• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - Tråden där ni diskuterar ”värdeökning”, listor, orättvisor och spåkulor

Let the FOMO begin. 🙄
Iof påverkas det svenska priset av valutakurser.....
Finns väl ingen chans att den går för det priset?
 
Möjligt att det går ett par för det priset i början. Finns folk som har orimligt mycket pengar och inte bryr sig. Är som en tia för oss.

Men övertid förutspår jag att det kommer va lägre än te x Tiffany
 
Sugen på att sammanfatta?
Bl.a att priser på lyxvaror (klockor inräknat) globalt gått ner till nivåer för 2 år sedan.
Många av lyxkonsumenterna består av "låg-/medelklass"-konsumenter med modesta årsinkomster som köpt på sig lyxvaror senaste åren. Sociala medier, tron på att produkterna är "investeringar" osv är bidragande faktorer.

Sevärd video!
 
Något jag funderat på tidigare, som han tar upp där, är hur intressant ett "investeringsur" kommer att vara om 50 år.

En mint Newman-Daytona som legat i kassaskåp betraktas väl som nästintill ovärderlig idag men en mint stålpanda om 50 år ses kanske eventuellt som en axelryckning när det finns tusentals tillgängliga som folk köpt som "pensionsförsäkring" Det är heller inte ens säkert att kommande generationer kommer att värdesätta en gammal Rolex på samma sätt som många gör idag.

Det är väl kanske just att folk som köpte klockor på 60-talet INTE såg dem som investeringar, som gör att de är så åtråvärda idag.

Sen finns det även en genomgång på vilka investeringar i lyxvaror som lönat sig jämfört med börsen, under de senaste årtiondena och generellt är det bara vissa årgångswhisky som kan mäta sig.

Jag har själv funderat på att köpa t ex en Sprite och spara den under några årtionden, men det känns lite som ett "slöseri med livet" Man kan dö imorgon, så varför inte bara köpa de klockor man verkligen gillar och njuta av dem. 🙂

Det här är kanske helt självklart för de flesta, men det fick i alla fall mig att fundera några varv.
 
Bl.a att priser på lyxvaror (klockor inräknat) globalt gått ner till nivåer för 2 år sedan.
Många av lyxkonsumenterna består av "låg-/medelklass"-konsumenter med modesta årsinkomster som köpt på sig lyxvaror senaste åren. Sociala medier, tron på att produkterna är "investeringar" osv är bidragande faktorer.

Sevärd video!
Tack för att du delar med dig. Får klämma in den till helgen.
 
Jag är inne på att slå till på en no date sub (114060) men något orolig för värdeminskningen framåt och om man bör vänta något? Tror ni priserna kommer fortsätta ner?
 
Jag är inne på att slå till på en no date sub (114060) men något orolig för värdeminskningen framåt och om man bör vänta något? Tror ni priserna kommer fortsätta ner?
Om du gillar den, tänker använda den och planerar att behålla = köp. Svårt veta vad som händer med priserna. Är ju en massproducerad modern klocka så det råder inte direkt brist på modellen.
 
Svårt att förutspå. Har gått ner lite senaste månaden enligt rolex index. Generellt verkar det stabiliserats ganska bra efter ett stort fall 2022 och vi är tillbaks på pre-corona nivåer. Härifrån handlar det nog mycket om hur det går macro överlag. Börs/jobb/räntor/inflation osv.

Om du ska köpa och sälja inom ett år kanske du borde avstå. Men om du verkligen vill ha klockan och tänker njuta av den inom överskådlig framtid, varför inte slå till?
 

Bilagor

  • Screenshot_20230726_090231_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20230726_090231_Samsung Internet.jpg
    131.3 KB · Visningar: 9
Jag är inne på att slå till på en no date sub (114060) men något orolig för värdeminskningen framåt och om man bör vänta något? Tror ni priserna kommer fortsätta ner?

Utgå från att den kommer tappa i värde. Om det fortfarande är intressant att köpa den ska du göra det.
Det är i grunden ren lyxkonsumtion och inte någon investering. Kan du inte leva med värdetapp ska du avstå n
 
Utgå från att den kommer tappa i värde. Om det fortfarande är intressant att köpa den ska du göra det.
Det är i grunden ren lyxkonsumtion och inte någon investering. Kan du inte leva med värdetapp ska du avstå
Det är en 114060 från 2020 som är oanvänd som bara legat i bankfack. Diskuterar pris med säljaren ”as we speak” och lär landa på ca 140K - är det för mycket? Har kikat lite på 124060 men är orolig för de nya måtten med bredare boet men främst länk och spännet har rätt taniga handleder.
 
Det är en 114060 från 2020 som är oanvänd som bara legat i bankfack. Diskuterar pris med säljaren ”as we speak” och lär landa på ca 140K - är det för mycket? Har kikat lite på 124060 men är orolig för de nya måtten med bredare boet men främst länk och spännet har rätt taniga handleder.
Kan bara säga att 124060 har en mycket trevligare boett än föregångaren. Framförallt luggarna som är nedtrimmade gör skillnad. 114060 ser ju ut som en fyrkantig kloss.
 
Det är en 114060 från 2020 som är oanvänd som bara legat i bankfack. Diskuterar pris med säljaren ”as we speak” och lär landa på ca 140K - är det för mycket? Har kikat lite på 124060 men är orolig för de nya måtten med bredare boet men främst länk och spännet har rätt taniga handleder.
Tycker inte att det är någon radikal skillnad i caset på 12-serien trots förändringarna på pappret. Luggarna på de nya gör att du knappt kommer märka någon skillnad. Hade hellre lagt en extra peng på att få det ”nya” urverket.

Edit: tvåa på bollen.
 
Det är en 114060 från 2020 som är oanvänd som bara legat i bankfack. Diskuterar pris med säljaren ”as we speak” och lär landa på ca 140K - är det för mycket? Har kikat lite på 124060 men är orolig för de nya måtten med bredare boet men främst länk och spännet har rätt taniga handleder.
Köpa NOS och använda innebär väl alltid ett kortsiktigt, relativt högt värdetapp då den omgående får lite repor och hairlines och således får säljas i använt skick.

Jag hade köpt en använd i gott skick i lägre prisklass.
 
Det är en 114060 från 2020 som är oanvänd som bara legat i bankfack. Diskuterar pris med säljaren ”as we speak” och lär landa på ca 140K - är det för mycket? Har kikat lite på 124060 men är orolig för de nya måtten med bredare boet men främst länk och spännet har rätt taniga handleder.
Hade valt den nyare referensen, lär inte vara några problem att hitta den för samma pris dessutom

Edit: sålts tidigare runt 130 på forumet
 
@Morelife Nu kanske du är ute efter något nyare, annars tycker jag det låter som att du borde sikta på en sen 14060 rehaut i bra skick. Dvs om du oroar dig över size.
 
Senast ändrad:
Det är en 114060 från 2020 som är oanvänd som bara legat i bankfack. Diskuterar pris med säljaren ”as we speak” och lär landa på ca 140K - är det för mycket? Har kikat lite på 124060 men är orolig för de nya måtten med bredare boet men främst länk och spännet har rätt taniga handleder.
Som flera har sagt, så kan jag bara stämma in och förstärka - att köpa NOS för att använda är nog det sämsta du kan göra om du är orolig för värdetapp. Sekunden den inte är NOS så är den värd mindre.
 
Tillbaka
Topp