Du är en klippa!Om denna så är den fejk.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Du är en klippa!Om denna så är den fejk.
Inte ett skit.
Helt klart bättre med ett ur uttaget I en metropol som NY vs en sketen bondhåla som Stockholm?
Ja för kvittot går ju inte förfalska?Med alla fakes i omlopp med riktiga cert och boxset så är ett Nymans eller Bergströms kvitto ett enkelt sätt att kolla äktheten så visst har det betydelse
Jag ringde upp Rob E, förklarade att jag köpt en begagnad Gmt i nyskick och bara ville verifiera att en klocka med det serienumret var uthämtad på just det datumet. Detta gjorde dom utan problem via telefon. Dom poängterade att dom inte uppger namn på köpare eller säljare. Var inte intresserad av det iaf. Utöver det så frågade dom till vilket pris jag köpt den. Dom var väldigt intresserade om jag fått betala över list, vilket jag inte gjorde. Då detta var 2016. Hade jag gjort det så hade någon kunnat bli svartlistad. Värt att tänk på.Ja för kvittot går ju inte förfalska?
Eller menar du att Nymans/Bergströms skulle verifiera att de sålt just den klockan.med det serienumret till Kalle Balong?
Gör de det?
Och det borde ju isåfall gå att göra hos vilken ÅF som helst I världen med ett telefonsamtal?
Konstigt att dessa frågor kom redan 2016Jag ringde upp Rob E, förklarade att jag köpt en begagnad Gmt i nyskick och bara ville verifiera att en klocka med det serienumret var uthämtad på just det datumet. Detta gjorde dom utan problem via telefon. Dom poängterade att dom inte uppger namn på köpare eller säljare. Var inte intresserad av det iaf. Utöver det så frågade dom till vilket pris jag köpt den. Dom var väldigt intresserade om jag fått betala över list, vilket jag inte gjorde. Då detta var 2016. Hade jag gjort det så hade någon kunnat bli svartlistad. Värt att tänk på.
Tror det var kö i Stockholm just då. I Göteborg var det ingen kö, men var trögt att få fram en. Där av att jag köpte en som var en månad gammal. Detta var i december 2016.Konstigt att dessa frågor kom redan 2016
Var väl ingen vidare hype på GMT då?
Det va som fan, jag köpte en Hulk 2017 över disk på Pagholds Ur i skövde, kunde t.om Pruta en fem hundringTror det var kö i Stockholm just då. I Göteborg var det ingen kö, men var trögt att få fram en. Där av att jag köpte en som var en månad gammal. Detta var i december 2016.
Det var helt klart bättre förrDet va som fan, jag köpte en Hulk 2017 över disk på Pagholds Ur i skövde, kunde t.om Pruta en fem hundring
Låg väl under list fram tills den utgick rätt tidigt 2019 (helsvart LN)? Vill minnas att beg steg från runt 80' till en 110-120' över en natt. Siktade på att köpa en då men det hann inte ske och sedan fick det vara.Tror det var kö i Stockholm just då. I Göteborg var det ingen kö, men var trögt att få fram en. Där av att jag köpte en som var en månad gammal. Detta var i december 2016.
Ja för kvittot går ju inte förfalska?
Eller menar du att Nymans/Bergströms skulle verifiera att de sålt just den klockan.med det serienumret till Kalle Balong?
Gör de det?
Och det borde ju isåfall gå att göra hos vilken ÅF som helst I världen med ett telefonsamtal?
Mycket möjligt, höll mig inte speciellt uppdaterad på marknadspriser under den tiden. Blev rätt chockad över vad dem gick för när det var dags att låta den gå vidare.Låg väl under list fram tills den utgick rätt tidigt 2019 (helsvart LN)? Vill minnas att beg steg från runt 80' till en 110-120' över en natt då. Siktade på att köpa en då men det hann inte ske och sedan fick det vara.
Man behöver inte ens kvitto.Har man kvitto kan man självklart höra med butiken om dom har sålt eller servat den klockan. Har själv gjort det hos AD, det var inga problem för dom att bekräfta att dom hade servat den klockan och dom gratulerade dessutom till en fin klocka.
Lyckas du förfalska ett kvitto från en AD där kundnummer, kvittonummer, tidpunkt och klocka etc matchar så är du duktig. Men då har du förmågan att förutse nästa lottorad och behöver inte ägna dig åt förfalskningar.
Nu vet jag inte om just Rob.E gör så, men Nymans säljer ju begagnade Rolex till marknadspris,dvs över list.Dom var väldigt intresserade om jag fått betala över list, vilket jag inte gjorde. Då detta var 2016. Hade jag gjort det så hade någon kunnat bli svartlistad. Värt att tänk på.
Det är helt vrickat egentligen. Riktigt fulspel.Nu vet jag inte om just Rob.E gör så, men Nymans säljer ju begagnade Rolex till marknadspris,dvs över list.
Så det blir ju lite komiskt om ADn ska banna kunder när de själva spelar samma spel
Nej inte alls.Det är helt vrickat egentligen. Riktigt fulspel.
Det trodde jag faktiskt inte att de skulle göra.Har man kvitto kan man självklart höra med butiken om dom har sålt eller servat den klockan. Har själv gjort det hos AD, det var inga problem för dom att bekräfta att dom hade servat den klockan och dom gratulerade dessutom till en fin klocka.
Lyckas du förfalska ett kvitto från en AD där kundnummer, kvittonummer, tidpunkt och klocka etc matchar så är du duktig. Men då har du förmågan att förutse nästa lottorad och behöver inte ägna dig åt förfalskningar.
Nu syftade jag inte på att dom tar marknadspris. Utan att dom svartlistar personer som säljer klockorna vidare, när dom nu mera har samma affärsmodell. Håller helt med dig att det hade vart bättre att ÅF skulle få sätta priserna som dom vill. Tror det skulle resultera i att marknaden lugnar sig. När inte ett köp från ÅF längre ger en garanterad avkastning tror jag många skulle passa och de som verkligen vill ha klockan skulle få chansen.Nej inte alls.
Helt sunt affärstänkande.
Varför skulle inte en ÅF ta marknadspris när de kan och får?
Fulspel är väl snarare de fixerade priser Rolex SA tvingar sina ÅFs att sälja klockorna för. Låt dem ta vad de kan så kan alla trådar om hur svårt det är att kunna köpa sig en vaddetnukanvarasomkostarmycketmerbegagnad stängas.
Dessutom sätter jag en peng på att I stort sett alla ÅFs kommer deltaga I CPO-programmet när det blir tillgängligt för alla.
Man får skilja på äpplen och päron. Att AD säljer till marknadspris ser jag inte som konstigt.Det är helt vrickat egentligen. Riktigt fulspel.
Absolut, deras huvudsakliga syssla är att sälja nya klockor.Man får skilja på äpplen och päron. Att AD säljer till marknadspris ser jag inte som konstigt.
1. AD’s huvudsakliga syssla är att sälja nya klockor.
2. AD borgar även för service och kvalitet på klockan.
3. Att de svartlistar folk som säljer vidare för över marknadspris är en sanning med modifikation. De ofta stämmer av hur länge sedan köpet skedde och ev. orsak. Men om de har en kund som plockar ut en Daytona på Måndagen och sedan säljer den på torsdag med 100% påslag är det rätt tydligt vad syftet var. Ser ingen relation till att de tar ut ett marknadspris.
Sedan kommer ju CPO endast att gälla för klockor äldre än tre år för att som du nämner stävja att AD köper (tillbaks) och säljer nya klockor.
Nej jag är nog benägen att hålla med dig vad gäller "svartlistning"Nu syftade jag inte på att dom tar marknadspris. Utan att dom svartlistar personer som säljer klockorna vidare, när dom nu mera har samma affärsmodell. Håller helt med dig att det hade vart bättre att ÅF skulle få sätta priserna som dom vill. Tror det skulle resultera i att marknaden lugnar sig. När inte ett köp från ÅF längre ger en garanterad avkastning tror jag många skulle passa och de som verkligen vill ha klockan skulle få chansen.
Undrar hur lukrativt det är för en ÅF att binda kapital I de mest eftertraktade modellerna,sälja dessa på papperet till kreti och pleti för att efter tre år återfå dem som NOS som nu kan säljas till marknadspris.....Man får skilja på äpplen och päron. Att AD säljer till marknadspris ser jag inte som konstigt.
1. AD’s huvudsakliga syssla är att sälja nya klockor.
2. AD borgar även för service och kvalitet på klockan.
3. Att de svartlistar folk som säljer vidare för över marknadspris är en sanning med modifikation. De ofta stämmer av hur länge sedan köpet skedde och ev. orsak. Men om de har en kund som plockar ut en Daytona på Måndagen och sedan säljer den på torsdag med 100% påslag är det rätt tydligt vad syftet var. Ser ingen relation till att de tar ut ett marknadspris.
Sedan kommer ju CPO endast att gälla för klockor äldre än tre år för att som du nämner stävja att AD köper (tillbaks) och säljer nya klockor.
CPO innebär att alla pre-owner Rolex som kommer att säljas kommer medAbsolut, deras huvudsakliga syssla är att sälja nya klockor.
Va jag vet så har de flesta ÅF alltid tagit inbyte och sålt till marknadspris? Vad kommer cpo programmet göra för skillnad egentligen?
Givetvis så skiljer det från fall till fall. Ingen kan förvänta sig att man har en klocka för alltid. Annars så hade ju begagnatmarknaden inte existerat.
Mja...CPO innebär att alla pre-owner Rolex som kommer att säljas kommer med
1. 2års garanti frän Rolex
2. CPO hang tag, cert och boklet
3. Har gåtts igenom och servats av auktoriserad Rolex urmakare.
CPO innebär även att klockor utan box och cert kan lämnas in. Idag kräver ex Nymans och Krons att det är full set.
CPO har fått mycket kritik. Mycket eftersom priset är ca 20% över grå handlar priset.
Kortsiktigt från en klockentusiast vinkel är det nog befogat. Men ganska smart från ett Rolex perspektiv.
1. CPO innebär att man kan tillgodose marknaden utan att pumpa upp produktionen (och på så sätt devalverar värdet på produkten).
2. Det som säljs som CPO bortsett med samma kvalitet (skick inte nödvändigtvis verk) och garanti som en ny.
3. AD kommer att kunna sälja mer och även andra märken. Dvs. indirekt kommer man att kunna kompensera sina AD.
4. Man sätter ett tak för andrahandspriserna. Vilken gråis kommer att kunna sätta ett högre pris när man inte kan erbjuda samma service eller garanti?
Tror att för genomsnittskunden kommer det inte spela någon roll. Och Rolex plan för detta är ju snarare att säkra upp sin position för de närmsta trettio åren. Så hur det kommer att slå de närmsta fem är egentligen oviktigt. Om inte det går fullständigt åt h-e.Mja...
Nymans vägrar befatta sig med klockor nysålda utanför EU utan bevis på att korrekta införselavgifter betalats.
Likadant med klockor sålda med TaxFree ( osäker på om de har AEOI med andra handlare)
Jag förstår varför.
För att ÅFs öht ska få klockor att sälja I sitt CPO-program måste ju säljare vara villiga att sälja just till dem och inte någon annan köpare.
Hur får man till detta nu då?
1. Betala mer än andra (inte så troligt)
2.Erbjuda nya klockor till listpris om du byter in din gamla till uselt betalt ( mycket troligt då det ur många kunders synvinkel kommer bli ett nollsummespel,medan det givetvis för ÅFs äts ur bägge kakburkarna)
Detta kommer ju I sin tur göra det ännu mer omöjligt för den som inte har något inbyte att kunna köpa nytt till listpris,men beg till marknadspris har vi här borta.....
3.Hitta bulvaner villiga att hålla heta modeller 3år och sedan återlämna dessa.
Kräver ju en hel del kapital och riskvillighet för den som ska leka bank.
Vi får väl se hur det utvecklar sig
Möjligt att det lättar men samtidigt är väl anekdoter och youtube-kommentarer inte något ypperligt statistiskt underlag.Tydligen verkar "folk" i typ USA (?) börja få samtal från sina ADs, om man ska tro denna video samt kommentarerna under. Har detta fenomen nått Sverige än?