Tack för svaret men tror vi har lite olika syn på detta. Vad jag menade var:För att strukturera svaret enkelt:
1.Som jag skrev till Criss: Det är SUPERLÄTT att minska bunkring/gråhandel på inserts och andra reservdelar - använd samma eller ett liknande system som med klockorna. Registrera köpen, vilket jag utgår från att AD gör redan, och sälj sedan endast en ”rimlig” mängd till den personen/hushållet. Rimligt kan säkert en algoritm räkna ut och sedan kan man göra genomtänkta undantag. Med just inserts är det ännu enklare eftersom det bara finns ett fåtal färgsättningar till varje modell, grundprincipen skulle till exempel kunna vara att du endast får köpa inserts som passar till en klocka du har, alternativ äger. Någon som är väsentligt smartare än jag löser det där fort.
2. Ref huruvida detta är en Rolex- eller AD-policy.
Då gör tydligen åtminstone 2 AD i Sverige och flertalet utomlands fel eftersom många får köpa inserts rakt av utan byte, inlämning eller väntetid. Se även Lucky Luciano’s kommentar där förslaget är att gå in till AD utan insert på klockan - vad ska de säga då? Att du inte får köpa ett nytt insert för att du inte har ett på klockan? Logiken i det du säger är svårsmält för mig.
OBS, ovan betyder dock inte att det INTE är en Rolex-policy eftersom det finns policies även för antalet klockor per person/hushåll/år men ändå ser marknaden ut som den gör så uppenbarligen bryter AD’s mot dessa titt som tätt.
3. Jag utgår från att du inte bytt insert själv och inte heller sett att det här på KS finns ett utmärkt klipp från en medlem som visar hur lätt det är även för en motorisk klåpare som jag själv.
Din rörmokarjämförelse är helt off the mark i detta sammanhang. Hade jag bett om något invasive på klockan så hade jag köpt det du säger men inte när det kommer till insertbyte.
Att Nymans tar 1200 SEK för att byta insert har jag inget emot - de får ju ta hur mycket de vill för sin tjänst. Det jag har något emot är att jag tvingas använda den tjänsten och att det då gör att jag till exempel måste betala mer för att behålla mitt gamla insert och eventuellt får vänta länge på att få tillbaka min klocka. Jag hoppas du ser skillnaden i våra resonemang?
4. Jag går inte in på detaljer men är som sagt servicekund hos Nymans, 30K SEK+, och det beteende jag påtalar bygger på historiska upplevelser över en 5-6 års period. Ej bara just Rolex utan även JLC.
Allt gott,
Kingpin
1. Instämmer med att det finns tekniska möjligheter att få styr på detta men det kräver även vissa ansträngningar och investeringar. Med tanke på volymen av antalet SKU's till antalet klockor så skulle det bli en oerhört "maskin" för att säkra en del av reservdelsflödet som inte är deras huvudsakliga syssla. Detta skulle ju inte endast omfatta nuvarande referenser utan snarare flertalet modeller åtskilliga år tillbaks. Men visst om man endast begränsar det till inserts så skulle volymen minska men det skulle inte fungera att spåra dem historiskt. Bara att göra det spårbart på de volymerna det handlar om kostar pengar och tid.
2. Säkerligen gör flertalet AD's fel. I detta fallet är det Nymans (alt. Krons). De är Rolex största partner i Norden. Chanserna att de skulle bryta mot Rolex policy är rätt liten. Säkerligen kan du göra som @Luckyluciano nämner. Men om reglerna är som de är kan du ju knappast sedan bli arg om de skulle neka. Misstänker att i det fallet skulle de be om inköpskvitto eller liknande (vilket givetvis är svårt om man köpt den använd, men detta kommer ju på lång sikt CPO att stävja till viss del).
3. Jag har inte bytt insert själv. Men det var inte min poäng. Poängen var att bara för att du kan göra det själv betyder inte att du alltid kan eller får göra det. Om det svider köp ett på e-bay. Varför då ens gå till Nymans?
4. Då har vi helt olika erfarenheter. Har varit kund på Krons/Nymans länge och har oftast inga problem. Och upplever även att det finns andra saker än en ev. orättvisa hos AD att oroa sig för i livet. Detta känns ganska trivialt imho.