2026 enl denna artikel
Vill 10% av dem ha Rolex så är det slutsålt

Jag vet inte.

Antalet dollarmiljonärer I Kina föväntas dubbleras mellan 2021-2026 enl denna artikel

Säkert fler köpstarka kineser Idag än för tio år sedan meeen jag tror vi köper vanliga Rolex modellen över disk till listpris inom ett år. (Visar sig säkert vara tokfel men då har alla glömt vad som skrivs här... 😜)

Jag vet inte.

Tror iofs inte att Rolex bara vill sälja klockor till kineser. Det vore väldigt kortsiktigt tänkt i dessa tider.

Det lär inte bara vara en osäker affärsmodell att lägga det mesta av all produktion i skurkstater som vi vilken dag som helst kan hamna i handelskrig med. Det är nog lika illa att ha all försäljning där…

Senast ändrad:
Tror iofs inte att Rolex bara vill sälja klockor till kineser. Det vore väldigt kortsiktigt tänkt i dessa tider.

Det lär inte bara vara en osäker affärsmodell att lägga det mesta av all produktion i skurkstater som vi vilken dag som helst kan hamna i handelskrig med. Det är nog lika illa att ha all försäljning där…
Min poäng var att kineser förmodligen kan köpa hela Rolex produktion om de hade möjlighet.
Naturligtvis kommer detta inte ske,men efterfrågan finns ju där oavsett.

Skurkstat eller Utopia beror ju på vem du frågar.....
Turkiet hyser väl rätt ljumma känsor för Sverige?

Min poäng var att kineser förmodligen kan köpa hela Rolex produktion om de hade möjlighet.
Naturligtvis kommer detta inte ske,men efterfrågan finns ju där oavsett.

Skurkstat eller Utopia beror ju på vem du frågar.....
Turkiet hyser väl rätt ljumma känsor för Sverige?
Jo, men Sverige riskerar inte att hamna i krig eller handelskrig med större delen av omvärlden. Kina är ett opålitligt och oförutsägbart land på väldigt många vis och jag tror redan pandemin har fått många företag att akta sig för Kina. Eller att i varje fall inte lägga för många ägg i samma korg.

Överhuvudtaget tror jag att Rolex har en del att fundera på. Eftersom de inte har nån ägare i vanlig bemärkelse, så borde de kunna se bortom att bara sälja massor av klockor till ett fåtal rika och maximera vinsten i det korta perspektivet . Kommer dagens 20-åringar ens att bry sig om Rolex och mekaniska klockor om 20år?

Jo, men Sverige riskerar inte att hamna i krig eller handelskrig med större delen av omvärlden. Kina är ett opålitligt och oförutsägbart land på väldigt många vis och jag tror redan pandemin har fått många företag att akta sig för Kina. Eller att i varje fall inte lägga för många ägg i samma korg.

Överhuvudtaget tror jag att Rolex har en del att fundera på. Eftersom de inte har nån ägare i vanlig bemärkelse, så borde de kunna se bortom att bara sälja massor av klockor till ett fåtal rika och maximera vinsten i det korta perspektivet . Kommer dagens 20-åringar ens att bry sig om Rolex och mekaniska klockor om 20år?
Spelar ingen roll om för köparen vad klockan innehåller, bara statusen att äga en Rolex bibehålls så kommer det inte vara några problem.

126711CHNR (rootbear) Vs 126613LN (Båda 2022)​

Vilken tror ni kommer hålla bäst pris inom dom närmsta 2 åren på andrahands marknaden.​

Jag är medveten om att det är omöjligt att svara på. Men vad tror ni blir bäst köp?​

Jag såg att det är stor skillnad i pris på Explorer 1an i Usa och Europa. Mellan dessa är det ju typ 20 000kr i skillnad. Jag måste säga att jag blev förvånad när jag såg skillnaden.

https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-114270-pb.166220/

Det kostar att betala skatt....
Men det är ju häftigt iofs

Tillbaka
Topp